reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Kiedy kupujący musi udowodnić odpowiedzialność sprzedawcy

Kiedy kupujący musi udowodnić odpowiedzialność sprzedawcy


Sprzedawcy często starają się uniknąć odpowiedzialności poprzez stwierdzenie, że wada powstała z winy konsumenta. W postępowaniu sądowym będą musieli jednak swoje twierdzenia udowodnić.

Co do zasady ryzyko związane ze sprzedażą konsumencką spoczywa w znacznej mierze na sprzedawcy. Niedopuszczalne jest takie konstruowanie umów, które zwiększają ryzyko kupującego.

Ważnym uprawnieniem konsumenta jest domniemanie wynikające z art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

Zobacz również: Jakie są obowiązki sprzedawcy?

Dla konsumenta art. 4 jest wydatnym udogodnieniem. Oznacza to, że jeżeli niezgodność została stwierdzona w okresie pół roku od wydania rzeczy to na mocy prawa automatycznie jest to uznawane jako niezgodność istniejąca w chwili wydania towaru, a więc rodząca odpowiedzialność po stronie sprzedawca. Konsument nie musi w żaden sposób tego wykazywać.

Domniemanie to może być obalone, jednak to na sprzedawcy spoczywa ciężar udowodnienia tego, że wada powstała z winy klienta. Konsument nie musi przedstawiać żadnych dowodów, by sąd przyznał mu rację. Nie stanie się tak jedynie w przypadku, gdy te wskazywane przez sprzedawcę okażą się przekonujące.

Pani Anna kupiła buty. Po miesiącu okazało się, że obcas w jednym bucie jest niestabilny. Sprzedawca odmówił reklamacji, twierdząc że nastąpiło to w wyniku nieprawidłowej konserwacji butów. W postępowaniu sądowym będzie musiał swoje twierdzenia udowodnić, by sąd przyznał mu rację. W przeciwnym wypadku nie zostanie obalone domniemanie, że buty były niezgodne z umową już w chwili ich wydania.

Zobacz również: Niezgodność towaru z umową

W przypadku, gdy niezgodność towaru zostanie stwierdzona po upływie 6 miesięcy, wtedy też na kupującym będzie spoczywał ciężar dowodu, że stan ten nie powstał w wyniku niewłaściwego używania rzeczy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 115, poz. 960).

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Domniemywa się, że jeśli stwierdzenia niezgodności towaru z umową nastąpi przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, to wada ta istniała w chwili wydania.
Domniemywa się, że jeśli stwierdzenia niezgodności towaru z umową nastąpi przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, to wada ta istniała w chwili wydania.

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Sponsorowany

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Gekko Taxens

Jesteśmy zespołem konsultantów biznesowych, czołowych ekspertów w swoich dziedzinach. Specjalizujemy się w kompleksowym doradztwie podatkowym, prawnym oraz consultingu operacyjnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama