REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować i zwracać towary zakupione przez Internet?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Galas

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej korzystamy z udogodnienia jakie stwarzają zakupy przez Internet. Warto wiedzieć jakie prawa mamy jako konsumenci dokonujący takich zakupów.

Przede wszystkim należy odróżnić sytuację w której konsument dokonuje zakupu od przedsiębiorcy oraz sytuację w której umowa sprzedaży zawierana jest między dwoma konsumentami. Dodatkowo ważne jest to w jaki sposób dokonujemy zakupów w Internecie.

REKLAMA

Inaczej będzie traktowany przez prawo zakup na aukcji internetowej z licytacją a inaczej w sklepie internetowym ze znaną z góry ceną zakupu.

Zobacz również-Zakupy przez internet

Podstawowe regulacje w tej materii są regulowane przez dwie ustawy: ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego i ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Przed wejściem w życie ustawy o szczególnych warunkach zastosowanie miały także przepisy Kodeksu Cywilnego, które znajdą zastosowanie przede wszystkim w przypadkach, kiedy stronami umowy będzie dwóch przedsiębiorców lub dwóch konsumentów. 

Warto też zapoznać się z regulaminem poszczególnych portali aukcyjnych oraz sklepów internetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie mogą one co prawda ograniczać praw konsumentów przyznanych im przez ustawy, ale mogą polepszać ich sytuację w porównaniu do tej jaką stwarzają ustawy. Regulamin może na przykład zobowiązywać przedsiębiorców wystawiających swoje towary lub usługi do przestrzegania dodatkowych warunków. Do części sytuacji, w których dokonujemy zakupu przez Internet od przedsiębiorcy będą miały zastosowanie przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość. Oznacza to, że konsument który dokonał zakupu w Internecie może odstąpić od umowy bez podania przyczyn.

Wystarczy, że złoży pisemne oświadczenie w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy lub od daty zawarcia umowy o świadczenie usług. Wówczas umowa uważana jest za niezawartą, a konsument zwolniony jest z wszelkich zobowiązań. Przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta odstępnego czyli pieniędzy za odstąpienie od umowy, a każde tego typu zastrzeżenie będzie nieważne. To co strony świadczyły wzajemnie powinno zostać zwrócone w terminie 14 dni. 

O prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy.

Jeżeli tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie trzech miesięcy od daty wydania rzeczy lub zawarcia umowy o świadczenie usług. W każdym przypadku termin 10 dni liczony jest od chwili dostarczenia konsumentowi takiej informacji.

Prawo odstąpienia nie przysługuje konsumentowi między innymi w przypadku zakupu nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta oryginalnego opakowania, świadczeń które nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, chyba że strony umowy zastrzegą sobie taką możliwość. 

Sprzedaż z licytacji


Dziesięciodniowe odstępne nie przysługuje między innymi w przypadku zawierania umów zawieranych w przypadku sprzedaży z licytacji. Nie można zatem w ciągu dziesięciu dni odstąpić od umowy w przypadku zakupu przez Internet na aukcji z licytacją. Taka możliwość zależy od woli sprzedawcy lub nakładanych na niego dodatkowo postanowień regulaminu portalu. Mają tu zastosowanie przepisy dotyczące zwykłej sprzedaży i sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu bez odpowiednio uzasadnionej przyczyny. Przyjęcie towaru jest pozostawione jego woli.

Zobacz również: Zakupy na Allegro.pl

W takiej sytuacji można reklamować zakupioną rzecz za niezgodność towaru z umową w chwili jego wydania. Można to uczynić w przypadku sprzedaży przez przedsiębiorcę rzeczy ruchomej osobie fizycznej będącej konsumentem (czyli osobą nabywającą rzecz w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą).

Niezgodność towaru z umową zwykle będzie oznaczała wadę towaru.

Zgodnie z ustawą będzie to taki towar, który nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie będą odpowiadać właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Towar będzie jednak uznany za zgodny z umową gdy będzie odpowiadał oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności jeżeli będzie miał właściwości zgodne z wyrażonymi w oznakowaniu towaru lub reklamie opisie w sklepie internetowym lub widoczne na zdjęciu i zachowa je w podanym terminie. To samo będzie dotyczyło zapewnień sprzedawcy, chyba że konsument udowodni, iż zapewnienia tego nie znał ani też nie mógł znać.

Zobacz również: Odstąpienie od umowy

Jeżeli zaś towar nie spełnia oczekiwaniom, ale zostały one sprostowane przed zawarciem umowy sprzedaży, na przykład opisane przez sprzedającego, nie będziemy mogli się na nie skutecznie powoływać.

Za niezgodność towaru z umową uważa się także nieprawidłowe jego zamontowanie i uruchomienie jeśli czynności te zostały dokonane w ramach umowy sprzedaży, a także jeśli czynności tych dokonał kupujący postępujący zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.

Jeżeli w chwili zawarcia umowy sprzedaży lub przed nią zauważyliśmy niezgodność towaru z umową, najlepiej jej nie zawierać.

Wiedza osoby kupującej na temat niezgodności zwalnia z odpowiedzialności sprzedawcę. Powinniśmy starannie zbadać towar gdyż także w przypadku kiedy powinniśmy byli wiedzieć o niezgodności, np. Łatwo było zauważyć wadę, sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności. Aby tego uniknąć ustawa nakłada na sprzedawcę liczne obowiązki.

Obowiązek informowania

Między innymi jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego korzystania z towaru.

W szczególności należy podać:

  • nazwę towaru
  • określenie producenta lub importera,
  • inne dane wskazane w przepisach. 


Jeżeli towar okaże się niezgodny z umową możemy żądać:
• doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
albo
• wymiany towaru na nowy, chyba, że okażą się niemożliwe lub będą wymagały nadmiernych kosztów. Od kupującego zależy czego będzie się domagał. 

Obowiązek sprzedawcy

REKLAMA

Sprzedawca ma także obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego takich jak np. Koszt demontażu , dostarczenia i ponownego uruchomienia. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania. Jeżeli tego nie zrobi w tym terminie uważa się, że je przyjął i uznał za uzasadnione.

Ostatecznie kupujący może żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna. Żądania te są uzasadnione jeżeli doprowadzenia do stanu zgodnego z umową albo wymiana towaru na nowy okazało się niemożliwe, sprzedawca nie zdołał uczynić zadość tym żądaniom w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

 Zgodnie z powyższym sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar był niezgodny z umową w chwili jego wydania. Wystarczy przy tym stwierdzenie niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od chwili wydania. Jeżeli stwierdzenie niezgodności nastąpi po upływie sześciu miesięcy nie ma pewności co do tego, iż towar był niezgodny z chwilą wydania.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru w przypadku stwierdzenia tejże niezgodności przed upływem dwóch lat od chwili wydania. W razie wymiany na nowy towar okres ten biegnie od początku . W przypadku sprzedaży rzeczy używanych można ograniczyć ten termin do roku.

Kupujący ma dwa miesiące od stwierdzenia niezgodności towaru z umową na zawiadomienie o tym sprzedawcy. Jeżeli tego nie zrobi traci możliwość kierowania pod jego adresem wyżej wymienionych roszczeń. Roszczenia te może wytoczyć w przeciągu roku od stwierdzenia niezgodności. Jeśli już jednak zawiadomimy sprzedawcę o niezgodności towaru terminy te zostają przerwane. Uprawnienia kupującego nie mogą zostać ograniczone ani wyłączone umową ani przez oświadczenie kupującego iż wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.

Konsument ma prawo wyboru trybu reklamacyjnego - albo skorzysta z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, albo z gwarancji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

REKLAMA

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

Są 4 główne sposoby oszustw „na ZUS”. Emeryt i rencista muszą wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić. Jak nie dać się wkręcić?

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

REKLAMA

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

REKLAMA