REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sąd./ Fot. Fotolia
Sąd./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdej osobie zatrzymanej przysługuje prawo do darmowej porady adwokata przed i podczas przesłuchania. Policja ma prawo zatrzymać podejrzanego na 24 godziny.

Zatrzymanie przez policję jest doświadczeniem ogromnie stresującym dla niemal każdego aresztowanego. Reakcja oraz zachowanie osób zatrzymanych często waha się od złości i agresji do strachu lub też całkowitej rezygnacji. Prawnik reprezentujący klienta jest na terytorium policji i często jest przez nich postrzegany jako ktoś, kto przeszkadza im w prowadzeniu śledztwa i pozyskaniu zeznań od osoby aresztowanej.

REKLAMA

REKLAMA

Już w momencie przewiezienia osoby zatrzymanej na komisariat, policja musi powiadomić osobę zatrzymaną o jej prawach.  W okresie przebywania w komendzie policji osoba zatrzymana nabywa również inne prawa, o których wspomnę w późniejszej części tego artykułu.  Policja musi początkowo poinformować osobą zatrzymaną o :

1. Prawie do powiadomienia osoby bliskiej o fakcie zatrzymania.

Jeśli wskazanej osoby np. nie ma w domu lub nie można się z nią skontaktować, wówczas osoba zatrzymana może wskazać kolejne dwie osoby (do trzech osób).  Osoba zaaresztowana może również wykonać osobiście jeden telefon.  Celem tego jest zapewnienie, że podejrzany po prostu nie “zniknie” w komisariacie policji.  Prawa do zawiadomienia oraz telefonu mogą być w limitowanych przypadkach opóźnione, jeżeli policja uważa, że powiadomienie kogokolwiek o aresztowaniu może spowodować zaalarmowanie osób podejrzanych a jeszcze nie zatrzymanych, lub też spowodować zniknięcie dowodów rzeczowych.

Zobacz również serwis: Sprawy karne

REKLAMA

2. Prawie do darmowego adwokata.

Każdej osobie zatrzymanej przysługuje prawo do darmowej porady adwokata przed i podczas przesłuchania. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Adwokat taki jest niezależny od policji i obecność podczas przesłuchania opłacana jest przez skarb państwa.  Kodeks C wyraźnie zaznacza, że policji nie wolno przekonywać osoby oskarżonej o zrezygnowaniu z adwokata. Jeżeli aresztowany zrezygnuje z porady adwokata, wówczas policja ma obowiązek zarejestrowania na piśmie powodów, dla których podejrzany zrezygnował z prawnika.  Zdarza się, że policja oznajmia osobie zatrzymanej, że na prawnika trzeba będzie długo czekać a szybka “rozmowa” (czytaj przesłuchanie) powinny rozwiązać sprawę.  Taktyka taka ma na celu pozyskanie zeznań od podejrzanego, podczas gdy prawnik mógłby doradzić klientowi skorzystanie z prawa odmowy zeznań.  Często osoby zatrzymane, które są zdenerwowane przeciągającą się procedurą i chcą jak najszybciej wydostać się z komisariatu ,zgadzają się na przesłuchanie bez prawnika, najczęściej na własną niekorzyść.

3. Prawo do skonsultowania kodeksów PACE (Police and Criminal Evidence Act 1984).

Powyższe prawa muszą być przedstawione osobie zatrzymanej na piśmie. W przypadku osoby narodowości polskiej, policja musi skorzystać z usług tłumacza.

Policja ma prawo zatrzymać podejrzanego na 24 godziny. W pewnych przypadkach możliwe jest zatrzymanie osoby na dodatkowe 12 godzin. Jeżeli policja uważa, że potrzebuje więcej czasu, wówczas Sąd Magistracki może zgodzić się na przedłużenie aresztu na 36-96 dodatkowych godzin.  Policja musi jednak mieć mocne argumenty, aby Sąd zgodził się na takie ograniczenie praw podejrzanego.

Konsultacja z adwokatem

Kiedy na komendzie pojawi się prawnik, osoba zatrzymana ma prawo do konsultacji w prywatnym pokoju trwającej tak długo, jak długo potrzebuje, aby upewnić się, że rozumie powagę zarzutów, elementy przestępstwa, które muszą być spełnione, aby policja mogła udowodnić mu winę oraz opcje do wyboru podczas przesłuchania i ich konsekwencje. Dopiero kiedy prawnik upewnił się, że podejrzany rozumie powyższe, może dać znać oficerom, że osoba zatrzymana gotowa jest do uczestnictwa w przesłuchaniu. 

Przesłuchanie

Podczas przesłuchania przez policję osoba aresztowana może złożyć zeznania, złożyć zeznanie (tzw. prepared statement) na piśmie a następnie skorzystać z prawa odmowy zeznań, lub też odmówić składania zeznań od początku do końca przesłuchania (tzw. “no comment” interview).  Osoba podejrzana nie popełnia wykroczenia jeżeli skorzysta z prawa milczenia, istnieje jednak ryzyko, że jeżeli sprawa zostanie skierowana do Sądu, Sąd może wziąć pod uwagę fakt, że podejrzany odmówił zeznań i wyciągnąć tzw. “odwrotne wnioski” (adverse inferences) z tego faktu.  W praktyce polega to na tym, że ławnicy mogą wyciągnąć wniosek, iż osoba zatrzymana nie miała nic do powiedzenia na swoją obronę i dlatego chowała się za prawem milczenia do czasu poznania całości dowodów przeciwko sobie po to, aby “uszyć” linię obrony na miarę dowodów prokuratury.  W praktyce jednak często korzyści z odmowy zeznań przewyższają szkody. Jest wiele szkół i często adwokaci uważają, że nie ma sensu pomagać policji budować sprawy przeciwko sobie.  Niezależnie jednak od przekonań, każdy doświadczony adwokat wie, że w przypadku oskarżeń o gwałt, gdzie zatrzymany tłumaczy się zgoda na stosunek, należy osobie oskarżonej doradzić składanie zeznań.

Zobacz również: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Wielkiej Brytanii?

Prawo do porady adwokata jest ciągłe, oznacza to, że w każdym momencie podczas przesłuchania osoba zatrzymana może poprosić o zatrzymanie przesłuchania w celu skorzystania z porady swojego adwokata, który jest obecny podczas przesłuchania i który siedzi obok swojego klienta. Policja ma wówczas obowiązek zatrzymać przesłuchanie i opuścić pokój. Konsultacja ta może trwać tyle czasu, ile aresztowany potrzebuje.

Podczas przesłuchania osoba podejrzana ma prawo do tego, aby być traktowana w sposób właściwy i sprawiedliwy.  Policji nie wolno wymuszać zeznań poprzez groźby np. odmowy zwolnienia lub też krzyczeć na aresztowanego. Prawnik powinien zwrócić oficerom uwagę nawet wówczas, jeżeli wyrażają oni swoje opinie zamiast stawiać pytania. Prawnik powinien wówczas zwrócić oficerom uwagę, a w skrajnych przypadkach zatrzymać przesłuchanie i złożyć skargę do ich przełożonego.

Zwolnienie (bail)

Osoba zatrzymana, która została przesłuchana ma prawo do zwolnienia (bez wpłacania kaucji) chyba, że zaistnieją warunki przewidziane w artykule 38 PACE.  Należą do nich np. powaga czynu, natura czynu np. seksualna lub tez morderstwo oraz podstawy do obawy (same podstawy są wystarczające), że osoba zatrzymana nie pojawi się w Sądzie. Należy do nich też brak stałego adresu oraz brak rodziny i przyjaciół w Wielkiej Brytanii. 

Jeżeli powyższe warunki nie zaistniały, policja musi zwolnić osobą zatrzymana i powiadomić ja o tym, kiedy ma ponownie zgłosić się na komisariat lub też, jeżeli postawiony już został akt oskarżenia, do Sadu.

Zobacz również: Procedura ekstradycyjna w UK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA