REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Gwarancja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

7 lat gwarancji na opony Continental. Niemcy mają nowy standard!

Opony Continentala będą dostępne na rynku z nowym standardem. Od teraz producent obejmie je ochroną gwarancyjną na 7 lat!

Kto odpowiada za szkodę wywołaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie

To przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody (np. oparzenia) spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą. Warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Bowiem rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.

Aplikacja UKE ułatwi reklamację usług internetowych

Konsument może zareklamować usługę, jeżeli wykaże, iż jakość internetu jest niezgodna z umową. Za pomocą narzędzia certyfikowanego przez UKE można sprawdzić prędkość łącza internetowego. Bezpłatne narzędzie składa się z serwisu internetowego i aplikacji.

REKLAMA

Upadłość konsumencka 2020 - zmiany od 24 marca

24 marca 2020 roku wejdzie w życie większość przepisów nowelizacji z 30 sierpnia 2019 r. prawa upadłościowego. W komunikacie o podpisaniu nowelizacji Ministerstwo Sprawiedliwości podało: "szacuje się, że ponad 2 mln Polaków nie może się uporać z przeterminowanymi długami”. Nowe przepisy uproszczą zasady ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Konsekwencje odczują również wierzyciele i to już w 2020 roku.

Prawa seniora-konsumenta

Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.

Czy zakaz nieuzasadnionego geoblokowania uwolni elektroniczny handel transgraniczny?

Stosowane od 3 grudnia 2018 roku rozporządzenie unijne w sprawie zakazu nieuzasadnionego geoblokowania jest doniosłym krokiem w procesie wdrażania strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jak pokazują badania Komisji Europejskiej (zob. Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z 10.05.2017 r. – Sprawozdanie końcowe na temat badania sektora handlu elektronicznego, COM(2017) 229 wersja ostateczna) przeprowadzone przed przyjęciem rozporządzenia, jedną z najpoważniejszych przeszkód uniemożliwiających swobodne dokonywanie zakupów w Internecie była dotychczasowa praktyka blokowania geograficznego. Czy obowiązujące rozporządzenie o zakazie nieuzasadnionego geoblokowania poprawi sytuację konsumentów w sferze sprzedaży towarów i usług online?

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Liczba skarg, jaka co roku trafia do urzędu ochrony konkurencji i konsumentów na touroperatorów, wskazuje, że część turystów zamiast wspomnień relaksu przywozi z wakacji długą listę rozczarowań. Warto mieć na uwadze, że obok uprawnienia do obniżenia ceny podróżny ma prawo domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

REKLAMA

Czy można uchylić się od oświadczenia woli złożonego pod wpływem groźby w myśl Kodeksu cywilnego?

Oświadczenie woli jest jednym z podstawowych pojęć prawa cywilnego. Jego celem jest wywołanie skutków prawnych w oparciu o swobodne i zrozumiałe dla wszystkich wyrażenie własnej woli przez stronę. Co w przypadku gdy wyrażenie woli wynika z groźby, czy można się uchylić od takiego oświadczenia?

Wadliwe auto - prawa konsumenta z tytułu gwarancji i rękojmi

Jakie prawa przysługują konsumentom w przypadku zakupu wadliwego auta? Czym różni się gwarancja od rękojmi?

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego albo odwołanego lotu

Większa dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne oferty tanich przewoźników powodują, że częściej jako środek transportu wybieramy samolot. Niestety czasami z różnych przyczyn lot jest opóźniony albo odwołany. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerowi i kiedy może ubiegać się o odszkodowanie.

Problemy z linią lotniczą - co robić?

Konsumenci często nie wiedzą co robić w przypadku problemów z linią lotniczą. Kiedy można zrezygnować z lotu, a kiedy uzyskać odszkodowanie?

Kosmetyk „ekologiczny”, „hipoalergiczny” - opakowania po zmianach od 1 lipca 2019 r.

Zgodnie z nowymi przepisami producenci kosmetyków muszą ostrożniej posługiwać się takimi hasłami jak „ekologiczny”, „hipoalergiczny” czy „nie zawiera parabenów”. Nowe przepisy, dotyczące opakowań obowiązują od 1 lipca 2019 r.

Konsument na wakacjach - co warto wiedzieć o wyżywieniu?

Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia. Jeszcze przed zawarciem umowy konsumenci powinni zwrócić uwagę na ważne szczegóły dotyczące posiłków.

Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.

Portability, czyli przenoszalność treści w UE

Portability w wolnym tłumaczeniu oznacza przenoszalność. Abonenci w kraju czasowego pobytu w UE mają prawo dostępu do tych samych treści jak w państwie zamieszkania. Na jakich zasadach?

Brexit a prawa konsumenta

Jakie są konsekwencje brexitu dla polskich konsumentów? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada czy w związku z nową sytuacją zachowamy te same prawa.

TSUE o skutkach zamieszczenia klauzul abuzywnych w umowach kredytów frankowych

W dniu 14 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał kolejny wyrok (sprawa C‑118/17) na skutek pytania prejudycjalnego dotyczącego skutków zamieszczenia klauzul abuzywnych (niedozwolonych) w umowach kredytu hipotecznego powiązanego z walutą szwajcarską. W uzasadnieniu czytamy, że sądy krajowe mogą skorzystać z kilku możliwości i wybrać wariant najbardziej korzystny dla kredytobiorcy, tj. albo umowę unieważnić albo utrzymać w mocy, ale bez zapisów niedozwolonych (abuzywnych), albo utrzymać umowę w mocy zastępując klauzule abuzywne obowiązującymi przepisami, jeżeli takie występują w przepisach krajowych.

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Wniosek o upadłość konsumencką byłego przedsiębiorcy

Upadłość konsumencka może zostać ogłoszona także w przypadku byłego przedsiębiorcy, mimo długów powstałych w związku z wcześniej prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym sporządzenie skutecznego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest w takim przypadku znacznie trudniejsze, wymaga bowiem głębszego uzasadnienia i właściwego opisania postępowania przedsiębiorcy jako osoby niewypłacalnej.

Black Friday i Cyber Monday - prawa konsumenta

Wyprzedaże w Black Friday i Cyber Monday przyciągają tłumy klientów. Przy okazji zakupów warto znać swoje prawa.

Konsumentom w Polsce oferuje się gorsze produkty niż w Europie Zachodniej

UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Co wynika z porównania jakości produktów?

Zmiany w zasadach reklamacji imprez turystycznych od 1 lipca 2018 r.

1 lipca 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Co się zmieni?

Gwarancje popularnych samochodów – Fiat Tipo

W tym cyklu będziemy się przyglądać warunkom gwarancyjnym popularnych modeli aut w naszym kraju. Zaczynamy od bestselleru włoskiego producenta, kompaktowego Fiata Tipo.

Opłata za udzielenie gwarancji nie stanowi kosztu finansowania dłużnego

W związku z tym, że wynagrodzenie stanowiące opłatę za udzielenie gwarancji nie wiąże się z przekazaniem spółce żadnych środków finansowych, z których mogłaby ona korzystać, koszty te, jako niezwiązane z uzyskaniem lub korzystaniem z finansowania dłużnego, nie będą stanowiły dla podatnika kosztów finansowania dłużnego.

Gwarancja, rękojmia - reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy i gwaranta

Uprawnienia reklamacyjne konsumentów oraz obowiązki sprzedawców towarów i usług wynikające rękojmi i obowiązki gwarantów wynikające z udzielonych gwarancji wyjaśniają eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyjaśnienia dotyczą m.in. problemów z reklamacją rzeczy kupionych w internecie od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, towarów używanych, czy zakupów nabytych za granicą. Warto też wiedzieć jakiej pomocy może udzielić rzecznik konsumentów lub organizacja konsumencka, a także co zrobić jeżeli konsument zawarł umowę wskutek wprowadzenia w błąd przez pracownika przedsiębiorcy.

Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm

Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm.

Ogólny termin przedawnienia roszczeń będzie skrócony z 10 do 6 lat

16 stycznia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości. Projekt zakłada m.in. skrócenie ogólnego terminu przedawnienia roszczeń do 6 lat (obecnie jest 10 lat), czy wprowadzenie nowego sposobu liczenia upływu terminu przedawnienia – bieg terminu przedawnienia ma się kończyć z upływem ostatniego dnia roku kalendarzowego (nie będzie to jednak dotyczyć terminów przedawnienia krótszych niż dwa lata).

Ustawa o nowym systemie wsparcia małych i średnich firm z podpisem prezydenta

Dzięki podpisanej przez prezydenta ustawie firmy będą mogły otrzymywać gwarancje i poręczenia na ok. 9 mld. zł rocznie. Utworzony zostanie Państwowy Fundusz Gwarancyjny.

Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Większa ochrona klientów zawierających umowy ubezpieczenia od 2018 roku

Przed zawarciem umowy ubezpieczenia, sprzedawca ubezpieczeń ma określić – na podstawie uzyskanych od klienta informacji – jego wymagania i potrzeby oraz podać mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym - tak wynika z projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Ustawa ma obowiązywać od 2018 roku.

W jaki sposób dochodzić swych praw, gdy nowo zakupiony towar psuje się albo ma wady

Po raz trzeci ruszyła kampania „Masz prawo”. Tym razem miejski rzecznik konsumentów w Warszawie podpowiada co można zrobić gdy odkryliśmy wady nowo zakupionego towaru, których w chwili zakupu nie było widać. Można wybrać między gwarancją a rękojmią.

Świadczenie usług turystycznych – zmiany od 2018 roku

Projekt ustawy wdrażający dyrektywę PE i Rady (UE) 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zakłada przede wszystkim ochronę konsumentów korzystających z ofert podmiotów niebędących przedsiębiorcami oraz podmiotów oferujących „pakiety dynamiczne”. Przeprowadzenie szerokiego zakresu zmian ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do zmieniających się realiów funkcjonowania rynku turystycznego.

Reklamacja obuwia

Obuwie można zareklamować na podstawie niezgodności towaru z umową u sprzedawcy lub u producenta. Taka niezgodność może się pojawić np. gdy okaże się, że but jest uszkodzony. Reklamację można złożyć na dwóch podstawach: gwarancji producenta lub rękojmi za wady towar

Skrócenie terminów przedawnienia roszczeń - nowelizacja Kodeksu cywilnego

Rząd planuje skrócić termin przedawnienia roszczeń niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz niebędących roszczeniami o świadczenia okresowe – z 10 do 6 lat. Również z 10 do 6 lat ma być skrócony termin przedawnienia roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego oraz stwierdzonych ugodą.

Zmiany w polubownym rozwiązywaniu sporów

W Polsce polubowny sposób rozwiązywania sporów konsumenckich jest mało rozpowszechniony, ale dzięki wchodzącym 10 stycznia w życie przepisom powinno się to zmienić. Nowe regulacje będą mieć istotny wpływ m.in. na podmioty rynku finansowego i ich klientów. Instytucje te będą musiały informować klientów o sposobach pozasądowego rozwiązywania ewentualnych sporów. Rzecznik Finansowy, który będzie instytucją właściwą dla podmiotów z sektora finansowego, zyska nowe narzędzia, które ten proces usprawnią.

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne

W dniu 1 lutego 2017 r. w Centrum Konferencyjnym Golden Floor w Warszawie odbędzie się szkolenie „Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Dochodzenie wierzytelności od zagranicznych dłużników

Rząd przyjął projekt ustawy, która ułatwi dochodzenie roszczeń pochodzących od zagranicznych dłużników.

Gwarancje de minimis uzyskasz także w 2017 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu o 1 rok programu gwarancji de minimis. Po nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów program ten wygaśnie 31 grudnia 2017 r.

Będzie łatwiej polubownie rozstrzygnąć spór z konsumentem

Ułatwienie konsumentom polubownego rozwiązywania sporów z przedsiębiorcami, zakłada ustawa uchwalona przez Sejm. Przewiduje ona m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy UTK oraz uporządkowanie systemu istniejących instytucji mediacyjnych.

Uzyskanie nieodpłatnej gwarancji zabezpieczającej wykonanie zobowiązań jest przychodem podatkowym

Czy w przypadku skorzystania przez podatnika z nieodpłatnej gwarancji uzyskuje on nieodpłatne świadczenie, a jeżeli tak, to czy wtedy podatnik uzyskuje opodatkowany przychód?

Gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji dla małych firm

Do 31 grudnia 2016 r. mikro-, małe i średnie firmy mogą się ubiegać o gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji. Budżet programu wynosi 250 mln zł, co pozwoli na uruchomienie kredytów w wysokości blisko 420 mln zł. Tego typu instrumenty będą się cieszyć coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorstw. W Europie Zachodniej około 15 kredytów na 100 jest udzielanych z poręczeniem czy gwarancją. W Polsce ich udział jest znacznie niższy.

Zobowiązania gwarancyjne w orzecznictwie SN

W obrocie gospodarczym bardzo często sięga się po konstrukcję świadczenia przez osobę trzecią (art. 391 k.c.), jako swoistą gwarancję uzyskania efektu w postaci określonego zachowania się osoby trzeciej, nie będącej stroną umowy (np. małżonków lub dzieci składającego oświadczenie).

Na czym polega upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym skierowanym do konsumentów, którzy stali się niewypłacalni. Konsument może zostać całkowicie zwolniony z długów, pod pewnymi warunkami.

Brak możliwości zwrotu - umowy, od których konsument nie może odstąpić bez podania przyczyny

Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.

Za co można stracić gwarancję na samochód?

Za co można stracić gwarancję na samochód? Przyczyn cofnięcia gwarancji przez producenta pojazdu może być wiele. Firmy motoryzacyjne kształtują jej warunki dowolnie. I mają do tego prawo.

Rękojmia czy gwarancja?

Rękojmia czy gwarancja - czym różnią się te instytucje prawne? Z jakich uprawnień rzeczywiście korzystamy, gdy coś się zepsuje?

Niewykorzystana rezerwa na naprawy gwarancyjne w księgach rachunkowych

Spółka z o.o. produkuje wyroby gotowe. W 2014 r. utworzyła rezerwę na naprawy gwarancyjne. Na dzień bilansowy 31 grudnia 2015 r. okazało się, że wartość wszystkich napraw była mniejsza niż utworzona rezerwa. Czy niewykorzystaną rezerwę należy odpisać w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych?

REKLAMA