REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pułapki w umowach telekomunikacyjnych

Uważaj na pułapki w umowach z operatorami.
Uważaj na pułapki w umowach z operatorami.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że każdy sprawdzony przez Urząd operator telefonii stacjonarnej zawiera niekorzystne umowy z konsumentami.

Jak wynika z badania przeprowadzonego w tym roku przez IMAS International ponad połowa badanych gospodarstw domowych – 56% – posiada telefon stacjonarny. Jest to spadek o 7% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jednocześnie ze skarg napływających do Infolinii Konsumenckiej 0800 800 008 – około 7% wszystkich – wynika, że abonenci często mają problemy z operatorami. Głównie skarżą się na trudności z wypowiedzeniem umowy, nienależyte świadczenie usług oraz nierzetelne informowanie o ofercie. Z tego względu UOKiK skontrolował 9 przedsiębiorców świadczących usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do Internetu oraz telewizji kablowej. Przeanalizowano cenniki, regulaminy i warunki oferowane przez największych operatorów: UPC, Dialog, Toya, Aster, Tele2, Netia, Vectra, Multimedia oraz GTS Energis. Wszyscy przedsiębiorcy stosowali wzorce umowne budzące wątpliwości Urzędu.

REKLAMA

Umowa jest długoterminowym zobowiązaniem

Podpisując umowę z operatorem telekomunikacyjnym najczęściej decydujemy się na kontrakt kilkunastomiesięczny. Większość umów o usługę dostępu do Internetu, telefonii czy telewizji zawiera postanowienia o automatycznym przedłużaniu umowy na czas nieoznaczony. Postanowienia te są zgodne z prawem i nie budzą zastrzeżeń Urzędu. Podczas kontroli UOKiK zakwestionował jednak utrudnianie rezygnacji konsumentom z automatycznego przedłużania umowy. Wątpliwości budzą umowy, które nie przewidują możliwości złożenia oświadczenia o nieprzedłużaniu umowy lub nie precyzują, na jakich warunkach dochodzi do jej automatycznego przedłużenia. Zdaniem Urzędu automatyczne przedłużenie możliwe jest jedynie na warunkach aktualnie obowiązujących – po wcześniejszym dostarczeniu ich konsumentowi.

Opłata za zmianę taryfy

Badając umowy Prezes UOKiK zwróciła również uwagę na warunki, które mogą istotnie finansowo obciążać konsumentów. Wątpliwości budzą praktyki polegające na różnicowaniu wysokości opłaty pobieranej za zmianę taryfy w zależności od posiadanego abonamentu (zmiana na taryfę o niższym abonamencie – 122 zł, o wyższym – bezpłatnie). Według Prezes UOKiK pobierana opłata ma charakter jednorazowy, dotyczy zapłaty za dokonanie tej samej czynności – zmiany taryfy i nie powinna rekompensować operatorowi utraconych korzyści, jakie osiągnąłby gdyby abonent nadal korzystał z wyższego abonamentu.

Chcesz mieć z powrotem usługę - płać

Prezes Urzędu zakwestionowała także postanowienia, w których operatorzy zastrzegali sobie prawo do dodatkowych opłat za ponowną aktywację lub włączenie usług po ich uprzednim zawieszeniu lub wyłączeniu. W przypadku, gdy abonent nie opłaca terminowo rachunków, operator może żądać zapłaty odsetek za czas opóźnienia. Jednak naliczanie dodatkowo opłat – w tym za ponowną aktywację – zdaniem Urzędu jest przerzucaniem kosztów przedsiębiorców na konsumentów i jest niezgodne z prawem.

Jak długo musi trwać przerwa w świadczeniu usługi by dostać odszkodowanie

W toku kontroli zakwestionowane zostało także ograniczanie przez operatorów odpowiedzialności w przypadku wystąpienia przerw w świadczeniu usługi. Kontrola wykazała unikanie odpowiedzialności głównie w związku z przerwami trwającymi średnio 36 lub 48 godzin – zdaniem Urzędu takie działanie operatorów jest uciążliwe dla klientów, ponadto niezgodne z prawem. Abonentom przysługuje obniżenie opłat w związku z każdą przerwą w świadczeniu usługi. Powinno być adekwatne do poniesionych strat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Operatorzy telewizyjni też nie są bez winy

Podczas kontroli Urząd przyjrzał się również działalności operatorów związanej ze świadczeniem usług internetowych i telewizyjnych. Za szczególnie uciążliwe uznał praktyki operatorów telewizyjnych polegające na zmianie oferty programowej w dowolny sposób, arbitralne zastępowanie wykupionego kanału innym, przy jednoczesnym utrudnianiu abonentom rezygnacji z umowy. Przedsiębiorcy o wprowadzanych zmianach programowych informują nierzetelnie, dając abonentom bardzo krótki czas na rezygnację z kontraktu. Zmiana oferty programowej w związku z wystąpieniem nawet niezależnych od przedsiębiorcy przyczyn, np. wycofaniem się z działalności stacji telewizyjnej, powinna zawsze gwarantować konsumentowi możliwość wypowiedzenia umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Ponadto o zmianach w ofercie operatorzy powinni – co do zasady – zawiadamiać z wyprzedzeniem, pozwalając konsumentom na swobodne podjęcie decyzji o kontynuowaniu umowy.

Zobacz: Operator odpowiada za przerwy w dostępie do internetu

Wezwani na dywanik

W celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości wszystkich skontrolowanych wezwano do dobrowolnej zmiany kwestionowanych postanowień. Należy podkreślić, że część przedsiębiorców zadeklarowała chęć współpracy i dobrowolnie dokonała zmian w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Przeciwko czterem operatorom: Dialog, Toya, Aster i Tele2, którzy nie zastosowali się do zaleceń UOKiK, wszczęte zostały postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Ponadto w stosunku do dwóch operatorów – Aster, Toya – skierowane zostały pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przydatne informacje

Urząd przypomina, że w przypadku spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy możemy liczyć na pomoc Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które udziela porad pod bezpłatnym numerem telefonu 0 800 800 008 w dni powszednie od 9.00 do 17.00. Infolinia konsumencka, finansowana przez UOKiK działa od 2006 roku. W ciągu dwóch lat działalności z porad skorzystało ponad 70 tysięcy osób. Ponad połowa dotyczyła terminów zgłaszania reklamacji i obowiązków sprzedawcy.

UOKiK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Myślisz, że wiesz wszystko? Uczniowie z podstawówki wypadają w tym quizie lepiej niż dorośli Zrób nasz quiz i sprawdź, jak wypadasz! Kliknij i sprawdź!
Pytania będą proste, ale czy uda Ci się uzbierać komplet punktów? Brzmi łatwo, prawda? Ale czeka Cię prawdziwe wyzwanie! Przekonaj się, czy pamiętasz te podstawowe informacje, które uczniowie podstawówki znają na pamięć. Uczniowie podstawówki wypadają lepiej niż dorośli! Kliknij i sprawdź, czy zdobędziesz pełną pulę punktów!
RPO: Tabliczka wprowadzająca zakaz parkowania dla osób niepełnosprawnych nie ma podstawy prawnej

Osoby niepełnosprawne mają prawo parkować pod znakami zakazującymi parkowania. Przepisy niezgodnie z Konstytucją zakazują tego. Rzecznik Praw Obywatelskich sygnalizuje rządowi, że tabliczka „dotyczy osób niepełnosprawnych” pod znakami zakazu parkowania jest prawdopodobnie niezgodna z Konstytucją. Dlaczego? Bo tabliczkę wprowadza rozporządzenie, a nie ma podstawy prawnej do regulacji tabliczki tym aktem niższego rzędu. 

Co z oskładkowaniem umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r.? Dziemianowicz-Bąk: nie zaskoczymy niczym

Co z oskładkowaniem umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r.? Dziemianowicz-Bąk: nie zaskoczymy niczym. "Chciałabym uspokoić, jest taka decyzja, wola, ona oczywiście jest kierunkowa, bo wszystko zależy jeszcze od dialogu z Komisją Europejską, na pewno będziemy dążyć do tego, żeby niczym nie zaskoczyć 1 stycznia 2025 r." -zadeklarowała ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

Ogromna zmiana dla pracowników i pracodawców? Definicja mobbingu ma się zmienić po 21 latach. Co uznamy po zmianach z mobbing?

Ponad 20 lat definicja mobbingu była taka sama. Czas na zmiany? W resorcie pracy przygotowywana jest ustawa, która definicję mobbingu będzie precyzować, dzięki której ta definicja będzie bardziej jasna - poinformowała w sobotę na współKongresie Kultury ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Ustawa ma być gotowa w ciągu miesiąca.

REKLAMA

W każdym miesiącu od 500 zł do 2400 zł dla pracodawcy. Do 25 listopada lub 27 grudnia 2024 r. pracodawca musi złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej

Do 25 listopada lub 27 grudnia 2024 r. pracodawca musi złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej. Generalnie wniosek składać należy do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą. Wysokość dofinansowania do wynagrodzenia uzależniona jest od stopnia niepełnosprawności i może wynieść nawet 2400 zł. 

Quiz z wiedzy ogólnej. 8 na 10 w tym quizie to wyczyn - stać Cię na więcej?
Należysz do tych którzy jednak orientują się w świecie nieco lepiej? Masz okazję udowodnić, że nie ma na Ciebie mocnych. Raz, dwa, trzy - zaczynamy!
Bony na laptopy dla nauczycieli klas I-III i szkół ponadpodstawowych w I kwartale 2025 r. Resort cyfryzacji liczy na szybki przebieg procesu legislacyjnego

Kiedy powinna rozpocząć się dystrybucja darmowych laptopów dla nauczycieli? Zakłada się, że już w I kwartale 2025 r. Ministerstwo Cyfryzacji liczy na szybki proces legislacji. 

Wigilia 2024 r. wolna od pracy, ale praca w Trzech Króli albo Święto Pracy (1 Maja). I bez szans na wolne w Wielki Piątek

Wigilia wolna od pracy, ale praca w Trzech Króli albo Święto Pracy (1 maja). I bez szans na wolne w Wielki Piątek. Taka jest perspektywa pracodawców. W Sejmie jednak przepisy o Wigilii jako dniu wolnym od pracy, zostaną uchwalone bez uwzględnienia postulatów przedsiębiorców. 

REKLAMA

1000 zł brutto dodatku motywacyjnego dla pracowników pomocy społecznej. Czy ten dodatek powinien być uwzględniony przy naliczaniu zasiłku chorobowego?

Czy dodatek motywacyjny powinien być uwzględniony przy naliczaniu zasiłku chorobowego? RIO nie ma wątpliwości. Dodatek motywacyjny powinien być uwzględniony przy naliczaniu zasiłku chorobowego. 1000 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej uwzględniane więc przy naliczaniu chorobowego.

11 listopada 2024 r.: Zamknięte ulice w Warszawie

Komenda Stołeczna Policji w Warszawie poinformowała o utrudnieniach w Warszawie. W dniu 11 listopada 2024 r. część ulic będzie zamknięta. W poniedziałek w stolicy odbędzie się wiele wydarzeń upamiętniających Narodowe Święto Niepodległości, które spowodują utrudnienia w ruchu

REKLAMA