REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przeceniony towar podlega reklamacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Natalia Kurdziel
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa przyznają konsumentowi prawo do reklamacji zakupionego towaru, nawet wówczas gdy jest on przeceniony.

Rozpoczął się czas zimowych wyprzedaży. Raj dla konsumentów. Przed pójściem na zakupy warto jednak zapoznać się z kilkoma radami, które pozwolą nam uniknąć rozczarowania. Podejrzewam, że większość z nas ulega sugestiom niskich, okazyjnych cen. Ale nic w tym dziwnego, taka jest natura człowieka. W zakupowym szaleństwie należy jednak pamiętać o zdrowym rozsądku, gdyż nierzadko skuszeni ceną, zapominamy zapytać sprzedawcę o powód obniżki. A właśnie ta informacja może okazać się istotna, gdy zakupiony towar nie spełni swojej funkcji bądź posiada wady.

REKLAMA

Cel wyprzedaży

Głównym celem posezonowych wyprzedaży jest jak najszybsze zbycie towaru, który ze względu na zmieniające się sezony i kanony mody mają coraz mniejsze szanse na znalezienie nabywcy. Zabieg tego typu jest nie tylko idealnym, ale jednocześnie koniecznym zabiegiem marketingowym, przynoszącym pożądane skutki. Ponadto służy obu stronom. Klient jest zadowolony z zakupów dokonanych na atrakcyjnych warunkach, z kolei sprzedawca ze zwiększenia popytu.

Zobacz: Jak kupować zabawki-12 rad

Prawo do reklamacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szczególnym prawem klienta jest złożenie reklamacji zakupionego towaru w przypadku ujawnienia się wady. Uprawnienie zachowane jest także w sytuacji, gdy rzeczy zostały zakupione w warunkach wyprzedaży lub obniżki cen. Nie są dopuszczalne żadnego rodzaju zabiegi sprzedawcy mające na celu zniesienie prawa do reklamacji w przypadku produktów przecenionych.

Umieszczenie informacji tego typu przy kasach bądź na towarach nie wywołuje negatywnych skutków dla klienta.  Podczas zakupów warto zainteresować się jaka jest przyczyna okazyjnej ceny towaru. Nie zawsze bowiem posiada ona charakter wyprzedaży posezonowej. Niską cenę może determinować równie niska jakość towaru. Sprzedawcy często decydują się na obniżkę ceny towaru z powodu jego niepełnowartościowości bądź wady, obniżającej jego wartość. Wiedza, świadomość klienta na temat wady zakupionego towaru ma kluczowe znaczenie dla ewentualnego procesu reklamacyjnego. 

Kiedy można zażądać reklamacji towaru przecenionego?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej kodeksem cywilnym reklamacji nie można dokonać w przypadku, gdy wada zakupionego towaru była znana klientowi podczas zakupu. Uznaje się, że konsument posiadał wiedzę na temat wady, jeśli został poinformowany przez sprzedawcę lub towar zawierał informację o wadzie.

REKLAMA

Reklamacja nie przysługuje także wówczas, gdy wada była widoczna podczas zakupu, nie była wadą ukrytą, np. odbarwienia, dziura, zepsuty zamek. A contrario reklamacja może zostać złożona, gdy wadliwy towar został sprzedany bez dochowania przez sprzedawcę obowiązku informacyjnego bądź gdy niewidoczna wada ujawniła się dopiero w trakcie użytkowania.

Powszechnie przyjmuje się, że skoro podczas zakupu nabywca wiedział o wadzie produktu, to niejako zgodził się na kupno niepełnowartościowego towaru. Pozbawienie prawa do reklamacji jest oczywiście właściwe i uzasadnione równoważeniem interesów obu stron umowy sprzedaży. Towar posiadający wady, o których nabywca wiedział może zostać zareklamowany, ale tylko z powodu wad nie stanowiących podstawy obniżki ceny.

Zobacz: Poradnik na zimę: reklamacja butów

Forma reklamacji

Reklamacja może zostać złożona sprzedawcy, nie jest konieczne kierowanie wniosku do kierownika czy właściciela sklepu. Reklamacja dla zwiększenia jej wiarygodności i mocy powinna być złożona na piśmie. Obecnie większość sprzedawców dysponuje już specjalnie przeznaczonymi w tym celu formularzami. Sprzedawca zobowiązany jest przyjąć reklamację i w ciągu 14 dni od złożenia poinformować kupującego o podjętej w tej sprawie decyzji. Jeśli w tym czasie reklamacja nie zostanie rozpatrzona, uznaje się za rozstrzygniętą na korzyść kupującego w zakresie wymiany bądź naprawy towaru. 

Uprawnienia przysługujące konsumentowi w przypadku uwzględnienia reklamacji

W przypadku uwzględnienia reklamacji konsumentowi przysługuje prawo do wymiany towaru na pozbawiony wady lub bezpłatnej naprawy. Gdy wymiana czy też naprawa jest niemożliwa lub wiąże się z nadmiernymi kosztami lub trudnościami, kupujący ma prawo oddać wadliwą rzecz i domagać się zwrotu pieniędzy.

Przepisy prawa udzielają konsumentowi szczególnych uprawnień przyznając instrumenty do ochrony interesów. Warto jednak dobrze się zastanowić i obejrzeć towar przed zakupem. Rozsądek w zakupach to chyba najbardziej skuteczny instrument pozwalający uniknąć trudności i nieprzyjemności związanych z nieudanym zakupem.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd odpowiada na wysokie ceny energii! Nie boi się weta prezydenta Nawrockiego

Rząd w najbliższy wtorek zajmie się ustawą, która ma zagwarantować utrzymanie cen energii na dotychczasowym poziomie – zapowiedział minister energii Miłosz Motyka. Dodał, że od stycznia 2026 r. możliwe będzie odejście od mrożenia cen energii.

Prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, za jazdę po zatrzymaniu prawka – ponowny egzamin i obowiązkowe kaski dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Rząd zmienia przepisy prawa o ruchu drogowym

Większa mobilność osób młodych, czyli prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku prowadzenia samochodu po zatrzymaniu prawa jazdy oraz obowiązkowe kaski dla dzieci do 16 roku życia, poruszających się rowerem lub hulajnogą elektryczną. To najważniejsze założenia nowego projektu ustawy o zmianie prawa o ruchu drogowym autorstwa rządu.

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

REKLAMA

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA