REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Windykacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

Jak skutecznie windykować należności i nie dopuścić do powstawania zaległości płatniczych?

Epidemia koronawirusa, rozprzestrzeniająca się aktualnie na całym świecie, zaczyna negatywnie odbijać się na płynności finansowej wielu firm. Niektórzy klienci płacą nieterminowo lub całkowicie zaprzestają regulowania faktur. Inni - proszą o odroczenie płatności lub rozłożenie jej na raty. Aby nie stracić płynności finansowej firmy mogą wspomóc działania windykacyjne rozwiązaniami oferowanymi przez systemy ERP, a nawet, przy ich pomocy, starać się zapobiegać powstawaniu zaległości.

Serwisy streamingowe w czasach pandemii - jak uchronić się przed oszustwami?

Obok legalnych platform do transferu streamingowego na rynku funkcjonują również fałszywe. Większość z nich oprócz sprzedaży fałszywych subskrypcji czerpie zyski ze sprzedaży danych osobowych. Jak się przed nimi uchronić?

Transport publiczny: nowe limity pasażerów od 18 maja 2020 r.

Nowe limity pasażerów w środkach transportu publicznego obowiązują od 18 maja 2020 r. Do wyboru są dwa sposoby obliczania limitu pasażerów.

REKLAMA

Standaryzacja i certyfikacja maseczek a prawo

Tematyka standaryzacji i certyfikacji produktów może przysporzyć problemów konsumentom, chcącym wybrać konkretny towar spośród ogromu dostępnych opcji i rodzajów. Czy certyfikacja i standaryzacja maseczek jest w tej chwili niezbędna? Jak prawo reguluje te kwestie?

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE

26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.

REKLAMA

Czy to dobry moment na odwołanie wyjazdów wakacyjnych?

Czy z powodu obecnej sytuacji związanej z koronawirusem powinniśmy zdecydować się na odwołanie wyjazdu wakacyjnego zaplanowanego na przykład na czerwiec? "W przypadku imprez turystycznych, które mają miejsce za kilka miesięcy, powinniśmy obserwować rozwój wydarzeń i poczekać" - mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Randkowanie online w czasie epidemii - problemy konsumentów

Randkowanie online jest jedną z aktywności, na które do tej pory nie mieliśmy czasu. Problemem konsumentów może być mechanizm „automatycznego przedłużenia konta”, który stosuje większość portal randkowych. Co on oznacza?

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

Kto odpowiada za szkodę wywołaną przewróceniem się kubka z gorącym napojem w samolocie

To przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody (np. oparzenia) spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą. Warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Bowiem rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.

Aplikacja UKE ułatwi reklamację usług internetowych

Konsument może zareklamować usługę, jeżeli wykaże, iż jakość internetu jest niezgodna z umową. Za pomocą narzędzia certyfikowanego przez UKE można sprawdzić prędkość łącza internetowego. Bezpłatne narzędzie składa się z serwisu internetowego i aplikacji.

Upadłość konsumencka 2020 - zmiany od 24 marca

24 marca 2020 roku wejdzie w życie większość przepisów nowelizacji z 30 sierpnia 2019 r. prawa upadłościowego. W komunikacie o podpisaniu nowelizacji Ministerstwo Sprawiedliwości podało: "szacuje się, że ponad 2 mln Polaków nie może się uporać z przeterminowanymi długami”. Nowe przepisy uproszczą zasady ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Konsekwencje odczują również wierzyciele i to już w 2020 roku.

Kiedy firmy windykacyjne mogą przetwarzać dane osobowe dłużników?

UODO tłumaczy, kiedy firmy windykacyjne, wierzyciele, komornicy sądowi mogą legalnie przetwarzać dane osobowe dłużników. Czy wierzyciele mają prawo sprzedać dług innemu podmiotowi bez zgody dłużnika?

Prawa seniora-konsumenta

Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.

Czy zakaz nieuzasadnionego geoblokowania uwolni elektroniczny handel transgraniczny?

Stosowane od 3 grudnia 2018 roku rozporządzenie unijne w sprawie zakazu nieuzasadnionego geoblokowania jest doniosłym krokiem w procesie wdrażania strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jak pokazują badania Komisji Europejskiej (zob. Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z 10.05.2017 r. – Sprawozdanie końcowe na temat badania sektora handlu elektronicznego, COM(2017) 229 wersja ostateczna) przeprowadzone przed przyjęciem rozporządzenia, jedną z najpoważniejszych przeszkód uniemożliwiających swobodne dokonywanie zakupów w Internecie była dotychczasowa praktyka blokowania geograficznego. Czy obowiązujące rozporządzenie o zakazie nieuzasadnionego geoblokowania poprawi sytuację konsumentów w sferze sprzedaży towarów i usług online?

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Liczba skarg, jaka co roku trafia do urzędu ochrony konkurencji i konsumentów na touroperatorów, wskazuje, że część turystów zamiast wspomnień relaksu przywozi z wakacji długą listę rozczarowań. Warto mieć na uwadze, że obok uprawnienia do obniżenia ceny podróżny ma prawo domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

Ustawa o zatorach płatniczych podpisana przez Prezydenta - zmiany w PIT i CIT

6 sierpnia Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która dokonuje zmian m.in. w ustawach o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiany w zakresie podatków dochodowych wchodzą w życie 1 stycznia 2020 roku.

Czy można uchylić się od oświadczenia woli złożonego pod wpływem groźby w myśl Kodeksu cywilnego?

Oświadczenie woli jest jednym z podstawowych pojęć prawa cywilnego. Jego celem jest wywołanie skutków prawnych w oparciu o swobodne i zrozumiałe dla wszystkich wyrażenie własnej woli przez stronę. Co w przypadku gdy wyrażenie woli wynika z groźby, czy można się uchylić od takiego oświadczenia?

Wadliwe auto - prawa konsumenta z tytułu gwarancji i rękojmi

Jakie prawa przysługują konsumentom w przypadku zakupu wadliwego auta? Czym różni się gwarancja od rękojmi?

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego albo odwołanego lotu

Większa dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne oferty tanich przewoźników powodują, że częściej jako środek transportu wybieramy samolot. Niestety czasami z różnych przyczyn lot jest opóźniony albo odwołany. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerowi i kiedy może ubiegać się o odszkodowanie.

Problemy z linią lotniczą - co robić?

Konsumenci często nie wiedzą co robić w przypadku problemów z linią lotniczą. Kiedy można zrezygnować z lotu, a kiedy uzyskać odszkodowanie?

Kosmetyk „ekologiczny”, „hipoalergiczny” - opakowania po zmianach od 1 lipca 2019 r.

Zgodnie z nowymi przepisami producenci kosmetyków muszą ostrożniej posługiwać się takimi hasłami jak „ekologiczny”, „hipoalergiczny” czy „nie zawiera parabenów”. Nowe przepisy, dotyczące opakowań obowiązują od 1 lipca 2019 r.

Konsument na wakacjach - co warto wiedzieć o wyżywieniu?

Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia. Jeszcze przed zawarciem umowy konsumenci powinni zwrócić uwagę na ważne szczegóły dotyczące posiłków.

Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.

Portability, czyli przenoszalność treści w UE

Portability w wolnym tłumaczeniu oznacza przenoszalność. Abonenci w kraju czasowego pobytu w UE mają prawo dostępu do tych samych treści jak w państwie zamieszkania. Na jakich zasadach?

Brexit a prawa konsumenta

Jakie są konsekwencje brexitu dla polskich konsumentów? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada czy w związku z nową sytuacją zachowamy te same prawa.

TSUE o skutkach zamieszczenia klauzul abuzywnych w umowach kredytów frankowych

W dniu 14 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał kolejny wyrok (sprawa C‑118/17) na skutek pytania prejudycjalnego dotyczącego skutków zamieszczenia klauzul abuzywnych (niedozwolonych) w umowach kredytu hipotecznego powiązanego z walutą szwajcarską. W uzasadnieniu czytamy, że sądy krajowe mogą skorzystać z kilku możliwości i wybrać wariant najbardziej korzystny dla kredytobiorcy, tj. albo umowę unieważnić albo utrzymać w mocy, ale bez zapisów niedozwolonych (abuzywnych), albo utrzymać umowę w mocy zastępując klauzule abuzywne obowiązującymi przepisami, jeżeli takie występują w przepisach krajowych.

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Wniosek o upadłość konsumencką byłego przedsiębiorcy

Upadłość konsumencka może zostać ogłoszona także w przypadku byłego przedsiębiorcy, mimo długów powstałych w związku z wcześniej prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym sporządzenie skutecznego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest w takim przypadku znacznie trudniejsze, wymaga bowiem głębszego uzasadnienia i właściwego opisania postępowania przedsiębiorcy jako osoby niewypłacalnej.

Black Friday i Cyber Monday - prawa konsumenta

Wyprzedaże w Black Friday i Cyber Monday przyciągają tłumy klientów. Przy okazji zakupów warto znać swoje prawa.

Konsumentom w Polsce oferuje się gorsze produkty niż w Europie Zachodniej

UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Co wynika z porównania jakości produktów?

Zmiany w zasadach reklamacji imprez turystycznych od 1 lipca 2018 r.

1 lipca 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Co się zmieni?

Gwarancja, rękojmia - reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy i gwaranta

Uprawnienia reklamacyjne konsumentów oraz obowiązki sprzedawców towarów i usług wynikające rękojmi i obowiązki gwarantów wynikające z udzielonych gwarancji wyjaśniają eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyjaśnienia dotyczą m.in. problemów z reklamacją rzeczy kupionych w internecie od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, towarów używanych, czy zakupów nabytych za granicą. Warto też wiedzieć jakiej pomocy może udzielić rzecznik konsumentów lub organizacja konsumencka, a także co zrobić jeżeli konsument zawarł umowę wskutek wprowadzenia w błąd przez pracownika przedsiębiorcy.

Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm

Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm.

Ogólny termin przedawnienia roszczeń będzie skrócony z 10 do 6 lat

16 stycznia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości. Projekt zakłada m.in. skrócenie ogólnego terminu przedawnienia roszczeń do 6 lat (obecnie jest 10 lat), czy wprowadzenie nowego sposobu liczenia upływu terminu przedawnienia – bieg terminu przedawnienia ma się kończyć z upływem ostatniego dnia roku kalendarzowego (nie będzie to jednak dotyczyć terminów przedawnienia krótszych niż dwa lata).

Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Wezwanie do zapłaty będzie można wysłać e-mailem

W dniu 13 listopada 2017 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej i wymianie danych gospodarczych (zmiana ta jest zawarta w ustawie z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności). Istotną nowością będzie możliwość wezwania dłużnika do zapłaty e-mailem, a nie, jak dotychczas, tylko listem poleconym lub osobiście. Biura informacji gospodarczej poszerzą też zakres udostępnianych informacji o firmach i konsumentach oraz będą mogły tworzyć scoringi, czyli portrety wiarygodności finansowej klientów.

Większa ochrona klientów zawierających umowy ubezpieczenia od 2018 roku

Przed zawarciem umowy ubezpieczenia, sprzedawca ubezpieczeń ma określić – na podstawie uzyskanych od klienta informacji – jego wymagania i potrzeby oraz podać mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym - tak wynika z projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Ustawa ma obowiązywać od 2018 roku.

Świadczenie usług turystycznych – zmiany od 2018 roku

Projekt ustawy wdrażający dyrektywę PE i Rady (UE) 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zakłada przede wszystkim ochronę konsumentów korzystających z ofert podmiotów niebędących przedsiębiorcami oraz podmiotów oferujących „pakiety dynamiczne”. Przeprowadzenie szerokiego zakresu zmian ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do zmieniających się realiów funkcjonowania rynku turystycznego.

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt chroniący konsumentów

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy, który wzmacnia prawa konsumentów. Zawiera on przepisy zobowiązujące sąd do zbadania, czy roszczenie wobec dłużnika jest przedawnione.

Skrócenie terminów przedawnienia roszczeń - nowelizacja Kodeksu cywilnego

Rząd planuje skrócić termin przedawnienia roszczeń niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz niebędących roszczeniami o świadczenia okresowe – z 10 do 6 lat. Również z 10 do 6 lat ma być skrócony termin przedawnienia roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego oraz stwierdzonych ugodą.

Zmiany w polubownym rozwiązywaniu sporów

W Polsce polubowny sposób rozwiązywania sporów konsumenckich jest mało rozpowszechniony, ale dzięki wchodzącym 10 stycznia w życie przepisom powinno się to zmienić. Nowe regulacje będą mieć istotny wpływ m.in. na podmioty rynku finansowego i ich klientów. Instytucje te będą musiały informować klientów o sposobach pozasądowego rozwiązywania ewentualnych sporów. Rzecznik Finansowy, który będzie instytucją właściwą dla podmiotów z sektora finansowego, zyska nowe narzędzia, które ten proces usprawnią.

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

REKLAMA