REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedawca może zatrzymać reklamowany towar?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik
Sprzedawca nie może przetrzymywać cudzej rzeczy.
Sprzedawca nie może przetrzymywać cudzej rzeczy.

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia reklamacyjne sprzedawca wykonuje nieodpłatnie. Sprzedawca nie może żądać pokrycia kosztów postępowania reklamacyjnego. Tym bardziej nie może zatrzymać reklamowanego produktu.

W praktyce niektórych sprzedawców, z którymi mogą zetknąć się konsumenci, w przypadku nieuznanej reklamacji koszty nieuzasadnionej reklamacji powinien ponieść konsument. Co więcej niekiedy może się zdarzyć tak, że sprzedawca nie chce oddać towaru zanim nie uiścimy żądanej opłaty.

REKLAMA

Weźmy jeden z przykładów z naszego forum. „Oddałem do reklamacji telefon. Reklamacja została odrzucona a sprzedawca wystawił mi rachunek dotyczący kosztów reklamacji w wysokości 100 zł. Zapowiedział też, że odbiór telefonu będzie możliwy dopiero po uiszczeniu tej kwoty. Czy muszę płacić?”

Takie sytuacje nie należą do odosobnionych przypadku. Powstaje zatem pytanie: czego może domagać się sprzedawca po odrzuceniu reklamacji? Czy koszty takiej reklamacji rzeczywiście pokrywa konsument? Wreszcie, czy sprzedawca ma prawo zatrzymać produkt do czasu zapłaty kosztów?

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

Kto ponosi koszty?

Kwestie dotyczące reklamacji składanej przez konsumentów należy rozstrzygać na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. To ona reguluje bowiem roszczenia konsumenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym zwrócić uwagę na kwestie gwarancji, która jako dodatkowe zobowiązane umowne względem konsumenta może te sprawy regulować samodzielnie. Zatem w przypadku gwarancji o kosztach mogą rozstrzygać jej poszczególne postanowienia.

Zobacz: Czy gwarancja rzeczywiście się konsumentowi opłaca?

Co do roszczeń z ustawy, to jej art. 8 mówi o bezpłatności uprawnień konsumenta. Sprzedawca nie może bowiem zażądać dodatkowej zapłaty. Chociaż nie jest to wyraźnie stwierdzone w stosunku do samego postępowania reklamacyjnego (którego celem jest ustalenie zasadności roszczeń) to należy również tutaj zastosować zasadę nieodpłatności. W tym przypadku zatem to sprzedawca powinien ponosić koszty przy reklamacji.

Sprzedawca nie może nałożyć na konsumenta obowiązku uiszczenia kosztów sporządzenia opinii rzeczoznawcy.

Ta zasada nieodpłatności nie będzie jednak obowiązywać w pełni, w przypadku zwrotu kosztów jakie poniósł konsument. Jeżeli jego reklamacja nie będzie uzasadniona sprzedawca nie będzie musiał zwrócić mu kosztów wysyłki, demontażu, czy ponownego zamontowania. Taki obowiązek istniałby jedynie w przypadku uznania reklamacji, o czym stanowi art. 8 ust. 2 tejże ustawy.

Sprzedawca może zatrzymać towar?

REKLAMA

Sam fakt, iż konsument nie musi zwrócić sprzedawcy kosztów reklamacji, oznacza że sprzedawca nie może zatrzymać towaru do czasu zwrotu kosztów. Zresztą w przypadku jakichkolwiek rozliczeń między sprzedawcą a konsumentem, ten pierwszy mógł towar zatrzymać tylko w przypadku, gdyby dla zabezpieczenia roszczeń przysługiwało mu tzw. ustawowe prawo zastawu.

Tak jednak nie jest. Jeżeli zatem sprzedawca bezpodstawnie przetrzymuje towar, konsument może skorzystać z przepisów dotyczących ochrony własności. Na podstawie art. 222 ust. 1 Kodeksu cywilnego może domagać się on zwrotu rzeczy będącej jego własnością. Jeżeli sprzedawca nie odda jej dobrowolnie, wtedy też należy skierować do sądu pozew o wydanie rzeczy.

POBIERZ WZÓR: Pozew o wydanie rzeczy

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

REKLAMA

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

REKLAMA