REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż samochodem na terenie UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Malczewska
 Nasz Świat
Portal dla Polaków we Włoszech
Podróż samochodem na terenie UE. /Fot. Fotolia
Podróż samochodem na terenie UE. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podróżując po krajach Unii Europejskiej warto poznać obowiązujące przepisy dotyczące poruszania się samochodem, ponieważ nie wszystkie zasady są takie same, jak w kraju zamieszkania. Uregulowania te różnią się nawet pomiędzy krajami członkowskimi. Warto więc zapoznać się z podstawowymi zasadami obowiązującymi w poszczególnych państwach członkowskich tak, aby nasza podróż przebiegła bez większych problemów.

Przed podróżą

Przed każdym dłuższym wyjazdem należy pamiętać o kontroli stanu technicznego samochodu. Jest to bardzo ważne, ponieważ koszt ewentualnych napraw samochodowych za granicą jest zazwyczaj dużo wyższy niż w kraju. Poza tym poważna usterka, która będzie wymagała specjalistycznej naprawy, może znacznie pokrzyżować plany. Należy wiedzieć, iż kontrole policyjne w państwach takich jak: Niemcy, Austria czy Słowacja są bardzo szczegółowe i duży nacisk kładzie się na stan techniczny pojazdów. W wypadku, gdy policja wykryje poważną usterkę, kierowca narażony jest na poważne konsekwencje finansowe.

REKLAMA

Dodatkowe wyposażenie pojazdu

Na obszarze całej Unii jest obowiązek posiadania gaśnicy, apteczki oraz trójkąta ostrzegawczego. Warto wyposażyć się także w zapasowe żarówki, linkę holowniczą, podnośnik oraz klucz do demontażu kół. W niektórych państwach, np. w Słowacji, Chorwacji, Austrii oraz we Włoszech istniej obowiązek posiadania także kamizelki odblaskowej, bez której w razie awarii, czy postoju, nie można wysiąść z pojazdu. Na Słowacji obowiązuje dodatkowy wymóg wożenia jej w kabinie samochodu, tak by była pod ręką, a nie w bagażniku.

Zobacz także: Prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej

Pasy bezpieczeństwa

Zapinanie pasów bezpieczeństwa obowiązuje w każdym państwie członkowskim UE. Co ważne, obowiązkowi temu podlegają również pasażerowie busów i autobusów.

Dzieci w fotelikach

Nie można zapomnieć o najmłodszych uczestnikach podróży, czyli dzieciach. Do ich przewozu niezbędny jest specjalnie przygotowany do tego fotelik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewóz czworonogów

Wielu właścicieli zwierząt zabiera je także w dalekie podróże. Czworonogi powinny być transportowane w specjalnie do tego przeznaczonych klatkach czy pojemnikach, tak by nie stwarzały zagrożenia podczas podróży. Wyjeżdżając za granicę nie można zapomnieć o książeczce zdrowia pupilka oraz jego paszporcie (koty i psy). Paszport wydaje weterynarz, zaświadczając w nim, że zwierzę zostało zaszczepione przeciw wściekliźnie. Posiadanie paszportu ułatwi wizytę u weterynarza za granicą, jeśli zajdzie taka konieczność.

Spożywanie alkoholu

Prowadząc samochód najlepiej alkoholu nie spożywać w ogóle – to najlepsza rada. Na obszarze Unii Europejskiej maksymalny dozwolony poziom alkoholu we krwi wynosi 0,5 mg/ml. Zaleceniem Komisji Europejskiej jest przyjęcie przez wszystkie państwa powszechnej normy dozwalającej maksimum 0,5 mg/ml. W niektórych państwach limit ten jest równy zeru, bądź ograniczony do 0,2 mg/ml tak jak ma to miejsce w Polsce.

Polecamy także: Dyskryminacja konsumentów z innego kraju

Telefon komórkowy

We wszystkich państwach Unii Europejskiej obowiązuje zakaz rozmów przez telefon komórkowy chyba, że korzystamy z zestawu głośnomówiącego.

Ubezpieczenie

W większości krajów Unii Europejskiej ubezpieczenie OC w zupełności nam wystarczy. Wybierając się do takich państw jak: Bułgaria czy Rumunia, musimy zaopatrzyć się w Zieloną Kartę. W tych państwach jest ona obowiązkowa. Można ją nabyć w firmie ubezpieczeniowej. Jej koszt uwarunkowany jest m.in. długością wyjazdu oraz pojemnością silnika.

Ograniczenia prędkości

Przed wyjazdem każdy kierowca powinien dowiedzieć się, jaka jest dozwolona prędkość w państwach do których się udaje.
W Austrii ograniczenie prędkości na obszarze zabudowanym wynosi: 50 km/h, poza obszarem zabudowanym: 100 km/h, po autostradach można się poruszać z maksymalną prędkością 130 km/h.
W Niemczech można jeździć w terenie zabudowanym do 50 km/h. Natomiast poza nim dozwolona prędkość to 100 km/h na zwykłych szosach oraz 130 km/h na dwupasmowych drogach szybkiego ruchu. Niemcy są jednym z nielicznych krajów, które nie określiły maksymalnej prędkości na autostradach. Zaleca się jednak poruszanie z prędkością około 130 km/h.
Na Słowacji dozwolona prędkość dla samochodów osobowych wynosi w terenie zabudowanym 60 km/h, poza terenem zabudowanym 90 km/h, na drogach szybkiego ruchu 100 km/h, a na autostradach 130 km/h.
We Francji dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym to 50 km/h, w terenie niezabudowanym 90 km/h, na drogach ekspresowych 110 km/h, na autostradach 130 km/h.
Na Półwyspie Apenińskim dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym to 50 km/h, w terenie niezabudowanym 90-100 km/h, na autostradach 130 km/h. Na co dzień trzeba jeździć z włączonymi światłami mijania.

Polecamy serwis: Konsument - turystyka

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA