REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Targ bożonarodzeniowy fot. Shutterstock
Targ bożonarodzeniowy fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej spędzamy Święta Bożego Narodzenia czy Sylwestra w innych państwach europejskich. "Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie" - mówi Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Wioleta Matela-Marszałek: Wybierając się okresie świąt Bożego Narodzenia lub Sylwestra do któregoś z europejskich krajów możemy zdecydować się na wycieczkę z biura podróży lub wyjazd na własną rękę. Jak ta decyzja wpływa na nasze prawa konsumenckie?

REKLAMA

REKLAMA

Joanna Sołtan, Europejskie Centrum Konsumenckie: Impreza turystyczna jest tworzona przez biuro podróży, które samodzielnie zestawia co najmniej dwa rodzaje usług turystycznych w ramach tej samej podróży. Powiązane usługi turystyczne, to takie, które przedsiębiorca turystyczny zasugeruje podróżnemu w uzupełnieniu usług już zakupionych (na przykład podczas kupowania biletu lotniczego klient dodatkowo za pośrednictwem linku znajdującego się na stronie wynajmie samochód lub zarezerwuje pokój hotelowy).

Zasadniczo przy imprezie turystycznej mamy jedną umowę, z jednym przedsiębiorcą, który jest odpowiedzialny za jej należyte wykonanie. Organizator turystyki ponosi odpowiedzialność też za wykonanie poszczególnych usług, które składają się na imprezę, nawet jeżeli zostały zawarte z konsumentem odrębne umowy (Art. 5 ust. 1 p. 2 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych). Główną cechą imprezy turystycznej jest bowiem to, że jeden przedsiębiorca odpowiada jako organizator za należytą realizację imprezy turystycznej jako całości.

Przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych są zobowiązani do informowania podróżnych, że nie kupują oni imprezy turystycznej oraz że za należyte wykonanie ich umów wyłączną odpowiedzialność ponoszą dostawcy poszczególnych usług turystycznych.

REKLAMA

Oznacza to, że konsument, który skorzystał z usług biura podróży w przypadku reklamacji powinien kontaktować się z organizatorem imprezy turystycznej. Natomiast w sytuacji, gdy klient oddzielnie zakupił wszystkie składowe wyjazdu (np. lot i hotel), skargę powinien wysłać do przedsiębiorcy realizującego daną usługę. W każdym przypadku warto jednak zadbać o dokumentację dowodową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy przed wyjazdem warto również poznać podstawowe prawa danego kraju np. regulacje dotyczące dni wolnych od handlu?

Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie. Nie musimy ich znać na pamięć. Aby uprościć konsumentom podróże po UE, sieć Europejskich Centrów Konsumenckich przygotowała bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, która dostarcza informacji o prawach, a także podpowiada przydatne zwroty w 25 europejskich językach - działa również offline.

Warto sprawdzić, czy w czasie naszego pobytu, w danym kraju nie ma zaplanowanych uroczystości, wówczas sklepy i obiekty kulturalne mogą być zamknięte. Ograniczenia mogą dotyczyć również niedziel. Z rozeznania, jakie w tym roku przeprowadziło ECK Polska, wynika, że w 11 europejskich krajach obowiązuje częściowy zakaz handlu: "Gdzie na zakupy w niedzielę?".

Co jeszcze może nas zaskoczyć na miejscu? Z jakimi problemami spotykają się Państwo najczęściej?

Mając na uwadze, że Europejskie Centra Konsumenckie zajmują się sprawami o charakterze transgranicznym, do ECK Polska częściej trafiają skargi dotyczące wyjazdów organizowanych na własną rękę. Problemy konsumentów wyjeżdżających na urlop często rozpoczynają się już na lotnisku. Opóźniony/odwołany lot, a także uszkodzone i zagubione bagaże to jedne z najczęstszych skarg konsumenckich zgłaszanych do ECK Polska. Nie oznacza to, że po przylocie na miejsce problemy się kończą. Często bowiem okazuje się, że zarezerwowany hotel nie spełnia warunków umowy, a firma samochodowa, w której wynajęliśmy auto żąda dodatkowego ubezpieczenia, bądź pobiera z naszej karty płatność za naprawę auta, mimo że w czasie użytkowania nie mieliśmy żadnej kolizji. W okresie świątecznym wiele skarg dotyczy przewozu bagażu samolotem. Wzmożony ruch lotniczy ma duży wpływ na to, że walizki się gubią lub ulegają uszkodzeniu. Pasażerowie przewożą w nich bardzo często produkty spożywcze, za które linie lotniczą nie ponoszą odpowiedzialności. Problematyczny jest również przewóz sprzętu sportowego, każda linia lotnicza ma inne regulacje w tym zakresie. Może się okazać, że lecąc w jedną stronę niemieckim przewoźnikiem musimy inaczej zapakować sprzęt, niż gdy wracamy irlandzkimi liniami lotniczymi. ECK Polska przed zawarciem umowy zaleca zapoznać się z regulaminem linii lotniczej, aby uniknąć niemiłych niespodzianek.

Konsumenci korzystający z usług biur podróży najczęściej skarżą się na niezgodności z umową (np. brak kąpieli termalnych, znaczna odległość od stoku). Wówczas w oszacowaniu roszczeń przydatna może okazać się Tabela Frankfurcka, warto pamiętać, że nie jest ona obowiązującym aktem prawnym.

Czy coraz większa popularność świątecznych wyjazdów za granicę idzie w parze ze świadomością naszych praw?

Z doświadczenia ECK wynika, że konsumenci poszukują informacji nt. praw, jakie im przysługują w momencie, gdy przytrafi im się kłopotliwa sytuacja. Mając na uwadze, że podróżujemy coraz więcej, jesteśmy częściej narażeni na problemy w czasie wyjazdów, które dotyczą m.in. podróży lotniczych, wynajmu pokoi hotelowych, a także zakupów. Nowe gałęzie turystyki sprzyjają dokonywaniu zakupów (szczególnie w okresie przedświątecznym), w którym tradycją stają się jarmarki bożonarodzeniowe. Warto być świadomym, na jakie chwyty jesteśmy narażeni oraz, jakie prawa nam przysługują, gdy kupujemy na świątecznym straganie - więcej: "Sztuczki bożonarodzeniowych handlarzy".

Bardzo dziękuję za rozmowę

Polecamy serwis: Konsument w UE

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Luka w przepisach. Opiekun niepełnosprawnych traci 847 zł miesięcznie (4134 zł - 3287 zł). Zyskuje święty spokój

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

Wytyczne w MOPS, żeby dawać jak najmniej zasiłków. Fałsz czy prawda? Na przykładzie zasiłku celowego 200 zł i zasiłku stałego dla stopnia umiarkowanego [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

REKLAMA

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Należy do nich wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy przysługuje każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

Sąd unieważnił kredyt hipoteczny z WIBOR-em. W umowie zabrakło tych ważnych informacji. Co to oznacza dla innych kredytobiorców?

W dniu 23 października 2025 r. Sąd Okręgowy w Suwałkach, I Wydział Cywilny sygn. akt I C 600/23 unieważnił umowę kredytu hipotecznego opartego na stawce referencyjnej WIBOR, zawartą w 2021 r. z BNP Paribas Bank Polski S.A. To ważny sygnał dla rynku - sądy coraz uważniej przyglądają się przejrzystości umów kredytowych i temu, czy konsument ma realną szansę zrozumieć mechanizm oprocentowania.

REKLAMA

Urlop regeneracyjny dla wszystkich. Aż 3 miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Czy już niedługo każdy pracownik będzie mógł skorzystać aż z 3 miesięcy płatnego wolnego co 7 lat? Jedynym warunkiem, który trzeba będzie spełnić, będzie odpowiednio długie świadczenie pracy na rzecz jednego pracodawcy.

Choroba się przedłuża i kończy się zasiłek chorobowy? ZUS: bez obaw – jest jeszcze świadczenie rehabilitacyjne. Jak je uzyskać?

Świadczenie rehabilitacyjne może dostać osoba, która po wyczerpaniu zasiłku chorobowego nadal jest chora, a dalsze leczenie lub rehabilitacja dają jej szanse na odzyskanie zdolności do pracy. Świadczenie nie jest przyznawane z urzędu, tylko trzeba złożyć wniosek. O stanie zdrowia i konieczności przyznania świadczenia rehabilitacyjnego orzeka lekarz orzecznik ZUS - wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

REKLAMA