REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pensja 4666 zł brutto przełomem w urzędach. W 2020-2024 r. była o 200-300 zł niższa od pensji minimalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Pensja 4666 zł brutto przełomem w urzędach. W 2020-2024 r. była o 200-300 zł niższa od pensji minimalnej
Pensja 4666 zł brutto przełomem w urzędach. W 2020-2024 r. była o 200-300 zł niższa od pensji minimalnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze w 2024 r. było tak, że jeżeli pensja minimalna wynosiła w Polsce 4666 zł (tak jest w 2025 r.), to u pracowników samorządowych na najniższych stanowiskach pensja zasadnicza wynosiła np. 4300 zł. Gmina dodawała z nagród, dodatków albo premii brakujące 366 zł. Zdobywała brakujące pieniądze tak, aby pracownik miał wymagane 4666 zł. Z perspektywy pracownika to była kradzież dodatków, które powinny zwiększać jego pensję, a nie wyrównywać ją do minimalnej 4666 zł. Pracownik chciał mieć 4666 zł + 366 zł dodatku. W 2025 r. koniec tej praktyki. Minimalna pensja zasadnicza pracownika samorządowego wynosi 4666 zł bez konieczność sztukowania jej dodatkami i premiami. Tyle samo co u pracodawców prywatnych.

Formalnie pensja minimalna w samorządach była taka sama jak dla reszty Polski. Ale tylko formalnie. Rozporządzenie RM określało (co roku) pensję nazywaną "pensją zasadniczą" pracowników samorządowych. Była to pensja (dla I grupy zaszeregowania) niższa o 200-400 zł (w zależności od roku) od pensji minimalnej "dla reszty" Polski. I gminy musiały znaleźć pieniądze, aby podwyższyć to co rząd przeznaczał na pensje samorządowców do poziomu pensji minimalnej (tej "dla Polski").

REKLAMA

Przykład tego mechanizmu zaniżania pensji w samorządach:

Przykład

W samorządach minimalna pensja od 1 lipca 2024 r. wynosiła dla I kategoria zaszeregowania 4000 zł brutto. W tym samym czasie pensja minimalna z rozporządzenia o pensji minimalnej "dla całej Polski" wynosiła 4300 zł brutto. Różnicę 300 zł gmina brała z nagród, premii.

Podwyżka o 666 zł w samorządach dla I grupy zaszeregowania. Ważniejsze niż kwota jest zrównanie tej pensji z pensji minimalną dla całej Polski 4666 zł

Rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych na 2025 r. przewiduje podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziom dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych.

Podwyżka aż o 16,65% zapisana jest w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych na 2025 r. Jest to etap projektu (RCL), ale jest już przesądzone, że tak będzie wyglądało samo rozporządzenie. W poprzednich latach (dotyczy także 2024 r.) pracownicy samorządowi mieli mniejszą pensję minimalną niż reszta kraju (chodzi o pieniądze przekazywane przez rząd gminom). Gminy "łatały" to dodając do stawek wypłacanych przez rząd pieniądze z premii i dodatków.

W 2025 r. nie będzie już potrzeby dodawania do pensji zasadniczej nagród i dodatków w kwocie 200-300 zł, aby osiągnąć próg pensji minimalnej 4666 zł. Pracownicy samorządowi walczyli o to od wielu lat.

Jak było do tej pory? Załóżmy, że pensja minimalna dla pracowników gminy na 2025 r. zostałaby podniesiona na 4300 zł brutto. Takie założenie przyjmijmy. Co się dzieje dalej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Gmina zatrudniająca pracownika samorządowego na minimalnej pensji od rządu dostanie rekompensatę odpowiadające pensji brutto 4300 zł (przyjdą od wojewody także pieniądze na składki w części płaconej przez gminę jako pracodawca). 4300 zł to nie 4666 zł. Brakuje 366 zł. Skąd gmina weźmie na to pieniądze? Doda do 4300 zł premie i dodatki. W ten sposób wypłaci pracownikowi 4666 zł brutto. Ale odbędzie się to poprzez zmniejszenie korzyści jakie pracownik otrzymałby z premii i nagród. Inaczej mówiąc, gdyby od początku pensja minimalna wynosiła 4666 zł, to ten pracownik miałby dochód wyższy o 366 zł bo o tyle mu ścięto premie i nagrody, aby "dobić" do 4666 zł.

Z perspektywy dziesiątków tysięcy pracowników samorządowych, byli w ten sposób okradani miesiąc w miesiąc przez ostatnie dekady.

Znaczna podwyżka pensji minimalnej w urzędach. 16,65%. Jest 4666 zł bez kombinacji z nagrodami i premiami

REKLAMA

Przypominamy, że generalnie budżetówka otrzymała 5% podwyżki w 2025 r. Policjantom udało się jeszcze dodatkowo otrzymać świadczenie mieszkaniowe 900 zł - 1800 zł - co miesiąc od 1 lipca 2024 r., co pozwoli pokryć częściowo czynsz za mieszkanie albo ratę kredytu hipotecznego.

Uderza, że tak znaczna podwyżka pensji minimalnej ma miejsce w odniesieniu do osób najgorzej wynagradzanych w samorządach. Podwyżki w przedziale 10-16% są dla osób z I do VIII kategorii zaszeregowania. Wynika to z poniższej tabeli:

grafika RCL

Znaczna podwyżka pensji minimalnej w urzędach. 16,65%. Jest 4666 zł bez kombinacji z nagrodami i premiami

Znaczna podwyżka pensji minimalnej w urzędach. 16,65%. Jest 4666 zł bez kombinacji z nagrodami i premiami

RCL

Natomiast im wyżej w poziomie wynagrodzenia, tym skala podwyżki jest mniejsza aż do przyjętych 5% dla całej budżetówki. Oznacza to spłaszczenie wynagrodzeń w samorządach, z czego nie są zadowoleni osoby o wyższych kwalifikacjach i stażu. Spodziewać się można komentarzy o tym, że kierownik zarabia niewiele więcej od woźnej, sprzątaczki czy dozorcy.

Z uzasadnienie projektu rozporządzenia:

REKLAMA

"W projekcie rozporządzenia zaproponowano kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 4666 zł, równej kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę, jakie obowiązuje od dnia 1 stycznia 2025 r., co oznacza 16,65% podwyżkę (666 zł). Od XII kategorii, która obecnie jest ustalona w kwocie 4700 zł, tj. powyżej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę – wzrost kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wynosi ok. 5%. - tyle ile wynosi średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (105,0 %) w 2025 r.

W zakresie korekty katalogu stanowisk proponuje się w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w pkt XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” w zakresie dotyczącym stanowisk pomocniczych i obsługi dotychczasowe wiersze 1–3 oznaczyć odpowiednio jako wiersze 2–4 i dodać wiersz 1 w brzmieniu:

grafika

grafika

grafika

RCL

Projekt rozporządzenia o wynagrodzeniu pracowników samorządowych

podwyżki - projekt pensja minimalna w urzędach (samorządy)

podwyżki - projekt pensja minimalna w urzędach (samorządy)

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdzie debata prezydencka 28 kwietnia 2025? Ciekawe wypowiedzi kandydatów [YouTube]

Gdzie można obejrzeć debatę prezydencką z 28 kwietnia 2025 r. zorganizowaną przez Super Express? Pełne nagranie dostępne jest na YouTube. Oto końcowe wypowiedzi wszystkich 13 kandydatów na Prezydenta RP.

W MOPS nowe kontrowersje ze starym świadczeniem pielęgnacyjnego. Czy można zrezygnować z renty w 2024 r. i w 2025 r.?

Kłopotem są świadczenia konkurencyjne do świadczenia pielęgnacyjnego. Zdaniem MOPS jeżeli opiekun osoby niepełnosprawnej miał jakieś świadczenie (np. renta) przed 2024 r. i nie zrezygnował z niego przed tą datą, to opiekun nie może otrzymać starego świadczenia pielęgnacyjnego w 2024 r. albo 2025 r. Opiekunowie liczyli na interpretację przepisów polegającą na tym, że mogą wybrać jedno ze świadczeń (także w 2024 r. albo 2025 r.). Jeżeli jednak pielęgnacyjne zostanie przyznane w 2024 r., to czy to jest możliwe skoro od 1 stycznia 2024 r. weszło świadczenie wspierające?

Mam orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Co dalej?

„Moja córka otrzymała orzeczenie o niepełnosprawności. Co powinnam teraz zrobić? O jakie świadczenia mogę się starać i gdzie?” – pyta Czytelniczka.

„Pragnę złożyć petycję w sprawie wprowadzenia zmiany godzin czasu pracy względnie dodatkowych dni urlopu dla osób 55+”. Resort pracy reaguje: 28 kwietnia 2025 r. zaproponowano: praca 6 godzin dziennie zamiast 8., a może 3 dni wolne w tygodniu. Mniej godzin pracy – ale to samo wynagrodzenie

Praca, szczególnie osób powyżej 50. roku życia, nie jest towarem, a wypłacane wynagrodzenie nie powinno być jedynym miernikiem jej wartości. Współczesne tempo życia, ciągły stres i zmęczenie wymagają od pracowników więcej wypoczynku i bardziej elastycznego oraz krótszego czasu pracy, aby zapobiegać negatywnym skutkom zdrowotnym. Resort pracy wsłuchuje się w głosy pracowników, w doświadczonych pracowników. W dniu 28 kwietnia 2025 roku Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło propozycje, które mogłyby zrewolucjonizować dotychczasowy model. Rozważa się między innymi skrócenie dnia pracy do 6 godzin oraz wprowadzenie systemu pracy dającego trzy dni wolne w tygodniu.

REKLAMA

Ok. 9 mln emerytów i rencistów otrzyma korespondencję z ZUS. Należy dokładnie przeczytać otrzymane dokumenty, gdyż bezpośrednio dotyczą dochodów emerytów i rencistów

Ok. 9 mln emerytów i rencistów otrzyma korespondencję z ZUS. Należy dokładnie przeczytać otrzymane dokumenty. Chodzi o marcową waloryzację i dodatkowe roczne świadczenie pieniężne, czyli tzw. trzynastkę.

Konklawe 2025 i najdłuższe konklawe w historii [WYWIAD]

Data konklawe 2025 to 7 maja (środa). Jaka jest historia wyborów papieża? Kto był pierwszym Polakiem biorącym udział w elekcji papieża? Dlaczego Polska ma tak mało kardynałów? Ile trwało najdłuższe konklawe w historii? Na te i inne pytania odpowiada ksiądz dr Przemysław Śliwiński, który jest autorem książki "Konklawe. Tajemnica wyborów papieskich".

Konklawe rozpocznie się 7 maja

Agencja Ansa poinformowała, że konklawe, które wybierze następcę papieża Franciszka, rozpocznie się 7 maja. Decyzja w tej sprawie zapadła w poniedziałek po kongregacji kardynałów, obradujących w okresie wakatu w Stolicy Apostolskiej.

Na biurku premiera petycja o 200 000 dodatkowych emerytur (cywilnych) dla mundurowych sprzed 1999 r.

Jaki problem ma rozwiązać Donald Tusk? Za okres pracy po skończeniu służby składki mundurowych są przymusowo pobierane przez ZUS (jak od każdego pracownika cywilnego) i …. wieczyście przepadają w ZUS. Przepadają w tym znaczeniu, że pracujący emeryt nigdy nie otrzyma świadczeń emerytalnych od tych składek. Jedynie emerytom, których limit emerytury nie przekracza wskaźnika 75%, składki w ZUS mogą zwiększyć emeryturę mundurową. Zasady „wieczysty przepadek składek ZUS powyżej limitu 75%” dotyczy tylko tych emerytów, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. (ściślej przed 2 stycznia 1999 r.). Szacuje się liczbę emerytów poszkodowanych na około 200 000. Dlatego ich przedstawiciele skierowali do premiera petycję (data dokumentu 2 kwietnia 2025 r.).  

REKLAMA

Skrócony czas pracy w Polsce. Do 30 czerwca 2025 r. MRPiPS ogłosi zasady i warunki naboru do pilotażu krótszego czasu pracy. Nabór do pilotażu ruszy po wakacjach

Skrócony czas pracy w Polsce. MRPiPS ma nadzieję, że pilotaż ruszy jeszcze w 2025 r. Obecnie, dobowy czas pracy pracownika nie może przekraczać 8 godzin, a tygodniowy – przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Resort rodziny i pracy od dłuższego czasu analizował możliwość skrócenia czasu pracy. Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zapowiedziała pilotaż, na który zostanie przeznaczone 10 mln zł z Funduszu Pracy.

Kiedy matury 2025? Dokładny harmonogram

Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała oficjalny harmonogram egzaminów maturalnych na rok 2025. Sprawdź, kiedy odbędą się egzaminy pisemne i ustne w terminie głównym, dodatkowym i poprawkowym — zarówno w formule 2023, jak i formule 2015.

REKLAMA