REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżetówka: zmiany w stanowiskach, strukturze i tabelach wynagrodzeń – minimalne stawki wzrastają o 5%, a maksymalne o 1 000 zł [projekt]

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
wynagrodzenia, zmiany, budżetówka
Budżetówka: zmiany w stanowiskach, strukturze i tabelach wynagrodzeń – minimalne stawki wzrastają o 5%, a maksymalne o 1 000 zł [projekt]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już w marcu 2025 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło, że będą zmiany w tabelach wynagrodzeń – minimalne stawki wzrastają o 5%, a maksymalne o 1 000 zł - takie regulacje są już coraz bliżej. Są one o tyle ważne, że zajdzie też zmiana w strukturze organizacyjnej, będzie też ujednolicenie nazw stanowisk kierowniczych i dodanie nowych stanowisk specjalistycznych w celu uporządkowania ścieżki awansu. Nowe zasady mają być bardziej transparentne. Są już szczegółowe założenia, czekamy na ogłoszenie ostatecznej wersji projektu zmian dla ogromnej liczby pracowników, a później wejście nowych przepisów w życie. Trzeba też zwrócić uwagę kim są pracownicy niebędący członkami korpusu służby cywilnej zatrudnieni w urzędach administracji rządowej i pracownicy innych jednostek?

rozwiń >

Aktualnie obowiązujące przepisy, w kwestii ostatnich podwyżek dla pracowników budżetówki (ale uwaga, nie wszystkich) to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz.U. 2024 poz. 1577). Na chwilę dokument ma status obowiązującego, ale będą zmiany. Podstawą prawną do wydania tego aktu są: art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 2, art. 23 ust. 2, art. 24 ust. 2 w związku z art. 43 ust. 1 i 2, art. 44, art. 46 i art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1917).

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w budżetówce: wynagrodzenia, stanowiska, struktura

Projekt rozporządzenia (RD185), przygotowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, wprowadza zmiany dotyczące wynagradzania oraz struktury stanowisk w urzędach administracji rządowej. Jest odpowiedzią na nowe regulacje dotyczące minimalnego wynagrodzenia i klasyfikacji wykształcenia. Chodzi dokładnie o projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek. Najważniejsze zmiany, które prawdopodobnie zostaną wdrożone to:

  • Podwyżka wynagrodzeń o 5% zgodnie z ustawą budżetową na 2025 r., a tym samym zmiany w tabelach wynagrodzeń – minimalne stawki wzrastają o 5%, a maksymalne o 1 000 zł. Taka zmiana jest koherentna z ustawą budżetową na rok 2025 z dnia 9 stycznia 2025 r. (Dz.U. 2025 poz. 63).
  • Ujednolicenie nazw stanowisk kierowniczych i dodanie nowych stanowisk specjalistycznych w celu uporządkowania ścieżki awansu.
  • Aktualizacja wymagań edukacyjnych, dostosowana do nowej klasyfikacji wykształcenia.
  • Dostosowanie nazw jednostek organizacyjnych i stanowisk w Zakładzie Emerytalno-Rentowym MSWiA.
  • Rozbudowa struktury stanowisk specjalistycznych, wprowadzając nowe pozycje dla starszych specjalistów.

Zmiana przepisów siłą rzeczy musiała nastąpić (prędzej czy później), bo przecież zmieniają się rok do roku zasady dot. minimalnego wynagrodzenia, jak i samej klasyfikacji zawodowej, doświadczenia i zakresu posiadanych umiejętności. Zmianie więc ulegną wymagania kwalifikacyjne oraz nazewnictwo stanowisk, a tym samym wynagrodzenia.

Ważne

W uzasadnieniu do projektu wskazuje się, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 12.9.2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1362), minimalne wynagrodzenie za pracę od 1.1.2025 r. wzrosło do 4666 zł. Konieczność dostosowania wynagrodzeń dla pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek do tej kwoty wynika z przepisów ustawy z 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1773).

Kim są pracownicy urzędów państwowych?

Na gruncie ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, przez pracowników urzędów państwowych rozumiemy pracowników:

REKLAMA

  • Kancelarii Sejmu;
  • Kancelarii Senatu;
  • Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Sądzie Najwyższym;
  • Kancelarii Trybunału Konstytucyjnego;
  • Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich;
  • Biurze Rzecznika Praw Dziecka;
  • Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców;
  • Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
  • Urzędzie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach nieuregulowanych w odrębnych przepisach;
  • Krajowym Biurze Wyborczym;
  • regionalnych izbach obrachunkowych;
  • Urzędzie Ochrony Danych Osobowych;
  • Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
  • Urzędzie Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15;
  • Biurze Rady Fiskalnej.

Dla kogo podwyżki?

Projekt a później już przepisy bezpośrednio obowiązujące umożliwiają realizację zapowiedzianych podwyżek wynagrodzeń dla pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek. To właśnie m.in. tej grupie zawodowej pracowników niejako zagwarantowane zostały dodatkowe środki finansowe na wynagrodzenia, które umożliwiają dokonanie od 2025 r. podwyższenia wynagrodzeń o 5%. Przepisy w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek stosuje się do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pracowników wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 8a, 12, 14 i 16 oraz ust. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (8a) Urzędzie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach nieuregulowanych w odrębnych przepisach; regionalnych izbach obrachunkowych; Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu; Biurze Rady Fiskalnej; Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej; urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej; Rządowym Centrum Legislacji; komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży; Centralnym Biurze Śledczym Policji; Biurze Spraw Wewnętrznych Policji; Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości; Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji; Biurze Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej; Inspektoracie Wewnętrznym Służby Więziennej; Biurze Nasiennictwa Leśnego;
  • pracowników zatrudnionych w jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, o których mowa w art. 43 ust. 2 ustawy,
  • Kancelarii Polskiej Akademii Nauk,
  • Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych,
  • Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych,
  • Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich,
  • jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej,
  • Zakładzie Emerytalno-Rentowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych,
  • strażników Państwowej Straży Rybackiej,
  • przewodniczącego Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, zastępców przewodniczącego Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej,
  • Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego,
  • Koordynatora do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki

Modyfikacja Tabeli D – „Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek”

Jedna ze zmiana obejmuje nowelizację załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2.2.2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 467) – „Tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego”, poprzez aktualizację Tabeli D.W każdej kategorii zaszeregowania: minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrosną o 5% w stosunku do stawek obowiązujących od 1.1.2024 r.; maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrosną o 1.000 zł w stosunku do stawek obowiązujących od 1.1.2024 r.

Aktualizacja wymagań w zakresie wykształcenia.

W celu dostosowania przepisów wykonawczych do uregulowań ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737), w załączniku nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2.2.2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek, wprowadza się zmiany w zakresie poziomu wykształcenia niezbędnego do zajmowania określonych stanowisk. Wprowadzenie zmiany pozwoli na ujednolicenie nazewnictwa i wyeliminuje ewentualne wątpliwości interpretacyjne.

Projektowane modyfikacje w tabeli XII. „Pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych” dotyczą w szczególności:

  • części I. Wszystkie urzędy i inne jednostki;
  • części III. Komenda Główna Policji;
  • część IV. Urząd do Spraw Cudzoziemców.

Z kolei w tabeli XIII. „Pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i obsługi” proponuje się zmiany w:

  • części I. Wszystkie urzędy i inne jednostki;
  • części VII. Jednostki organizacyjne Policji, z wyłączeniem Akademii Policji w Szczytnie oraz szkół policyjnych, oddziały Straży Granicznej, komendy wojewódzkie i powiatowe (miejskie) Państwowej Straży Pożarnej, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służba Wywiadu Wojskowego

W tabeli XV. „Pracowników zatrudnionych w Zakładzie Emerytalno-Rentowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji” w kolumnie nr 5 pn. „Wykształcenie” w szczególności uzupełniono kategorie wykształcenia o:

  • wykształcenie zasadnicze branżowe;
  • wykształcenie średnie branżowe;
  • wykształcenie zasadnicze zawodowe;

Projekt przewiduje także zmiany w zakresie nazwy jednostki organizacyjnej – z „Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych” na „Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji”, zgodnie z aktualnym brzmieniem nazwy resortu. W części I tabeli XV (stanowiska kierownicze) usunięto z nazw stanowisk określenie „ds. orzecznictwa lekarskiego”, tj.:

  • Naczelnik Wydziału;
  • Zastępca Naczelnika Wydziału;
  • Kierownik Zespołu.

W części II tabeli XV (stanowiska samodzielne) w lp. 4 dodano stanowiska:

  • „Starszy specjalista ds. orzecznictwa lekarskiego”;
  • „Starszy specjalista ds. medycznych”.

Taka regulacja da możliwość wprowadzenia transparentnej ścieżki awansu zawodowego i zwiększa przejrzystość struktury organizacyjnej w Zakładzie Emerytalno-Rentowym MSWiA.

Czym jest służba cywilna?

Należy zwrócić uwagę na kilka najważniejszych pojęć związanych ze służbą cywilną:

  • Korpus służby cywilnej – pracownicy zatrudnieni na następujących stanowiskach urzędniczych: wyższych stanowiskach w służbie cywilnej, stanowiskach średniego szczebla zarządzania, stanowiskach koordynujących, samodzielnych, specjalistycznych oraz wspomagających.
  • Członek korpusu służby cywilnej – osoba, która jest pracownikiem służby cywilnej, urzędnikiem służby cywilnej lub jest zatrudniona na wyższym stanowisku w służbie cywilnej.
  • Pracownik służby cywilnej - osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.
  • Urzędnik służby cywilnej - osoba zatrudniona na podstawie mianowania, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.
  • Osoba zajmująca wyższe stanowisko w służbie cywilnej - osoba zatrudniona na podstawie powołania w służbie cywilnej.

Kiedy przepisy wchodzą w życie?

Na chwilę obecną nie ma informacji kiedy przepisy wchodzą w życie, ponieważ wiadomo dopiero tyle, że planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA