REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Okres świąteczny i chęć spędzenia czasu z bliskimi sprzyja podróżom, szczególnie jeżeli nasza rodzina znajduje się poza granicami kraju. Ze względu na wygodę i krótki czas podróży coraz częściej korzystamy z transportu lotniczego. Przed zjawieniem się na lotnisku warto jest jednak dokładnie sprawdzić czego nie możemy ze sobą zabrać.

Ze względu na bezpieczeństwo pasażerów Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał w 2007 r. specjalne obwieszczenie w sprawie listy przedmiotów zabronionych do wnoszenia na pokład samolotu. Na wstępnie należy rozróżnić dwie sytuacje. Przedmioty, które znajdują się w naszym bagażu podręcznym oraz w tzw. bagażu rejestrowanym.

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszym przypadku sporządzona została lista przedmiotów, których w ogóle nie można ze sobą zabrać w podróż samolotem. Istnieje jednak pewna grupa rzeczy, które dopuszczalne są do przewiezienia, jednak pod ścisłym rygorem. Dotyczy to płynów. Przy czym za płyny uznaje się wodę i inne napoje, zupy, syropy, kremy, balsamy i olejki, perfumy, spraye, żele (w tym żele do włosów i do kąpieli), płyny w pojemnikach pod ciśnieniem (np. dezodoranty, pianki do golenia), pasty (np. pasty do zębów), mieszanki półpłynne, tusze do rzęs i inne substancje o podobnej konsystencji.

Do bagażu podręcznego można zabrać niewielką ilość płynów w pojemnikach o maksymalnej pojemności 100ml. Oprócz tego trzeba je zapakować w plastikową, zamykaną i przeźroczystą torbę o pojemności 1 litra.

Czego nie można brać do bagażu podręcznego

Zgodnie z przepisami wykaz przedmiotów, które są zabronione w przewozie w bagażu kabinowym przedstawia się następująco:

REKLAMA

1. Broń palna i innego rodzaju broń, czyli wszelkiego rodzaju przedmioty mogące, lub sprawiające wrażenie zdolnych do miotania pocisków lub powodowania obrażeń, takie jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • broń palna (bojowa i sportowa - pistolety, rewolwery, pistolety maszynowe, karabiny, pistolety śrutowe itp.);
  • broń palna w kształcie niestandardowym np. zapalniczek;
  • replika i imitacja broni palnej;
  • części składowe broni palnej (z wyjątkiem teleskopowych urządzeń celownikowych i celowników);
  • myśliwska broń kulowa lub śrutowa;
  • broń sygnałowa i wyrzutnie ładunków sygnalizacyjnych;
  • pistolety startowe;
  • wszelkiego rodzaju pistolety, rewolwery, karabiny – zabawki;
  • wiatrówki lub pistolety, rewolwery pneumatyczne i typu „softair” miotające;
  • kulki kusze i łuki;
  • katapulty;
  • wszelkiego rodzaju urządzenia do miotania harpunów, włóczni i oszczepów;
  • wszelkiego rodzaju urządzenia do uboju zwierząt;
  • urządzenia powodujące oszołomienie i wstrząs, np. elektryczne ościenie do poganiania bydła;
  • paralizatory elektryczne(w tym przewodowe, tzw. tasery).

2. Przedmioty o ostrych końcach lub o ostrych krawędziach, czyli przedmioty ostro zakończone lub ostrza mogące powodować obrażenia oraz ich imitacje takie jak:

  • siekiery i topory;
  • strzały i rzutki;
  • żyletki;
  • brzytwy;
  • dzidy i włócznie;
  • noże do krojenia lodu i pierzchnie;
  • łyżwy;
  • scyzoryki lub noże sprężynowe o dowolnej długości ostrza;
  • noże, w tym noże rytualne, o długości ostrza powyżej 6 cm, zrobionego z metalu lub innego materiału wystarczająco mocnego, żeby stanowić potencjalną broń;
  • tasaki rzeźnicze;
  • maczety;
  • otwarte nożyki golarskie (z wyjątkiem golarek lub jednorazowych maszynek do golenia z ostrzami zamkniętymi w osłonce);
  • szable, szpady i laski z ukrytą szpadą;
  • skalpele;
  • nożyczki o długości ostrza powyżej 6 cm;
  • kijki narciarskie, marszowe i wspinaczkowe;
  • metalowe śledzie i szpilki do namiotów;
  • rzutki z ostrymi krawędziami;
  • narzędzia robocze, które mogą być użyte jako broń ostro zakończona lub o ostrych krawędziach, np. wiertarki, wiertła i inne narzędzia wiertnicze, narzędzia do rozcinania kartonu, noże wielozadaniowe, wszelkie piły, śrubokręty, łomy stalowe, młotki, szczypce (kleszcze), skrętniki/klucze, latarki o wzmocnionej konstrukcji;
  • inne przedmioty nie mające wyglądu broni, w których ukryte jest ostrze.

3. Instrumenty tępe, czyli wszelkiego rodzaju instrumenty tępe mogące powodować obrażenia, takie jak:

  • kije baseballowe oraz innego rodzaju kije używane w różnych dyscyplinach sportu;
  • pałki (włącznie z drewnianymi) – sztywne lub elastyczne – np. pałki z metalu pokryte skórą, pałki policyjne, itp.;
  • kije do krykieta;
  • kije golfowe;
  • kije hokejowe;
  • rakiety do gry w „lacrosse”;
  • wiosła do kajaków, kanadyjek, czółen i innego sprzętu pływającego;
  • deskorolki;
  • wszelkiego rodzaju kije bilardowe;
  • wędki;
  • sprzęt służący do sztuk walki, np. kastety, wszelkiego rodzaju pałki (w tym drewniane), cepy do młócenia ryżu, nunczako.

4. Materiały wybuchowe i substancje łatwopalne, czyli wszelkiego rodzaju materiały wybuchowe lub wysoce łatwopalne substancje stanowiące zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takie jak:

  • amunicja;
  • spłonki;
  • lont prochowy i detonujący;
  • detonatory i zapalniki;
  • materiały i urządzenia wybuchowe;
  • replika lub imitacja materiałów lub urządzeń wybuchowych oraz ich części składowe;
  • wszelkiego rodzaju miny;
  • wszelkiego rodzaju granaty (w tym granaty ćwiczebne, markujące, moździerzowe);
  • gaz oraz pojemniki na gaz, a w szczególności: butan, propan, acetylen, tlen – w dużych ilościach;
  • fajerwerki, wszelkiego typu rakiety sygnalizacyjne i inne materiały pirotechniczne (włącznie z mini -fajerwerkami do rozrzucania confetti używane na przyjęciach i kapiszonami);
  • zapałki o przedłużonym ładunku siarkowym (tzw. sztormówki);
  • urządzenia dymotwórcze oraz wszelkie pojemniki zawierające sprężony dym;
  • łatwopalne ciekłe paliwo w postaci benzyny/oleju napędowego i gazu do zapalniczek oraz w postaci płynnej alkoholu lub etanolu;
  • farba w aerozolu;
  • terpentyna i rozcieńczalniki do farb;
  • napoje alkoholowe o stężeniu powyżej 70% na jednostkę.

5. Substancje chemiczne i toksyczne, czyli wszelkiego rodzaju substancje chemiczne lub toksyczne, które stanowią zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takie jak:

  • kwasy i alkalia - np. płynne baterie elektryczne;
  • substancje korozyjne, żrące lub wybielające – np. rtęć, chlor;
  • wszelkiego rodzaju miotacze gazowe, w tym ręczne, zawierające substancje obezwładniające - np. gaz łzawiący, „gaz pieprzowy”;
  • miotacze żelów i płynów obezwładniających;
  • materiały radioaktywne – np. izotopy lecznicze lub przemysłowe;
  • trucizny;
  • materiały wywołujące choroby zakaźne lub biologicznie niebezpieczne – np. zakażona krew, bakterie i wirusy;
  • materiały wyposażone w samorzutny zapłon lub spalanie;
  • gaśnice.

6. Płyny i produkty o podobnej konsystencji są to substancje płynne (żele, pasty, emulsje, płynne/stałe mieszanki oraz zawartość pojemników pod ciśnieniem, pasty do zębów, żele do włosów, napoje, zupy, syropy, perfumy, dezodoranty, pianki do golenia, aerozole, oraz inne produkty o podobnej konsystencji) oprócz płynów odpowiednio zapakowanych, płynów, które są niezbędne do zażycia w trakcie podróży ze względów zdrowotnych, dotyczy to również pożywienia dla niemowląt, oraz płyny zakupione na lotnisku.

Co nie może znaleźć się w bagażu rejestrowanym

Zaostrzenia co do przewozu produktów samolocie istnieją również w przypadku bagażu rejestrowanego. Nie wolno jest przewozić niżej wymienionych rzeczy:

1. Materiałów wybuchowych i substancji łatwopalnych, czyli wszelkiego rodzaju materiałów wybuchowych lub wysoce łatwopalnych substancji stanowiących zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takich jak:

  • materiały i urządzenia wybuchowe, a zwłaszcza detonatory, zapalniki, granaty, miny, bomby i rakiety;
  • granatniki i inne przedmioty lub urządzenia służące do miotania materiałów, substancji lub urządzeń wybuchowych;
  • wszystkie rodzaje substancji detonujących i wybuchowych;
  • walizki i torby wyposażone w elementy samo destrukcyjne, dymotwórcze i dymozasłonotwórcze;
  • materiały sproszkowane do amatorskiej produkcji urządzeń pirotechnicznych, takie jak np. saletra amonowa, siarka, węgiel drzewny;
  • granaty ćwiczebne i markujące;
  • atrapy urządzeń wybuchowych;
  • wszelkie rodzaje substancji i materiałów łatwopalnych włączenie z magnezem oraz benzyną i metanolem;
  • składniki systemów paliwowych – zawierające paliwo;
  • alkohol powyżej 70 % (również zabroniony w zbiornikach paliw benzynowych maszyn samojezdnych);
  • gazy: propan, butan;
  • wszelkiego rodzaju pojemniki zawierające paliwo do zapalniczek;
  • fajerwerki, sztuczne ognie i rakiety sygnalizacyjne.

2. Substancji chemicznych i toksycznych, czyli wszelkiego rodzaju substancji chemicznych lub toksycznych, które stanowią zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takich jak:

  • trucizny i substancje toksyczne oraz substancje wywołujące choroby zakaźne, włącznie z trutką na myszy i szczury, zakażona krew;
  • materiały radioaktywne, włącznie z leczniczymi i przemysłowymi izotopami;
  • miotacze gazu, żelu, płynu obezwładniającego;
  • pistolety i rewolwery z gazem obezwładniającym, np. łzawiącym;
  • granaty ręczne z gazem obezwładniającym, np. łzawiącym;
  • wszelkie przedmioty zawierające substancje drażniące, paraliżujące, oszałamiające lub inne służące do atakowania ludzi;
  • żrące chemikalia;
  • materiały korozyjne, włącznie z rtęcią i akumulatorami;
  • pojemniki z sodą;
  • farby i rozpuszczalniki;
  • utleniacze i nadtlenki organiczne, włącznie z wybielaczem i zestawami środków chemicznych do napraw blacharskich i karoserii samochodów;
  • butle z gazem sprężonym (butan, propan) jak również turystyczne butle gazowe (można transportować jedynie, gdy są opróżnione z wszelkich pozostałości gazu);
  • butle tlenowe/podwodne palniki tlenowe (możliwe jest transportowanie pustych butli tlenowych lub rozłączonych podwodnych palników tlenowych).


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA