Co przysługuje konsumentowi za niezgodną z umową wycieczkę
REKLAMA
REKLAMA
Wybierając wycieczkę turystyczną zazwyczaj kierujemy się zapewnieniami biura podróży oraz pięknymi folderami. Niestety najpierw musimy zapłacić, żeby przekonać się jak jest naprawdę. Dopiero na miejscu okazuje się, że zostaliśmy oszukani. Musimy wtedy wiedzieć jakie uprawnienia nam przysługują.
REKLAMA
Zobacz również: Jak sprawdzić biuro podróży
Przedsiębiorca, który organizuje imprezę turystyczną jest zobowiązany do podania konsumentowi wszelkich niezbędnych informacji o warunkach umowy. To samo dotyczy informacji zamieszczonych w folderach, broszurach i katalogach.
O czym konsument musi wiedzieć przez podpisaniem umowy:
- powinien znać cenę imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia;
- miejsce pobytu lub trasę imprezy;
- rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu;
- położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu;
- ilość i rodzaj posiłków;
- program zwiedzania i atrakcji turystycznych;
- kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej oraz termin zapłaty całej ceny;
- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń;
- podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy;
- ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.
Osoba posiadając te wszystkie informacje jest w stanie świadomie podjąć decyzje o zawarciu umowy. Szczegółowe dane np. dotyczące programu wycieczki zamieszcza się w umowie podpisanej przez obie strony. Jednak czasami zdarza się tak, że po przybyciu na miejsce wykupionej przez nas wycieczki zauważamy pewne braki albo zmiany, o których nie wiedzieliśmy.
Odszkodowanie
Jeżeli zostaliśmy zakwaterowani w hotelu o niższym standardzie, brak jest basenu albo nie ma takich wymiarów o jakich zostaliśmy zapewnieni np. jest tylko brodzik, posiłki są zimne lub nie w tych godzinach co powinny czyli nie są spełnione warunki umowy, które skłoniły nas do wyboru tej a nie innej oferty, powinniśmy zawiadomić o tym wykonawcę/organizatora o nieprawidłowościach. Sposób i czas w jaki można to zrobić powinien być określony w umowie. Jest to bowiem podstawa by dochodzić odszkodowania.
Zobacz również: Tabela odszkodowań za wycieczkę
Wyjątki
Organizator turystyki odpowiada za każde niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Wyjątek jest wtedy, gdy są one spowodowane:
- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
- siłą wyższą.
REKLAMA
Ponieważ impreza turystyczna składa się z kilku usług turystycznych: np. zakwaterowanie, transport, przelot itp., za podmioty, które nie wykonały prawidłowo swoich zobowiązań odpowiada organizator turystyki. Do niego więc należy składać reklamacje.
Wykupiono wycieczkę do Hiszpanii. Rezerwacja została zrobiona w czterogwiazdkowym hotelu. Po przyjeździe okazało się, że pokój w hotelu jest 3 a nie 2 osobowy. Powoduje zmniejszenie komfortu zakwaterowania. Po powrocie do kraju konsument chciał złożyć reklamacje, jednak zastanawiał się czego może żądać. Konsument może żądać odszkodowania, ponieważ umowa nie została należycie wykonana. W tym wypadku wartość odszkodowania może stanowić 20-25 % wartości ceny całej wycieczki. Reklamacje najlepiej złożyć na piśmie. W załączeniu można przesłać wszelkie dodatkowe informacje potwierdzające ten fakt, np. zdjęcia.
Takim samym zasadą podlegają wszystkie wycieczki, również te wykupione w systemie tzw. last minute.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat