REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cena usługi musi zostać precyzyjnie określona w cenniku

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów zlecił Inspekcji Handlowej kontrolę punktów usługowych. Jej efekt jest niestety mało optymistyczny, ponieważ dopatrzono się szeregu nieprawidłowości u usługodawców, w tym braku cennika czy niewłaściwego oznakowanie sprzedawanych produktów.

Na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 330 przedsiębiorstw, działających na terenie całej Polski (pralnie, salony fryzjerskie, salony optyczne czy motoryzacyjne). Doboru kontrolowanych punktów dokonano losowo, na podstawie skarg konsumentów lub w ramach ponownej kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Około 37 % przedsiębiorców nie przeszło tej kontroli bez szwanku, ponieważ w ich działalności Inspekcja dopatrzyła się pewnych nieprawidłowości. Pocieszającą wiadomością może okazać się fakt, iż kontrola w 2008 roku wykazała, że ponad połowa sprawdzanych przedsiębiorstw nie przeszła weryfikacji pozytywnie.

"Wadliwe" cenniki

Najwięcej uwag Inspekcji dotyczyło braku cennika usług ( około 13 % punktów usługowych nie posiadało go w ogóle). Gdzie najczęściej? U fryzjera, warsztacie motoryzacyjnym oraz salonach sukni ślubnych. Wielu przedsiębiorców umieszcza w cenniku zakres cenowy „ od ..do”, co zdaniem Inspekcji Handlowej jest praktyką nieuczciwą.

REKLAMA

Problem wadliwie skonstruowanego cennika ujawniono w 6% skontrolowanych punktach usługowych. Pamiętajmy więc, że cenę usługi musimy znaleźć u każdego przedsiębiorcy, a przy oddawaniu produktu do naprawy, musimy zostać poinformowani o cenie naprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspektorzy badali także mechanizmy naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen umieszczonych w cennikach. Choć wynik tego badania nie wypadł najgorzej, to martwi fakt, że wiele rachunków w serwisie RTV/AGD nie informowało o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Ograniczały się one jedynie do ogólnej informacji o cenie serwisu.

Zobacz: Letnie wyprzedaże-na co trzeba uważać?

Oznakowanie produktów

Inspekcja Handlowa dokonała kontroli przedsiębiorstw również pod kątem prawidłowego oznakowania sprzedawanych produktów. W wielu punktach usługowych można, poza samą usługą , nabyć określony towar ( np. u fryzjera można dokonać zakupu żelu do włosów czy szamponu). Sprawdzono oznakowanie ponad 900 partii wyrobów stosowanych lub sprzedawanych w związku z prowadzoną działalnością. Inspektorzy zakwestionowali poprawne oznakowanie u 30 %. Największe nieścisłości pojawiają się w salonach optycznych i warsztatach zegarmistrzowskich.

Kontrola wykazała, że przedsiębiorcy sprzedają produkty , które na opakowaniu mają podany fałszywy opis, niezgodny z rzeczywistością skład surowcowy, a także błędną cenę. UOKiK podaje do publicznej wiadomości sytuację, w której w salonie optycznym sprzedawano okulary przeciwsłoneczne dla dzieci, nie zawierające informacji przy jakim natężeniu oświetlenia chronią. Należy podkreślić fakt, że każdy przedsiębiorca, któremu zarzucono takie praktyki, wycofał „ trefne” towary z obrotu i zadeklarował nie powtórzyć jej w przyszłości.

Na podstawie kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła 87 mandatów karnych na całkowitą kwotę 13,3 tysiąca złotych. Oprócz nich upomniała przedsiębiorców do usunięcia wykrytych nieprawidłowości.

Zobacz: Czy biura podróży nas oszukują?

Informacje niezbędne konsumentom

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy w punkcie usługowym widnieje cennik, a jeżeli tak, czy nie zawiera on informacji cenowej sformułowanej w postaci zapisu „ od..do”. Gdybyśmy przed dokonaniem usługi ( np. ścięciem włosów) zawarli umowę ustną dotyczącą jej ceny, umowa taka ma moc obowiązującą i może stanowić podstawę do zgłaszania jakichkolwiek zastrzeżeń. Oczywiście, konsumentowi ciężko jest udowodnić istnienia takiej umowy, dlatego na wstępie należy ustalić całkowity koszt usługi i jej pożądany efekt. Gdybyśmy z usługodawcy zawierali umowę pisemną, wtedy należy w niej zamieścić informacje dotyczące wysokości zaliczki, zadatku oraz ewentualnej kary za niewykonanie usługi w oznaczonym terminie.

Reklamacja usługi

Niestety nie istnieją żadne szczegółowe przepisy, które normowałyby reklamowanie usług. Tutaj zastosowanie mają ogólne przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi reklamację możemy złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy ponadto żądać od usługodawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeśli zaś przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – to wówczas mamy prawo odstąpienia od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Jedynie wada istotna stanowi podstawę odstąpienia od umowy, tak więc nie należy o tym zapomnieć. Jesteśmy uprawnieni do zażądania odszkodowania, ale tylko wówczas, gdy w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty.

Zobacz: Robisz zakupy-pamiętaj o paragonie!

Reklamacja produktu

Osoby reklamujące produkt zakupiony w punkcie usługowym, przy okazji samej usługi, są chronione przez przepisy identyczne jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. Reklamacje możemy złożyć od usługodawcy w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy również żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy - a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny , a nawet zwrotu pieniędzy. Reklamacji takiej możemy dokonać pisemnie u sprzedawcy , który ma 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

Zobacz: Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK

Praktyczne informacje

Gdybyśmy mieli problemy z usługodawcą w jakimkolwiek przypadku, możemy uzyskać nieodpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Działają oni przy urzędach miejskich i starostwach powiatowych. Konsumenci mają także możliwość bezpłatnej pomocy ze strony oddziałów terenowych Federacji Konsumentów.

KM/Źródło: UOKIK

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Od kiedy pracownicy skorzystają z urlopu regeneracyjnego? Aż 3 miesiące wolnego dla każdego pracownika co 7 lat. Czy te rozwiązania mają szansę wejść w życie już w 2026 roku, czy trzeba będzie na nie czekać do 2027 roku?

Od stycznia 2026 roku już 600 plus na dentystę. Dla każdego, kto opłaca składkę zdrowotną. Ale czy wiesz, jak skorzystać?

W listopadzie 2025 r. wskaźnik inflacji rok do roku wyniósł 2,5%. Jednak czy domowe budżety to odczuwają? Warto pamiętać o tym, że można dbać o nie na różne sposoby. Jednym z nich jest korzystanie z usług oferowanych przez NFZ w ramach opłacanej składki zdrowotnej.

Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

REKLAMA

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy mogą być otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA