REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużycie sprzętu elektrycznego i elektronicznego

Portal Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
sprzęt elektryczny, zużycie sprzętu, coraz częstsza wymiana elektroniki
sprzęt elektryczny, zużycie sprzętu, coraz częstsza wymiana elektroniki

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęta nowelizacja dyrektywy w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego przewiduje m.in. dodatkowe narzędzia do walki z nielegalnym eksportem zużytego sprzętu. Nowelizacja oznacza konieczność zmian w polskim ustawodawstwie.

W dniu 19 stycznia 2012 roku Parlament Europejski przyjął w drugim czytaniu zmiany do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/96/WE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa ta została przyjęta 27 stycznia 2003 roku i weszła w życie 13 lutego 2003 roku. Państwa członkowskie były zobowiązane do przeniesienia jej wymogów do prawa krajowego do dnia 13 sierpnia 2004 r. W Polsce dyrektywę tę wprowadziła ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Potrzeba zmian

Prace nad nowelizacją dyrektywy 2002/96/WE formalnie zapoczątkował wniosek Komisji Europejskiej z 3 grudnia 2008 roku (2008/0241 (COD)). Analiza przeprowadzona przez Komisję Europejską w ramach procesu przeglądu dyrektywy wykazała między innymi, że nie jest całkowicie jasne, co jest objęte zakresem dyrektywy. Nie zawsze też wiadomo, jak kwalifikować poszczególne urządzenia. Sprawia to, że chociaż 65% wprowadzanego na rynek sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest zbierane selektywnie, mniej niż połowa z tej liczby zostaje przetworzona i zgłoszona zgodnie z wymogami tej dyrektywy. Oznacza to, że część zbieranego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przetwarzana jest w sposób nieodpowiadający normom. Ponadto istnieją przesłanki wskazujące na nielegalny wywóz sprzętu elektrycznego i elektronicznego poza terytorium UE.

Na dodatek powiększający się rynek i skracanie się cyklów innowacyjnych sprawiają, że sprzęt jest wymieniany coraz częściej, w związku z czym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny staje się szybko i stale rosnącym strumieniem odpadów. Objęcie całości tego strumienia postanowieniami dyrektywy ma zapobiec utracie cennych zasobów i zapewnić wysoki poziom ochrony środowiska.

REKLAMA

Zobacz: Ochrona konsumentów: surowa kara dla operatora T - Mobile

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najistotniejsze zmiany

Główne zmiany w projekcie dyrektywy obejmują sposób obliczania poziomu zbieranego zużytego sprzętu. Aktualnie wskaźnik zbiórki selektywnej sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych ustalony jest na poziomie 4 kg na mieszkańca rocznie. Szacuje się, że odpowiada to około 2 milionom ton sprzętu rocznie, podczas gdy całkowita ilość wytworzonego sprzętu sięga rocznie 10 milionów ton.

Proponowana zmiana wprowadza docelowo procentowy wskaźnik zbiórki 65%. Po wejściu w życie zmian dotychczasowa metoda obowiązywać ma przez 4 lata. Następnie przez 3 lata obowiązywać ma procentowa metoda liczenia poziomu zużytego sprzętu, przy czym osiągnięty ma zostać poziom 45% masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego wprowadzonego na rynek. Po 7 latach państwo członkowskie będzie mogło wybrać jedną z dwóch metod naliczania – 65% masy sprzętu wprowadzonego na rynek  lub  85% masy wytworzonego zużytego sprzętu. Zaproponowano przy tym kilka rozwiązań elastycznych, dających możliwość ustanowienia środków przejściowych dla państw członkowskich.

Nowelizacja dyrektywy wprowadza także dodatkowe narzędzia do walki z nielegalnym eksportem zużytego sprzętu poza UE. Dotychczasowy brak efektywnych sposobów kontroli wysyłanych towarów pozwalał eksporterom na zakwalifikowanie sprzętu nie jako sprzętu zużytego, ale jako nadającego się do ponownego użycia, co umożliwiało obejście prawa. W tym kontekście proponowane regulacje mają zmusić eksporterów tego sprzętu, w razie jakichkolwiek wątpliwości, do przeprowadzenia testów i wykazania na bazie odpowiednich dokumentów natury wysłanych przez nich towarów. Zmiany przenoszą więc na eksporterów ciężar dowodu.

Zobacz: Ile kosztuje adwokat?

Dodatkowo położono także nacisk na harmonizację krajowych systemów dotyczących rejestracji i obowiązków informacyjnych producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dane będą mogły być wprowadzane elektronicznie, kraje członkowskie będą mogły wymieniać się informacjami, a jednocześnie zostaną ujednolicone formaty i częstotliwość przekazywania sprawozdań. Obecnie stosowane są wielokrotne rejestracje i dodatkowe płatności za ten sam produkt. Powielane są również wymogi w zakresie przetwarzania informacji i znakowania produktów. Zmiany te mają znacznie zmniejszyć obciążenia administracyjne dla podmiotów zajmujących się wprowadzaniem sprzętu na rynek.

Zrezygnowano z wykazu kategorii oraz produktów sprzętu elektrycznego i elektronicznego, ujętych obecnie odpowiednio w załączniku IA i IB do dyrektywy. Proponowane jest więc wprowadzenie otwartego zakresu zastosowania dyrektywy. Obecnie zakres ten jest zamknięty, co oznacza, że jej przepisom podlegają tylko określone urządzenia elektryczne i elektroniczne. Po wprowadzeniu zakresu otwartego dyrektywie podlegać będą wszystkie urządzenia, które spełniają definicję zapisaną w dyrektywie (z pewnymi wskazanymi wyłączeniami).

Warto zwrócić uwagę, że zmiany obejmą nie tylko producentów, ale także dystrybutorów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ci ostatni, po wejściu zmian w życie, będą zobowiązani do odbioru od konsumentów zużytego sprzętu o małych rozmiarach bez prawa do poboru w związku z tym jakichkolwiek opłat. Z tym obowiązkiem związane jest bezpośrednio uprawnienie konsumentów do oddawania zużytego sprzętu do podmiotów zajmujących się jego dystrybucją bez konieczności dokonywania zakupu nowego sprzętu.

Od kiedy te zmiany

Proponowane zmiany zostały przyjęte przez Parlament Europejski w drugim czytaniu. Po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej muszą zostać jeszcze przyjęte przez Radę Unii Europejskiej, a następnie ogłoszone.

Implementacja tych zmian do prawa polskiego wymagać będzie nowelizacji ustawy z dnia 29 lipca

2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Na faktyczne wejście zmian w życie w Polsce przyjdzie więc jeszcze trochę poczekać.

Zobacz:  Zmiany w kredytach konsumenckich 2012

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

REKLAMA

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

REKLAMA

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA