REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować i zwracać towary zakupione przez Internet?

Magdalena Galas

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej korzystamy z udogodnienia jakie stwarzają zakupy przez Internet. Warto wiedzieć jakie prawa mamy jako konsumenci dokonujący takich zakupów.

Przede wszystkim należy odróżnić sytuację w której konsument dokonuje zakupu od przedsiębiorcy oraz sytuację w której umowa sprzedaży zawierana jest między dwoma konsumentami. Dodatkowo ważne jest to w jaki sposób dokonujemy zakupów w Internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Inaczej będzie traktowany przez prawo zakup na aukcji internetowej z licytacją a inaczej w sklepie internetowym ze znaną z góry ceną zakupu.

Zobacz również-Zakupy przez internet

Podstawowe regulacje w tej materii są regulowane przez dwie ustawy: ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego i ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Przed wejściem w życie ustawy o szczególnych warunkach zastosowanie miały także przepisy Kodeksu Cywilnego, które znajdą zastosowanie przede wszystkim w przypadkach, kiedy stronami umowy będzie dwóch przedsiębiorców lub dwóch konsumentów. 

REKLAMA

Warto też zapoznać się z regulaminem poszczególnych portali aukcyjnych oraz sklepów internetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie mogą one co prawda ograniczać praw konsumentów przyznanych im przez ustawy, ale mogą polepszać ich sytuację w porównaniu do tej jaką stwarzają ustawy. Regulamin może na przykład zobowiązywać przedsiębiorców wystawiających swoje towary lub usługi do przestrzegania dodatkowych warunków. Do części sytuacji, w których dokonujemy zakupu przez Internet od przedsiębiorcy będą miały zastosowanie przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość. Oznacza to, że konsument który dokonał zakupu w Internecie może odstąpić od umowy bez podania przyczyn.

Wystarczy, że złoży pisemne oświadczenie w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy lub od daty zawarcia umowy o świadczenie usług. Wówczas umowa uważana jest za niezawartą, a konsument zwolniony jest z wszelkich zobowiązań. Przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta odstępnego czyli pieniędzy za odstąpienie od umowy, a każde tego typu zastrzeżenie będzie nieważne. To co strony świadczyły wzajemnie powinno zostać zwrócone w terminie 14 dni. 

O prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy.

Jeżeli tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie trzech miesięcy od daty wydania rzeczy lub zawarcia umowy o świadczenie usług. W każdym przypadku termin 10 dni liczony jest od chwili dostarczenia konsumentowi takiej informacji.

Prawo odstąpienia nie przysługuje konsumentowi między innymi w przypadku zakupu nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta oryginalnego opakowania, świadczeń które nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, chyba że strony umowy zastrzegą sobie taką możliwość. 

Sprzedaż z licytacji


Dziesięciodniowe odstępne nie przysługuje między innymi w przypadku zawierania umów zawieranych w przypadku sprzedaży z licytacji. Nie można zatem w ciągu dziesięciu dni odstąpić od umowy w przypadku zakupu przez Internet na aukcji z licytacją. Taka możliwość zależy od woli sprzedawcy lub nakładanych na niego dodatkowo postanowień regulaminu portalu. Mają tu zastosowanie przepisy dotyczące zwykłej sprzedaży i sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu bez odpowiednio uzasadnionej przyczyny. Przyjęcie towaru jest pozostawione jego woli.

Zobacz również: Zakupy na Allegro.pl

W takiej sytuacji można reklamować zakupioną rzecz za niezgodność towaru z umową w chwili jego wydania. Można to uczynić w przypadku sprzedaży przez przedsiębiorcę rzeczy ruchomej osobie fizycznej będącej konsumentem (czyli osobą nabywającą rzecz w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą).

Niezgodność towaru z umową zwykle będzie oznaczała wadę towaru.

Zgodnie z ustawą będzie to taki towar, który nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie będą odpowiadać właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Towar będzie jednak uznany za zgodny z umową gdy będzie odpowiadał oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności jeżeli będzie miał właściwości zgodne z wyrażonymi w oznakowaniu towaru lub reklamie opisie w sklepie internetowym lub widoczne na zdjęciu i zachowa je w podanym terminie. To samo będzie dotyczyło zapewnień sprzedawcy, chyba że konsument udowodni, iż zapewnienia tego nie znał ani też nie mógł znać.

Zobacz również: Odstąpienie od umowy

Jeżeli zaś towar nie spełnia oczekiwaniom, ale zostały one sprostowane przed zawarciem umowy sprzedaży, na przykład opisane przez sprzedającego, nie będziemy mogli się na nie skutecznie powoływać.

Za niezgodność towaru z umową uważa się także nieprawidłowe jego zamontowanie i uruchomienie jeśli czynności te zostały dokonane w ramach umowy sprzedaży, a także jeśli czynności tych dokonał kupujący postępujący zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.

Jeżeli w chwili zawarcia umowy sprzedaży lub przed nią zauważyliśmy niezgodność towaru z umową, najlepiej jej nie zawierać.

Wiedza osoby kupującej na temat niezgodności zwalnia z odpowiedzialności sprzedawcę. Powinniśmy starannie zbadać towar gdyż także w przypadku kiedy powinniśmy byli wiedzieć o niezgodności, np. Łatwo było zauważyć wadę, sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności. Aby tego uniknąć ustawa nakłada na sprzedawcę liczne obowiązki.

Obowiązek informowania

Między innymi jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego korzystania z towaru.

W szczególności należy podać:

  • nazwę towaru
  • określenie producenta lub importera,
  • inne dane wskazane w przepisach. 


Jeżeli towar okaże się niezgodny z umową możemy żądać:
• doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
albo
• wymiany towaru na nowy, chyba, że okażą się niemożliwe lub będą wymagały nadmiernych kosztów. Od kupującego zależy czego będzie się domagał. 

Obowiązek sprzedawcy

Sprzedawca ma także obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego takich jak np. Koszt demontażu , dostarczenia i ponownego uruchomienia. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania. Jeżeli tego nie zrobi w tym terminie uważa się, że je przyjął i uznał za uzasadnione.

Ostatecznie kupujący może żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna. Żądania te są uzasadnione jeżeli doprowadzenia do stanu zgodnego z umową albo wymiana towaru na nowy okazało się niemożliwe, sprzedawca nie zdołał uczynić zadość tym żądaniom w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

 Zgodnie z powyższym sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar był niezgodny z umową w chwili jego wydania. Wystarczy przy tym stwierdzenie niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od chwili wydania. Jeżeli stwierdzenie niezgodności nastąpi po upływie sześciu miesięcy nie ma pewności co do tego, iż towar był niezgodny z chwilą wydania.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru w przypadku stwierdzenia tejże niezgodności przed upływem dwóch lat od chwili wydania. W razie wymiany na nowy towar okres ten biegnie od początku . W przypadku sprzedaży rzeczy używanych można ograniczyć ten termin do roku.

Kupujący ma dwa miesiące od stwierdzenia niezgodności towaru z umową na zawiadomienie o tym sprzedawcy. Jeżeli tego nie zrobi traci możliwość kierowania pod jego adresem wyżej wymienionych roszczeń. Roszczenia te może wytoczyć w przeciągu roku od stwierdzenia niezgodności. Jeśli już jednak zawiadomimy sprzedawcę o niezgodności towaru terminy te zostają przerwane. Uprawnienia kupującego nie mogą zostać ograniczone ani wyłączone umową ani przez oświadczenie kupującego iż wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.

Konsument ma prawo wyboru trybu reklamacyjnego - albo skorzysta z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, albo z gwarancji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zwolnienia lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczać wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni? [przykłady z praktyki]

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

REKLAMA

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA