REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emeryt mundurowy. W cywilu mam 14 000 zł brutto. Nie mam z tego emerytury. Byłaby pokaźna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Emeryt mundurowy. W cywilu mam 14 000 zł brutto. Nie mam z tego emerytury. Byłaby pokaźna
Emeryt mundurowy. W cywilu mam 14 000 zł brutto. Nie mam z tego emerytury. Byłaby pokaźna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W artykule publikujemy kolejny list emeryta mundurowego, który jest niezadowolony z zasad łączenia emerytury z pracą w cywilu po zrzuceniu munduru.

REKLAMA

Dzień dobry. Uważnie czytałem artykuł na temat emerytur wojskowych, gdzie jeden z nich przeszedł na emeryturę po 26.5 roku a drugi po 25 latach. Ale największą grupą wojskowych traktowanych jako ludzie drugiej kategorii to Ci, którzy przeszli na emeryturę po 15 latach. Już Panu wyliczę: Odszedłem po 15 latach czyli mam 40% . Pracuję już w cywilu 20 lat. Moje brutto to 14 tysięcy. Za 5 lat byłaby pokaźna emerytura cywilna. A tak (....) 25x 1.3. %.... No chyba że byłbym rolnikiem , wtedy dwie emerytury... Nawet pełna z wojska nie wychodzi. (....)

Pozdrawiam.

Czytelnik odniósł się do tego listu innego emeryta mundurowego:

List od czytelnika - "Starzy" i "młodzi" mundurowi, praca po emeryturze mundurowej, wysokość emerytur:

REKLAMA

Przeczytałem Państwa artykuł Emerytury Mundurowe. Nie mogą korzystać z z rozliczenia stażu pracy w % wysługi. Nie do końca uważam, że to co piszecie jest sprawiedliwe i pozwolę sobie przytoczyć parę przykładów odmiennego traktowania i rozliczania funkcjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 1999 r. (tzw. starych) i przyjętych do służby po 1 stycznia 1999 r. (tzw. nowych).

Piszecie Państwo o tym że funkcjonariusze staży pracujący w cywilu są źle traktowani bo nie będą mieli cywilnej emerytury. Otóż nie zgadzam się z Państwem bo za każdy rok przepracowany w cywilu ich emerytura wzrasta o 1.3%. Postaram się zaraz może nie dość szczegółowo, ale wskazać różnice między tzw. starymi a nowymi funkcjonariuszami. Twierdzę, że staży są traktowani przez polski system emerytalny i prawo lepiej jak nowi i dodam, że przez 2 lata sam w sądzie okręgowym w Warszawie walczyłem o to aby zaliczono mnie do grupy starych funkcjonariuszy z Biurem Emerytalnym Służby Więziennej.

Odszedłem na emeryturę z moim kolegą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po przejściu na emeryturę moja była o 50 zł wyższa od kolegi, a dzisiaj kolega ma wyższą emeryturę ode mnie o 1500 złotych. To według Państwa jest niesprawiedliwe dla starych, czy może jednak dla nowych?

Przykład

Moja emerytura z racji zajmowanego trochę wyższego stanowiska, pomimo że kolega służył o 1,5 roku dłużej była o 50 zł wyższa od jego emerytury. Od czasu przejścia na emeryturę obydwaj podjęliśmy pracę i z tego co policzyliśmy po przejściu, to ja przed służbą miałem przepracowane 11 lat i 10 lat po przejściu na emeryturę, natomiast kolega przed służbą miał wysługi 0 a po przejściu na emeryturę 9 lat i 8 miesięcy. Po przejściu na emeryturę moja emerytura z racji zajmowanego stanowiska i wyższego dodatku służbowego była o 50 zł wyższa od kolegi, a dzisiaj z uwagi na fakt że jemu dolicza się za pierwsze 2 lata pracy po 2,6 % a za następne 1,3% plus od wyższej emerytury wyższe rewaloryzacje, dzisiaj kolega ma wyższą emeryturę ode mnie o 1500 złotych. To według państwa jest niesprawiedliwe dla starych, czy może jednak dla nowych?

Staremu za każdy rok przepracowany w cywilu dolicza się do emerytury 1.3 % aż do osiągnięcia 75% wysokości emerytury do tego czasu obowiązują ograniczenia w dochodach z pracy w wysokości 70% średniego wynagrodzenia  a po przekroczeniu zawieszana jest część emerytury. Po osiągnięciu 75 % może stary zarabiać, ile chce.

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

REKLAMA

Natomiast nowy ma dokładnie takie same ograniczenia dochodowe, ale z kilkoma zasadniczymi różnicami. Pomimo że nic mu się do emerytury mundurowej nie dolicza po przekroczeniu limitu 75%, zawiesza mu się część emerytury (tym samym ograniczając jemu wysokość przyszłej emerytury z ZUS bo przecież po co zarabiać więcej jak na koniec zabiorą ci emeryturę). No i nigdy nie będzie mógł zarabiać, ile chce albo inaczej nigdy nie będzie tak, że będzie mógł zarabiać dużo bez konsekwencji zawieszenia emerytury mundurowej bo nigdy nie będzie ona pełna czyli wynosząca 75%. Czy to według Państwa jest sprawiedliwe czy nie i dla kogo.

Zapytajcie Państwo u ustawodawcy, czy w ministerstwach dlaczego przyjętym przed rokiem 99 dolicza się cywila do wysokości emerytury i procentów a w konsekwencji po osiągnięciu 75 % mogą zarabiać ile chcą, a przyjętym po 99 nie dolicza się nic mówiąc że w cywilu pracują na drugą emeryturę z ZUS i jednocześnie ograniczają jej wysokość poprzez pozostawienie dla nas limitów dochodowych dożywotnio takich samych jak dla tych którzy nie pracują na drugą emeryturę.

Proszę w waszych artykułach o rzetelność i przedstawienie wszystkich krzywdzących rozwiązań zarówno dla przyjętych przed 99 jak i po 99 roku. Tym bardzie że ja jak i tysiące moich kolegów uważamy że rozwiązania przyjęte w 2003 roku które objęły funkcjonariuszy przyjętych od 1 stycznia 1999 roku są  dużo bardziej krzywdzące nas niż tych przed 99 rokiem i z miłą chęcią przejdziemy na stare zasady. 

Proszę o przedstawienie obu stron a nie tylko jednej i to tej uprzywilejowanej.

Polemika z listem od czytelnika:

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

REKLAMA

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA