REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować i zwracać towary zakupione przez Internet?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Galas

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej korzystamy z udogodnienia jakie stwarzają zakupy przez Internet. Warto wiedzieć jakie prawa mamy jako konsumenci dokonujący takich zakupów.

Przede wszystkim należy odróżnić sytuację w której konsument dokonuje zakupu od przedsiębiorcy oraz sytuację w której umowa sprzedaży zawierana jest między dwoma konsumentami. Dodatkowo ważne jest to w jaki sposób dokonujemy zakupów w Internecie.

REKLAMA

Inaczej będzie traktowany przez prawo zakup na aukcji internetowej z licytacją a inaczej w sklepie internetowym ze znaną z góry ceną zakupu.

Zobacz również-Zakupy przez internet

Podstawowe regulacje w tej materii są regulowane przez dwie ustawy: ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego i ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Przed wejściem w życie ustawy o szczególnych warunkach zastosowanie miały także przepisy Kodeksu Cywilnego, które znajdą zastosowanie przede wszystkim w przypadkach, kiedy stronami umowy będzie dwóch przedsiębiorców lub dwóch konsumentów. 

Warto też zapoznać się z regulaminem poszczególnych portali aukcyjnych oraz sklepów internetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie mogą one co prawda ograniczać praw konsumentów przyznanych im przez ustawy, ale mogą polepszać ich sytuację w porównaniu do tej jaką stwarzają ustawy. Regulamin może na przykład zobowiązywać przedsiębiorców wystawiających swoje towary lub usługi do przestrzegania dodatkowych warunków. Do części sytuacji, w których dokonujemy zakupu przez Internet od przedsiębiorcy będą miały zastosowanie przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość. Oznacza to, że konsument który dokonał zakupu w Internecie może odstąpić od umowy bez podania przyczyn.

Wystarczy, że złoży pisemne oświadczenie w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy lub od daty zawarcia umowy o świadczenie usług. Wówczas umowa uważana jest za niezawartą, a konsument zwolniony jest z wszelkich zobowiązań. Przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta odstępnego czyli pieniędzy za odstąpienie od umowy, a każde tego typu zastrzeżenie będzie nieważne. To co strony świadczyły wzajemnie powinno zostać zwrócone w terminie 14 dni. 

O prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy.

Jeżeli tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie trzech miesięcy od daty wydania rzeczy lub zawarcia umowy o świadczenie usług. W każdym przypadku termin 10 dni liczony jest od chwili dostarczenia konsumentowi takiej informacji.

Prawo odstąpienia nie przysługuje konsumentowi między innymi w przypadku zakupu nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta oryginalnego opakowania, świadczeń które nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, chyba że strony umowy zastrzegą sobie taką możliwość. 

Sprzedaż z licytacji


Dziesięciodniowe odstępne nie przysługuje między innymi w przypadku zawierania umów zawieranych w przypadku sprzedaży z licytacji. Nie można zatem w ciągu dziesięciu dni odstąpić od umowy w przypadku zakupu przez Internet na aukcji z licytacją. Taka możliwość zależy od woli sprzedawcy lub nakładanych na niego dodatkowo postanowień regulaminu portalu. Mają tu zastosowanie przepisy dotyczące zwykłej sprzedaży i sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu bez odpowiednio uzasadnionej przyczyny. Przyjęcie towaru jest pozostawione jego woli.

Zobacz również: Zakupy na Allegro.pl

W takiej sytuacji można reklamować zakupioną rzecz za niezgodność towaru z umową w chwili jego wydania. Można to uczynić w przypadku sprzedaży przez przedsiębiorcę rzeczy ruchomej osobie fizycznej będącej konsumentem (czyli osobą nabywającą rzecz w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą).

Niezgodność towaru z umową zwykle będzie oznaczała wadę towaru.

Zgodnie z ustawą będzie to taki towar, który nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie będą odpowiadać właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Towar będzie jednak uznany za zgodny z umową gdy będzie odpowiadał oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności jeżeli będzie miał właściwości zgodne z wyrażonymi w oznakowaniu towaru lub reklamie opisie w sklepie internetowym lub widoczne na zdjęciu i zachowa je w podanym terminie. To samo będzie dotyczyło zapewnień sprzedawcy, chyba że konsument udowodni, iż zapewnienia tego nie znał ani też nie mógł znać.

Zobacz również: Odstąpienie od umowy

Jeżeli zaś towar nie spełnia oczekiwaniom, ale zostały one sprostowane przed zawarciem umowy sprzedaży, na przykład opisane przez sprzedającego, nie będziemy mogli się na nie skutecznie powoływać.

Za niezgodność towaru z umową uważa się także nieprawidłowe jego zamontowanie i uruchomienie jeśli czynności te zostały dokonane w ramach umowy sprzedaży, a także jeśli czynności tych dokonał kupujący postępujący zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.

Jeżeli w chwili zawarcia umowy sprzedaży lub przed nią zauważyliśmy niezgodność towaru z umową, najlepiej jej nie zawierać.

Wiedza osoby kupującej na temat niezgodności zwalnia z odpowiedzialności sprzedawcę. Powinniśmy starannie zbadać towar gdyż także w przypadku kiedy powinniśmy byli wiedzieć o niezgodności, np. Łatwo było zauważyć wadę, sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności. Aby tego uniknąć ustawa nakłada na sprzedawcę liczne obowiązki.

Obowiązek informowania

Między innymi jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego korzystania z towaru.

W szczególności należy podać:

  • nazwę towaru
  • określenie producenta lub importera,
  • inne dane wskazane w przepisach. 


Jeżeli towar okaże się niezgodny z umową możemy żądać:
• doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
albo
• wymiany towaru na nowy, chyba, że okażą się niemożliwe lub będą wymagały nadmiernych kosztów. Od kupującego zależy czego będzie się domagał. 

Obowiązek sprzedawcy

REKLAMA

Sprzedawca ma także obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego takich jak np. Koszt demontażu , dostarczenia i ponownego uruchomienia. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania. Jeżeli tego nie zrobi w tym terminie uważa się, że je przyjął i uznał za uzasadnione.

Ostatecznie kupujący może żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna. Żądania te są uzasadnione jeżeli doprowadzenia do stanu zgodnego z umową albo wymiana towaru na nowy okazało się niemożliwe, sprzedawca nie zdołał uczynić zadość tym żądaniom w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

 Zgodnie z powyższym sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar był niezgodny z umową w chwili jego wydania. Wystarczy przy tym stwierdzenie niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od chwili wydania. Jeżeli stwierdzenie niezgodności nastąpi po upływie sześciu miesięcy nie ma pewności co do tego, iż towar był niezgodny z chwilą wydania.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru w przypadku stwierdzenia tejże niezgodności przed upływem dwóch lat od chwili wydania. W razie wymiany na nowy towar okres ten biegnie od początku . W przypadku sprzedaży rzeczy używanych można ograniczyć ten termin do roku.

Kupujący ma dwa miesiące od stwierdzenia niezgodności towaru z umową na zawiadomienie o tym sprzedawcy. Jeżeli tego nie zrobi traci możliwość kierowania pod jego adresem wyżej wymienionych roszczeń. Roszczenia te może wytoczyć w przeciągu roku od stwierdzenia niezgodności. Jeśli już jednak zawiadomimy sprzedawcę o niezgodności towaru terminy te zostają przerwane. Uprawnienia kupującego nie mogą zostać ograniczone ani wyłączone umową ani przez oświadczenie kupującego iż wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.

Konsument ma prawo wyboru trybu reklamacyjnego - albo skorzysta z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, albo z gwarancji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

REKLAMA

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

REKLAMA