REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolej w budżecie 2010

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Krajowe pasażerskie przewozy kolejowe

Z kwoty 642.633 tys. zł zaplanowanej w tym rozdziale przypada na:

REKLAMA

  1. wydatki budżetu państwa - 620.000 tys. zł, z tego przewidziano na:
  •  dotacje przedmiotowe do ustawowych ulg taryfowych - 380.000 tys. zł (tj. na poziomie ustawy budżetowej na 2009 r.)

Kwota dotacji zaplanowana jest dla siedmiu spółek przewozowych („PKP Intercity” S.A., „PKP Przewozy Regionalne” Sp. z o.o., „PKP SKM Trójmiasto” Sp. z o.o., „WKD” Sp. z o.o., „Koleje Mazowieckie – KM” Sp. z o.o., „PCC RAIL S.A. Jaworzno”, „Koleje Dolnośląskie S.A.”)

  •  dotacje do przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych - 240.000 tys. zł (tj. na poziomie ustawy budżetowej na 2009 r.)

Dotacje zaplanowano dla dwóch spółek przewozowych („PKP Intercity” S.A. i ”PKP Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.)

2. wydatki budżetu środków europejskich - 22.633 tys. zł.

Środki przeznaczone będą na realizację przez PKP Intercity S.A. projektu pn. Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Infrastruktura kolejowa

Z kwoty 2.303.631 tys. zł (w tym z akcyzy – 1.933.200 tys. zł) zaplanowanej w tym rozdziale przypada na:

1) wydatki budżetu państwa - 2.129.693 tys. zł

z tego przewidziano na:

a. dotacje podmiotowe dla PKP PLK S.A. na dofinansowanie kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej - 850.000 tys. zł

b. dotacje dla PKP PLK S.A. na realizację zadań inwestycyjnych na liniach kolejowych o państwowym znaczeniu - 980.323 tys. zł

z tego na:

  •  dwie inwestycje wieloletnie - 62.090 tys. zł

z tego:
- Modernizacja linii kolejowej E65 Warszawa – Gdynia, Etap II - 52.090 tys. zł
zadanie przewidziane do realizacji w latach 2007 – 2010,  współfinansowane z Funduszu Spójności
- Modernizacja linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań, Etap II odcinek Wrocław – granica woj. dolnośląskiego, - 10.000 tys. zł
zadanie przewidziane do realizacji w latach 2009 – 2015,

  • pozostałe zadania inwestycyjne - 918.233 tys. zł

z tego:

REKLAMA

- modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku: Siedlce – Terespol, Etap I - 8.183 tys.zł
- modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego  (na linii kol.E-20) - 273 tys.zł
- odbudowa i modernizacja linii kolejowej E-30 i C-E30 odc. Legnica – Wrocław – Opole - 200.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E-30 na odc. Węgliniec- Legnica - 37.199 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E-30 na odc. Węgliniec – Zgorzelec i Węgliniec – Bielawa Dolna - 30.070 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej Nr 8, budowa łącznicy lotniska Okęcie (od przystanku osobowego Służewiec do stacji MPL Okęcie)- 10.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E-65/CE65 na odc. Warszawa – Gdynia - 57.980 tys.zł
- udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska, Etap III - 50.000 tys.zł
- projekt i zabudowa systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii kolejowej E65 CMK Grodzisk Maz. - Zawiercie - 18.798 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej nr 71 Rzeszów-Warszawa przez Kolbuszową, Etap II - 40.000 tys.zł

- modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Stadion wraz z przebudową przystanku Warszawa Stadion i stacji Warszawa Wschodnia - 60.000 tys.zł
- rewitalizacja linii kolejowej nr 132 na odcinku Gliwice-Łabędy - Strzelce Opolskie - Opole Groszowice - 25.000 tys.zł
-modernizacja linii kolejowych nr 91 Kraków Główny Osobowy-Medyka i nr 92 Przemyśl-Medyka, odcinek Rzeszów-granica państwa, etap I odcinek Rzeszów-Jarosław -35.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej 401 Szczecin-Świnoujście (kontynuacja modernizacji linii) 20.000 tys.zł
- modernizacja układu torowego na liniach nr 1, 137, 139 i infrastruktury służącej do obsługi podróżnych w obrębie stacji Katowice Osobowa-15.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna-Ocice  45.000 tys.zł
- wymiana nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na stacjach i szlakach w torze nr 1 linii kolejowej nr 272 Kluczbork-Poznań w km 131, 523-200, 020- 20.000 tys.zł
-  modernizacja układu torowego i elementów infrastruktury kolejowej w obrębie stacji Wrocław Główny - 5.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław-Zgorzelec na odcinku Wrocław-Jelenia Góra - 50.000 tys.zł
- rewitalizacja linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory-Tczew, odcinek Bydgoszcz Główna-Tczew - 20.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej nr 20 w obrębie stacji PKP Warszawa Gdańska w powiązaniu z linią E65 i stacją metra A17 Dworzec Gdański - 50.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E59 na odcinkach: Wrocław-Poznań, odcinek granica województwa dolnośląskiego-Poznań; Poznań-Krzyż oraz Krzyż-Szczecin-6.706 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E20/CE20 na odcinku Siedlce-Terespol - 23 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Zabrze-Katowice-Kraków - 2.866 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Bielawa Dolna-Horka; budowa kolejowego mostu granicznego przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja - 2.540 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E30, etap II, Pilotażowe wdrożenie ERTMS w Polsce na odcinku Legnica-Węgliniec-Bielawa Dolna w części ETCS II- 4.847 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie-Radom-Kielce - 2.968 tys.zł
- budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków-Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny-Mydlniki-Balice - 2.706 tys.zł
- modernizacja linii E75 na odcinku Warszawa-Białystok-Suwałki-Trakiszki-granica Państwa (RAIL BALTICA), odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne)- 3.074 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, Etap II - 30.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej nr 18 na odcinku Toruń-Bydgoszcz - 15.000 tys.zł
- modernizacja linii kolejowej E65 na odcinku Opoczno-p.odg. Knapówka tor 1 i 2 wraz ze stacją Zawiercie - 50.000 tys.zł

c. dotacje dla PKP S.A. na przebudowę 32 dworców kolejowych - 102.877 tys. zł

(Warszawa Wschodnia, Warszawa Stadion, Radom, Piotrków Trybunalski, Leszno, Zawiercie, Iława, Malbork, Przemyśl Główny, Kutno, Działdowo, Elbląg, Tarnów, Poznań dworzec letni, Bochnia, Modlin, Radomsko, Wrocław Mikołajów, Zgierz, Pabianice, Wrocław Pracze, Wrocław Leśnica, Wrocław Kuźniki, Terespol, Puszczykówko, Przeworsk, Łańcut, Krzeszowice, Brzesk Okocim, Koło, Gdańsk Oliwa, Wejherowo)

d. współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 196.493 tys. zł z tego na realizację:

  •  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - 103.267 tys.zł

(wydatki bieżące – 55.299 tys. zł, wydatki majątkowe – 47.968 tys. zł)

  • Programu TEN-T (wydatki bieżące) - 13.644 tys.zł
  •  Funduszu Spójności ( wydatki majątkowe) - 79.582 tys.zł

W ramach powyższych Programów środki będą przeznaczone głównie na następujące projekty wdrażane przez PKP PLK S.A.:

  •  Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia - obszar LCS Ciechanów, obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia, obszar LCS Iława i LCS Malbork
  •  Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia - w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego

Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego

  •  Modernizacja linii kolejowej nr 8; budowa łącznicy do lotniska Okęcie (od przystanku osobowego Służewiec do stacji MPL Okęcie)
  •  Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot A - odcinek Warszawa Zachodnia - Skierniewice
  • Modernizacja linii kolejowej E65, odcinek Warszawa-Gdynia, Etap II
  •  Przygotowanie przedsięwzięcia "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego"
  • Roczny Plan Działań Pomocy Technicznej w ramach POIiŚ

wydatki budżetu środków europejskich - 173.938 tys.

Środki przeznaczone na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko stanowiące wkład UE.

Wydatki przeznaczone będą głównie na realizację przez PKP PLK S.A. poniższych projektów: 

  • Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia - obszar LCS Ciechanów
  • Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia - obszar LCS Gdańsk, LCS Gdynia
  • Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia - obszar LCS Iława, LCS Malbork
  •  Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia - w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego
  • Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego
  •  Modernizacja linii kolejowej nr 8; budowa łącznicy do lotniska Okęcie (od przystanku osobowego Służewiec do stacji MPL Okęcie)
  •  Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot A - odcinek Warszawa Zachodnia – Skierniewice
  •  Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot B - odcinek Łódź Widzew - Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych
  • Przygotowanie budowy linii dużych prędkości - prace przygotowawcze
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd odpowiada na wysokie ceny energii! Nie boi się weta prezydenta Nawrockiego

Rząd w najbliższy wtorek zajmie się ustawą, która ma zagwarantować utrzymanie cen energii na dotychczasowym poziomie – zapowiedział minister energii Miłosz Motyka. Dodał, że od stycznia 2026 r. możliwe będzie odejście od mrożenia cen energii.

Prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, za jazdę po zatrzymaniu prawka – ponowny egzamin i obowiązkowe kaski dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Rząd zmienia przepisy prawa o ruchu drogowym

Większa mobilność osób młodych, czyli prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku prowadzenia samochodu po zatrzymaniu prawa jazdy oraz obowiązkowe kaski dla dzieci do 16 roku życia, poruszających się rowerem lub hulajnogą elektryczną. To najważniejsze założenia nowego projektu ustawy o zmianie prawa o ruchu drogowym autorstwa rządu.

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

REKLAMA

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA