REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa pasażera, Pasażer

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W 2024 będą nowe rekordy: mimo że tanie loty przestają mieć wiele wspólnego z niskimi cenami, na lotniskach odprawia się coraz więcej pasażerów

Powrót do normalności po pandemii, słabnące tempo inflacji, a zwłaszcza towarzyszący im powrót głodu podróżowania u Polaków sprawił, że lotniska w Polsce przeżywały w ubiegłym roku oblężenie ze strony pasażerów. Ta wysoka dynamika ma się utrzymać także w roku bieżącym – i to mimo przetasowań w tanich lotach, w tym także cenowych.

Od 12 listopada 2023 r. nowa wersja rozkładu jazdy pociągów

W niedzielę 12 listopada 2023 r. wchodzi w życie planowa, jesienna korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów. Pociągi według tego rozkładu jazdy będą kursowały do 9 grudnia 2023 r.

Czy za opóźniony pociąg przysługuje rekompensata?

Jeśli nasz pociąg się opóźnił, mamy prawo dochodzić odszkodowania. Urząd Transportu Kolejowego przypomina co nam przysługuje oraz kiedy przewoźnik może odmówić lub ograniczyć wysokość rekompensaty.

37 dodatkowych przystanków dla pasażerów. Kto zyska lepszy dostęp do kolei?

Nowe przystanki kolejowe. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że decyzją Rady Ministrów na liście podstawowej Rządowego Programu Budowy i Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021-2025 znalazło się 37 nowych lokalizacji. Kto zyska lepszy dostęp do kolei? 

REKLAMA

Podróż pociągiem. Zmieniają się prawa i obowiązki pasażerów w UE

Nowe zasady wypłacania odszkodowań za opóźniony pociąg i sprzedaży wspólnych biletów przez przewoźników, polepszenie sytuacji podróżnych z niepełnosprawnościami, zmiany w zasadach oferowania usługi przewozu rowerów – to tylko niektóre istotne zmiany, które wprowadza nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

W styczniu 2023 r. koleją podróżowało ponad 8 mln osób więcej niż rok temu

Kolej przewiozła w styczniu tego roku ponad 29,6 mln osób, czyli o 8,2 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 38,3 proc. w stosunku do stycznia 2022 r., kiedy to z usług kolei skorzystało 21,4 mln podróżnych - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego.

Będą niższe ceny biletów kolejowych. Premier wskazał datę

Ceny biletów PKP. W ciągu najbliższych dwóch tygodni chcemy doprowadzić do tego, aby nastąpił powrót do niskich, wcześniejszych cen biletów na kolejach - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

UTK skontroluje pociągi kursujące do miejscowości wypoczynkowych

W okresie ferii zimowych, od 16 stycznia do 26 lutego br., Urząd Transportu Kolejowego, który m.in. kontroluje stan techniczny jeżdżących po Polsce pociągów, zwróci szczególną uwagę na składy wysyłane do miejscowości wypoczynkowych – zadeklarował w poniedziałek w Katowicach prezes UTK Ignacy Góra.

REKLAMA

Odwołany lot z powodu strajku?

Wiele turystycznych polis ubezpieczeniowych wyklucza wypłatę ubezpieczenia w przypadku odwołania lub opóźnień lotu z powodu strajków.

Czy przewoźnik powinien zwrócić koszt biletu lotniczego?

Czy przewoźnik powinien zwrócić koszt biletu lotniczego, jeżeli lot się nie odbędzie? Co z ewentualnym odszkodowaniem?

Overbooking z powodu pandemii?

Czy pandemia usprawiedliwia overbooking?Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych?

Wakacje 2021 - prawa pasażerów

W wakacje 2021 r. ruch pasażerski będzie zależał od sytuacji epidemiologicznej. O jakich prawach powinni pamiętać pasażerowie?

Liczba pasażerów w busie. Pandemiczne ograniczenia zniknęły.

Liczba pasażerów w busie została zredukowana o połowę. Teraz sytuacja wraca do normy - a wszystko za sprawą interwencji Rzecznika MŚP.

Mandat za zbyt dużą liczbę osób w samochodzie. Jaka kara czeka?

Dowód rejestracyjny określa ilość pasażerów. Co gdy kierowca nie zastosuje się do zapisu? Mandat za zbyt dużą liczbę osób w samochodzie jest wysoki.

Loty krajowe od 1 czerwca 2020 r. - jakie zasady na lotniskach?

1 czerwca 2020 r. ruszają pasażerskie połączenia lotnicze. Na razie możliwe są loty krajowe. Pasażerów obowiązują nowe wytyczne. Jakie zasady wprowadzono na lotniskach?

Transport publiczny: nowe limity pasażerów od 18 maja 2020 r.

Nowe limity pasażerów w środkach transportu publicznego obowiązują od 18 maja 2020 r. Do wyboru są dwa sposoby obliczania limitu pasażerów.

Na jakie odszkodowanie może liczyć pasażer autobusu?

Pasażer autobusu może domagać się odszkodowania od przewoźnika w różnych sytuacjach. Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl tłumaczą prawne podstawy takich roszczeń wobec firmy przewozowej.

Błędne dane w systemie rezerwacji lotu - jak temu zapobiec?

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia. Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca, aby zachować ostrożność już w procesie rezerwacji.

Kto odpowiada za szkody wyrządzone przez pasażera?

Jak wygląda kwestia odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez pasażera? Trybunał Sprawiedliwości UE wydał ważne orzeczenie, z którego wynika, że osobą odpowiedzialną za szkodę wyrządzoną przez pasażera jest kierowca. Z sentencji wyroku wynika, że ubezpieczenie OC komunikacyjnego będzie obejmowało sytuacje, w których pasażer stojącego na parkingu pojazdu, przy otwieraniu drzwi tego pojazdu, uderzył i uszkodził stojący obok pojazd.

Rzecznik Praw Pasażerów i wiele innych - zmiany w Prawie Lotnicznym

Nachodzą duże zmiany w Prawie Lotniczym - rząd w dniu 30 października 2018 r. przyjął projekt nowelizacji tej ustawy. Nowe przepisy zakładają m.in. powołanie rzecznika praw pasażerów - podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów między pasażerem a przewoźnikiem, organizatorem wycieczki lub sprzedawcą biletów.

Problemy pasażerów linii lotniczych - jak pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie?

Pasażerom linii lotniczych przysługuje wiele praw m. in. odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. W takich sprawach bezpłatnie pomaga sieć Europejskich Centrów Konsumenckich.

Opóźniony lub odwołany lot - prawa pasażera

Jakie prawa ma podróżny w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu albo odmowy przyjęcia na pokład samolotu? Prezentujemy najważniejsze informacje o naszych prawach i obowiązkach linii lotniczych.

Długi weekend w europejskim mieście - jakie mamy prawa?

Utrudnienia na lotnisku czy w hotelu mogą przydarzyć się każdemu, kto podczas zbliżającego się długiego weekendu wybierze się w podróż do jednego z europejskich miast. Jakie prawa przysługują konsumentom? Gdzie zwrócić się o pomoc?

Reklamacje i zwroty biletów kolejowych

Opóźnienia podróży i zmiany rozkładu jazdy pociągów są często nieodłącznym elementem i zmorą PKP. Czy wskutek tych przyczyn jako pasażerowi zdarzyło Ci się przegapić kolejne, przesiadkowe połączenie? A może popadłeś w złość wobec braku miejsca siedzącego mimo dokonania jego wcześniejszej rezerwacji? Jeśli zastanawiasz się, czy z tytułu poniesionej szkody masz prawo żądać zwrotu kosztów biletu od przewoźnika, albo po prostu zmieniłeś plany podróży na 15 minut przed planowanym odjazdem, sprawdź poniżej warunki, jakie należy spełnić, by móc odzyskać pieniądze.

Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu

Kwestie świadczeń dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia lotu reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Odszkodowanie dla pasażera za odwołany lot

Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że to przewoźnik a nie biuro podróży powinno wypłacić pasażerowi odszkodowanie za odwołany lot jeśli nie poinformował ich o tym odpowiednio wcześnie.

Ustawa o transporcie kolejowym dostosowana do prawa europejskiego

Ustawa o transporcie kolejowym została podpisana przez Prezydenta. Nowela ma dostosować polskie prawo kolejowe do dyrektywy Parlamentu Europejskiego. Ustawa ureguluje m.in. udostępnianie podróżnym oraz przewoźnikom kolejowym stacji oraz dworca kolejowego.

Prawa pasażera strajkujących linii lotniczych

Pasażerom linii lotniczych, które strajkują, przysługują szczególne prawa. Jako przykład rozszerzonej ochrony pasażerów wskazać można: prawo do informacji, darmowe posiłki i napoje, zwrot ceny biletów a nawet odszkodowanie. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie przypomina, jakie prawa przysługują pasażerom w kryzysowych sytuacjach.

Prawa pasażerów niepełnosprawnych

Nad prawami pasażerów niepełnosprawnych pracował rząd. Zgodnie z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym w całej Polsce zostaną wyznaczone dworce autobusowe i autokarowe, na terenie których osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc.

Czy można ubiegać się o odszkodowania za overbooking?

Za overbooking - praktykę linii lotniczych, które sprzedają więcej biletów niż posiadają miejsc w samolocie - pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania. Przewoźnik jest także zobowiązany do wypłaty innych dodatkowych świadczeń, np. zwrotu pełnego kosztu biletu. Jak zatem skutecznie ubiegać się o odszkodowanie za overbooking?

Uprawnienia pasażera w przypadku opóźnionego lotu

W przypadku opóźnionego lotu pasażer ma prawo żądać od przewoźnika odpowiedniego wynagrodzenia. Do czego jeszcze uprawniony jest pasażer opóźnionego lotu?

Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu

Korzystanie z usług linii lotniczych cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, zwłaszcza podczas planowania wyjazdów urlopowych. Przewoźnicy lotniczy oferują nam swoje usługi nie tylko w ramach zorganizowanych imprez turystycznych, ale także wyjazdów indywidualnych. O czym należy pamiętać, decydując się na skorzystanie z oferty danej linii lotniczej, aby – w razie pojawienia się kłopotów – prawidłowo i satysfakcjonująco dla nas rozwiązać problem?

Prawa pasażera samolotu – nowa perspektywa

Nad zagwarantowaniem praw pasażerów samolotów pracuje Komisja Europejska. Nowa perspektywa w prawach pasażera samolotu zakłada m.in. wprowadzenie zautomatyzowanych odpraw granicznych, stref relaksu na lotniskach oraz laserów molekularnych do skanowania bagażu.

Prawa pasażerów na kolei

Często nie wiemy, jakie prawa przysługują nam jako pasażerom kolei. Znajomość tych uprawnień pomoże nam radzić sobie w nieoczekiwanych sytuacjach, a nie raz uchroni przed oszustwem. Co powinien wiedzieć pasażer pociągu?

Co zrobić, gdy autobus nie zatrzymał się na przystanku?

Przewóz regularny w komunikacji publicznej związany jest z obligatoryjnym zatrzymywaniem się autobusu na przystankach, zatwierdzonych w rozkładzie jazdy. Pominięcia przystanku autobusowego nie uzasadniają ani trudne warunki drogowe lub pogodowe ani opóźnienie pojazdu.

Przewóz z grzeczności

Przewóz z grzeczności to nieodpłatne i dobrowolne świadczenie uregulowane na mocy ustawy – Kodeks cywilny. Polski ustawodawca zdecydował się na złagodzenie reżimu odpowiedzialności w sytuacji przewozu z grzeczności. Jak kształtują się relacje podmiotów biorących udział w przewozie grzecznościowym?

Karta Warszawiaka – krok po kroku

Karta Warszawiaka to propozycja ze strony Urzędu Miasta Warszawy. Posiadanie Karty Warszawiaka uprawnia do wielu ulg i zniżek. Co zrobić by otrzymać i korzystać z Karty Warszawiaka? Poniżej prosty przewodnik po obowiązujących od 1 stycznia 2014 roku zasadach.

Karta Warszawiaka

Karta Warszawiaka to rozwiązanie wprowadzone od 1 stycznia 2014 roku dla mieszkańców Warszawy. Posiadanie Karty Warszawiaka uprawnia m.in. do zakupu tańszych biletów okresowych. Co należy zrobić by korzystać z preferencyjnych cen?

Mandat za niezapięte pasy bezpieczeństwa pasażera

Kara za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa zdaniem wielu osób dotyczy tylko kierowcy. Okazuje się, że nie jest to do końca prawdą.

Prawa podróżujących pociągiem i samolotem - poradnik na majówkę

Jakie prawa przysługują nam w przypadku odwołanego lotu? Co robić, gdy pociąg się opóźnia?

Nieuczciwe praktyki kolejowych przewoźników

We wzorcach stosowanych przez przewoźników znalazły się postanowienia, które wyłączały ich odpowiedzialność w razie wystąpienia tzw. ograniczenia w ruchu pociągów lub innych bliżej niesprecyzowanych okoliczności. Prezes UOKiK miała także wątpliwości do postanowienia, które mogło wydłużyć czas na rozpatrzenie reklamacji.

Prawa pasażerów OLT Express Regional

Urząd Lotnictwa Cywilnego radzi pasażerom w jaki sposób zgłaszać swoje wierzytelności po ogłoszeniu upadłości OLT Express Regional sp. z o.o.

Komisja Europejska mobilnie o prawach pasażerów

Komisja Europejska przygotowała aplikację na smartfony, wyjaśniającą podróżującym ich prawa w trudnych sytuacjach. To część kampanii "Prawa pasażera w zasięgu ręki".

Bezpłatne porady prawne dla pasażerów linii lotniczych

4 lipca 2012 r. w na lotnisku Chopina bezpłatnych porad prawnych pasażerom linii lotniczych udzielą eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej

Pasażerom przysługuje wiele praw w przypadku zaniedbań ze strony linii lotniczych. Sprawdź, kiedy możesz liczyć na bezpłatny nocleg, a kiedy na stosowne odszkodowanie.

Dwie kary za brak biletu

Gapowicze muszą liczyć się z wysokimi karami za brak ważnego biletu na przejazd. Osoba jadąca bez biletu może w pewnych sytuacjach zostać ukarana dodatkową karą grzywny. Kiedy jest to możliwe?

Podróż koleją a prawa pasażera

Rozporządzenie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym weszło w życie w 2009 roku i dotyczy wszystkich pasażerów. Jednak państwa członkowskie Unii Europejskiej mogły udzielić czasowego zwolnienia dotyczącego pasażerskich przewozów krajowych na okres nie dłuższy niż pięć lat (z możliwością dwukrotnego przedłużenia) oraz stałego odstępstwa w odniesieniu do miejskich, podmiejskich i regionalnych przewozów kolejowych. Polska skorzystała z tej możliwości.

Umowa przewozu środkami komunikacji miejskiej

Umowa przewozu środkami komunikacji miejskiej zawierana jest w związku z podróżą autobusem, tramwajem czy pociągiem. Często pasażerowie nie zdają sobie sprawy z tego, że korzystając z komunikacji miejskiej zawierają umowę z przewoźnikiem. W niniejszym artykule omówione zostaną konsekwencje zawarcia umowy przewozu.

Jakie są prawa pasażera komunikacji miejskiej?

Z komunikacji miejskiej korzystają miliony Polaków. Obok samochodów to główny środek transportu. Główny obowiązkiem pasażera komunikacji miejskiej jest uiszczenie opłaty za przejazd, nie mniej jednak nie można zapominać o tym, że swoje obowiązki posiadają również kontrolerzy biletów.

Podróż samolotem – poradnik pasażera

Ile bagażu mogę wziąć na pokład samolotu? Co robić, gdy moja walizka zaginęła? Jak samolotem podróżują kobiety w ciąży? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

REKLAMA