REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cena usługi musi zostać precyzyjnie określona w cenniku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów zlecił Inspekcji Handlowej kontrolę punktów usługowych. Jej efekt jest niestety mało optymistyczny, ponieważ dopatrzono się szeregu nieprawidłowości u usługodawców, w tym braku cennika czy niewłaściwego oznakowanie sprzedawanych produktów.

Na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 330 przedsiębiorstw, działających na terenie całej Polski (pralnie, salony fryzjerskie, salony optyczne czy motoryzacyjne). Doboru kontrolowanych punktów dokonano losowo, na podstawie skarg konsumentów lub w ramach ponownej kontroli.

REKLAMA

Około 37 % przedsiębiorców nie przeszło tej kontroli bez szwanku, ponieważ w ich działalności Inspekcja dopatrzyła się pewnych nieprawidłowości. Pocieszającą wiadomością może okazać się fakt, iż kontrola w 2008 roku wykazała, że ponad połowa sprawdzanych przedsiębiorstw nie przeszła weryfikacji pozytywnie.

"Wadliwe" cenniki

REKLAMA

Najwięcej uwag Inspekcji dotyczyło braku cennika usług ( około 13 % punktów usługowych nie posiadało go w ogóle). Gdzie najczęściej? U fryzjera, warsztacie motoryzacyjnym oraz salonach sukni ślubnych. Wielu przedsiębiorców umieszcza w cenniku zakres cenowy „ od ..do”, co zdaniem Inspekcji Handlowej jest praktyką nieuczciwą.

Problem wadliwie skonstruowanego cennika ujawniono w 6% skontrolowanych punktach usługowych. Pamiętajmy więc, że cenę usługi musimy znaleźć u każdego przedsiębiorcy, a przy oddawaniu produktu do naprawy, musimy zostać poinformowani o cenie naprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspektorzy badali także mechanizmy naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen umieszczonych w cennikach. Choć wynik tego badania nie wypadł najgorzej, to martwi fakt, że wiele rachunków w serwisie RTV/AGD nie informowało o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Ograniczały się one jedynie do ogólnej informacji o cenie serwisu.

Zobacz: Letnie wyprzedaże-na co trzeba uważać?

Oznakowanie produktów

REKLAMA

Inspekcja Handlowa dokonała kontroli przedsiębiorstw również pod kątem prawidłowego oznakowania sprzedawanych produktów. W wielu punktach usługowych można, poza samą usługą , nabyć określony towar ( np. u fryzjera można dokonać zakupu żelu do włosów czy szamponu). Sprawdzono oznakowanie ponad 900 partii wyrobów stosowanych lub sprzedawanych w związku z prowadzoną działalnością. Inspektorzy zakwestionowali poprawne oznakowanie u 30 %. Największe nieścisłości pojawiają się w salonach optycznych i warsztatach zegarmistrzowskich.

Kontrola wykazała, że przedsiębiorcy sprzedają produkty , które na opakowaniu mają podany fałszywy opis, niezgodny z rzeczywistością skład surowcowy, a także błędną cenę. UOKiK podaje do publicznej wiadomości sytuację, w której w salonie optycznym sprzedawano okulary przeciwsłoneczne dla dzieci, nie zawierające informacji przy jakim natężeniu oświetlenia chronią. Należy podkreślić fakt, że każdy przedsiębiorca, któremu zarzucono takie praktyki, wycofał „ trefne” towary z obrotu i zadeklarował nie powtórzyć jej w przyszłości.

Na podstawie kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła 87 mandatów karnych na całkowitą kwotę 13,3 tysiąca złotych. Oprócz nich upomniała przedsiębiorców do usunięcia wykrytych nieprawidłowości.

Zobacz: Czy biura podróży nas oszukują?

Informacje niezbędne konsumentom

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy w punkcie usługowym widnieje cennik, a jeżeli tak, czy nie zawiera on informacji cenowej sformułowanej w postaci zapisu „ od..do”. Gdybyśmy przed dokonaniem usługi ( np. ścięciem włosów) zawarli umowę ustną dotyczącą jej ceny, umowa taka ma moc obowiązującą i może stanowić podstawę do zgłaszania jakichkolwiek zastrzeżeń. Oczywiście, konsumentowi ciężko jest udowodnić istnienia takiej umowy, dlatego na wstępie należy ustalić całkowity koszt usługi i jej pożądany efekt. Gdybyśmy z usługodawcy zawierali umowę pisemną, wtedy należy w niej zamieścić informacje dotyczące wysokości zaliczki, zadatku oraz ewentualnej kary za niewykonanie usługi w oznaczonym terminie.

Reklamacja usługi

Niestety nie istnieją żadne szczegółowe przepisy, które normowałyby reklamowanie usług. Tutaj zastosowanie mają ogólne przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi reklamację możemy złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy ponadto żądać od usługodawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeśli zaś przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – to wówczas mamy prawo odstąpienia od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Jedynie wada istotna stanowi podstawę odstąpienia od umowy, tak więc nie należy o tym zapomnieć. Jesteśmy uprawnieni do zażądania odszkodowania, ale tylko wówczas, gdy w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty.

Zobacz: Robisz zakupy-pamiętaj o paragonie!

Reklamacja produktu

Osoby reklamujące produkt zakupiony w punkcie usługowym, przy okazji samej usługi, są chronione przez przepisy identyczne jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. Reklamacje możemy złożyć od usługodawcy w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy również żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy - a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny , a nawet zwrotu pieniędzy. Reklamacji takiej możemy dokonać pisemnie u sprzedawcy , który ma 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

Zobacz: Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK

Praktyczne informacje

Gdybyśmy mieli problemy z usługodawcą w jakimkolwiek przypadku, możemy uzyskać nieodpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Działają oni przy urzędach miejskich i starostwach powiatowych. Konsumenci mają także możliwość bezpłatnej pomocy ze strony oddziałów terenowych Federacji Konsumentów.

KM/Źródło: UOKIK

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
UE szykuje nowy wspólny dług i nowe podatki. Anna Bryłka alarmuje: to finansowa pułapka dla Polski i krok w stronę federalizacji Unii Europejskiej

Komisja Europejska chce wprowadzić nowe źródła dochodów budżetowych i zaciągnąć kolejny wspólny dług. posłanka do Parlamentu Europejskiego Anna Bryłka przestrzega: to zagrożenie dla suwerenności i budżetu Polski.

Który prezydent ułaskawił najwięcej osób?

Ile ułaskawień w ciągu swoich dwóch kadencji wydał Andrzej Duda? Który prezydent ułaskawił najwięcej osób? Ile było odmów ułaskawienia? Dane z kancelarii prezydenta.

Równa płaca dla kobiet i mężczyzn – nowe obowiązki, nowe możliwości dla controllingu

Nadchodzące zmiany prawne, wynikające z unijnej Dyrektywy o jawności wynagrodzeń (2023/970), wymuszają na firmach nie tylko zwiększenie przejrzystości w polityce płacowej, ale również wprowadzenie zupełnie nowych standardów raportowania i analizy danych personalnych. Eksperci firmy Controlling Systems wskazują, że to zadanie wymaga ścisłej współpracy działów HR, IT oraz controllingu, który coraz częściej wychodzi poza swoją tradycyjną rolę finansową i staje się strategicznym partnerem w zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Czy UE zakaże faktycznie używania kominków na drewno? Eksperci ostrzegają przed skutkami zmian w Ekoprojekcie

W Brukseli odbyło się 25 czerwca 2025 r. forum konsultacyjne Komisji Europejskiej poświęcone rewizji tzw. rozporządzenia ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń (MOP), czyli m.in. kominków, pieców i wkładów opalanych drewnem. Nowe propozycje zmian wzbudzają poważne kontrowersje i obawy wśród producentów, przedstawicieli organizacji branżowych oraz ekspertów, a przede wszystkim wśród użytkowników takich urządzeń. W opinii wielu uczestników spotkania, w tym reprezentantów polskiej branży, propozycje Komisji mogą w praktyce doprowadzić do likwidacji legalnego rynku urządzeń grzewczych na drewno w całej Unii Europejskiej.

REKLAMA

Podwyżka minimalnej stawki godzinowej o zaledwie 90 groszy w 2026 roku wywołała burzę. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu

Zaledwie 90 groszy więcej za godzinę pracy – tyle wynosi rządowa propozycja podwyżki stawki minimalnej na 2026 rok. „To wstyd, nie podwyżka” – grzmią związkowcy i ostrzegają: taka decyzja to cios w usługi publiczne i dalsze spłaszczanie płac. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu.

Koniec z przerwą na papierosa (i e-papierosa) w miejscu pracy (nawet na takiego, który nie zawiera w swoim składzie nikotyny). Nowe przepisy, eliminujące nadużywaną przez pracowników lukę prawną, już obowiązują

W dniu 5 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy, które zmieniły definicję papierosów elektronicznych (potocznie zwanych e-papierosami), obejmując nią również wyroby niezawierające w swoim składzie nikotyny. Tym samym – niemożliwym stało się „obchodzenie” przez pracowników zakazu palenia w pomieszczeniach zakładu pracy, zasłaniając się tym, że używane jest urządzenie z płynem beznikotynowym, czego – w praktyce – pracodawca nie mógł w żaden sposób zweryfikować.

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Nowy rodzaj oszustwa

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia środków od banku z tytułu rzekomych luk w jego systemach. W rzeczywistości żadnych luk nie ma, a osoba składająca wniosek reklamacyjny, oparty na nieistniejących podstawach, może zostać pociągnięta nawet do odpowiedzialności karnej.

Koszty budowy domu jednorodzinnego 2025-2026. Jak zmieniają się ceny działek, materiałów budowlanych? Na czym można zaoszczędzić?

Czy w 2020 roku można było przewidzieć, że budowa domu w Polsce zdrożeje o blisko połowę w ciągu zaledwie pięciu kolejnych lat? Eksperci Extradom.pl przedstawili prognozy na najbliższą przyszłość, oparte o analizę kosztów budowy domu od 2021 do 2025 roku.

REKLAMA

Ile zarabiają lekarze w publicznej służbie zdrowia? Od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi

Lekarz w publicznym systemie ochrony zdrowia może liczyć na zarobki od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi. Najmniej zarabiają lekarze na początku drogi zawodowej. Kontrowersje budzą niektóre kontrakty lekarzy specjalistów.

Europa stawia na migrantów. Polska się starzeje i wyludnia – co dalej?

Rekordowa liczba ludności w Unii Europejskiej – 450,4 mln osób – to efekt rosnącej imigracji, która rekompensuje spadek urodzeń i przewagę zgonów. Europa starzeje się, a migranci łagodzą demograficzny kryzys. Polska, z ujemnym bilansem ludności, stoi dziś na rozdrożu.

REKLAMA