REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Portal  Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
GIODO będzie miał większe uprawnienia w zakresie ochrony danych osobowych.
GIODO będzie miał większe uprawnienia w zakresie ochrony danych osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych, która weszła w życie 7 marca 2011 r., zwiększa kompetencje Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. GIODO będzie miał m.in. uprawnienia w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym.

7 marca 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Jest to największa zmiana tej ustawy od 2004 roku. Istotnie poszerza ona kompetencje Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz modyfikuje wybrane zasady przetwarzania danych osobowych w celu zapewnienia skuteczniejszego wykonywania prawnych obowiązków ochrony danych osobowych.

REKLAMA

Nowelizacja stanowi równocześnie element procesu implementacji unijnej dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz swobodnego przepływu tych danych (Dz. Urz. UE L 281 z 23.11.1995, str. 31, z późn. zm.)

Zmiany dotyczące Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Spośród wprowadzonych do ustawy zmian największe znaczenie mają te dotyczące Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych i jego uprawnień.

REKLAMA

Organ ochrony danych osobowych został wyposażony w uprawnienia egzekucyjne w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym wynikających z wydawanych przez niego decyzji (art. 2 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz niektórych innych ustaw, zwanej dalej ustawą nowelizującą).

Egzekucji mają podlegać te decyzje, które nakładają na adresata obowiązek zachowania się w określony sposób, np. nakaz przywrócenia stanu zgodnego z prawem czy nakaz ograniczenia przetwarzania danych wyłącznie do ich przechowywania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Windykacja

Egzekucja administracyjna

Taka regulacja pociąga za sobą zmiany w przepisach dotyczących egzekucji administracyjnej, na podstawie których organ ochrony danych osobowych stał się organem egzekucyjnym (art. 2 pkt 1 i 2 ustawy nowelizującej) i w razie niewykonania obowiązków o charakterze niepieniężnym wynikających z decyzji administracyjnych będzie mógł stosować środek egzekucyjny w postaci grzywny w celu przymuszenia (art. 119 i n. ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

Zakres stosowania tej regulacji obejmuje wszystkie obowiązki nakładane przez GIODO, tj. obowiązek znoszenia lub zaniechania albo obowiązek wykonania określonej czynności. GIODO będzie mógł wystawić postanowienie o zastosowaniu grzywny w celu przymuszenia, a w razie jej nieziszczenia sporządzi tytuł wykonawczy i skieruje go do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wszczęcie egzekucji. Powyższa grzywna może być nakładana wielokrotnie.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Skuteczniejsza ochrona danych osobowych?

REKLAMA

Ustawa nowelizująca w art. 1 pkt 6 ustanawia ponadto dwa nowe niewładcze uprawnienia GIODO przewidziane w dodanym art. 19a ustawy o ochronie danych osobowych. GIODO będzie mógł mianowicie kierować do organów państwowych, organów samorządu terytorialnego, państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych oraz innych jednostek organizacyjnych, a także osób fizycznych i prawnych wystąpienia mające na celu zapewnienie skutecznej ochrony danych osobowych.

Będzie mógł także występować do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo o wydanie bądź zmianę aktów prawnych w sprawach dotyczących danych osobowych.

Kolejna zmiana dotyczy organizacji biura organu ochrony danych osobowych i wprowadza możliwość tworzenia w uzasadnionych przypadkach jednostek zamiejscowych biura GIODO (art. 13 ust. 1a ustawy o ochronie danych osobowych). Ma to na celu zapewnienie obywatelom lepszego dostępu do organu zajmującego się ochroną ich danych osobowych.

Zobacz serwis: Konsument w sieci

Zmiany dotyczące udostępniania danych

Na podstawie art. 1 pkt 7 ustawy nowelizującej uchylono art. 29 i 30 ustawy o ochronie danych osobowych regulujące udostępnianie danych osobowych w celach innych niż włączenie do zbioru przez administratora danych. Niniejsza zmiana ma na celu dostosowanie ustawy do przepisów prawa UE, w szczególności do dyrektywy 95/46/WE. Od 7 marca podstawą żądania udostępnienia danych osobowych będą ogólne przepisy art. 23 ust. 1 i art. 27 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych.

Zmiana dotycząca zgody na przetwarzanie danych osobowych

Art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej precyzuje brzmienie art. 7 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych regulującego dopuszczalność odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dotychczas kwestia jej odwołania wywoływała wiele kontrowersji w doktrynie. Obecnie art. 7 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych przewiduje możliwość odwołania zgody w każdym czasie ze skutkiem ex nunc, czyli od dnia odwołania.

Barbara Majewska
Agnieszka Szydlik z Grupy Ochrony Danych Osobowych kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

REKLAMA

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

REKLAMA

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA