REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja obuwia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Reklamacja obuwia./ fot. Fotolia
Reklamacja obuwia./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obuwie można zareklamować na podstawie niezgodności towaru z umową u sprzedawcy lub u producenta. Taka niezgodność może się pojawić np. gdy okaże się, że but jest uszkodzony. Reklamację można złożyć na dwóch podstawach: gwarancji producenta lub rękojmi za wady towar

Jak wynika z raportu UOKiK, problem z odmową przyjęcia zgłoszenia reklamacji obuwia jest jedną z najczęściej zgłaszanych spraw do rzeczników konsumentów. Wynika to z faktu, że konsumenci nie znają swoich praw co jest bardzo często wykorzystywane przez sprzedawców. Reklamacja jest możliwa w przypadku niezgodności towaru z umową. Kwestie dotyczące reklamacji zostały uregulowane m.in. w ustawie o prawach konsumenta (dalej: u.p.k.) lub w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (dalej: u.s.w.s.k.)

REKLAMA

REKLAMA

Reklamację można zgłaszać do sprzedawcy lub do producenta, na podstawie gwarancji producenta lub rękojmi za wady towaru (czyli reklamacji z tytułu u.p.k.)

Reklamacja na podstawie gwarancji

Tego rodzaju reklamacji dokonuje się u producenta. W tym wypadku reklamujący powołuje się na gwarancję, której udziela producent przy zakupie produktu.

Czas trwania gwarancji oraz zasady reklamacji określa producent. W większości przypadków producenci udzielają jednorocznej gwarancji na sprzedawane obuwie.

REKLAMA

Zobacz: Gwarancja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gwarancja określa również sposób reklamowania obuwia w tym m.in. to w jaki sposób buty zostaną naprawione, jak powinna przebiegać procedurą zwrotu czy też jak należy zgłaszać zauważone wady.

Reklamacja z tytułu rękojmi za wady towaru

Jest to reklamacja dokonywana u sprzedawcy na podstawie przepisów u.p.k. Prawo do skorzystania z tej reklamacji mamy w ciągu 2 lat od dnia zakupu towaru. Termin ten nie może zostać skrócony w przypadku gdy chodzi o towary nowe. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą termin dwóch lat skrócić, jednakże maksymalnie do jednego roku.

Nie ma tu znaczenia czy obuwie zostało zakupione w sklepie stacjonarnym, czy też na stronie internetowej.

Należy zaznaczyć, że jeśli wada ujawni się w terminie do roku od dnia wydania obuwia, domniemywa się, że istniała już w chwili wydania. W każdym innym wypadku trzeba będzie udowodnić, że wada istniała już w chwili sprzedaży.

Pismo reklamacyjne nie musi spełniać jakichś określonych wymogów formalnych – należy wskazać w nim swoje żądanie oraz opisać okoliczności w jakich odkryto wadę butów. Sprzedawca powinien w ciągu 14 dni ustosunkować się do naszego pisma. Jeżeli sprzedawca nie odpowie to przyjmujemy, że zaakceptował żądanie konsumenta.

Nie ma konieczności przedstawienia paragonu fiskalnego do zareklamowania produktu. Jako dowód zakupu może posłużyć wydruk z karty płatniczej, e-maile, świadkowie.

Czego możemy żądać

W ramach reklamacji na podstawie u.p.k. konsument może zażądać:

  • nieodpłatnej naprawy uszkodzonego obuwia;
  • wymiany butów;
  • obniżki ceny (jest możliwa jeżeli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności i niezgodność nie jest istotna);
  • zwrot pieniędzy (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności a niezgodność jest istotna).

W dzisiejszym stanie prawnym konsument może od razu zażądać jednego z wyżej opisanych rozwiązań. Wcześniej należało najpierw zażądać naprawy lub wymiany butów, a jeżeli okazało się to nieskuteczne (bo np. źle naprawiono buty lub pojawiła się ta sama wada), można było zażądać obniżki ceny (wada nieistotna) lub zwrotu pieniędzy (wada istotna).

Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona pozostaje droga sądowa. Warto zwrócić się do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów, który może pomóc w przygotowaniu pozwu lub też interweniować u samego sprzedawcy.

Opracowane na podstawie:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (j.t. Dz.U. 2014 poz. 827 z późn. Zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MRiRW zaktualizował stawki płatności bezpośrednich i PWK za 2025 rok

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało 10 października 2025 r., że minister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski podpisał rozporządzenie określające wysokość stawek płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego (PWK) na rok 2025.

ZUS zyska nowe uprawnienia i będzie mógł się domagać składek nawet za 20 lat wstecz. Co z kosztami i przychodami przedsiębiorców?

Trwa dyskusjach o przepisach, nad którymi toczą się już prace. Czy ZUS zyska prawo do tego, by domagać się składek za nieograniczony czas wstecz? Co wtedy z rozliczeniami podatkowymi przedsiębiorców? Czy sądy zaleje fala odwołań, a niewydolny już teraz system będzie działał jeszcze gorzej?

Świadczenie pielęgnacyjne 2026. Ponad 3000 zł dla opiekunów osób niepełnosprawnych!

Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku może przekroczyć nawet 3000 zł. To kluczowa wiadomość dla tysięcy opiekunów osób niepełnosprawnych. Czy będzie można pracować nie tracąc pieniędzy? Jest pewna pułapka. Dowiedz się, ile dokładnie wyniesie pomoc i co zrobić, aby jej nie stracić.

Byłeś prześladowany przez władze? Możesz dostać zadośćuczynienie – nawet po latach

Byłeś represjonowany za działalność polityczną, internowany w stanie wojennym albo niesłusznie aresztowany przez władze PRL? Polskie prawo pozwala dziś dochodzić sprawiedliwości, także po wielu latach. Możesz ubiegać się o zadośćuczynienie za krzywdy moralne i odszkodowanie za straty materialne. Sprawdź, komu przysługuje rekompensata i jak złożyć skuteczny wniosek.

REKLAMA

Walczą o dodatek dla niesamodzielnych. Teraz proszą premiera. [List otwarty]

Osoby niepełnosprawne jako społecznicy) skierowali list otwarty do m.in. premiera D. Tuska w sprawie niedotrzymania obietnicy uchwalenia przepisów dającym wszystkim osobom z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do samodzielności świadczenia takiego jak dodatek dopełniający do renty socjalnej.

Czy polscy twórcy w końcu zarabiają na swoich dziełach? Dyrektywa DSM a godziwe wynagrodzenie! [Gość Infor.pl]

Po niemal roku od implementacji unijnej dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym (tzw. Dyrektywy DSM) do polskiego prawa, rynek twórców internetowych wciąż szuka odpowiedzi na kluczowe pytania. Czy nowe przepisy faktycznie rozwiązały spory z gigantami technologicznymi i zapewniły twórcom godziwe wynagrodzenie? O to pytamy adwokata Mikołaja Chałasa z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Ważne zmiany dla osób, które się rozwodzą. Na dopełnienie formalności jest teraz rok. Później traci się do tego prawo

Rozwód to sprawa, która wiąże się nie tylko z silnymi emocjami, ale również z koniecznością dopełnienia szeregu obowiązków formalnych. Choć zostały one określone w obowiązujących przepisach, to nie zawsze wywiązanie się z nich jest proste.

Od 752 zł do 4134 zł bez względu na dochód do końca 2025 r. tylko dla osób z co najmniej 78 punktami. Jak uzyskać? Tylko 3 miesiące na złożenie wniosku do ZUS

ZUS w komunikacie przypomniał zasady przyznawania i uzyskiwania świadczenia wspierającego w 2025 roku. W bieżącym roku prawo do tego świadczenia mają pełnoletnie osoby mieszkające legalnie w Polsce, którym wojewódzki zespół ds. orzekania o niepełnosprawności przyznał w decyzji przynajmniej 78 punktów. Miesięczna wysokość świadczenia wspierającego zależy od ustalonego poziomu potrzeby wsparcia i wynosi aktualnie od 752 zł do 4134 zł.

REKLAMA

Wdowy po działaczach opozycji antykomunistycznej z dodatkowymi pieniędzmi [PROJEKT]

Dodatek kompensacyjny i ryczałt energetyczny to ważne świadczenia przysługujące wdowom po kombatantach. Posłowie chcą, by z tych uprawnień mogły korzystać też wdowy po działaczach opozycji antykomunistycznej.

Stałe orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r. Kto dostanie orzeczenie bezterminowe i jakie są nowe zasady?

Czekasz na bezterminowe orzeczenie o niepełnosprawności? Przepisy mają się zmienić, aby ulżyć w biurokracji osobom ze schorzeniami trwałymi i nieodwracalnymi. Kto w 2026 r. ma szansę pożegnać się z ponownymi wizytami na komisjach? Jakie kryterium jest kluczowe i co z orzeczeniami wydanymi przed nowelizacją? Zapoznaj się z planowanymi zmianami w systemie orzekania.

REKLAMA