REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochodzenie roszczeń z weksla – cz. 2

Subskrybuj nas na Youtube
Sąd, prawo, weksel fot. Fotolia
Sąd, prawo, weksel fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie nakazowe gwarantuje szybki i tani sposób dochodzenia należności z weksla. Nakaz zapłaty uprawomocnia się niezależnie od zaskarżenia przez pozwanego.

Postępowanie nakazowe

Jak zostało to już stwierdzone w części pierwszej należności wynikające z zobowiązania wekslowego mogą być dochodzone w ramach postępowania nakazowego. Możliwość uzyskania nakazu zapłaty w ramach tego postępowania możliwa jest jednak po uprzednim wniosku powoda złożonym w pozwie. Wymagane jest także dołączenie do pozwu oryginału weksla.

REKLAMA

Zobacz: Dochodzenie roszczeń z weksla – cz. 1

Koszty

REKLAMA

Jedną z istotnych zalet postępowania nakazowego jest kwestia opłat. Zgodnie z treścią art. 19 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych w pozwach skierowanych do postępowania nakazowego pobiera się jedynie czwartą część opłaty stosunkowej (poza przypadkami, kiedy weksel kwalifikuje się do postępowania uproszczonego).  Przy tym opłata ta nie może być mniejsza, niż 30 zł i nie większa niż 100 tys. zł.

Strona wnosi o zasądzenie nakazu zapłaty z weksla na kwotę 50 tys. zł. 5 proc. tej kwoty (czyli wysokość opłaty stosunkowej) wynosi 2500 zł. W przypadku postępowania nakazowego opłata od takiego pozwu wyniesie czwartą część tej kwoty, czyli 625 zł.

Przy określaniu należnej opłaty należy pamiętać o zasadzie zaokrąglania opłaty w górę do pełnego złotego, co wynika z art. 21 ustawy o kosztach sądowych. Jeżeli zatem po obliczeniu wysokości opłaty wyjdzie nam np. 527,30 zł, to należy wpłacić kwotę 528 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga! Brak zaokrąglenia w górę do pełnego złotego oznacza, że pismo zostało niewłaściwie opłacone.

Zobacz: Kiedy uiścić opłatę sądową

Siła nakazu zapłaty

Wydanie nakazu zapłaty w ramach postępowania nakazowego daje powodowi silną broń do ręki. Zwłaszcza w sytuacji, gdy podstawą wydania nakazu był właśnie weksel.

Zgodnie z art. 491 Kodeksu postępowania cywilnego wydając nakaz zapłaty sąd orzeka, że pozwany ma w ciągu dwóch tygodni od dnia doręczenia nakazu zaspokoić roszczenie w całości wraz z kosztami albo wnieść w tym terminie zarzuty.

Tytuł zabezpieczenia

Tak wydany nakaz zapłaty z mocy ustawy staje się tytułem zabezpieczenia, który może być wykonalny bez klauzuli wykonalności. Tym samym na podstawie nakazu zapłaty wydanego w ramach postępowania sądowego strona może domagać się odpowiedniego zabezpieczenia roszczenia, co może polegać np. na wpisaniu hipoteki przymusowej na nieruchomości dłużnika.

Powód wnosząc jednak o zabezpieczenie na podstawie nakazu zapłaty zobowiązany jest do wskazania sposobu zabezpieczenia.

Natychmiastowa wykonalność

Jeszcze istotniejsza dla wierzycieli wekslowych jest możliwość określona w art. 492 par. 3 Kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z jego treścią nakaz zapłaty wydany m.in. na podstawie weksla staje się natychmiast wykonalny po upływie terminu przewidzianego do zaspokojenia roszczenia (dwa tygodnie). Niezależnie zatem, czy pozwany wniesie zarzuty od takiego nakazu, po nadaniu takiemu nakazowi klauzuli wykonalności będzie on stanowił tytuł wykonawczy do wszczęcia egzekucji.

Taka możliwość może być jednak wyłączona decyzją sądu, podjętą na wniosek pozwanego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

Trzynastki za 2025 r. pewne już jesienią? Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu do 15 czerwca 2025 r.

W maju 2025 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o rozpoczęciu prac nad nowelizacją ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu 15 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Co z 800 plus gdy matka nie-Polka, ojciec nie-Polak a dziecko Polak bądź Polka?

Co z 800 plus gdy matka nie-Polka, ojciec nie-Polak a dziecko Polak bądź Polka? Takie prawne wątpliwości powstają, ale w rzeczywistości rozwiewa jest ustawa, jak i praktyka jak i orzecznictwo sądowe.

Karol Nawrocki składa deklarację: Rząd może na mnie liczyć, chodzi o 60 tys. zł rocznie

Karol Nawrocki powiedział, że rząd może liczyć na niego w kwestii podpisania ustawy wprowadzającej kwotę wolną od podatku na poziomie 60 tys. zł rocznie. Zapewnił też, że Pałac Prezydencki będzie otwarty dla wszystkich środowisk.

Koniec z pozwoleniami na budowę. Rząd podjął ważną decyzję

Buduj bez pozwolenia! Rząd właśnie przyjął przełomową nowelizację prawa budowlanego, która znacząco upraszcza formalności. Przydomowe schrony, tarasy, boiska, a nawet baseny – wiele z tych inwestycji zrealizujesz teraz bez zbędnych papierów. Sprawdź, co się zmienia i kogo obejmą nowe ułatwienia.

W czerwcu 2025 r. ważne zmiany dla osób z niepełnosprawnościami [LISTA]

W tym miesiącu wchodzi w życie kilka istotnych nowości dla osób z niepełnosprawnościami. Kogo dotyczą? Co z orzeczeniami? Oto zestawienie najważniejszych zmian!

REKLAMA

800 plus dla obywateli Ukrainy – zmiany od czerwca 2025 r. Nowy warunek i terminy wypłaty. Jak ZUS sprawdza, czy dziecko chodzi do przedszkola lub szkoły?

Od czerwca 2025 roku obywatele Ukrainy, którzy przyjechali do Polski w związku z działaniami wojennymi na terytorium swojego kraju (posiadający status UKR), będę otrzymywać świadczenia wychowawcze w dwóch terminach czyli 22 i 24 dnia miesiąca - o ile ich dzieci uczęszczają do polskiej szkoły lub przedszkola. ZUS wprowadza te terminy, ponieważ 1 czerwca br. weszła w życie ustawa z 15 maja 2024 r., która zmienia warunki przyznawania i wypłaty tego świadczenia dla obywateli Ukrainy.

W Sejmie [11.06.2025]: wotum zaufania – aspekty prawne

Wotum zaufania to jeden z kluczowych instrumentów kontroli parlamentarnej nad władzą wykonawczą w polskim systemie politycznym. Mechanizm ten jest głęboko zakorzeniony w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA