REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cena usługi musi zostać precyzyjnie określona w cenniku

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów zlecił Inspekcji Handlowej kontrolę punktów usługowych. Jej efekt jest niestety mało optymistyczny, ponieważ dopatrzono się szeregu nieprawidłowości u usługodawców, w tym braku cennika czy niewłaściwego oznakowanie sprzedawanych produktów.

Na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa skontrolowała ponad 330 przedsiębiorstw, działających na terenie całej Polski (pralnie, salony fryzjerskie, salony optyczne czy motoryzacyjne). Doboru kontrolowanych punktów dokonano losowo, na podstawie skarg konsumentów lub w ramach ponownej kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Około 37 % przedsiębiorców nie przeszło tej kontroli bez szwanku, ponieważ w ich działalności Inspekcja dopatrzyła się pewnych nieprawidłowości. Pocieszającą wiadomością może okazać się fakt, iż kontrola w 2008 roku wykazała, że ponad połowa sprawdzanych przedsiębiorstw nie przeszła weryfikacji pozytywnie.

"Wadliwe" cenniki

Najwięcej uwag Inspekcji dotyczyło braku cennika usług ( około 13 % punktów usługowych nie posiadało go w ogóle). Gdzie najczęściej? U fryzjera, warsztacie motoryzacyjnym oraz salonach sukni ślubnych. Wielu przedsiębiorców umieszcza w cenniku zakres cenowy „ od ..do”, co zdaniem Inspekcji Handlowej jest praktyką nieuczciwą.

REKLAMA

Problem wadliwie skonstruowanego cennika ujawniono w 6% skontrolowanych punktach usługowych. Pamiętajmy więc, że cenę usługi musimy znaleźć u każdego przedsiębiorcy, a przy oddawaniu produktu do naprawy, musimy zostać poinformowani o cenie naprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspektorzy badali także mechanizmy naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi w stosunku do cen umieszczonych w cennikach. Choć wynik tego badania nie wypadł najgorzej, to martwi fakt, że wiele rachunków w serwisie RTV/AGD nie informowało o kosztach użytych części zamiennych, samej naprawy, transportu. Ograniczały się one jedynie do ogólnej informacji o cenie serwisu.

Zobacz: Letnie wyprzedaże-na co trzeba uważać?

Oznakowanie produktów

Inspekcja Handlowa dokonała kontroli przedsiębiorstw również pod kątem prawidłowego oznakowania sprzedawanych produktów. W wielu punktach usługowych można, poza samą usługą , nabyć określony towar ( np. u fryzjera można dokonać zakupu żelu do włosów czy szamponu). Sprawdzono oznakowanie ponad 900 partii wyrobów stosowanych lub sprzedawanych w związku z prowadzoną działalnością. Inspektorzy zakwestionowali poprawne oznakowanie u 30 %. Największe nieścisłości pojawiają się w salonach optycznych i warsztatach zegarmistrzowskich.

Kontrola wykazała, że przedsiębiorcy sprzedają produkty , które na opakowaniu mają podany fałszywy opis, niezgodny z rzeczywistością skład surowcowy, a także błędną cenę. UOKiK podaje do publicznej wiadomości sytuację, w której w salonie optycznym sprzedawano okulary przeciwsłoneczne dla dzieci, nie zawierające informacji przy jakim natężeniu oświetlenia chronią. Należy podkreślić fakt, że każdy przedsiębiorca, któremu zarzucono takie praktyki, wycofał „ trefne” towary z obrotu i zadeklarował nie powtórzyć jej w przyszłości.

Na podstawie kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła 87 mandatów karnych na całkowitą kwotę 13,3 tysiąca złotych. Oprócz nich upomniała przedsiębiorców do usunięcia wykrytych nieprawidłowości.

Zobacz: Czy biura podróży nas oszukują?

Informacje niezbędne konsumentom

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy w punkcie usługowym widnieje cennik, a jeżeli tak, czy nie zawiera on informacji cenowej sformułowanej w postaci zapisu „ od..do”. Gdybyśmy przed dokonaniem usługi ( np. ścięciem włosów) zawarli umowę ustną dotyczącą jej ceny, umowa taka ma moc obowiązującą i może stanowić podstawę do zgłaszania jakichkolwiek zastrzeżeń. Oczywiście, konsumentowi ciężko jest udowodnić istnienia takiej umowy, dlatego na wstępie należy ustalić całkowity koszt usługi i jej pożądany efekt. Gdybyśmy z usługodawcy zawierali umowę pisemną, wtedy należy w niej zamieścić informacje dotyczące wysokości zaliczki, zadatku oraz ewentualnej kary za niewykonanie usługi w oznaczonym terminie.

Reklamacja usługi

Niestety nie istnieją żadne szczegółowe przepisy, które normowałyby reklamowanie usług. Tutaj zastosowanie mają ogólne przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi reklamację możemy złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy ponadto żądać od usługodawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeśli zaś przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – to wówczas mamy prawo odstąpienia od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Jedynie wada istotna stanowi podstawę odstąpienia od umowy, tak więc nie należy o tym zapomnieć. Jesteśmy uprawnieni do zażądania odszkodowania, ale tylko wówczas, gdy w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty.

Zobacz: Robisz zakupy-pamiętaj o paragonie!

Reklamacja produktu

Osoby reklamujące produkt zakupiony w punkcie usługowym, przy okazji samej usługi, są chronione przez przepisy identyczne jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. Reklamacje możemy złożyć od usługodawcy w ciągu 2 lat od daty zakupu. Możemy również żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy - a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawo do obniżenia ceny , a nawet zwrotu pieniędzy. Reklamacji takiej możemy dokonać pisemnie u sprzedawcy , który ma 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

Zobacz: Książki i płyty przez Internet?- Raport UOKiK

Praktyczne informacje

Gdybyśmy mieli problemy z usługodawcą w jakimkolwiek przypadku, możemy uzyskać nieodpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Działają oni przy urzędach miejskich i starostwach powiatowych. Konsumenci mają także możliwość bezpłatnej pomocy ze strony oddziałów terenowych Federacji Konsumentów.

KM/Źródło: UOKIK

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Unieważnienie umowy kredytowej – jakie rozliczenie banku z konsumentem. Polskie sądy orzekają wbrew wykładni Sądu Najwyższego

Kolejne postanowienia Sądu Najwyższego – wydane po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 czerwca br. – wyraźnie wskazują: po unieważnieniu umowy „frankowej” strony powinny rozliczać się według teorii salda, a nie mnożyć roszczenia w dwóch kondykcjach. Mimo to część sądów powszechnych wciąż idzie pod prąd i „trzyma się” starej linii orzeczniczej - pisze Aneta Ciechowicz-Jaworska radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Aneta Ciechowicz-Jaworska Bartłomiej Ślażyński. Korzystają na tym głównie kancelarie, niekoniecznie kredytobiorcy – co zauważa Ministerstwo Sprawiedliwości.

Stan deweloperski: Polska kontra Hiszpania – różnice są zaskakujące. Wykończona kuchnia, łazienka, klimatyzacja i nie tylko. Co dostajemy w cenie mieszkania od dewelopera?

Różnica między stanem deweloperskim w Polsce i Hiszpanii jest ogromna. U nas to pusty lokal wymagający kompleksowego wykończenia, na Costa del Sol – gotowe do zamieszkania mieszkanie lub dom z kuchnią ze sprzętem AGD, zrobionymi łazienkami, klimatyzacją i zabudowami. – To nie opcja za dopłatą, to standard wliczony w cenę zakupu – mówi Joanna Ossowska-Rodziewicz, współwłaścicielka agencji nieruchomości By-Bright.

REKLAMA

Poszkodowani emeryci otrzymają 25% świadczeń z emerytury cywilnej z ZUS. To więcej niż dziś (0% przez lata). No, ale mniej niż 100%

Liczbę emerytów mających problem opisany w artykule szacuje się na między 40 000 (źródło Sejm) a 112 000 emerytów (źródło MON). Są to emeryci mundurowi, którzy służbę rozpoczęli przed 1999 r. I skorzystali z szybkiej możliwości przejścia na emeryturę (15 lat służby). Następnie zaczęli pracować w cywilu odprowadzając składki do ZUS. Wielu z nich ma zgromadzone w ZUS („zaparkowane”) 250 000 zł – 350 000 zł, których nie mogą zamienić na świadczenie emerytalne. Rząd zadeklarował wniesienie projektu do Sejmu rozwiązujący problem emerytów. Ale z takim zastrzeżeniem, że w pierwszym etapie obowiązywania ustawy emeryci będą otrzymywali 25% należnych im pieniędzy.

Oprocentowanie kredytu mieszkaniowego w Hiszpanii wynosi 3-4 proc. Jakie warunki trzeba spełnić w hiszpańskim banku?

Polacy, którzy kupują nieruchomość w Hiszpanii mogą skorzystać z kredytów hipotecznych oprocentowanych na poziomie 3–4 proc., podczas gdy w Polsce stawki wynoszą ok. 7,5 proc. Hiszpańskie banki oferują finansowanie dla klientów spełniających określone kryteria finansowe.

Własność, najem, spadek z długiem, testament – jak uniknąć problemów z nieruchomością w trudnych życiowych sytuacjach

Dlaczego samo posiadanie mieszkania nie zawsze oznacza, że można nim dowolnie dysponować, jak zabezpieczyć się przy najmie oraz jak uniknąć problemów ze spadkami i testamentami. Wyjaśnia Jarosław Maculewicz, ekspert ds. regulacji stanu prawnego nieruchomości

Kredyt hipoteczny, zadłużona nieruchomość po rozwodzie: jak nie wpaść w prawne i finansowe pułapki?

Rozwód to niewątpliwie jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu, a podział majątku, zwłaszcza nieruchomości, często staje się źródłem długotrwałych sporów. O tym, jak uniknąć najczęstszych błędów, czym różni się wspólność ułamkowa od łącznej (małżeńska współwłasność majątkowa), a także co grozi zadłużonym właścicielom mieszkań, opowiada Jarosław Maculewicz, ekspert w zakresie regulacji stanu prawnego nieruchomości.

REKLAMA

KNF będzie mogła jednym kliknięciem wyłączyć Twoją stronę. Nowa ustawa o krypto to przepis na cyfrowy chaos?

Nowe prawo daje KNF bezprecedensową władzę: blokowanie i przejmowanie domen bez decyzji, bez wysłuchania, bez odwołania. Oficjalnie chodzi o walkę z oszustami, ale eksperci ostrzegają, że wystarczy jedno podejrzenie, by legalna firma zniknęła z Internetu z dnia na dzień. Czy to początek ery administracyjnego „kill switcha” w polskiej sieci?

Już niedługo komornik zajmie też minimalną pensję? Projekt zmian trafił do Sejmu. Kto jest za, a kto przeciw?

Jak wynika z publikowanych danych i raportów, Polacy są coraz bardziej zadłużeni. Dodatkowo, wyegzekwowanie długów sprawia w praktyce ogromne trudności, a wierzyciele latami muszą starać się o odzyskanie swoich pieniędzy. Czy to się już niedługo zmieni, a pracownicy będą mogli stracić nawet minimalne wynagrodzenie za pracę?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA