REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Polz & Polz
Kancelaria Prawnicza Polz & Polz działa na rynku od 2004 roku. Świadczymy kompleksowe usługi doradztwa prawnego dla podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych.
Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu /Fot. Fotolia
Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestie świadczeń dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia lotu reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Objęte rozporządzeniem prawa pasażerów linii lotniczych mają zastosowanie w przypadku:

REKLAMA

REKLAMA

  • lotów w obrębie Unii Europejskiej obsługiwanych przez linie lotnicze z UE lub z kraju poza UE,
  • lotów z kraju spoza UE do UE obsługiwanych przez linie lotnicze z UE,
  • lotów z UE do kraju spoza UE obsługiwanych przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE.

Rozporządzenie to nie ma natomiast zastosowania w przypadku:

  • lotów z kraju spoza UE odbywających się do UE i obsługiwanych przez linie lotnicze z kraju spoza UE,
  • w przypadku już otrzymanych świadczeń (odszkodowanie, zmiana planu podróży, pomoc) na podstawie odpowiednich przepisów kraju spoza UE w związku z problemami dotyczącymi lotu.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odmowa przyjęcia na pokład

Niniejsze rozporządzenie ustanawia pewne minimalne standardy i prawa dla pasażerów w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera, odwołania lub opóźnienia lotu. Zgodnie z treścią tego rozporządzenia, odmowa przyjęcia na pokład samolotu oznacza odmowę przewozu pasażerów danym lotem, pomimo że stawili się oni do wejścia na pokład zgodnie z ustalonymi warunkami. Nie jest chroniona odmowa wejścia na pokład racjonalnie uzasadniona, np. przyczynami związanymi ze zdrowiem, wymogami bezpieczeństwa lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi. W każdym innym przypadku przewoźnik, który odmówił wejścia na pokład, zobowiązany jest niezwłocznie wypłacić pasażerom odpowiednie odszkodowanie (art. 7 rozporządzenia), zwrócić należność za bilet lub zmienić plan podróży, w tym zapewnić lot powrotny pasażerowi (art. 8) lub zapewnić opiekę takiemu pasażerowi (art. 9).

REKLAMA

Prawo do odszkodowania wyrażone w art. 7 rozporządzenia obejmuje następujące kwoty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;

b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;

c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

Omówione w art. 9 rozporządzenia przysługujące pasażerom prawo do opieki obejmuje bezpłatne:

a) posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;

b) zakwaterowanie w hotelu w przypadku, gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy lub zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;

c) transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym);

d) dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Zobacz: Konsument i umowy

Odwołany lot

Te same środki przysługują również tym pasażerom, których lot został odwołany, jednakże nie obejmuje to sytuacji, gdy pasażerowie danego lotu zostali odpowiednio wcześniej poinformowani o jego odwołaniu lub jeżeli zaoferowano im zmianę planu podróży. Również określone w art. 7 odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli odwołany lot jest spowodowany zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Warto pamiętać, iż w przypadku każdego odwołanego lotu obowiązkiem linii lotniczej jest poinformowanie pasażerów o możliwości alternatywnego połączenia.

Opóźniony lot

Prawo do opieki przysługuje również pasażerowi lotu opóźnionego. Jeżeli jednak opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin, pasażerowi przysługuje również roszczenie o zwrot ceny biletu lub o lot powrotny w najwcześniej możliwym terminie (art. 8 ust. 1 lit. a). Co więcej, zgodnie z wytycznymi interpretacyjnymi Komisji Europejskiej, w momencie opóźnienia samolotu wynoszącego co najmniej 3 godziny, pasażerowie takiego opóźnionego lotu mają prawo do odszkodowania na podstawie art. 7 rozporządzenia. Podobnie jednak jak w przypadku odwołanego lotu, prawo do odszkodowania nie przysługuje, jeżeli duże opóźnienie lotu spowodowane jest zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Zobacz: Prawa konsumenta

Lot jest opóźniony, jeżeli opóźnienie samolotu następuje w stosunku do planowego startu:

a) o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów;

b) o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3500 kilometrów; lub

c) o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

Jeżeli jednak przewoźnik zaoferował nam lot alternatywny, którego czas przylotu nie przekracza planowanego czasu o 2, 3, 4 lub więcej godzin (w zależności od dystansu), linia lotnicza może pomniejszyć należne odszkodowanie o 50%.

Procedura reklamacyjna

Postępowanie reklamacyjne rozpoczynamy od złożenia skargi u przewoźnika, który powinien wypłacić odszkodowanie niezwłocznie. Dopiero po bezskutecznym złożeniu skargi, i tym samym wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, skargę należy wnieść do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Następną instancją jest uzyskanie odszkodowania w sądzie powszechnym.

Zobacz: Kalkulatory

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania!

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania! to bezpłatne wydarzenie online poświęcone kluczowym zmianom w przepisach, które już wkrótce wpłyną na sposób liczenia stażu pracy, uprawnień pracowniczych oraz planowania polityki kadrowej w firmach.

Blog w kancelarii prawnej to także źródło klientów

Blogi prawnicze cieszą się już długą historią. Od początku XXI wieku, kiedy pojawiły się pierwsze z nich, zdążyły solidnie obrosnąć bogatymi doświadczeniami, ale też swoistą mitologią, która nie zawsze przedstawia rzeczywisty stan rzeczy. Jednych irytują, ale innych inspirują. Bywają powodem rozczarowań, oraz są przyczyną do dumy.

Te świadczenia należą się pracownikom w czasie wypowiedzenia. Wiele osób o tym nie wie i przez to tracą pieniądze

Pracownik w okresie wypowiedzenia ma szczególny status. Choć wiadomo już, że jego przyszłość nie będzie wiązała się z firmą, to jednocześnie nadal zachowuje swoje prawa. To bywa trudne dla pracodawców, którzy chcieliby ograniczyć nakłady na osoby nie rokujące na przyszłość.

Ile godzin nadliczbowych pracownik ma obowiązek przepracować? Przepisy jasno to określają i nie dla każdego jest to powszechnie znane 150

Czy pracownik ma obowiązek pracować w godzinach nadliczbowych? Odpowiedź na to pytanie zaskakuje wiele osób. Tymczasem przepisy są jasne i choć chronią pracownika jako słabszą stronę stosunku pracy, to dbają też o dobro zakładu pracy.

REKLAMA

Polacy w kamasze - rząd ogłosił termin nowego programu dla wszystkich

Co byś zrobił, gdyby nagle zawyła syrena alarmowa? Gdzie schronisz się z rodziną? Jak zachować się w sytuacji awaryjnej, kiedy nie ma prądu, wody ani telefonu? To nie scenariusz filmu katastroficznego – to potencjalne zagrożenie, na które chce nas przygotować Ministerstwo Obrony Narodowej. Program „wGotowości” rusza już 22 listopada i ma na celu coś więcej niż tylko naukę pierwszej pomocy czy rozpoznawania typów amunicji. Chodzi o zmianę mentalności całej społeczności. O budowanie kultury bezpieczeństwa od podstaw. A przykład Ukrainy pokazuje, że to nie fantazja – to konieczność.

Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi a prawo do obsługi poza kolejnością na SOR – Ministerstwo Zdrowia znów odpowiada

W ostatnich tygodniach temat uprawnień Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi (ZHDK) ponownie wywołał gorącą dyskusję wśród społeczności dawców. Wszystko za sprawą pisma Ministerstwa Zdrowia z 22 lipca 2025 roku, które jednoznacznie określa, czy Zasłużeni Dawcy Krwi mogą liczyć na obsługę poza kolejnością na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR).

Świadczenie pielęgnacyjne. Od 1 stycznia 2026 r. MOPS wypłaci 3386 zł

Znamy już oficjalną kwotę świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 r. Coroczna waloryzacja tej formy wsparcia ma związek z podwyżką płacy minimalnej. Kto może otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne?

Trudniej będzie rozwiązać umowę o pracę. Od stycznia 2026 r. dłuższe okresy wypowiedzenia dla tych pracowników. Od maja dla kolejnych

Od 2026 roku na gruncie prawa pracy zajdą istotne zmiany. Wpłyną one na szereg uprawnień pracowniczych: wysokość dodatków, nagród jubileuszowych, czy wymiar urlopu wypoczynkowego. Będą też miały znaczenie dla długości okresów wypowiedzenia umów.

REKLAMA

ZUS: zasiłek chorobowy tylko na wniosek. Samo zwolnienie lekarskie nie wystarczy. Trzeba przypilnować tego terminu i wpisać numer rachunku bankowego

Nie wystarczy samo zwolnienie lekarskie, aby otrzymać zasiłek chorobowy z ZUS-u. Świadczenie wypłacane jest osobom ubezpieczonym na wniosek, dlatego warto pilnować terminu jego złożenia i pamiętać o wpisaniu numeru rachunku bankowego.

ZUS na łopatkach z przeliczaniem emerytur [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20 [Wyszukiwarka wyroków]

Już 42 razy ZUS przegrał prawomocnie z emerytami. 190 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20 [Wyszukiwarka wyroków]. Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

REKLAMA