REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt konsumencki. / fot. Fotolia
Kredyt konsumencki. / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poniższej publikacji przedstawimy II część uwag dotyczących ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie w dniu 18 grudnia 2011 r. Poniższe uwagi dotyczą obowiązków kredytodawców związanych z reklamą kredytu konsumenckiego oraz oceną ryzyka kredytowego konsumenta, a także likwidacji przepisu określającego maksymalną wysokość wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy kredytowej.

Obowiązki kredytodawcy a reklama kredytu konsumenckiego

Jedną z istotnych zmian, którą wprowadza nowa ustawa jest dokładne określenie obowiązków kredytodawcy dotyczących reklam kredytu konsumenckiego zawierających dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego. Zgodnie z nową ustawą, kredytodawca lub pośrednik kredytowy w reklamach kredytu konsumenckiego ma obowiązek podać konsumentowi informacje w sposób jednoznaczny, zrozumiały, widoczny  oraz na podstawie reprezentatywnego przykładu. Informacje te powinny obejmować: stopę oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu, całkowitą kwotę kredytu oraz rzeczywistą roczną stopę oprocentowania. Dodatkowo, kredytodawca lub pośrednik kredytowy są obowiązani poinformować konsumenta o czasie obowiązywania umowy, całkowitej kwocie do zapłaty i wysokości rat, a także cenie towaru lub usługi oraz kwocie wszystkich zaliczek w przypadku umowy o kredyt przewidującej odroczenie płatności. Warto przy tym zaznaczyć, że w dotychczasowym stanie prawnym, kredytodawca lub podmiot pośredniczący w zawarciu umowy byli obowiązani podawać w reklamach i ofertach kredytów jedynie rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, wyliczoną od całkowitego kosztu kredytu.

REKLAMA

Zobacz: Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1

Celem, który przyświecał wprowadzeniu powyżej regulacji było przyczynienie się do uświadomienia konsumentowi rzeczywistego kosztu kredytu, a przez to umożliwienie podjęcia przez niego świadomej decyzji co do zawarcia umowy kredytowej tak, aby konsument nie był kuszony pozornymi promocjami czy wprowadzany w błąd przez reklamy. Wprowadzone rozwiązanie należy ocenić jako pozytywne dla kredytobiorców, którzy będą w należyty sposób informowani o warunkach udzielenia kredytu konsumenckiego. Ponadto, dzięki wskazaniu, że kredytodawca ma obowiązek udzielać informacji konsumentowi w sposób widoczny, nie będzie możliwa dość często występująca dotychczas sytuacja, w której informacje niekorzystne dla kredytobiorcy są zamieszczane małym drukiem na końcu reklamy.

Obowiązkowa ocena ryzyka kredytowego konsumenta

Na uwagę zasługuje także kolejna zmiana wprowadzona przez nową ustawę, zgodnie z którą, kredytodawca przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki jest obowiązany do dokonania oceny ryzyka kredytowego konsumenta. Oznacza to, że kredytodawca  powinien ocenić zdolność konsumenta do spłaty zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w określonych terminach. Taka ocena jest dokonywana przez bank lub inny podmiot udzielający kredytu na podstawie informacji uzyskanych od konsumenta lub na podstawie informacji zawartych w bazie danych lub zbiorze danych kredytodawcy. Wprowadzenie obowiązku oceny ryzyka kredytowego konsumenta powinno przyczynić się do większej  ochrony konsumentów przed zaciąganiem zobowiązań, których nie będą w stanie spłacić i tym samym zapobiec popadaniu przez konsumentów w pułapkę zadłużenia.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota kosztów zawarcia umowy bez limitu

Jeżeli chodzi o zmiany, które mogą okazać się niekorzystne dla konsumentów, to nowa ustawa nie zawiera obowiązującego w dotychczasowym stanie prawnym przepisu, zgodnie z którym łączna kwota wszystkich opłat, prowizji oraz innych kosztów związanych z zawarciem umowy o kredyt konsumencki nie może przekroczyć 5% kwoty udzielonego kredytu konsumenckiego. Wskazane rozwiązanie budzi największe wątpliwości wśród konsumentów i może spowodować, że opłaty naliczane przez banki z tytułów opłat i prowizji będą wyższe niż dotychczas.

Podsumowanie

Podsumowując, w naszej opinii, niektóre dokonane przez ustawodawcę zmiany w zakresie kredytów konsumenckich opisane w poniższej publikacji będą miały pozytywny wpływ na zwiększenie świadomości konsumentów odnośnie zawieranych umów kredytowych. Wśród takich korzystnych rozwiązań należy wskazać przede wszystkim dokładne określenie obowiązków kredytodawców dotyczących wymogów, które muszą spełniać reklamy kredytów konsumenckich. Z drugiej jednak strony, niektóre wprowadzone przez ustawodawcę zmiany (np. usunięcie przepisu określającego maksymalną wysokość opłat i prowizji) mogą spowodować naliczanie przez banki wyższych opłat, co z kolei może przełożyć się na wyższe koszty ponoszone przez kredytobiorców.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

38,9 godziny pracy w tygodniu w Polsce - w Niemczech niecałe 34 (średnia unijna 36 godzin). Ekspert: musimy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział PAP Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy. Najnowsze dane Eurostatu za ubiegły rok wskazują, że Polska jest w ścisłej czołówce państw UE, w których pracuje się najdłużej. Nasz tygodniowy czas pracy w 2024 r. wyniósł 38,9 godziny wobec unijnej średniej 36 godzin.

Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało 14 maja 2025 r., że Polska dołączyła do grona pierwszych państw członkowskich Unii Europejskiej, które uruchomiły usługę komunikacji elektronicznej pomiędzy sądami i innymi organami w sprawach cywilnych i handlowych, wykorzystując system informatyczny e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System). Uruchomienie systemu nastąpiło 5 maja br.

Polacy pracują za dużo. Ekspert: powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy.

REKLAMA

Komunikat PKW: Nieprawdziwe informacje o potwierdzaniu tożsamości wyborców [wybory prezydenta 2025 r.]

PKW opublikowało dziś komunikat z informacją, że wyborcy mogą potwierdzać swoją tożsamość mObywatelem w czasie głosowania w wyborach prezydenckich.

Sąd zdecydował: wychowanie dziecka a emerytura. ZUS nie chce przyznawać świadczeń

Jakiś czas temu zapadł istotny wyrok z obszaru świadczeń rodzinnych, a konkretnie co do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego - MAMA 4+. Z pomocą interpretacji (jak się okazuje spornych i niewystarczająco precyzyjnych) definicji - przyszedł NSA na skutek pozwu matki, której ZUS nie chciał przyznać tzw. "świadczenia matczynego". W sprawie sporne okazało się pojęcie: wychowania dzieci.

Wybory Prezydenta RP 2025. Kiedy PKW poda wyniki?

Wybory prezydenckie w Polsce odbędą się w niedzielę, 18 maja 2025 roku. Tego samego dnia, już po zamknięciu lokali wyborczych poznamy wyniki sondażowe exit poll. Na wyniki PKW trzeba będzie poczekać trochę dłużej. Kiedy wyniki?

Pełczyńska-Nałęcz: Koniec dopłat do kredytów mieszkaniowych, podatek katastralny od trzeciego mieszkania

Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała zwrot w polityce mieszkaniowej. Koniec z dopłatami do kredytów, więcej mieszkań społecznych i podatek katastralny – to filary nowego podejścia rządu.

REKLAMA

Wybory prezydenckie 2025: Kto przejdzie do drugiej tury? [SONDA]

Wybory prezydenckie 2025 zbliżają się wielkimi krokami. Emocje rosną, a najnowsze sondaże rzucają nowe światło na szanse poszczególnych kandydatów. Kto znajdzie się w drugiej turze? Sprawdź, jak wyglądają wyniki, jak zmieniają się nastroje wyborców i oddaj głos w naszej sondzie.

Ostatnie sondaże prezydenckie 2025: duże różnice w pierwszej trójce. 25% Polaków nadal się waha na kogo zagłosować. Podejmą decyzję dopiero przy urnie wyborczej?

W dniu 14 maja 2025 r. opublikowano dwa różne sondaże prezydenckie tej samej instytucji badawczej IBRIS, dla dwóch różnych gazet przeprowadzone w ostatnich dniach. Sondaże te pokazują dość duże różnice między kandydatami plasującymi się na pierwszych trzech miejscach. Z innego sondażu wynika, że ponad jedna czwarta Polaków wciąż może zmienić kandydata, na którego zagłosuje w nadchodzących wyborach prezydenckich.

REKLAMA