REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Reklamacja obuwia./ fot. Fotolia
Reklamacja obuwia./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obuwie można zareklamować na podstawie niezgodności towaru z umową u sprzedawcy lub u producenta. Taka niezgodność może się pojawić np. gdy okaże się, że but jest uszkodzony. Reklamację można złożyć na dwóch podstawach: gwarancji producenta lub rękojmi za wady towar

Jak wynika z raportu UOKiK, problem z odmową przyjęcia zgłoszenia reklamacji obuwia jest jedną z najczęściej zgłaszanych spraw do rzeczników konsumentów. Wynika to z faktu, że konsumenci nie znają swoich praw co jest bardzo często wykorzystywane przez sprzedawców. Reklamacja jest możliwa w przypadku niezgodności towaru z umową. Kwestie dotyczące reklamacji zostały uregulowane m.in. w ustawie o prawach konsumenta (dalej: u.p.k.) lub w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (dalej: u.s.w.s.k.)

REKLAMA

REKLAMA

Reklamację można zgłaszać do sprzedawcy lub do producenta, na podstawie gwarancji producenta lub rękojmi za wady towaru (czyli reklamacji z tytułu u.p.k.)

Reklamacja na podstawie gwarancji

Tego rodzaju reklamacji dokonuje się u producenta. W tym wypadku reklamujący powołuje się na gwarancję, której udziela producent przy zakupie produktu.

Czas trwania gwarancji oraz zasady reklamacji określa producent. W większości przypadków producenci udzielają jednorocznej gwarancji na sprzedawane obuwie.

REKLAMA

Zobacz: Gwarancja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gwarancja określa również sposób reklamowania obuwia w tym m.in. to w jaki sposób buty zostaną naprawione, jak powinna przebiegać procedurą zwrotu czy też jak należy zgłaszać zauważone wady.

Reklamacja z tytułu rękojmi za wady towaru

Jest to reklamacja dokonywana u sprzedawcy na podstawie przepisów u.p.k. Prawo do skorzystania z tej reklamacji mamy w ciągu 2 lat od dnia zakupu towaru. Termin ten nie może zostać skrócony w przypadku gdy chodzi o towary nowe. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą termin dwóch lat skrócić, jednakże maksymalnie do jednego roku.

Nie ma tu znaczenia czy obuwie zostało zakupione w sklepie stacjonarnym, czy też na stronie internetowej.

Należy zaznaczyć, że jeśli wada ujawni się w terminie do roku od dnia wydania obuwia, domniemywa się, że istniała już w chwili wydania. W każdym innym wypadku trzeba będzie udowodnić, że wada istniała już w chwili sprzedaży.

Pismo reklamacyjne nie musi spełniać jakichś określonych wymogów formalnych – należy wskazać w nim swoje żądanie oraz opisać okoliczności w jakich odkryto wadę butów. Sprzedawca powinien w ciągu 14 dni ustosunkować się do naszego pisma. Jeżeli sprzedawca nie odpowie to przyjmujemy, że zaakceptował żądanie konsumenta.

Nie ma konieczności przedstawienia paragonu fiskalnego do zareklamowania produktu. Jako dowód zakupu może posłużyć wydruk z karty płatniczej, e-maile, świadkowie.

Czego możemy żądać

W ramach reklamacji na podstawie u.p.k. konsument może zażądać:

  • nieodpłatnej naprawy uszkodzonego obuwia;
  • wymiany butów;
  • obniżki ceny (jest możliwa jeżeli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności i niezgodność nie jest istotna);
  • zwrot pieniędzy (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności a niezgodność jest istotna).

W dzisiejszym stanie prawnym konsument może od razu zażądać jednego z wyżej opisanych rozwiązań. Wcześniej należało najpierw zażądać naprawy lub wymiany butów, a jeżeli okazało się to nieskuteczne (bo np. źle naprawiono buty lub pojawiła się ta sama wada), można było zażądać obniżki ceny (wada nieistotna) lub zwrotu pieniędzy (wada istotna).

Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona pozostaje droga sądowa. Warto zwrócić się do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów, który może pomóc w przygotowaniu pozwu lub też interweniować u samego sprzedawcy.

Opracowane na podstawie:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (j.t. Dz.U. 2014 poz. 827 z późn. Zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

REKLAMA

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Święta i Sylwester w górach - ceny w 2025 roku: Polska, Czechy, Alpy

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

REKLAMA

ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł.

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS. Matka pisze: "ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł."

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA