REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

List: Mam jedną emeryturę i musiałem odprowadzić 300 000 zł składek do ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
podwyżki
podwyżki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do Infor.pl stale wpływają listy od emerytów mundurowych, którzy muszą odprowadzać składki do ZUS od pracy świadczonej w cywilu po przejściu na emeryturę mundurową (zwykłe umowy o pracę). Niektórzy z nich tracą te pieniądze, inni mogą - po spełnieniu dodatkowych warunków - uzyskać korzyści emerytalne z ZUS. Jest kilka systemów emerytalnych dla mundurowych. Dla niektórych z nich zasady są niekorzystne (w praktyce np. 300 000 zł odprowadzonych składek do ZUS przepada). Inni mają lepiej.

Poniżej kolejny list emeryta mundurowego, który ma wątpliwości, co z jego 300 000 zł składek w ZUS od pracy cywilnej:

REKLAMA

14 lat pracy po zakończeniu służby wojskowej. Na koncie w ZUS mam zgromadzone ok 300 000 zł

(...) 14 lat pracy po zakończeniu służby wojskowej. Na koncie w ZUS mam zgromadzone ok 300 000 zł. Nie występuje zbieżność czasowa pomiędzy okresem służby wojskowej a pracą po zdjęciu munduru. Nie rozumiem dlaczego nie mogę otrzymać środków, które wypracowałem? Nie doliczam nic do emerytury wojskowej, nadal pracuję dla MON (jako pracownik wojska) i jestem okradany.

Ja nie chcę nic po za tym co sobie wypracowałem. Jeżeli nie w formie emerytury to jako jednorazową wypłatę. To nie jest proszenie o jałmużnę, to jest roszczenie o zaspokojenie moich praw.

300 000 zł opisane przez Czytelnika może jednak zostać przeliczone na świadczenia emerytalne w zależności od danego stanu faktycznego. O czym poniżej:

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Praca w cywilu na emeryturze mundurowej

Poniżej fragment publikacji "Policyjna emerytura od A do Z (ER-U)", Mariusz Mrozek. Artykuł to wywiad z Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA Panią Magdalenę Bednarz. Publikacja zawiera szereg cennych dla mundurowych wskazówek:

Link do publikacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powiedzmy również o sytuacji, kiedy osoby decydujące się na przejście w stan spoczynku, chcą podjąć „cywilną” pracę. Czy w tych przypadkach ma to wpływ na ich świadczenie emerytalne, a jeżeli tak, to czego dokładnie mogą się spodziewać?

REKLAMA

Wszystko zależy od tego, czy funkcjonariusz po zwolnieniu ze służby nabył uprawnienia do tzw. „pełnej” emerytury, tzn. emerytury, której procentowy wymiar, bez zwiększenia z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą, stanowi 75% podstawy jej wymiaru. W takim przypadku podjęcie pracy cywilnej pozostaje bez wpływu na wysokość pobieranej emerytury. Emeryt może zarabiać bez ograniczeń i jego emerytura nadal będzie wypłacana w pełnej wysokości. Emeryt nie musi informować Zakładu o tym, że pracuje i że z tytułu tej pracy osiąga przychód. Z uwagi na to, że jego emerytura jest ustalona w pełnym procentowym wymiarze stanowiącym 75% podstawy jej wymiaru, okresy jego pracy cywilnej nie zostaną już doliczone do wysługi emerytalnej.

Odmienna jest sytuacja emeryta, którego procentowy wymiar emerytury jest mniejszy niż 75% podstawy wymiaru. Po pierwsze, jeżeli emeryt po zwolnieniu ze służby podejmie działalność zarobkową, to w zależności od wysokości osiąganego z tego tytułu przychodu jego świadczenie może być wypłacane w pełnej wysokości albo może ulec zmniejszeniu. Dotyczy to przychodu z działalności z tytułu, której istnieje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia. Wysokość zmniejszenia emerytury zależy od tego, czy jego przychód przekroczył tzw. kwoty graniczne przychodu stanowiące odpowiednio 70% lub 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, które zmieniają się co kwartał.

Jeżeli przychód z tytułu tej działalności nie przekroczył kwoty stanowiącej 70%, to jego emerytura nie będzie zmniejszana, natomiast, jeżeli przekroczył 70% lub 130% to w zależności od wysokości tego przychodu jego emerytura zostanie odpowiednio zmniejszona na zasadach określonych w ustawie zaopatrzeniowej.

Kwoty graniczne stanowiące 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego przez Prezesa GUS oraz kwoty maksymalnych zmniejszeń zamieszczone są na stronie internetowej Zakładu w zakładce „Przydatne informacje/Progi zarobkowe”: https://www.gov.pl/web/zermswia/progi-zarobkowe2

Po drugie, jeżeli emeryt, którego procentowy wymiar emerytury jest mniejszy niż 75% podstawy wymiaru, został po raz pierwszy przyjęty do służby przed 2 stycznia 1999 r., i po przyznaniu emerytury podjął pracę zarobkową oraz dodatkowo spełnił poniższe warunki, tj.:

  • ukończył 55 lat życia – mężczyzna i 50 lat życia – kobieta,
  • albo stał się inwalidą,

to na jego wniosek – okresy pracy cywilnej, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostaną doliczone do wysługi emerytalnej.

Podobnie okresy pracy cywilnej mogą zostać doliczone do wysługi emerytalnej emerytowi, który został przyjęty po raz pierwszy do służby po 1 stycznia 1999 r. i przed 1 października 2003 r. oraz który, w dniu zwolnienia ze służby, posiadał co najmniej 25-letni staż służby oraz wybrał sposób obliczenia wysokości swojej emerytury z uwzględnieniem okresów składkowych, tzn. jego emerytura została obliczona na podstawie art.15aa ustawy zaopatrzeniowej. W takim przypadku na jego wniosek, już bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków (wieku, inwalidztwa), okresy pracy cywilnej przypadające po zwolnieniu ze służby, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zostaną zaliczone do wysługi emerytalnej. Za każdy rok okresu zatrudnienia lub ubezpieczenia zaliczonego do wysługi emerytalnej emeryturę zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru maksymalnie do 75% podstawy wymiaru emerytury. Ponowne ustalenie wysokości emerytury poprzez doliczenie nieuwzględnionych dotychczas w wymiarze świadczenia okresów zatrudnienia lub ubezpieczenia następuje z uwzględnieniem pełnych miesięcy, na wniosek zgłoszony nie wcześniej niż po zakończeniu kwartału kalendarzowego, jeżeli emeryt pozostaje w ubezpieczeniu, chyba że w kwartale kalendarzowym ustało ubezpieczenie."

Dwa systemy emerytalne - jedna emerytura (służba przed 1999 r.) i dwie emerytury (służba po 1999 r.)

Taka sytuacja jak w liście dotyczy mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. - mogą mieć albo emeryturę mundurową albo cywilną. Cywilna jest niższa więc w 99% wybierają mundurową.

Co się dzieje ze składkami emerytalnymi odprowadzanymi do ZUS przez mundurowego, który rozpoczął służbę przed 1999 r. a po jej zakończeniu pracował w cywilu? Przepadają? I tak, i nie. Za każdy rok pracy zwiększa się wartość jego emerytury mundurowej, ale tylko do pewnego limitu.

Zasady są proste:

Zasada 1) Za okres pracy cywilnej składki do ZUS i lata pracy "cywilnej" dolicza się do wysługi emerytalnej mundurowej, ale tylko wtedy, gdy:

1) emerytura mundurowa wynosi mniej niż 75 % podstawy jej wymiaru oraz

2) emeryt ukończył 55 lat życia – mężczyzna i 50 lat życia – kobieta albo stał się inwalidą.

Zasada 2) Za każdy rok okresów, o których mowa powyżej (doliczanych do wysługi emerytalnej) zwiększa się o 1,3 % podstawy jej wymiaru.

Zasada 3) rekompensatą za przepadek np. 15 lat pobierania składek przez ZUS są doliczenia za okresy sprzed służby:

  • 2,6% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów,
  • 1,3% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych ponad ww. trzyletni okres składkowy,
  • 0,7% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.
Przykład

Mundurowy rozpoczął służbę przed 1999 r. Po odejściu ze służby pracował 20 lat w cywilu. Z tego doliczono mu do emerytury mundurowej 5 lat. 15 lat przepadło bo emeryt osiągnął próg 75%. Gdyby jednak mundurowy rozpoczął służbę po 1999 r. to obowiązuje go inne zasady - ma szansę na drugą emeryturę z ZUS opartą o 20 lat pracy w cywilu.

Dlatego mundurowi sprzed 1999 r. są generalnie źli na swoją sytuację prawną i emerytalną. Ich zdaniem korzystne doliczenie 3 lat za okresy składkowe według wskaźnika 2,6% sprzed służby (np. okres nauki) nie rekompensują przepadku składek za okres 15 lat po zakończeniu służby.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA