REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużycie sprzętu elektrycznego i elektronicznego

Portal Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
sprzęt elektryczny, zużycie sprzętu, coraz częstsza wymiana elektroniki
sprzęt elektryczny, zużycie sprzętu, coraz częstsza wymiana elektroniki

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęta nowelizacja dyrektywy w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego przewiduje m.in. dodatkowe narzędzia do walki z nielegalnym eksportem zużytego sprzętu. Nowelizacja oznacza konieczność zmian w polskim ustawodawstwie.

W dniu 19 stycznia 2012 roku Parlament Europejski przyjął w drugim czytaniu zmiany do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/96/WE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa ta została przyjęta 27 stycznia 2003 roku i weszła w życie 13 lutego 2003 roku. Państwa członkowskie były zobowiązane do przeniesienia jej wymogów do prawa krajowego do dnia 13 sierpnia 2004 r. W Polsce dyrektywę tę wprowadziła ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Potrzeba zmian

Prace nad nowelizacją dyrektywy 2002/96/WE formalnie zapoczątkował wniosek Komisji Europejskiej z 3 grudnia 2008 roku (2008/0241 (COD)). Analiza przeprowadzona przez Komisję Europejską w ramach procesu przeglądu dyrektywy wykazała między innymi, że nie jest całkowicie jasne, co jest objęte zakresem dyrektywy. Nie zawsze też wiadomo, jak kwalifikować poszczególne urządzenia. Sprawia to, że chociaż 65% wprowadzanego na rynek sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest zbierane selektywnie, mniej niż połowa z tej liczby zostaje przetworzona i zgłoszona zgodnie z wymogami tej dyrektywy. Oznacza to, że część zbieranego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przetwarzana jest w sposób nieodpowiadający normom. Ponadto istnieją przesłanki wskazujące na nielegalny wywóz sprzętu elektrycznego i elektronicznego poza terytorium UE.

Na dodatek powiększający się rynek i skracanie się cyklów innowacyjnych sprawiają, że sprzęt jest wymieniany coraz częściej, w związku z czym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny staje się szybko i stale rosnącym strumieniem odpadów. Objęcie całości tego strumienia postanowieniami dyrektywy ma zapobiec utracie cennych zasobów i zapewnić wysoki poziom ochrony środowiska.

REKLAMA

Zobacz: Ochrona konsumentów: surowa kara dla operatora T - Mobile

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najistotniejsze zmiany

Główne zmiany w projekcie dyrektywy obejmują sposób obliczania poziomu zbieranego zużytego sprzętu. Aktualnie wskaźnik zbiórki selektywnej sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych ustalony jest na poziomie 4 kg na mieszkańca rocznie. Szacuje się, że odpowiada to około 2 milionom ton sprzętu rocznie, podczas gdy całkowita ilość wytworzonego sprzętu sięga rocznie 10 milionów ton.

Proponowana zmiana wprowadza docelowo procentowy wskaźnik zbiórki 65%. Po wejściu w życie zmian dotychczasowa metoda obowiązywać ma przez 4 lata. Następnie przez 3 lata obowiązywać ma procentowa metoda liczenia poziomu zużytego sprzętu, przy czym osiągnięty ma zostać poziom 45% masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego wprowadzonego na rynek. Po 7 latach państwo członkowskie będzie mogło wybrać jedną z dwóch metod naliczania – 65% masy sprzętu wprowadzonego na rynek  lub  85% masy wytworzonego zużytego sprzętu. Zaproponowano przy tym kilka rozwiązań elastycznych, dających możliwość ustanowienia środków przejściowych dla państw członkowskich.

Nowelizacja dyrektywy wprowadza także dodatkowe narzędzia do walki z nielegalnym eksportem zużytego sprzętu poza UE. Dotychczasowy brak efektywnych sposobów kontroli wysyłanych towarów pozwalał eksporterom na zakwalifikowanie sprzętu nie jako sprzętu zużytego, ale jako nadającego się do ponownego użycia, co umożliwiało obejście prawa. W tym kontekście proponowane regulacje mają zmusić eksporterów tego sprzętu, w razie jakichkolwiek wątpliwości, do przeprowadzenia testów i wykazania na bazie odpowiednich dokumentów natury wysłanych przez nich towarów. Zmiany przenoszą więc na eksporterów ciężar dowodu.

Zobacz: Ile kosztuje adwokat?

Dodatkowo położono także nacisk na harmonizację krajowych systemów dotyczących rejestracji i obowiązków informacyjnych producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dane będą mogły być wprowadzane elektronicznie, kraje członkowskie będą mogły wymieniać się informacjami, a jednocześnie zostaną ujednolicone formaty i częstotliwość przekazywania sprawozdań. Obecnie stosowane są wielokrotne rejestracje i dodatkowe płatności za ten sam produkt. Powielane są również wymogi w zakresie przetwarzania informacji i znakowania produktów. Zmiany te mają znacznie zmniejszyć obciążenia administracyjne dla podmiotów zajmujących się wprowadzaniem sprzętu na rynek.

Zrezygnowano z wykazu kategorii oraz produktów sprzętu elektrycznego i elektronicznego, ujętych obecnie odpowiednio w załączniku IA i IB do dyrektywy. Proponowane jest więc wprowadzenie otwartego zakresu zastosowania dyrektywy. Obecnie zakres ten jest zamknięty, co oznacza, że jej przepisom podlegają tylko określone urządzenia elektryczne i elektroniczne. Po wprowadzeniu zakresu otwartego dyrektywie podlegać będą wszystkie urządzenia, które spełniają definicję zapisaną w dyrektywie (z pewnymi wskazanymi wyłączeniami).

Warto zwrócić uwagę, że zmiany obejmą nie tylko producentów, ale także dystrybutorów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ci ostatni, po wejściu zmian w życie, będą zobowiązani do odbioru od konsumentów zużytego sprzętu o małych rozmiarach bez prawa do poboru w związku z tym jakichkolwiek opłat. Z tym obowiązkiem związane jest bezpośrednio uprawnienie konsumentów do oddawania zużytego sprzętu do podmiotów zajmujących się jego dystrybucją bez konieczności dokonywania zakupu nowego sprzętu.

Od kiedy te zmiany

Proponowane zmiany zostały przyjęte przez Parlament Europejski w drugim czytaniu. Po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej muszą zostać jeszcze przyjęte przez Radę Unii Europejskiej, a następnie ogłoszone.

Implementacja tych zmian do prawa polskiego wymagać będzie nowelizacji ustawy z dnia 29 lipca

2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Na faktyczne wejście zmian w życie w Polsce przyjdzie więc jeszcze trochę poczekać.

Zobacz:  Zmiany w kredytach konsumenckich 2012

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Trzy pytania lekarza w PZON i znika Asperger albo autyzm Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (osoba niepełnosprawna i pielęgnacyjnego (opiekun). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. W 2026 r. obie zmiany są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Sędziowie mają dość. Pomimo wyroków MOPS wciąż łamią przepisy o stopniu znacznym. Czas na zmiany

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA