REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W sklepach stacjonarnych częściej kupujemy pod wpływem impulsu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jedna trzecia konsumentów decyduje się na zakup produktu, który spodoba im się w sklepie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do sklepów stacjonarnych chodzimy tylko oglądać produkty, które potem kupujemy w internecie? Albo nie kupujemy wcale? Za to zdecydowanie łatwiej w sklepach ulegamy impulsom zakupowym. 

Kupujący czy tylko oglądający

Jakie są preferencje zakupowe Polaków? Z badania przeprowadzonego przez eMarketer wynika, że 31,5 proc. klientów decyduje się od razu na zakup produktu, który odkryje w sklepie. Zdecydowana większość konsumentów do podjęcia decyzji potrzebuje więcej informacji. 33,6 proc. kupujących sprawdza dodatkowo produkt i markę w wyszukiwarce. Co piąty (21,8 proc.) pyta o opinię rodzinę lub znajomych. 

REKLAMA

REKLAMA

Co jednak bardziej istotne dla handlowców w tym badaniu to fakt, że kupowanie pod wpływem impulsu zdecydowanie częściej deklarują klienci sklepów stacjonarnych. Na stronach sklepów internetowych takie zachowania deklaruje już co piąty ankietowany (19,1 proc.), a na stronach poszczególnych marek zaledwie co 10 (10,4 proc.). 

Łatwiej kupić prodkt, kóry się miało w ręku 

Dlaczego tak się dzieje? Jednym z powodów może być to, że w sklepach online brakuje wizualnych wskazówek, jakie klienci mogą znaleźć w sklepach online. Zakupy w realu to zupełnie inne doświadczenie. Pomagają w tym różnego rodzaju ekrany, atrakcyjne prezentacje produktów czy możliwość wzięcia towaru do ręki. Suma tych składników nadal stanowi przewagę sprzedaży stacjonarnej nad online oraz większą zachętę dla klientów. Dlatego łatwiej decydują się na zakup w sklepie tradycyjnym.

Mimo ciągłego wzrostu popularności sklepów online, stacjonarne placówki nadal są dla marek bardzo istotne. To tam klienci mogą fizycznie obejrzeć produkt czy dotknąć go przed zakupem. Ważna jest także natychmiastowa dostępność oraz możliwość spersonalizowanej obsługi – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w systemach IT dla sektora handlu i dodaje: – Aby jeszcze bardziej zadbać o doświadczenia zakupowe klientów, np. zabezpieczyć kwestię zapasów na półkach, sprzedawcy powinni postawić na technologie w punktach sprzedaży. Dużo zmienia automatyzacja kontroli merchandisingu, czyli monitorowanie regałów i sprawdzanie, czy wyglądają one zgodnie z ustalonym standardem, czy zaopatrzenie jest odpowiednie, czy nie ma braków. Ma to ogromne znaczenie dla klientów, którzy jeśli nie znajdą łatwo danego produktu, pójdą go poszukać do konkurencji. 

REKLAMA

Dobry wizerunek to podstawa

Merchandising to nie tylko element strategii związanej z zaopatrzeniem, ale także ważna część marketingowego planu. Uporządkowany, zorganizowany sklep to przede wszystkim dobra organizacja na regałach. Dobrze przemyślany merchandising dodatkowo daje właścicielowi sklepu możliwość promowania produktów wyróżniających jego ofertę, najczęściej mają one wyższą marżę, co przyczynia się do wzrostu zysku dla detalisty. Sprawne odnalezienie produktu ułatwia podjęcie decyzji o zakupie, dlatego niezwykle ważne jest zadbanie także o odpowiednie oznakowanie na terenie punktu sprzedaży. To wpływa na komfort i ogólne wrażenie zakupowe, a w efekcie na wizerunek sklepu czy marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włączenie do zarządzania merchandisingiem nowych technologii, jak np. rozpoznawania obrazu, może go w dużej mierze zautomatyzować. To pomaga w utrzymaniu standardów ekspozycji na sklepowych regałach w odpowiednim porządku. Dzięki temu producenci mogą nie tylko łatwiej wdrożyć swoje standardy, ale dzięki sztucznej inteligencji mogą przyspieszyć pracę przedstawicieli i otrzymywać wiarygodne dane o stanie ekspozycji, które też są podstawą do rozliczeń ze sklepami. Rozwiązanie oparte na rozpoznawaniu obrazu potrafi rozpoznać produkty na zdjęciu półki z 98-procentową skutecznością, więc jest to już w pełni funkcjonalna i godna zaufania technologia. Dzięki niej łatwiej można kreować pozytywne doświadczenia klientów, które sprawią, że sięgną po właściwe produkty – kończy Grzegorz Dembicki.

Automatyzacja merchandisingu może mieć także znaczenie w realizowaniu spójnej strategii sprzedaży omnichannel. Określone zaplanowanie i wygląd regałów może odpowiadać temu, jak zaprojektowana jest witryna online czy aplikacja zakupowa. Taki zabieg może sprawić, że klienci będą podejmowali decyzje o zakupie jeszcze łatwiej. 

Zobacz także: 16 pytań o legalną reklamę i promocję napojów alkoholowych

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA