REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozmowa e-mailowa z przyszłym pracodawcą

Małgorzata Czarnota
Jeśli przesyłamy przyszłemu pracodawcy załączniki, dobrze, aby miały one odpowiednie tytuły.
Jeśli przesyłamy przyszłemu pracodawcy załączniki, dobrze, aby miały one odpowiednie tytuły.

REKLAMA

REKLAMA

Obecny postęp technologii informatycznych wymusza na kandydatach poszukujących zatrudnienia korzystanie z Internetu jako głównego źródła ofert pracy. Powstają coraz to nowe portale, na których można znaleźć oferty na zapotrzebowanie pracowników na lokalnym rynku pracy, w obrębie danego kraju czy za granicą. Każda osoba, która posługuje się tym narzędziem doskonale zna jego plusy.

Pracodawcy mogą w szybki sposób zamieszczać swoje oferty i na bieżąco monitorować liczbę osób, która jest zainteresowana pracą w danej firmie. Dla osoby poszukującej pracy jest to również wielkie udogodnienie. Nie odrywając się od komputera ma dostęp do bardzo dużej liczby ofert pracy. Można systematycznie sprawdzać, które ogłoszenia są już nieaktualne, a które dopiero co się pojawiły. Można swobodnie wysłać swoje dokumenty aplikacyjne drogą mailową. Nie traci się w ten sposób czasu na dojazd do każdego miejsca, ani pieniędzy na kolejne druki CV i listu motywacyjnego. Każdy dokument można na bieżąco modyfikować zgodnie z zaleceniem pracodawcy – jest to bardzo szybkie i wygodne rozwiązanie.

REKLAMA

Taka forma korespondencji z pracodawcą również ma swoje zasady, do których warto się stosować, aby być spostrzeganym jako odpowiedni kandydat do pracy.
Jeśli decydujemy się na napisanie listu elektronicznego do pracodawcy, to należy pamiętać o wpisanie tematu wiadomości. Nie wystarczy napisać tylko „odpowiedź na ofertę pracy”, ponieważ może się zdarzyć, że pracodawca zamieścił kilka lub kilkanaście ogłoszeń i mogą one dotyczyć różnych stanowisk lub tych samych stanowisk, lecz w różnych miastach – jeśli jest to pracodawca działający na terenie całego kraju. Aby mieć pewność, że wiadomość zostanie dobrze klasyfikowana, warto zamieścić w temacie stanowisko o jakie aplikujemy oraz miasto, w którym pracodawca poszukuje pracownika.

Do listu należy zazwyczaj dołączyć CV oraz list motywacyjny. Czasem zdarza się, że pracodawca zamieszcza kwestionariusz osobowy, który jest wymagany jako załącznik do dokumentów.

Zobacz: Stres po zwolnieniu z pracy

Jeśli przesyłamy załączniki, dobrze, aby miały one odpowiednie tytuły, np. CV – Jan Kowalski, list motywacyjny – Paweł Nowak. Zdarza się bowiem, że na własne potrzeby zapisujemy dokumenty o bardzo różnych nazwach, np.: misiek2, CV poprawione, list motywacyjny do roboty, qwerty itp. Nie wolno dopuścić, aby tego typu zapisy były przesłane do pracodawcy. Należy bardzo dokładnie całą treść listu sprawdzić, aby przez nieuwagę nie dopuścić się podobnej gafy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy również pamiętać, aby nie pozostawić treści listu „bez treści”. Nie wystarczy, że prześlemy załączniki. Należy również napisać kilka słów do pracodawcy.
I tu obowiązują zasady właściwej korespondencji. Należy pamiętać, aby list był krótki, zawierał podstawowe informacje, które zamierzamy przekazać. Nie spoufalamy się z pracodawcą używając zwrotów: witam, pozdrawiam, do zobaczenia, odpisz, hej, nie mówiąc już o bardziej niestosowanych – bo i takie się zdarzają – hejka, na razie, całusy. Pomimo faktu, że komunikujemy się drogą mailową, to nie znaczy, że forma korespondencji może być luźna i niezobowiązująca. Z pewnością należy pamiętać o takich zwrotach jak: Dzień Dobry, Z poważaniem.

W treści listu powinniśmy napisać, na jakie ogłoszenie odpowiadamy, numer oferty, gdzie ogłoszenie znaleźliśmy, datę, kiedy zostało zamieszczone.
Przykład: w odpowiedzi na Państwa ofertę pracy nr 158746 z dnia 01.01.2009r. dla przedstawiciela handlowego zamieszczonej w portalu praca.szukaj.pl chciałbym przedstawić swoją kandydaturę.

Oprócz tego można bardzo krótko przedstawić swoją osobę, ale tak, aby nie powtarzać informacji już umieszczonych w CV czy liście motywacyjnym. Nie piszemy zatem, jakie mamy wykształcenie, doświadczenie, ponieważ takie dane są już w załącznikach. Jeśli nie ma takich informacji, które chcemy napisać, to wystarczy tylko dodać, że wymagane dokumenty zostają przesłane w załączniku, a dodatkowe zaświadczenia można przedstawić podczas rozmowy kwalifikacyjnej (dyplomy, certyfikaty itd.).

Zobacz: Bezpłatna porada prawna

Korzystając z elektronicznej formy wysyłania aplikacji zostaje wyeliminowany problem nieczytelnego charakteru pisma – chociaż już odchodzi się od ręcznego pisania – jednak treść listu nie może być chaotyczna w przekazie. Należy unikać ozdobnych czcionek, a rozmiar nie powinien przekraczać 16. Niekorzystnie wygląda również cała treść napisana tylko WIELKIMI lub tylko małymi literami. Nie należy także używać pogrubienia i/lub kursywy. Całość ma wyglądać jak najbardziej prosto.

Jeśli pracodawca nam odpowie, to należy wysłać maila zwrotnego. Nie stosujemy opcji ”odpowiedz nadawcy” tak, aby w tytule pojawiło się „Re:”. Należy wpisać samodzielnie tytuł kolejnego maila, np.: „odpowiedź na pytanie”. Jeśli pracodawca wysłał maila tylko z podziękowaniem za przesłanie dokumentów i poinformuje nas o dalszym przebiegu rekrutacji, to również należy odpowiedzieć, np.: dziękuję za informację itp.

Kolejnym elementem, który jest niezwykle istotny to adres e – mailowy, z którego wysyłamy wiadomość. Na własny użytek często korzystamy z adresu: agus43@xx.pl, chaosumyslu@xx.pl, misiaczek@buziaczek.pl. Żaden pracodawca nie będzie kandydata postrzegał jako profesjonalisty, kiedy dostanie wiadomość z podobnego adresu. Dlatego, jeśli nie mamy, to należy założyć sobie go na potrzeby poszukiwania pracy, który będzie neutralny tzn. będzie zawierał nasze imię i nazwisko lub pierwszą literę imienia i nazwisko, np. jan.kowalski@xx.pl, j.kowalski@xx.pl, j.kowalski2@xx.pl.

Zobacz serwis: Praca

Chociaż korespondencja mailowa wydaje się bardzo powszechna i prosta, to należy pamiętać, że jest to tylko narzędzie, a treść w niej zawarta trafia do żywego człowieka. To od nas zależy, w jaki sposób się zaprezentujemy i jaki stworzymy wizerunek siebie jako kandydata do pracy, nawet przez kilka krótkich wiadomości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
ZUS: w I kwartale 2026 r. automatycznie przeliczymy emerytury i renty rodzinne przyznane w latach 2009–2019 w czerwcu (tzw. emerytury czerwcowe)

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku, przeliczy wysokość emerytur przyznanych lub przeliczonych w czerwcu w latach 2009–2019 (tzw. emerytury czerwcowe). Nowe przepisy obejmą również renty rodzinne po osobach, które miały takie świadczenia.

Nowy obowiązek dla osób korzystających z L4. Na szali wstrzymanie świadczenia

Już niedługo zmienią się zasady korzystania ze zwolnień lekarskich. Choć pojawi się wiele ułatwień, jak choćby możliwość pracy w czasie zwolnienia w określonych przypadkach, to jednocześnie na ubezpieczonych zostaną nałożone nowe obowiązki. Na szali będzie wstrzymanie świadczenia.

Wszystkie kraje UE będą musiały wprowadzić rejestr psów i kotów oraz obowiązek ich czipowania. To pierwsze w historii takie przepisy

Nowe unijne przepisy dotyczące psów i kotów zmienią obowiązki właścicieli oraz zasady funkcjonowania hodowli w całej UE. Po raz pierwszy w historii powstaną jednolite regulacje obejmujące czipowanie, rejestrację oraz standardy opieki nad zwierzętami. Celem jest walka z nielegalnymi hodowlami i poprawa dobrostanu milionów czworonogów w UE.

Sejm online: Budżet na 2026 r. [Transmisja z 3 grudnia 2025 r.]

3 grudnia 2025 r. Sejm proceduje projekt budżetu na 2026 r. Infor.pl zaprasza na transmisję online (od godz. 10.00).

REKLAMA

Karpiowe 2025. Sprawdź, gdzie urzędnicy dostaną nawet 1450 zł!

Pracownicy samorządowi w Polsce mogą liczyć na bardzo zróżnicowane świadczenia świąteczne z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). W 2025 roku kwoty „karpiowego” wahają się od zaledwie 90 zł do nawet 1450 zł. Najwyższe dopłaty wypłaci Poznań, ale w kilku dużych miastach – w tym w Krakowie i Lublinie – świątecznych dodatków dla urzędników nie będzie wcale.

Ustawa łańcuchowa zawetowana przez Prezydenta Nawrockiego. Dlaczego?

Ustawa łańcuchowa wprowadzająca zakaz trzymania psów na uwięzi została zawetowana przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Dlaczego? Ma zaproponować własny projekt ustawy.

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Jest już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Zniżki dla seniorów. Jak można zaoszczędzić na świątecznych zakupach?

Czas przedświątecznych zakupów nie zawsze jest powodem do radości u wielu osób starszych. Gdzie szukać oszczędności? Czy Karta Dużej Rodziny przyda się seniorowi? O jakich jeszcze dokumentach warto pamiętać? Prezentujemy kilka przydatnych przykładów.

REKLAMA

Osoba kierownicza, czy kierownix? Neutralność pod względem płci nazw stanowisk pracowniczych - nowy obowiązek pracodawców od 24 grudnia 2025 r.

W dniu 24 grudnia 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja kodeksu pracy. Jedną z istotnych zmian jest nałożenie na pracodawców obowiązku, by ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący. Czy to oznacza, że także w codziennej działalności w zakładach pracy (poza procesem rekrutacji) nazwy stanowisk nie powinny wskazywać na konkretną płeć?

Ile razy pracownik musi zachorować, aby pracodawca mógł go zwolnić? Przepisy są jasne, ale nie każdy je rozumie. Można być zaskoczonym

Sezon infekcyjny trwa. Pracownicy chorują, a świadomość po pandemii covid wzrosła i zdecydowaniem częściej niż przed laty decydują się na korzystanie ze zwolnień lekarskich. To bez wątpienia dezorganizuje pracę w wielu firmach i pojawia się pytanie, czy osobom, których często nie ma w pracy, można wypowiedzieć umowę?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA