| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne > Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK

Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK

Na co zwracamy uwagę robiąc zakupy w sklepach internetowych, jak wygląda rynek sprzedaży książek, muzyki, filmów i gier komputerowych? Odpowiedzi na te pytania przynosi jedno z największych badań rynku przeprowadzonych przez UOKiK. Wiedzę na temat konkurencji w wybranych sektorach uzyskano na podstawie informacji od ponad tysiąca przedsiębiorców.

Ważną częścią działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są badania rynku. Dzięki prowadzonym analizom Urząd może uzyskać szczegółową wiedzę na temat konkurencji w poszczególnych sektorach gospodarki. Najczęściej badane są rynki w związku ze zgłaszaną koncentracją lub gdzie istnieje prawdopodobieństwo działań zagrażających rozwojowi konkurencji. Najskuteczniejszą metodą na zdobycie informacji są dane uzyskane bezpośrednio od przedsiębiorców. To oni bowiem posiadają największą wiedzę na temat obszaru własnej działalności, mogą także zwrócić uwagę Urzędu na problemy w relacjach z konkurentami. Pytania wysyłane są droga pocztową, a adresaci mają obowiązek na nie odpowiedzieć, przekazując prawdziwe informacje. Podmioty, które nie są objęte badaniem, a chcą wypowiedzieć się w danej sprawie, mogą z własnej inicjatywy wysłać do Urzędu swoją opinię. Więcej informacji na temat badań rynku, w tym odpowiedzi na najczęstsze pytania przedsiębiorców, można znaleźć na stronie internetowej UOKiK.

Zobacz: UOKiK ukarał pobieraczek.pl

Zakończone ostatnio badanie dotyczyło rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce. Była to jedna z największych analiz w historii UOKiK. W jej trakcie uzyskano informacje od ponad tysiąca podmiotów, m.in. sklepów internetowych, księgarni, wydawnictw, wytwórni płytowych, a także producentów i dystrybutorów filmów oraz gier komputerowych.

Z analizy przeprowadzonej przez Urząd, wynika, że kupujemy coraz więcej literatury i płyt bez wychodzenia z domu. W latach 2006-2009 wartość zakupów książek przez Internet zwiększyła się z 99 do poad 225 mln zł (wzrost o ponad 127 %), natomiast muzyki na nośnikach tradycyjnych z 22 niemal do 50 mln zł.


Efektem badania jest raport przygotowany przez UOKiK. W dużej części poświęcony on został handlowi internetowemu - przede wszystkim sprzedaży książek i muzyki. Jak wynika z analizy Urzędu, kupujemy coraz więcej literatury i płyt bez wychodzenia z domu. W latach 2006-2009 wartość zakupów książek przez Internet zwiększyła się z 99 do ponad 225 mln zł (wzrost o ponad 127 proc.), natomiast muzyki na nośnikach tradycyjnych z 22 do niemal 50 mln zł. W obu przypadkach największy wzrost miał miejsce w 2007 roku.

Głównymi uczestnikami rynku sprzedaży książek są dwa sklepy internetowe: Empik i Merlin. Udział każdego z nich mieścił się w przedziale 10-20 proc., przy czym Empiku w ostatnich latach gwałtownie rosły. Łączny udział tych sklepów oraz trzech kolejnych detalistów oferujących książki w Internecie (KDC/Świat Książki, Reader’s Digest) wynosił około 50 proc. Duże sklepy internetowe przeważają również w przypadku sprzedaży muzyki w sieci. Pięć największych z nich kontroluje ok. 50 proc. rynku. Oprócz Empiku i Merilna są to: Agora, Fan oraz Rock-Serwis. Okazuje się też, że wielu Polaków kupuje muzykę za pośrednictwem portalu aukcyjnego Allegro. Łączny udział w rynku handlujących tam małych przedsiębiorców to około 26 proc.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting

Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »