REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obwieszczenie MRPiPS: oprócz 800 plus te rodziny dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł. Daje to na dziecko nawet 2623 zł miesięcznie. Kiedy, jak wnioskować i dla kogo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
dziecko
Obwieszczenie MRPiPS: oprócz 800 plus te rodziny dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł. Daje to na dziecko nawet 2623 zł miesięcznie. Kiedy, jak wnioskować i dla kogo?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje pewna grupa rodzin, które otrzymują znacznie większe wsparcie finansowe na dziecko niż tylko 800 plus czy 300 plus. Zwykle rodziny te dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł. (sic!). To są naprawdę wysokie kwoty, bo przykładowo przy 3. dzieci daje to już ponad 4000 zł, do tego jeszcze 800 plus na każde dziecko. Co więcej, rodziny i tym samym dzieci otrzymują często jeszcze inną, zindywidualizowaną pomoc finansową czy rzeczową np. od starosty. Osoby otrzymujące świadczenie mówią wprost: nam się to należy. Kiedy, jak wnioskować i dla kogo?

rozwiń >

Warto przytoczyć słowa preambuły do poniżej omawianej ustawy, ponieważ te słowa najlepiej oddają omawianą instytucję i sens jej regulacji:

REKLAMA

"Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci, w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami (...)".

Na czym polega bycie rodziną zastępczą?

Formami rodzinnej pieczy zastępczej są:

1) rodzina zastępcza:

  • spokrewniona,
  • niezawodowa,
  • zawodowa, w tym zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego i zawodowa specjalistyczna;

2) rodzinny dom dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzina zastępcza oraz rodzinny dom dziecka zapewniają dziecku całodobową opiekę i wychowanie, w szczególności:

  1. traktują dziecko w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej;
  2. zapewniają dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych;
  3. zapewniają kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i szkolnych;
  4. zapewniają rozwój uzdolnień i zainteresowań;
  5. zaspokajają jego potrzeby emocjonalne, bytowe, rozwojowe, społeczne oraz religijne;
  6. zapewniają ochronę przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka;
  7. umożliwiają kontakt z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd

Oni dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł

Osoby otrzymujące świadczenie mówią wprost: nam się to należy, a tak naprawdę kwoty te nie są wcale proporcjonalne do wydatków jakie się ponosi.

Oni dostają 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł - do tego jeszcze 800 plus na każde dziecko. Na jakiej podstawie prawnej?

Podstawą prawną do otrzymywania 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł jest m.in. ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 49, dalej jako: ustawa) określa jakie są formy wsparcia przysługujące rodzinom zastępczym.

Jakie dokumenty należy złożyć aby otrzymać świadczenia: 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł.?

Aby otrzymać świadczenia: 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł należy złożyć:

  • wniosek o przyznanie pomocy (do pobrania na dole strony);
  • odpis zupełny aktu urodzenia dziecka;
  • postanowienie sądu o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej;
  • dokument potwierdzający miejsce zameldowania dziecka przed umieszczeniem w pieczy zastępczej
  • orzeczenie o niepełnosprawności dziecka (jeśli posiada);
  • informacja o numerze rachunku bankowego, na który ma być przekazywane świadczenie.

Jakie wsparcie finansowe przysługuje rodzinom zastępczym?

REKLAMA

Warto wiedzieć, że rodzinie zastępczej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka starosta może przyznać dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dziecka; świadczenie na pokrycie: a) niezbędnych kosztów związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka - jednorazowo, b) kosztów związanych z wystąpieniem zdarzeń losowych lub innych zdarzeń mających wpływ na jakość sprawowanej opieki - jednorazowo lub okresowo.

Rodzina zastępcza niezawodowa i zawodowa może otrzymywać środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego w wysokości odpowiadającej kosztom ponoszonym przez rodzinę zastępczą niezawodową albo zawodową na czynsz, opłaty z tytułu najmu, opłaty za energię elektryczną i cieplną, opał, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, dźwig osobowy, antenę zbiorczą, abonament telewizyjny i radiowy, usługi telekomunikacyjne oraz związanym z kosztami eksploatacji, obliczonym przez podzielenie łącznej kwoty tych kosztów przez liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu lub domu jednorodzinnym i pomnożenie przez liczbę dzieci, osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, oraz osób opuszczających rodzinną pieczę zastępczą jako niepełnoletnie, umieszczonych w rodzinie zastępczej wraz z osobami tworzącymi tę rodzinę zastępczą.

Jaka pomoc finansowa dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka?

Świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka:

  • 1002 zł miesięcznie - w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej spokrewnionej;
  • 1517 zł miesięcznie - w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka.

Dodatek w kwocie 306 zł na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania:

  • dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
  • dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.

800 plus dodatkowo oprócz: 1517 zł (czy 1002 zł) miesięcznie na dziecko + dodatek 306 zł

Wnioski o przyznanie dodatku wychowawczego (800 zł miesięcznie - tzw. „800+”) należy w takiej sytuacji rodziny zastępczej składać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych a nie w MOPS. To świadczenie ma inny charakter i jest przyznawane osobno. Jedno nie wyklucza bowiem drugiego.

OBWIESZCZENIE MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 24 marca 2024 r. w sprawie wysokości kwot świadczeń przysługujących rodzinie zastępczej i prowadzącemu rodzinny dom dziecka, wysokości pomocy dla osoby usamodzielnianej oraz wysokości kwot określonych w umowach

Na podstawie art. 86 ust. 3 w związku z art. 153 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177), zwanej dalej "ustawą", ogłasza się, że od dnia 1 czerwca 2024 r. wysokość kwoty: o której mowa w:

  1. art. 80 ust. 1 pkt 1 ustawy - wynosi nie mniej niż 1002 zł,
  2. art. 80 ust. 1 pkt 2 ustawy - wynosi nie mniej niż 1517 zł,
  3. art. 81 ust. 1 ustawy - wynosi nie mniej niż 306 zł,
  4. art. 81 ust. 2 ustawy - wynosi nie mniej niż 306 zł,
  5. art. 146 ust. 2 ustawy - wynosi nie mniej niż 759 zł,
  6. art. 149 ust. 1 pkt 1 ustawy - wynosi nie mniej niż 4998 zł,
  7. art. 149 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - wynosi nie mniej niż 9991 zł,
  8. art. 149 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy - wynosi nie mniej niż 4998 zł,
  9. art. 149 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy - wynosi nie mniej niż 2500 zł,
  10. art. 150 ust. 1 ustawy -wynosi nie mniej niż 2272 zł, a w przypadku osoby legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności wynosi nie mniej niż 4542 zł.

Wysokość świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej tworzonej przez osobę spokrewnioną i osobę niespokrewnioną z dzieckiem - Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dość interesującą ale i złożoną Decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, OwSS 2023/2/8-15 - decyzja z dnia 28 marca 2023 r., która odnosi się do charakteru omawianej instytucji (SKO 4314/5/23) Wysokość świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej tworzonej przez osobę spokrewnioną i osobę niespokrewnioną z dzieckiem - Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu

  • Rodzina zastępcza tworzona przez małżonków, z których jeden jest spokrewniony z dzieckiem (jest dla niego wstępnym lub rodzeństwem), zaś drugi spokrewniony nie jest, nie mieści się ani w literalnie odczytywanej definicji rodziny zastępczej spokrewnionej, ani w literalnie odczytywanej definicji rodzin zastępczych zawodowej i niezawodowej. Rzecz bowiem w tym, że zgodnie z treścią tych definicji to rodzina zastępcza ma być spokrewniona albo niespokrewniona z dzieckiem (verba legis małżonkowie mają być albo nie być wstępnymi lub rodzeństwem dziecka), a nie członek tej rodziny. Okoliczność istnienia określonego stopnia pokrewieństwa pomiędzy jednym z małżonków a dzieckiem nie może zatem stanowić przesłanki przesądzającej o statusie rodziny zastępczej w rozumieniu art. 41 u.w.r.
  • Do rodziny zastępczej tworzonej przez brata i bratową nie można odnosić tych argumentów (a przynajmniej nie wszystkich z nich), które pozwoliły ustawodawcy na ustanowienie niższego progu gwarantowanej wysokości świadczenia dla rodzin zastępczych spokrewnionych, a więc takich, których wszyscy członkowie objęci są art. 128 k.r.o.
  • Kwalifikacja rodziny zastępczej, w której jeden z małżonków jest wstępnym lub rodzeństwem dziecka, a drugi nie jest z dzieckiem spokrewniony, nie mieści się w granicach dyskrecjonalności organu. Organ nie może dokonywać modyfikacji definicji ustawowej, a zwłaszcza nieakceptowalna byłaby sytuacja, w której poszczególne organy prowadzące postępowania w sprawie przyznania świadczeń ustalały własną linię orzeczniczą w tym zakresie.
  • Ustawodawca przyjął, iż kwota świadczenia na dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej spokrewnionej może być niższa, ponieważ w art. 128 k.r.o. ustalono, że obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo. Tym samym wstępni i rodzeństwo, którzy mają takie możliwości finansowe, powinni z własnych środków uzupełnić różnicę pomiędzy wysokością minimalnego świadczenia dla rodziny zastępczej zawodowej i rodziny zastępczej niezawodowej, a wysokością świadczenia otrzymanego na mocy art. 80 ust. 1 pkt 1 u.w.r.
  • Przepis art. 80 ust. 1 u.w.r. przewiduje, że ustalone w ustawie kwoty (po waloryzacji) stanowią minimalną wysokość świadczenia. Oznacza to, że zarówno rodzina zastępcza (spokrewniona, zawodowa, niezawodowa, jak i każda inna) mogą otrzymywać świadczenie w wysokości wyższej. Jednocześnie ustawa nie wskazuje przesłanek, którymi powinien kierować się organ przyznający świadczenie przy ustalaniu jego ostatecznej wysokości. Oznacza to, że organ przyznający świadczenie powinien ustalić jego wysokość, działając w granicach uznania administracyjnego.
  • Definicje ustawowe pozwalają na rozstrzygnięcie, czy rodzina zastępcza jest spokrewniona, czy niespokrewniona (zawodowa albo niezawodowa) jedynie wtedy, gdy rodziną zastępczą jest osoba niepozostająca w związku małżeńskim (w zależności od tego, czy jest ona wstępnym lub rodzeństwem dziecka), a także gdy rodzinę zastępczą tworzą małżonkowie, z których żaden nie jest wstępnym ani rodzeństwem dziecka albo oboje małżonkowie są wstępnymi. Natomiast w przypadku gdy rodziną zastępczą jest brat i batowa albo siostra i szwagier, a także dziadek i jego żona niebędąca babcią albo babcia i jej mąż niebędący dziadkiem, to taka rodzina zastępcza nie mieści się w definicji rodziny spokrewnionej ani rodziny zawodowej i niezawodowej.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA