Kategorie

Umowa na odległość

Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia: charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Jak może uwolnić się od tej odpowiedzialności?
W obecnych czasach akwizycja staje się coraz mniej popularna, ale w dalszym ciągu funkcjonuje. Zakupy podczas pokazów akwizytorów są wygodne i szybkie, jeżeli przedsiębiorcy przestrzegają praw konsumentów. Taka forma zakupów to nic innego, jak zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, od której można odstąpić w ciągu 10 dni.
W okresie Świąt Bożego Narodzenia coraz częściej i coraz chętniej korzystamy z nowoczesnych form kupowania prezentów, takich jak zakupy przez Internet czy telefon. W kontekście nadchodzących świąt Bożego Narodzenia podpowiadamy, jak bezpiecznie kupić prezent przez Internet.
Sprzedaż towarów podczas pokazów organizowanych najczęściej w restauracjach czy hotelach to przykład umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy. Konsumenci, którzy kupują od akwizytorów i na pokazach są objęci szczególną ochroną. Jakie dodatkowe prawa im przysługują?
Umowa zawarta przez telefon jest ważna jedynie wtedy, gdy jej treść zostanie potwierdzona na trwałym nośniku, np. mailowo lub w formie tradycyjnego listu. Liczne zmiany w sprzedaży telefonicznej oraz w zasadach zawierania umów na odległość (przez telefon) zostaną wprowadzone na gruncie ustawy o prawach konsumenta, która wchodzi w życie 25 grudnia 2014 roku.
Sprzedawca powinien – zgodnie z regulacjami ustawy ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny – dostarczyć prezent zakupiony w sklepie internetowym w terminie 30 dni od złożenia oświadczenia woli o zawarciu transakcji.
Zwrot nietrafionego prezentu to coraz częstszy problem w okresie po Świętach Bożego Narodzenia. Mimo bardzo szerokiej oferty handlowej trudno odpowiedzieć na potrzeby obdarowanego i trafić w jego gust. Jak zgodnie z prawem i skutecznie zwrócić prezent świąteczny, z którego nie jesteśmy zadowoleni?
Zakupy u akwizytora to łatwy i korzystny sposób zawierania umów. Warunkiem korzystnej transakcji jest znajomość swoich praw ze strony konsumenta oraz ich respektowanie – ze strony przedsiębiorcy. Jak zgodnie z prawem dokonać zakupu u akwizytora?
Zawarcie umowy na odległość, ze względu na swoją specyfikę, stwarza wiele możliwości wycofania się z niej, korzystnych dla kontrahenta. Takie ułatwienia dotyczą jedynie konsumentów, stąd przedsiębiorca nie może korzystać ze specjalnej ochrony.
Sejm przełożył termin wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Ustawa nie wejdzie, jak zakładano w jej projekcie, 13 czerwca 2014 r., ale 6 miesięcy od jej ogłoszenia, czyli najprawdopodobniej pod koniec roku. Nowe przepisy nałożą dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców zapewniając tym samym lepszą ochronę praw konsumentów.
Konsument III wieku, czyli senior rzadko walczy o swoje prawa, niechętnie składa reklamację, przeważnie nie czyta zawieranych umów. Światowy Dzień Praw Osób Starszych obchodzony jest 15 czerwca. W związku z tym warto przypomnieć o prawach Konsumenta III wieku.
Nie zawsze, aby umowa była wiążąca musi zostać zawarta na piśmie. W niektórych przypadkach można umowę zawrzeć ustnie i to na odległość, a i tak w świetle prawa będzie ważna.
Umowa zawarta przez telefon należy do katalogu umów zawieranych na odległość. Zatem konsumentowi zawierającemu umowę przez telefon przysługuje szereg dodatkowych i preferencyjnych uprawnień. Ma on prawo by odstąpić od umowy zawartej przez telefon bez konieczności podawania przyczyny.
Umowa zawarta przez telefon stanowi przykład ustnej umowy zawieranej na odległość (zdalnie). Co do zasady jest to umowa skutecznie zawarta. Jaka będzie konstrukcja umów zawieranych telefonicznie w 2015 roku?
Zakupy internetowe cieszą się ciągle niemalejącą popularnością. Ze względu na atrakcyjne oferty cenowe klienci chętnie decydują się na zakupy grupowe. Jakie prawa przysługują im w związku z wyborem specyficznej formy sprzedaży, jaką są zakupy grupowe?
Policja apeluje, aby kupując w sieci zachować zdrowy rozsądek i podstawowe środki ostrożności. W przypadku oszustwa powinniśmy niezwłocznie zadzwonić na Policję.
Czym się różni reklamacja od zwrotu towaru? Poznaj swoje prawa i wynikające z nich możliwości przed zakupem świątecznych prezentów.
Konsument jako podmiot nieprofesjonalny jest objęty szczególną ochroną. W przypadku specyfiki umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, jest ona szczególnie istotna.
Konsument, dokonujący zakupów w Internecie, może odstąpić od umowy w terminie dziesięciodniowym. Jak tego dokonać?
Umowy na odległość dotyczą najczęściej sprzedaży wysyłkowej (za pośrednictwem katalogów, ogłoszeń prasowych z wydrukowanym formularzem zakupu, telewizji, itp.) bądź za pośrednictwem kanałów elektronicznych (sklepy internetowe, sprzedaż przez telefon itp.). Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn.
Od umowy zawieranych na odległość (np. umowy przez internet), których przedmiotem jest świadczenie usług, konsument może odstąpić w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy. Oświadczenie takie należy sporządzić na piśmie.
Zaniedbanie wymogów informacyjnych, wymaganych od przedsiębiorcy przy umowach zawieranych na odległość, skutkuje tym, że termin dla konsumenta na odstąpienie od umowy może wynosić nawet 3 miesiące od dnia zawarcia umowy.
Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. Kiedy bycie konsumentem ma znaczenie?
Zakupy przez Internet są coraz bardzie popularne. Kupując na licytacjach nie mamy czasu na dokładne przeczytanie oferty i przemyślenie zakupu. Kierując się z pozoru świetną ofertą, coraz częściej padamy ofiarą oszustów. Czy można powołać się na wadę oświadczenia woli i na tej podstawie żądać zwrotu pieniędzy?
Bycie konsumentem to przywilej, z którym łączą się spore uprawnienia. W pewnych sytuacjach konsumenci mogą odstąpić od umowy bez powodu, czy doprowadzić do unieważnienia niekorzystnych postanowień umownych. Przekonaj się kiedy może skorzystać z tych uprawnień.
Zawarcie umowy przez telefon jest prawnie dopuszczalne. Prawo telekomunikacyjnego dozwala również na zmianę warunków umowy przez telefon.
Kupiłeś coś przez internet ale chciałbyś to zwrócić? Każdy konsument ma prawo dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 10 dni. W pewnych sytuacjach taki zwrot nie będzie jednak możliwy.
Rejestracja w serwisie internetowym to zawarcie umowy. Jest to umowa zawierana na odległość, co oznacza, że można od niej odstąpić w terminie 10 dni od daty zawarcia. Jeżeli przedsiębiorca nie przekaże nam określonych informacji, okres ten może się wydłużyć nawet do 3 miesięcy.
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż elektroniczną mają obowiązek posługiwania się regulaminami przy zawieraniu umów. Te muszą być zgodne z wymogami kodeksu cywilnego i z ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Usługodawcy i usługobiorcy będą mogli korzystać z punktu kontaktowego, który powstała przy ministerstwie gospodarki. Chodzi o usługi świadczone drogą elektroniczną.
E-handel to coraz powszechniejsza forma zakupów. W sklepie wirtualnym konsumenci mają o wiele większe prawa, niż przy tradycyjnej sprzedaży. Czy jednak chronią one nas dostatecznie?
Konsument, który nabywa towar w sklepie internetowym objęty jest szczególnymi regulacjami ochronnymi, które są rezultatem implementacji do polskiego systemu prawnego dyrektywy unijnej.
Przy dokonaniu zakupów na licytacji konsument nie będzie miał prawa do odstąpienia od umowy. Jeżeli jednak zawrze umowę za pomocą opcji „kup teraz” takie prawo zachowa. Dlaczego?
Sprzedaż towarów w sklepach internetowych rośnie z każdym rokiem. Taka forma zakupów jest bardzo atrakcyjna ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, dlatego warto pamiętać o prawach jakie przysługują nam jako konsumentom.
Operatorzy telekomunikacyjni mogą proponować zmianę warunków umowy przez telefon. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy warunki przedstawione przez konsultanta wyglądają inaczej przy pierwszym rachunku?
Otrzymaliśmy uszkodzoną przesyłkę, a uszkodzenie ewidentnie jest skutkiem niefrasobliwości przewoźnika? Składajmy reklamację. Gdzie najlepiej złożyć reklamację?
Nie zawsze winę za niepełnowartościowy towar ponosi sprzedawca czy dystrybutor. Pamiętajmy, że sprzedawca wysyłając towar do klienta przestaje ponosić za niego odpowiedzialność. Odpowiedzialność podczas transportu spada na przewoźnika. W zależności od przewoźnika los towaru jest różny.
Czy w przypadku oszustwa, sprzedający może ponieść karę? Oczywiście że tak, nieuczciwy sprzedający może ponieść karę za swoje występki. Oczywiście kara jest uzależniona od skali oszustwa. Jeśli sprzedający wysłał nam podrobiony towar, powinniśmy to zgłosić na policję. Sprzedaż podrobionych towarów podlega karze. Nawet sprzedaż jednej pary podrobionych butów czy jednego flakonu podrobionych perfum podlega karze grzywny, ograniczenia wolności lub nawet pozbawienia wolności do dwóch lat. Jednak to nie wszystko.
Internetowe zakupy są z dnia na dzień coraz popularniejszym kanałem dystrybucji najróżniejszych towarów i usług. Mimo dokładania wszelkich starań przez banki czy serwisy aukcyjne, nie sposób uniknąć nieuczciwych sprzedawców. Jednak zanim zajmiemy się samymi zakupami, warto wcześniej zwrócić uwagę na kilka aspektów i odpowiednio się do zakupów przygotować.
Zakupy w Internecie z dnia na dzień stają się coraz bardziej popularne. Dziś niemal każdy, kto posiada w domu lub w pracy dostęp do Internetu skorzystał z tego dobrodziejstwa. No właśnie, czy aby na pewno dobrodziejstwa? Wraz z popularnością internetowych zakupów i transakcji rośnie liczba naciągaczy, fałszerzy i zwykłych oszustów. Jak się przed nimi ustrzec, jak dokonywać dobrych wyborów u internetowych sprzedawców i jak radzić sobie z nieuczciwymi handlarzami? Odpowiedzi na te i jeszcze wiele pytań znajdziecie w serii naszych poradników. Zacznijmy jednak od przybliżenia samego pojęcia zakupów w internecie. 
Kupiłem towar przez Internet. Po kilku dniach od otrzymanie produktu zdecydowałem się jednak odstąpić od umowy. Sprzedawca odstąpienia nie uznał z racji tego, iż towar był rozpakowany. Co zrobić?
Coraz częściej abonenci są kuszeni nowymi ofertami usług telekomunikacyjnych przez telefonicznych konsultantów. Co w sytuacji gdy warunki nowej umowy są inne od tych, na które się zgodziliśmy?
Chciałabym kupić ubranka dla dzieci, które są oferowane w jednym ze sklepów internetowych. Są tańsze, ale boję się że dokonam złego wyboru. Czy w takiej sytuacji będę mogła zwrócić towar?
Jakiś czas temu odebrałem przesyłkę w której znajdowały się kosmetyki. Problem jest taki, że ich nie zamawiałem. Nadawca stwierdził, że nie przyjmie zwrotu, bo otworzyłem przesyłkę. Skąd jednak miałem wiedzieć co znajduje się w przesyłce?
Czy pożyczki udzielane przez Internet są zawsze korzystne? Na co trzeba uważać i czego żądać – na te pytania odpowiedzi poszukiwał UOKiK podczas akcji przeszukiwania Internetu w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN).
Zamawiając towary w sklepach internetowych często decydujemy się na dostarczenie ich za pośrednictwem firmy kurierskiej. Problem pojawia się, jeśli przesyłka dotrze do nas uszkodzona albo w ogóle jej nie otrzymamy. Sprawdź od kogo wówczas dochodzić swoich praw.
Podróbki od lat królują na bazarach i ulicznych straganach. Wraz z rozwojem internetu towary imitujące produkty znanych marek wkroczyły także do e-sklepów oraz portali aukcyjnych. Konsument nabywający towary w Internecie w większym stopniu narażony jest na niebezpieczeństwo kupna podróbki, niż ma to miejsce w zwykłym sklepie. Sprawdź, czego możesz się domagać, gdy zakupiony drogi sprzęt grający, kosmetyk czy element garderoby okaże się nie produktem oryginalnym a jedynie jego imitacją.
Kupiłem program komputerowy w sklepie internetowym. Nie zastanawiałem się zbyt długo nad wyborem ponieważ byłem przekonany, że mogę go oddać ciągu 10 dni. Kiedy odebrałem przesyłkę i sprawdziłem program okazało się, że nie jest to dokładnie czego oczekiwałem. Zwróciłem przesyłkę, ale sprzedawca nie chce jej odebrać. Twierdzi, że w przypadku programów komputerowych prawo do odstąpienia nie przysługuje. Czy to prawda?
Przesłano mi katalog firmy wysyłkowej. Zamówiłem kilka urządzeń, ale okazało się, że jedno z nich nie jest takie jak w katalogu. Ma inne parametry. Takie już mam i drugiego nie potrzebuję. Czy mogę je odesłać?