REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować i zwracać towary zakupione przez Internet?

Magdalena Galas

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej korzystamy z udogodnienia jakie stwarzają zakupy przez Internet. Warto wiedzieć jakie prawa mamy jako konsumenci dokonujący takich zakupów.

Przede wszystkim należy odróżnić sytuację w której konsument dokonuje zakupu od przedsiębiorcy oraz sytuację w której umowa sprzedaży zawierana jest między dwoma konsumentami. Dodatkowo ważne jest to w jaki sposób dokonujemy zakupów w Internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Inaczej będzie traktowany przez prawo zakup na aukcji internetowej z licytacją a inaczej w sklepie internetowym ze znaną z góry ceną zakupu.

Zobacz również-Zakupy przez internet

Podstawowe regulacje w tej materii są regulowane przez dwie ustawy: ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego i ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Przed wejściem w życie ustawy o szczególnych warunkach zastosowanie miały także przepisy Kodeksu Cywilnego, które znajdą zastosowanie przede wszystkim w przypadkach, kiedy stronami umowy będzie dwóch przedsiębiorców lub dwóch konsumentów. 

REKLAMA

Warto też zapoznać się z regulaminem poszczególnych portali aukcyjnych oraz sklepów internetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie mogą one co prawda ograniczać praw konsumentów przyznanych im przez ustawy, ale mogą polepszać ich sytuację w porównaniu do tej jaką stwarzają ustawy. Regulamin może na przykład zobowiązywać przedsiębiorców wystawiających swoje towary lub usługi do przestrzegania dodatkowych warunków. Do części sytuacji, w których dokonujemy zakupu przez Internet od przedsiębiorcy będą miały zastosowanie przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość. Oznacza to, że konsument który dokonał zakupu w Internecie może odstąpić od umowy bez podania przyczyn.

Wystarczy, że złoży pisemne oświadczenie w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy lub od daty zawarcia umowy o świadczenie usług. Wówczas umowa uważana jest za niezawartą, a konsument zwolniony jest z wszelkich zobowiązań. Przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta odstępnego czyli pieniędzy za odstąpienie od umowy, a każde tego typu zastrzeżenie będzie nieważne. To co strony świadczyły wzajemnie powinno zostać zwrócone w terminie 14 dni. 

O prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy.

Jeżeli tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie trzech miesięcy od daty wydania rzeczy lub zawarcia umowy o świadczenie usług. W każdym przypadku termin 10 dni liczony jest od chwili dostarczenia konsumentowi takiej informacji.

Prawo odstąpienia nie przysługuje konsumentowi między innymi w przypadku zakupu nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta oryginalnego opakowania, świadczeń które nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, chyba że strony umowy zastrzegą sobie taką możliwość. 

Sprzedaż z licytacji


Dziesięciodniowe odstępne nie przysługuje między innymi w przypadku zawierania umów zawieranych w przypadku sprzedaży z licytacji. Nie można zatem w ciągu dziesięciu dni odstąpić od umowy w przypadku zakupu przez Internet na aukcji z licytacją. Taka możliwość zależy od woli sprzedawcy lub nakładanych na niego dodatkowo postanowień regulaminu portalu. Mają tu zastosowanie przepisy dotyczące zwykłej sprzedaży i sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu bez odpowiednio uzasadnionej przyczyny. Przyjęcie towaru jest pozostawione jego woli.

Zobacz również: Zakupy na Allegro.pl

W takiej sytuacji można reklamować zakupioną rzecz za niezgodność towaru z umową w chwili jego wydania. Można to uczynić w przypadku sprzedaży przez przedsiębiorcę rzeczy ruchomej osobie fizycznej będącej konsumentem (czyli osobą nabywającą rzecz w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą).

Niezgodność towaru z umową zwykle będzie oznaczała wadę towaru.

Zgodnie z ustawą będzie to taki towar, który nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie będą odpowiadać właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Towar będzie jednak uznany za zgodny z umową gdy będzie odpowiadał oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności jeżeli będzie miał właściwości zgodne z wyrażonymi w oznakowaniu towaru lub reklamie opisie w sklepie internetowym lub widoczne na zdjęciu i zachowa je w podanym terminie. To samo będzie dotyczyło zapewnień sprzedawcy, chyba że konsument udowodni, iż zapewnienia tego nie znał ani też nie mógł znać.

Zobacz również: Odstąpienie od umowy

Jeżeli zaś towar nie spełnia oczekiwaniom, ale zostały one sprostowane przed zawarciem umowy sprzedaży, na przykład opisane przez sprzedającego, nie będziemy mogli się na nie skutecznie powoływać.

Za niezgodność towaru z umową uważa się także nieprawidłowe jego zamontowanie i uruchomienie jeśli czynności te zostały dokonane w ramach umowy sprzedaży, a także jeśli czynności tych dokonał kupujący postępujący zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.

Jeżeli w chwili zawarcia umowy sprzedaży lub przed nią zauważyliśmy niezgodność towaru z umową, najlepiej jej nie zawierać.

Wiedza osoby kupującej na temat niezgodności zwalnia z odpowiedzialności sprzedawcę. Powinniśmy starannie zbadać towar gdyż także w przypadku kiedy powinniśmy byli wiedzieć o niezgodności, np. Łatwo było zauważyć wadę, sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności. Aby tego uniknąć ustawa nakłada na sprzedawcę liczne obowiązki.

Obowiązek informowania

Między innymi jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego korzystania z towaru.

W szczególności należy podać:

  • nazwę towaru
  • określenie producenta lub importera,
  • inne dane wskazane w przepisach. 


Jeżeli towar okaże się niezgodny z umową możemy żądać:
• doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
albo
• wymiany towaru na nowy, chyba, że okażą się niemożliwe lub będą wymagały nadmiernych kosztów. Od kupującego zależy czego będzie się domagał. 

Obowiązek sprzedawcy

Sprzedawca ma także obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego takich jak np. Koszt demontażu , dostarczenia i ponownego uruchomienia. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania. Jeżeli tego nie zrobi w tym terminie uważa się, że je przyjął i uznał za uzasadnione.

Ostatecznie kupujący może żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna. Żądania te są uzasadnione jeżeli doprowadzenia do stanu zgodnego z umową albo wymiana towaru na nowy okazało się niemożliwe, sprzedawca nie zdołał uczynić zadość tym żądaniom w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

 Zgodnie z powyższym sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar był niezgodny z umową w chwili jego wydania. Wystarczy przy tym stwierdzenie niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od chwili wydania. Jeżeli stwierdzenie niezgodności nastąpi po upływie sześciu miesięcy nie ma pewności co do tego, iż towar był niezgodny z chwilą wydania.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru w przypadku stwierdzenia tejże niezgodności przed upływem dwóch lat od chwili wydania. W razie wymiany na nowy towar okres ten biegnie od początku . W przypadku sprzedaży rzeczy używanych można ograniczyć ten termin do roku.

Kupujący ma dwa miesiące od stwierdzenia niezgodności towaru z umową na zawiadomienie o tym sprzedawcy. Jeżeli tego nie zrobi traci możliwość kierowania pod jego adresem wyżej wymienionych roszczeń. Roszczenia te może wytoczyć w przeciągu roku od stwierdzenia niezgodności. Jeśli już jednak zawiadomimy sprzedawcę o niezgodności towaru terminy te zostają przerwane. Uprawnienia kupującego nie mogą zostać ograniczone ani wyłączone umową ani przez oświadczenie kupującego iż wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.

Konsument ma prawo wyboru trybu reklamacyjnego - albo skorzysta z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, albo z gwarancji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

REKLAMA

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

REKLAMA

Senat: Emerytowani żołnierze chcą przeliczenia emerytur ustalonych dekady temu

Emerytowani żołnierze wnoszą o ponowne przeliczenie emerytur i rent żołnierzy zawodowych, ustalonych przed dniem 1 stycznia 1999 r., z uwzględnieniem każdorazowej waloryzacji, przeprowadzanej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od wprowadzenia zmian w uposażeniu zasadniczym żołnierzy zawodowych. Przeliczenie to powinno skutkować wypłatą wyrównania, stanowiącego różnicę pomiędzy wysokością świadczeń, jakie przysługiwałyby po uwzględnieniu każdej waloryzacji, a świadczeniami faktycznie otrzymywanymi. Natomiast w związku z wypłatą wyrównania uprawnionym przysługiwałoby również prawo do odsetek zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych. RPO: trzeba wykonać orzeczenie

Co dalej z orzeczeniem TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych? Rzecznik Praw Obywatelskich mówi jasno: trzeba wykonać. Należy zmienić polskie rozporządzenie określające wzory aktów stanu cywilnego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA