REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie

Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie / Fot. Fotolia
Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) angażuje się w działania pro konsumenckie na rynku telekomunikacyjnym. Oprócz tego, że kontroluje przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego, realizuje również działania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Istotnym elementem pro konsumenckiej polityki UKE są również mediacje pomiędzy dostawcami usług telekomunikacyjnych, a konsumentami. W ubiegłym roku Urząd odzyskał ponad 1,43 mln zł na rzecz konsumentów.

Jednym z wielu elementów polityki pro konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jest program certyfikacji usług telekomunikacyjnych, w ramach którego prezes UKE przyznaje Certyfikaty Urzędu w trzech kategoriach: Bezpieczny Internet, Senior oraz Porównywarka Ofert. W 2014 roku, Certyfikaty Prezesa UKE przyznano Orange Polska S.A. oraz UPC Polska Sp. z o.o. w kategorii Bezpieczny Internet, CenterNet S.A. w kategorii Senior oraz FOSET Paweł Szubczyński w kategorii Porównywarka Ofert. „Przyznawane od kilku lat Certyfikaty Prezesa UKE stanowią ‘znak jakości’ istotny zarówno dla abonentów, jak i dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Celem programu certyfikacji usług telekomunikacyjnych jest promowanie zachowań, które mają na celu nie tylko sprzedaż usług, ale w których widoczna jest także troska o klienta, dla którego usługa jest dedykowana. Równie ważne jest dostarczenie prostych narzędzi, ułatwiających różnym grupom odnaleźć się w gąszczu nowych usług” – podsumowuje Magdalena Gaj, prezes UKE.

REKLAMA

Prawa konsumenta – 25 grudnia 2014

Skala problemów

Użytkownicy usług telekomunikacyjnych zmagali się w 2014 roku przede wszystkim z problemami dotyczącymi nieuczciwych praktyk, stosowanych przez przedstawicieli handlowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług, a także braku zasięgu sieci mobilnej oraz aktywacji subskrypcji SMS-ów Premium bez zgody. W minionym roku UKE otrzymał aż 5.474 wnioski o interwencję, z czego, aż 70,46%, czyli 3.857 z nich, zostało rozpatrzonych na korzyść konsumentów. Prezes UKE przeprowadziła przy tym dokładnie 2.878 postępowania mediacyjne, z czego 1.365 zostało rozstrzygnięte na korzyść konsumenta. W sumie, Urząd odzyskał na rzecz konsumentów dokładnie 1.434.670,69 zł, a więc więcej niż 2013 r., w którym odzyskano ponad 1,3 mln zł.

Upadłość konsumencka- szansa na lepsze jutro

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania informacyjno-edukacyjne

W 2014 roku, UKE kontynuował także zapoczątkowaną dwa lata wcześniej kampanię edukacyjno-informacyjną „Ufaj, ale uważaj”. Przekaz kierowany był, przede wszystkim, do starszych konsumentów, którzy mogą mieć problemy z odnalezieniem się na wyjątkowo dynamicznym rynku usług telekomunikacyjnych. W ramach programu, organizowano bezpośrednie spotkania z konsumentami, których w latach 2012-2014 odbyło się 67, a udział w nich wzięło ponad 1,5 tysiąca uczestników. Na spotkaniach przybliżano osobom starszym specyfikę działania rynku telekomunikacyjnego oraz ostrzegano je przed nierzetelnymi przedstawicielami handlowymi, którzy mogliby wykorzystać ich łatwowierność i zaufanie.

Wzmocnienie praw konsumentów na rynkach energii

Co ciekawe, w 2014 roku, Centrum Informacji Konsumenckiej obsłużyło łącznie ponad 14 tysięcy połączeń telefonicznych, a także udzieliło ponad 2 tysiące porad na wpływające do urzędu pisemne lub elektroniczne zapytania od konsumentów. „Polityka konsumencka, co pragnę szczególnie podkreślić, jest jednym z ważniejszych celów  przyjętej przeze mnie strategii działania. Opiera się ona dwóch filarach – pierwszym z nich są podejmowane na podstawie przepisów prawa postępowania wyjaśniające, mediacyjne, kontrolne i administracyjne, drugim zaś – rozwój systemu poradnictwa i ochrony konsumentów. Jednym z elementów wzmacniania pozycji konsumentów jest popularyzowanie wiedzy i edukacja konsumentów w zakresie ich praw i obowiązków. Dzięki temu mogą egzekwować swoje prawa i dochodzić roszczeń.” – wskazuje prezes UKE.

Portal Skarbiec.Biznajwiększy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szkoły zamknięte w Dzień Nauczyciela, 14 października 2024 r. – czy to zgodne z prawem i co z opieką nad dziećmi?

W dniu 14 października każdego roku obchodzony jest Dzień Edukacji Narodowej, potocznie zwany Dniem Nauczyciela. Czy w tym dniu szkoły mogą być zamknięte i co, w takiej sytuacji, z opieką nad dziećmi? To ważne informacje dla wszystkich pracujących rodziców. 

Nowe standardy ochrony małoletnich. Jak stosować ustawę Kamilka w zgodzie ze standardami ochrony danych?

Jak stosować ustawę Kamilka w zgodzie ze standardami ochrony danych? Podpowiada prezes UODO.  

Myśliwi z kolejnymi przywilejami. Trudno to zrozumieć. Jako jedyni dostaną prawo do nieodpłatnych badań lekarskich i darmowego ubezpieczenia

Myśliwi z kolejnymi przywilejami. Trudno to zrozumieć. Jako jedyni dostaną prawo do nieodpłatnych badań lekarskich i darmowego ubezpieczenia. Co z pozostałymi podmiotami z katalogu podmiotów ochrony ludności?

12 darmowych świadczeń z NFZ [katalog darmowych świadczeń stomatologicznych]

Co na NFZ u dentysty 2024? Jak skorzystać z dentysty na NFZ? Czy dentysta ma obowiązek przyjąć z bólem zęba? Za jakie usługi stomatologiczne płaci NFZ? Czy potrzebne jest skierowanie do dentysty? Nie wiele osób wie, ale np. w ramach NFZ, za darmo można usunąć raz w roku kamień nazębny. 

REKLAMA

ZUS: Świadczenie interwencyjne. [Wnioski] można składać od 5 października

ZUS: Świadczenie interwencyjne. [Wnioski] można składać od 5 października. Świadczenie interwencyjne jest wsparciem finansowym dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Komu będzie przysługiwało? Gdzie i jaki wniosek należy złożyć?

Alkohol ma być w opakowaniu, które nie wprowadza w błąd. Do 200 ml tylko w butelkach lub puszkach [projekt]

Ministerstwo rolnictwa zaproponowało, aby alkohol w opakowaniach do 200 ml był tylko w butelkach albo puszkach. Chodzi o to, aby opakowania nie wprowadzały w błąd. Alkohol powinien odróżniać się od innych środków spożywczych, tak aby nie doszło do pomyłki. 

Pracowniczka hotelu weszła do pokoju nowożeńców i ukradła pieniądze z kopert

Pracowniczka hotelu przywłaszczyła pieniądze nowożeńców. Jedna z pracownic hotelu w Krakowie ukradła część pieniędzy z kopert, które nowożeńcy dostali od gości weselnych. 

Niższe zarobki na zleceniach są już pewne, ale nie od 2025 roku. Czy śmieciówki przestaną się opłacać? Od kiedy? Sprawdź, jak zmieniają się przepisy

Niższe zarobki na zleceniach są już pewne, ale wszystko wskazuje, że nie nastąpi to od 2025 roku. Czy śmieciówki przestaną się opłacać? To zawsze jest uzależnione od tego, jakie priorytety mają strony umowy. Sprawdź, jak zmienią się przepisy.

REKLAMA

Świadczenie wspierające od 713 zł. Dla kogo, kiedy wniosek?

Świadczenie wspierające od 713 zł. Dla kogo, kiedy wniosek? Kto może ubiegać się o świadczenie wspierające? Gdzie i jak można uzyskać decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia? Czy zmieni się w 2025 roku?

Opłata mocowa od stycznia 2025 r. Kto od 1 stycznia 2025 r. zapłaci wyższe rachunki za prąd?

Opłata mocowa od stycznia 2025 r. Kto od 1 stycznia 2025 r. zapłaci wyższe rachunki za prąd? Czym jest opłata mocowa? Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował stawkę opłaty mocowej na 2025 r. Jakie to będą stawki?

REKLAMA