REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zawarcie umowy, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja

Przedsiębiorca, który zwiększa liczbę numerów w prenumeracie wprowadza konsumentów w błąd i popełnia czyn nieuczciwej konkurencji – orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Czy zwlekając z reklamacją konsument może stracić uprawnienia

W przypadku stwierdzenie niezgodności towaru z umową konsument jest zobowiązany do zawiadomienia o tym fakcie sprzedawcy. Jeżeli zwlekał z reklamacją ponad 2 miesiące i przyznał się do tego sprzedawcy, to straci swoje uprawnienia.

Reklamacja obuwia – cz. 2: podstawa reklamacji

Reklamacja obuwia to jeden z najczęstszych problemów konsumentów. Sprawdź, czego możesz oczekiwać od sprzedawcy. Jakie są podstawy reklamacji.

UOKiK wykrył zmowę na rynku artykułów biurowych

Dwaj dystrybutorzy artykułów biurowych zawarli porozumienie ograniczające konkurencję – uznała Prezes UOKiK. Jedna ze spółek zapłaci prawie 90 tys. zł.

REKLAMA

Pobieraczek ukarany przez UOKiK

Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki portalu pobieraczek, uznając je za wprowadzanie internautów w błąd. Spółka będzie musiała zapłacić 240 tys. zł kary.

Europejski Szczyt Konsumencki

Usługi, internet, opłaty bankowe, wypożyczalnie samochodów, zielona energia i transport miejski – to obecnie gorące tematy dotyczące spraw konsumentów. W zeszłym tygodniu w Brukseli dyskutowali o nich przedstawiciele organizacji konsumenckich, przemysłu oraz świata polityki.

UOKiK ostrzega przed trującymi kubkami

UOKiK ostrzega konsumentów przed zakupem szklanych kubków do picia, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Były one sprzedawane w wielu sieciach handlowych.

Zmowa cenowa taksówkarzy w Gdańsku

81 tys. zł za naruszenie praw konkurencji będą musiały zapłacić trzy gdańskie korporacje taksówkowe. Zdaniem Prezesa UOKiK ukarane podmioty zawarły zmowę cenową.

REKLAMA

Jakie są skutki zastosowania niedozwolonych klauzul umownych?

Umowy zawierane z konsumentem- mimo faktycznej silniejszej pozycji przedsiębiorcy, obarczone są pewnym ryzykiem. Klauzule, które w przypadku równorzędnych kontrahentów podlegałyby negocjacjom (i prawdopodobnie w ich wyniku by się nie ostały)- z uwagi na nieekwiwalentość świadczeń czy wyzysk- w przypadku konsumentów podlegają kontroli sądowej i UOKiK. Sąd może klauzule uchylić- a w skrajnych przypadkach orzec nieważność całej umowy.

Spłacając wcześniej kredyt oszczędzić na odsetkach

Ustawa o kredycie konsumenckim gwarantuje kredytobiorcy możliwość wcześniejszej spłaty rat. Dla konsumenta może być to korzystniejsze finansowo, gdyż nie będzie musiał spłacić wszystkich odsetek.

Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu usług

Ustawa wprowadzi do polskiego prawa postanowienia dyrektywy dotyczącej swobodnego przepływu usług. Dzięki niej zwiększa się jednak również uprawnienia konsumenta.

Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Uprawnienia wynikające z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy mogą być inne od tych wynikających z gwarancji.

Operator telewizji kablowej odmawia podłączenia

Zawarłem umowę dotyczącą telewizji kablowej z jednym z operatorów. Po tygodniu dostałem wypowiedzenie umowy z powodu tego, iż byłbym jedynym odbiorcą w moim bloku, a podłączenie jest dla spółki nieekonomiczne.

Zły rozmiar zakupionego ubrania a zwrot towaru

Kupiłem sweter na prezent, który jednak okazał się zbyt ciasny. Czy w sytuacji, gdy dostałem towar o nieodpowiednim rozmiarze, mogę domagać się zamiany na inny?

Sklepy internetowe nie są bez wad

Kupując taniej w sklepach internetowych pamiętajmy, że wirtualne zakupy mogą przynieść również kłopoty. W ubiegłym roku w związku z problemami zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość do rzeczników konsumentów trafiło ponad 15 tys. skarg.

Określenie zadatku w umowie sprzedaży

Zastrzeżenie w treści umowy sprzedaży postanowienia dotyczącego zadatku zwiększa pewność, iż zobowiązanie zostanie spełnione. W określonej sytuacji strona, z której winy zobowiązanie nie zostało wykonane, będzie musiała zwrócić podwójną jego wartość.

Kupno ubrań przez Internet

Chciałabym kupić ubranka dla dzieci, które są oferowane w jednym ze sklepów internetowych. Są tańsze, ale boję się że dokonam złego wyboru. Czy w takiej sytuacji będę mogła zwrócić towar?

Za niezamówiony towar nie trzeba płacić

Jakiś czas temu odebrałem przesyłkę w której znajdowały się kosmetyki. Problem jest taki, że ich nie zamawiałem. Nadawca stwierdził, że nie przyjmie zwrotu, bo otworzyłem przesyłkę. Skąd jednak miałem wiedzieć co znajduje się w przesyłce?

Gdy towar nie okazał się najtańszy

Wczoraj kupiłem sprzęt elektroniczny. Gdy sprawdziłem ceny, po jakich jest on sprzedawany w innych sklepach, okazało się, że powinien być on dużo tańszy. Czy mam jakąś możliwość by wycofać się z tej umowy?

Jak przyspieszyć nadanie przesyłki przez sklep internetowy

Zakupiłem sprzęt muzyczny w sklepie internetowym, jednak od czterech tygodni nie mogę się go doczekać. W sklepie powiedziano mi, że towar jest w trakcie przygotowania do przesyłki. Czy mogę jakoś wpłynąć na szybkość wykonania umowy?

Przed kim chroniony jest konsument

Przepisy współczesnego prawa cywilnego skupiają się na ochronie interesów konsumenta. Konsument przez większość państw Europy Zachodniej traktowany jest jako podmiot uprzywilejowany. Takie a nie inne podejście do spraw konsumenckich wynika z ustawodawstwa Wspólnoty Europejskiej.

Kto jest konsumentem

Wg Kodeksu cywilnego konsumentem jest osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Co wynika z tak sformułowanej definicji?

Kiedy sprzedawca odmówi naprawy lub wymiany towaru

Dokonałem reklamacji towaru, który kupiłem w sklepie i zażądałem naprawy. Niestety sprzedawca powiedział mi, że naprawa nie jest możliwa. Co w takiej sytuacji mam zrobić?

Czy sprzedawca może żądać dodatkowej zapłaty przy wymianie towaru

Żądając wymiany wadliwego towaru sprzedawca nie może domagać się zapłaty dodatkowej ceny nawet wtedy, gdy produkt w międzyczasie podrożał. Uprawnienie konsumenta do wymiany towaru jest bezpłatne.

Jak znaleźć prawdziwe kredyty zero procent?

Sieci handlowe bardzo często kuszą klientów kredytami zero procent. Zakupy na raty opłacają się tylko przy promocyjnych ofertach nie obciążonych ubezpieczeniem.

Nieodpłatna naprawa sprzętu kupionego na promocji


Chciałem zareklamować sprzęt, który kupiłem na przecenie w sklepie elektronicznym. Sprzedawca poinformował mnie, że kupowanie sprzętu w promocji oznacza, iż nie można domagać się później nieodpłatnej naprawy towaru. Co w tej kwestii mogę zrobić?

Różne terminy gwarancji w dokumencie i w reklamie

Kupiłem niedawno sprzęt elektroniczny, na które sprzedawca wystawił mi gwarancję. W domu zauważyłem, że w dokumencie okres gwarancji został określony na 6 miesięcy. Tymczasem w reklamie producent przekonywał, że gwarancja trwa rok. Czy to jest zgodne z prawem?

Czy najemca może być stroną umowy o dostarczanie wody


Właściciel kamienicy, w której mieszkam nie zawarł umowy o zaopatrzenie w wodę z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjny. Czy w takiej sytuacji najemcy mogą sami zawierać takie umowy z przedsiębiorstwem?

Do jakiego sądu pozwać przedsiębiorcę

Decydując się na wystąpienie z powództwem przeciwko przedsiębiorcy podstawową kwestią jest prawidłowe oznaczenie właściwego sądu. Poniżej znajdują się podstawowe zasady, jakie powinniśmy znać wchodząc w spór sądowy.

Ograniczanie właściwości sądów powszechnych w umowie jest niedozwolone


Przy zawarciu umowy konsumenci powinni pamiętać, że w przypadku sporów z przedsiębiorcą może ona powodować istotne utrudnienia w dochodzeniu roszczeń. Przedsiębiorcy w treści umów często starają się utrudnić ochronę praw konsumenta za pomocą umownej właściwości sądu.

Sylwester - nieudaną imprezę można reklamować

Pamiętajmy, że zarówno źle wykonaną fryzurę, jak i niespełniającą deklarowanych atrakcji imprezę sylwestrową można reklamować jak wszystkie usługi. Eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypominają o podstawowych zasadach.

Prawa konsumenta nabywającego muzykę on-line

W naszym kraju coraz powszechniej kupuje się utwory muzyczne za pomocą sklepów internetowych. Prężnie działają sklepy takie jak: Onet.plejer.pl, soho.pl, Melo.pl, a popularny sklep iTunes rozważa wkroczenie na polski rynek. Przy tej okazji może powstać wątpliwość co do różnic pomiędzy tradycyjnym zakupem a internetowym. Przede wszystkim powstaje pytanie czy kupując utwór za pośrednictwem sklepu on-line nabywa się tyle samo praw co kupując go w sposób tradycyjny. Konsument może zadać sobie pytanie o to, czy będzie mógł utwór skopiować dowolną ilość razy lub np. odsprzedać go na aukcji.

Upadłość konsumencka – czy utracisz prawo do mieszkania

Upadłość konsumencka to szansa dla dłużnika – od marca osoby fizyczne mogą składać wniosek o ogłoszenie upadłości do sądów rejonowych. Instytucja upadłości miała w założeniu przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu zadłużonych i ułatwić im spłatę należnych zaległości. Na jej wprowadzenie czekano od dawna, sam kształt regulacji wzbudził parę kontrowersji.

Niezamówiona karta kredytowa

Od kilku lat posiadam kartę kredytową. W zeszłym tygodniu otrzymałam od banku nową kartę, nie podpisywałam jednak z bankiem żadnej umowy o wydanie kolejnej karty. Nie aktywowałam przysłanej karty i zapomniałam o sprawie. Obecnie bank żąda ode mnie uiszczenia opłat za nową kartę. Czy słusznie?

Plac zabaw musi być bezpieczny

Prawo dziecka do zabawy jest zagwarantowane przepisami międzynarodowymi. Dziecko ma prawo do wypoczynku, czasu wolnego i uczestniczenia w zabawach, także tych na placu zabaw.

Nastroje konsumenckie coraz lepsze

Wrzesień 2009 roku to szósty z kolei miesiąc poprawy nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa – podaje Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Skrzynka pocztowa pełna reklam

Do naszych skrzynek pocztowych trafia coraz więcej reklam. Wskutek czego niejednokrotnie pilna korespondencja, której oczekujemy, trafia pomiędzy stos reklamowych gazetek. Nawet napis na skrzynce, że nie życzymy sobie reklam niewiele jest w stanie pomóc. Firmy kolportażowe zajmujące się dystrybucją takich ulotek bardzo często nie zwracają uwagi na prośby mieszkańców.

Rzecznik konsumentów pomoże w reklamacji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że w zeszłym roku rzecznicy konsumentów sporządzili ponad 1600 pozwów, do sądów skierowali ponad 870 dochodząc praw poszkodowanych klientów. 557 spraw zakończyło się pozytywnie, ponad 230 jest jeszcze w toku.

Jak wybrać szkolną wyprawkę, czyli nie kupuj kota w worku

Nie wybierajmy przyborów szkolnych dla naszych dzieci kierując się tylko ceną. Warto wiedzieć jak unikać produktów, które mogą okazać się szkodliwe i niebezpieczne dla zdrowia. Prezentujemy rady specjalistów z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przedsiębiorcy słabo znają przepisy chroniące konkurencję

Zdecydowana większość (85%) przedsiębiorców bardzo słabo zna prawo ochrony konkurencji. Jednak w porównaniu do 2006 roku wzrosła ich wiedza o antykonkurencyjności konkretnych działań. To wyniki najnowszego badania przeprowadzonego w maju 2009 r. na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czy operator telekomunikacyjny może sprzedać wierzytelność wobec konsumenta

Od jakiegoś czasu zalegam z zapłatą 2 faktur za telefon. W zeszłym tygodniu dostałem list z przedsądowym wezwaniem do zapłaty. Pismo zostało nadane przez firmę windykacyjną, która twierdzi, że jest moim wierzycielem i żąda wpłaty na wskazane przez siebie konto. Jestem trochę zdezorientowany i zastanawiam się, czy operator mógł bez mojej zgody przekazać swoją wierzytelność?

Negocjacje

Kodeks cywilny wymienia trzy tryby zawierania umów. Zalicza do nich: przyjęcie oferty, wybór oferty w drodze przetargu lub aukcji, negocjacje. Ostatni tryb jest najrzadziej spotykany w życiu codziennym warto jednak wiedzieć o nim trochę więcej.

Co to jest obrót konsumencki

Wiele instytucji prawa cywilnego związanych jest z tak zwanym obrotem konsumenckim. Chodzi w tym wypadku o sytuacje gdy konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą. Zgodnie z ogólnymi założeniami prawo w takich relacjach powinno chronić konsumenta przed bezprawnym działaniem przedsiębiorcy.

Jak skutecznie zakwestionować za duży rachunek za telefon

Mam pewien problem z wysokością rachunku telefonicznego, jaki otrzymałem od Telekomunikacji Polskiej S.A. Operator pobrał wyższą opłatę za połączenia międzynarodowe, niż określa to jego cennik. Chciałbym zakwestionować ten rachunek, ale nie wiem, do kiedy mogę złożyć reklamację na usługę telefoniczną i czy muszę płacić za reklamowane połączenia? Dodam, że kwestionowana przeze mnie należność jest znaczna.

UOKiK pozywa Nykredit i Lukas Bank

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował do sądu kolejne pozwy przeciwko bankom dotyczące uznania kolejnych klauzul za niedozwolone. Zakwestionowano m.in. obowiązek zapłaty dodatkowej prowizji wtedy, kiedy bank wypowiada umowę oraz dowolne pobieranie opłat za monity i wezwania do zapłaty. Jeden z banków już wycofał się ze stosowania kwestionowanych postanowień.

Jak poprawnie napisać umowę sprzedaży

Umowa sprzedaży odgrywa w życiu gospodarczym bodajże najdonioślejsza rolę. Zawierana jest powszechnie każdego dnia. Jednak mimo powszedniości umowy sprzedaży nie każdy wie jak należy ją prawidłowo sporządzić.

Co warto zawrzeć w umowie jeśli jestem kupującym

Najprościej skonstruowana umowa sprzedaży zawiera określenie stron umowy, czyli sprzedawcę i kupującego oraz przedmioty ich wzajemnych świadczeń , a więc przedmiot sprzedaży i cenę. Patrząc z perspektywy kupującego warto jednak wzbogacić treść umowy o pewne elementy, by zabezpieczyć swoje interesy na przyszłość.

Największe zagrożenia w sieci

Internet to narzędzie dające ogromne możliwości, również w zakresie nabywania towarów. Jednak specyficzny charakter e-zakupów stwarza wiele niebezpieczeństw. Wirtualna przestrzeń i brak bezpośredniego kontaktu daje pole do działania różnego rodzaju cyberprzestępcom oraz nierzetelnym sprzedawcom. Na co uważać i jak się chronić?

Pięć lat w Unii

Obowiązek wprowadzania na rynek produktów bezpiecznych, lepsza ochrona konsumentów, zmiany udzielania pomocy publicznej, a także nowe możliwości organów chroniących konkurencję – UOKIK podsumowuje pięć lat w Unii.

Organizacje konsumenckie

REKLAMA