REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Targ bożonarodzeniowy fot. Shutterstock
Targ bożonarodzeniowy fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej spędzamy Święta Bożego Narodzenia czy Sylwestra w innych państwach europejskich. "Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie" - mówi Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Wioleta Matela-Marszałek: Wybierając się okresie świąt Bożego Narodzenia lub Sylwestra do któregoś z europejskich krajów możemy zdecydować się na wycieczkę z biura podróży lub wyjazd na własną rękę. Jak ta decyzja wpływa na nasze prawa konsumenckie?

REKLAMA

REKLAMA

Joanna Sołtan, Europejskie Centrum Konsumenckie: Impreza turystyczna jest tworzona przez biuro podróży, które samodzielnie zestawia co najmniej dwa rodzaje usług turystycznych w ramach tej samej podróży. Powiązane usługi turystyczne, to takie, które przedsiębiorca turystyczny zasugeruje podróżnemu w uzupełnieniu usług już zakupionych (na przykład podczas kupowania biletu lotniczego klient dodatkowo za pośrednictwem linku znajdującego się na stronie wynajmie samochód lub zarezerwuje pokój hotelowy).

Zasadniczo przy imprezie turystycznej mamy jedną umowę, z jednym przedsiębiorcą, który jest odpowiedzialny za jej należyte wykonanie. Organizator turystyki ponosi odpowiedzialność też za wykonanie poszczególnych usług, które składają się na imprezę, nawet jeżeli zostały zawarte z konsumentem odrębne umowy (Art. 5 ust. 1 p. 2 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych). Główną cechą imprezy turystycznej jest bowiem to, że jeden przedsiębiorca odpowiada jako organizator za należytą realizację imprezy turystycznej jako całości.

Przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych są zobowiązani do informowania podróżnych, że nie kupują oni imprezy turystycznej oraz że za należyte wykonanie ich umów wyłączną odpowiedzialność ponoszą dostawcy poszczególnych usług turystycznych.

REKLAMA

Oznacza to, że konsument, który skorzystał z usług biura podróży w przypadku reklamacji powinien kontaktować się z organizatorem imprezy turystycznej. Natomiast w sytuacji, gdy klient oddzielnie zakupił wszystkie składowe wyjazdu (np. lot i hotel), skargę powinien wysłać do przedsiębiorcy realizującego daną usługę. W każdym przypadku warto jednak zadbać o dokumentację dowodową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy przed wyjazdem warto również poznać podstawowe prawa danego kraju np. regulacje dotyczące dni wolnych od handlu?

Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie. Nie musimy ich znać na pamięć. Aby uprościć konsumentom podróże po UE, sieć Europejskich Centrów Konsumenckich przygotowała bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, która dostarcza informacji o prawach, a także podpowiada przydatne zwroty w 25 europejskich językach - działa również offline.

Warto sprawdzić, czy w czasie naszego pobytu, w danym kraju nie ma zaplanowanych uroczystości, wówczas sklepy i obiekty kulturalne mogą być zamknięte. Ograniczenia mogą dotyczyć również niedziel. Z rozeznania, jakie w tym roku przeprowadziło ECK Polska, wynika, że w 11 europejskich krajach obowiązuje częściowy zakaz handlu: "Gdzie na zakupy w niedzielę?".

Co jeszcze może nas zaskoczyć na miejscu? Z jakimi problemami spotykają się Państwo najczęściej?

Mając na uwadze, że Europejskie Centra Konsumenckie zajmują się sprawami o charakterze transgranicznym, do ECK Polska częściej trafiają skargi dotyczące wyjazdów organizowanych na własną rękę. Problemy konsumentów wyjeżdżających na urlop często rozpoczynają się już na lotnisku. Opóźniony/odwołany lot, a także uszkodzone i zagubione bagaże to jedne z najczęstszych skarg konsumenckich zgłaszanych do ECK Polska. Nie oznacza to, że po przylocie na miejsce problemy się kończą. Często bowiem okazuje się, że zarezerwowany hotel nie spełnia warunków umowy, a firma samochodowa, w której wynajęliśmy auto żąda dodatkowego ubezpieczenia, bądź pobiera z naszej karty płatność za naprawę auta, mimo że w czasie użytkowania nie mieliśmy żadnej kolizji. W okresie świątecznym wiele skarg dotyczy przewozu bagażu samolotem. Wzmożony ruch lotniczy ma duży wpływ na to, że walizki się gubią lub ulegają uszkodzeniu. Pasażerowie przewożą w nich bardzo często produkty spożywcze, za które linie lotniczą nie ponoszą odpowiedzialności. Problematyczny jest również przewóz sprzętu sportowego, każda linia lotnicza ma inne regulacje w tym zakresie. Może się okazać, że lecąc w jedną stronę niemieckim przewoźnikiem musimy inaczej zapakować sprzęt, niż gdy wracamy irlandzkimi liniami lotniczymi. ECK Polska przed zawarciem umowy zaleca zapoznać się z regulaminem linii lotniczej, aby uniknąć niemiłych niespodzianek.

Konsumenci korzystający z usług biur podróży najczęściej skarżą się na niezgodności z umową (np. brak kąpieli termalnych, znaczna odległość od stoku). Wówczas w oszacowaniu roszczeń przydatna może okazać się Tabela Frankfurcka, warto pamiętać, że nie jest ona obowiązującym aktem prawnym.

Czy coraz większa popularność świątecznych wyjazdów za granicę idzie w parze ze świadomością naszych praw?

Z doświadczenia ECK wynika, że konsumenci poszukują informacji nt. praw, jakie im przysługują w momencie, gdy przytrafi im się kłopotliwa sytuacja. Mając na uwadze, że podróżujemy coraz więcej, jesteśmy częściej narażeni na problemy w czasie wyjazdów, które dotyczą m.in. podróży lotniczych, wynajmu pokoi hotelowych, a także zakupów. Nowe gałęzie turystyki sprzyjają dokonywaniu zakupów (szczególnie w okresie przedświątecznym), w którym tradycją stają się jarmarki bożonarodzeniowe. Warto być świadomym, na jakie chwyty jesteśmy narażeni oraz, jakie prawa nam przysługują, gdy kupujemy na świątecznym straganie - więcej: "Sztuczki bożonarodzeniowych handlarzy".

Bardzo dziękuję za rozmowę

Polecamy serwis: Konsument w UE

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

REKLAMA

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

REKLAMA

Rewolucja w kalendarzu! Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy, ale nie dla wszystkich. Kto musi pracować? Te osoby nie będą zadowolone...

24 grudnia 2025 roku zapisze się w historii polskiego prawa pracy jako data przełomowa. Po latach dyskusji, Wigilia Bożego Narodzenia oficjalnie dołącza do katalogu dni ustawowo wolnych od pracy. To ogromna ulga i prezent dla milionów Polaków. Jednak nie wszyscy będą mieli tego dnia wolne. Kto będzie musiał pracować?

Czy pracować zdalnie trzeba z domu? Czy pracodawca może się nie zgodzić na zmianę miejsca pracy zdalnej?

Czy pracę zdalną można wykonywać tylko z domu, czy pracodawca może zgodzić się na wykonywanie jej również w innym miejscu? Zasady tej formy współpracy wciąż budzą wątpliwości, a stosunki pracodawców i pracowników bywają na tej linii napięte.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA