REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obwieszczenie MRPiPS: oprócz 800 plus te rodziny dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł. Daje to na dziecko nawet 2623 zł miesięcznie. Kiedy, jak wnioskować i dla kogo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
dziecko
Obwieszczenie MRPiPS: oprócz 800 plus te rodziny dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł. Daje to na dziecko nawet 2623 zł miesięcznie. Kiedy, jak wnioskować i dla kogo?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje pewna grupa rodzin, które otrzymują znacznie większe wsparcie finansowe na dziecko niż tylko 800 plus czy 300 plus. Zwykle rodziny te dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł. (sic!). To są naprawdę wysokie kwoty, bo przykładowo przy 3. dzieci daje to już ponad 4000 zł, do tego jeszcze 800 plus na każde dziecko. Co więcej, rodziny i tym samym dzieci otrzymują często jeszcze inną, zindywidualizowaną pomoc finansową czy rzeczową np. od starosty. Osoby otrzymujące świadczenie mówią wprost: nam się to należy. Kiedy, jak wnioskować i dla kogo?

rozwiń >

Warto przytoczyć słowa preambuły do poniżej omawianej ustawy, ponieważ te słowa najlepiej oddają omawianą instytucję i sens jej regulacji:

REKLAMA

REKLAMA

"Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci, w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami (...)".

Na czym polega bycie rodziną zastępczą?

Formami rodzinnej pieczy zastępczej są:

1) rodzina zastępcza:

REKLAMA

  • spokrewniona,
  • niezawodowa,
  • zawodowa, w tym zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego i zawodowa specjalistyczna;

2) rodzinny dom dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzina zastępcza oraz rodzinny dom dziecka zapewniają dziecku całodobową opiekę i wychowanie, w szczególności:

  1. traktują dziecko w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej;
  2. zapewniają dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych;
  3. zapewniają kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i szkolnych;
  4. zapewniają rozwój uzdolnień i zainteresowań;
  5. zaspokajają jego potrzeby emocjonalne, bytowe, rozwojowe, społeczne oraz religijne;
  6. zapewniają ochronę przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka;
  7. umożliwiają kontakt z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd

Oni dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł

Osoby otrzymujące świadczenie mówią wprost: nam się to należy, a tak naprawdę kwoty te nie są wcale proporcjonalne do wydatków jakie się ponosi.

Oni dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł - do tego jeszcze 800 plus na każde dziecko. Na jakiej podstawie prawnej?

Podstawą prawną do otrzymywania 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł jest m.in. ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 49, dalej jako: ustawa) określa jakie są formy wsparcia przysługujące rodzinom zastępczym.

Jakie dokumenty należy złożyć aby otrzymać świadczenia: 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł.?

Aby otrzymać świadczenia: 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł należy złożyć:

  • wniosek o przyznanie pomocy (do pobrania na dole strony);
  • odpis zupełny aktu urodzenia dziecka;
  • postanowienie sądu o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej;
  • dokument potwierdzający miejsce zameldowania dziecka przed umieszczeniem w pieczy zastępczej
  • orzeczenie o niepełnosprawności dziecka (jeśli posiada);
  • informacja o numerze rachunku bankowego, na który ma być przekazywane świadczenie.

Jakie wsparcie finansowe przysługuje rodzinom zastępczym?

Warto wiedzieć, że rodzinie zastępczej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka starosta może przyznać dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dziecka; świadczenie na pokrycie: a) niezbędnych kosztów związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka - jednorazowo, b) kosztów związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki - jednorazowo lub okresowo.

Rodzina zastępcza niezawodowa i zawodowa może otrzymywać środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego w wysokości odpowiadającej kosztom ponoszonym przez rodzinę zastępczą niezawodową albo zawodową na czynsz, opłaty z tytułu najmu, opłaty za energię elektryczną i cieplną, opał, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, dźwig osobowy, antenę zbiorczą, abonament telewizyjny i radiowy, usługi telekomunikacyjne oraz związanym z kosztami eksploatacji, obliczonym przez podzielenie łącznej kwoty tych kosztów przez liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu lub domu jednorodzinnym i pomnożenie przez liczbę dzieci, osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, oraz osób opuszczających rodzinną pieczę zastępczą jako niepełnoletnie, umieszczonych w rodzinie zastępczej wraz z osobami tworzącymi tę rodzinę zastępczą.

Jaka pomoc finansowa dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka?

Świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka:

  • 1002 zł miesięcznie - w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej spokrewnionej;
  • 1517 zł miesięcznie - w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka.

Dodatek w kwocie 306 zł na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania:

  • dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
  • dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.

800 plus dodatkowo oprócz: 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł

Wnioski o przyznanie dodatku wychowawczego (800 zł miesięcznie - tzw. „800+”) należy w takiej sytuacji rodziny zastępczej składać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych a nie w MOPS. To świadczenie ma inny charakter i jest przyznawane osobno. Jedno nie wyklucza bowiem drugiego.

OBWIESZCZENIE MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 24 marca 2024 r. w sprawie wysokości kwot świadczeń przysługujących rodzinie zastępczej i prowadzącemu rodzinny dom dziecka, wysokości pomocy dla osoby usamodzielnianej oraz wysokości kwot określonych w umowach

Na podstawie art. 86 ust. 3 w związku z art. 153 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177), zwanej dalej "ustawą", ogłasza się, że od dnia 1 czerwca 2024 r. wysokość kwoty: o której mowa w:

  1. art. 80 ust. 1 pkt 1 ustawy - wynosi nie mniej niż 1002 zł,
  2. art. 80 ust. 1 pkt 2 ustawy - wynosi nie mniej niż 1517 zł,
  3. art. 81 ust. 1 ustawy - wynosi nie mniej niż 306 zł,
  4. art. 81 ust. 2 ustawy - wynosi nie mniej niż 306 zł,
  5. art. 146 ust. 2 ustawy - wynosi nie mniej niż 759 zł,
  6. art. 149 ust. 1 pkt 1 ustawy - wynosi nie mniej niż 4998 zł,
  7. art. 149 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - wynosi nie mniej niż 9991 zł,
  8. art. 149 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy - wynosi nie mniej niż 4998 zł,
  9. art. 149 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy - wynosi nie mniej niż 2500 zł,
  10. art. 150 ust. 1 ustawy -wynosi nie mniej niż 2272 zł, a w przypadku osoby legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności wynosi nie mniej niż 4542 zł.

Wysokość świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej tworzonej przez osobę spokrewnioną i osobę niespokrewnioną z dzieckiem - Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dość interesującą ale i złożoną Decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, OwSS 2023/2/8-15 - decyzja z dnia 28 marca 2023 r., która odnosi się do charakteru omawianej instytucji (SKO 4314/5/23) Wysokość świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej tworzonej przez osobę spokrewnioną i osobę niespokrewnioną z dzieckiem - Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu

  • Rodzina zastępcza tworzona przez małżonków, z których jeden jest spokrewniony z dzieckiem (jest dla niego wstępnym lub rodzeństwem), zaś drugi spokrewniony nie jest, nie mieści się ani w literalnie odczytywanej definicji rodziny zastępczej spokrewnionej, ani w literalnie odczytywanej definicji rodzin zastępczych zawodowej i niezawodowej. Rzecz bowiem w tym, że zgodnie z treścią tych definicji to rodzina zastępcza ma być spokrewniona albo niespokrewniona z dzieckiem (verba legis małżonkowie mają być albo nie być wstępnymi lub rodzeństwem dziecka), a nie członek tej rodziny. Okoliczność istnienia określonego stopnia pokrewieństwa pomiędzy jednym z małżonków a dzieckiem nie może zatem stanowić przesłanki przesądzającej o statusie rodziny zastępczej w rozumieniu art. 41 u.w.r.
  • Do rodziny zastępczej tworzonej przez brata i bratową nie można odnosić tych argumentów (a przynajmniej nie wszystkich z nich), które pozwoliły ustawodawcy na ustanowienie niższego progu gwarantowanej wysokości świadczenia dla rodzin zastępczych spokrewnionych, a więc takich, których wszyscy członkowie objęci są art. 128 k.r.o.
  • Kwalifikacja rodziny zastępczej, w której jeden z małżonków jest wstępnym lub rodzeństwem dziecka, a drugi nie jest z dzieckiem spokrewniony, nie mieści się w granicach dyskrecjonalności organu. Organ nie może dokonywać modyfikacji definicji ustawowej, a zwłaszcza nieakceptowalna byłaby sytuacja, w której poszczególne organy prowadzące postępowania w sprawie przyznania świadczeń ustalały własną linię orzeczniczą w tym zakresie.
  • Ustawodawca przyjął, iż kwota świadczenia na dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej spokrewnionej może być niższa, ponieważ w art. 128 k.r.o. ustalono, że obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo. Tym samym wstępni i rodzeństwo, którzy mają takie możliwości finansowe, powinni z własnych środków uzupełnić różnicę pomiędzy wysokością minimalnego świadczenia dla rodziny zastępczej zawodowej i rodziny zastępczej niezawodowej, a wysokością świadczenia otrzymanego na mocy art. 80 ust. 1 pkt 1 u.w.r.
  • Przepis art. 80 ust. 1 u.w.r. przewiduje, że ustalone w ustawie kwoty (po waloryzacji) stanowią minimalną wysokość świadczenia. Oznacza to, że zarówno rodzina zastępcza (spokrewniona, zawodowa, niezawodowa, jak i każda inna) mogą otrzymywać świadczenie w wysokości wyższej. Jednocześnie ustawa nie wskazuje przesłanek, którymi powinien kierować się organ przyznający świadczenie przy ustalaniu jego ostatecznej wysokości. Oznacza to, że organ przyznający świadczenie powinien ustalić jego wysokość, działając w granicach uznania administracyjnego.
  • Definicje ustawowe pozwalają na rozstrzygnięcie, czy rodzina zastępcza jest spokrewniona, czy niespokrewniona (zawodowa albo niezawodowa) jedynie wtedy, gdy rodziną zastępczą jest osoba niepozostająca w związku małżeńskim (w zależności od tego, czy jest ona wstępnym lub rodzeństwem dziecka), a także gdy rodzinę zastępczą tworzą małżonkowie, z których żaden nie jest wstępnym ani rodzeństwem dziecka albo oboje małżonkowie są wstępnymi. Natomiast w przypadku gdy rodziną zastępczą jest brat i batowa albo siostra i szwagier, a także dziadek i jego żona niebędąca babcią albo babcia i jej mąż niebędący dziadkiem, to taka rodzina zastępcza nie mieści się w definicji rodziny spokrewnionej ani rodziny zawodowej i niezawodowej.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

REKLAMA

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA