REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kredyt, Konsument

Czym jest upadłość konsumencka?

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie instytucji upadłości konsumenckiej jako pewnego rodzaju koła ratunkowego, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a pozostających w złej kondycji finansowej. Postępowanie upadłościowe ma na celu oddłużenie osoby fizycznej, poprzez upłynnienie jej majątku oraz zaspokojenie wierzycieli. Powyższe zagadnienie reguluje ustawa z dnia 28 lutego 2003 roku Prawo upadłościowe (dalej „prawo upadłościowe”).

Kredyty mieszkaniowe w lipcu 2020, utrzymuje się tendencja spadkowa [KOMENTARZ]

W lipcu br. banki i SKOK-i przesłały zapytania o kredyty mieszkaniowe na kwotę niższą o 3,5 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z najnowszych danych BIK. Aktualny odczyt indeksu jest już kolejnym sygnałem odbudowy popytu na rynku kredytów mieszkaniowych. W porównaniu do czerwca 2020 r. liczba wnioskujących wzrosła o 7,3%, zaś w stosunku do kwietnia 2020 r. aż o 39,3%.

Niski WIBOR, czyli pożyczamy taniej

Ile mogą teraz zaoszczędzić obecni i przyszli kredytobiorcy? Rada Polityki Pieniężnej w tym roku dokonała już trzech cięć poziomów stóp procentowych. Po ostatniej decyzji referencyjna stopa procentowa wynosi 0,1 proc, co przekłada się na spadek oprocentowania kredytów hipotecznych.

Podróże po Europie w czasie pandemii - gdzie szukać informacji?

Kraje, w których planujemy spędzić wakacje narzucają niekiedy dodatkowe obowiązki związane z pademią. Gdzie szukać informacji, jeśli zdecydowaliśmy się na podróż do innego kraju Unii Europejskiej? Zestawienie pomocnych stron i aplikacji przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

REKLAMA

Wcześniejsza spłata kredytu - interwencje Rzecznika Finansowego

Rzecznik Finansowy wskazuje na rekordową liczbę wniosków o interwencję od osób, które wcześniej spłaciły kredyty konsumenckie. W takiej sytuacji, kredytodawca powinien proporcjonalnie obniżyć i zwrócić wszystkie koszty takiego kredytu, w tym prowizje i opłaty przygotowawcze.

Jak rozwijać przedsiębiorstwo transportowe - sposoby na finansowanie w 2020 r.

Rok 2020 jest szczególnie trudny dla branży transportowej. Koronawirus, pakiet mobilności, Green Deal - wszystko to znacząco wpływa na transport. Jak w tym ciężkim okresie rozwijać i inwestować w przedsiębiorstwo transportowe? Jak uzyskać odpowiednie dofinansowanie dla firmy?

Bank płaci kredytobiorcy za wzięcie kredytu - ujemne oprocentowanie kredytów jeszcze nie w Polsce

Niemal zerowe stopy procentowe na dobre rozgościły się w Polsce. Konsekwencją jest rachityczne oprocentowanie lokat, a niekiedy nawet konieczność płacenia bankowi za przywilej trzymania oszczędności w jego skarbcu. Jeśli myślimy, że świat bankowości ostatecznie stanął na głowie, to czekać nas może jeszcze nie jedno zaskoczenie. Na Zachodzie zdarza się bowiem, że to bank płaci kredytobiorcy za udzielony kredyt stosując ujemne oprocentowanie długu.

Co możemy reklamować w restauracji?

Chyba wszystkim spośród nas zdarza się od czasu do czasu zjeść coś na tzw. „mieście”. Nieważne, czy jest to ekskluzywna restauracja czy niepozorna knajpka – chodzi przede wszystkim o to, żeby jedzenie, które tam zamówimy było świeże i dobre. A co jeśli nie jest? Czy klientowi przysługuje reklamacja?

REKLAMA

Wyzysk - planowane zmiany w prawie cywilnym

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad zmianami, mającymi na celu przywrócenie instytucji, która ma chronić najsłabszych obywateli. „Umiejętne postawienie przez stronę wyzyskującą kontrahenta np. pod presją czasu, ograniczając możliwość zawarcia umowy do chwili przedstawienia oferty, powoduje, że osoba wyzyskana nie ma możliwości uzyskania odpowiedniej wiedzy poprzez porównanie innych ofert” ‒ wskazuje MS.

Karty kredytowe i kredyty gotówkowe coraz mniej atrakcyjne

Niepewna sytuacja gospodarcza powoduje, że banki podnoszą wymogi związane z udzieleniem kredytu. Wzrasta też zadłużenie Polaków, którzy coraz mniej sięgają po karty kredytowe i pożyczki w gotówce.

Maseczki w Europie - gdzie są obowiązkowe?

Wprawdzie większość państw w Europie zniosła restrykcyjne ograniczenia, to jednak obowiązek noszenia maseczek jest utrzymywany. Gdzie spotkamy się z obowiązkiem zakrywania ust i nosa?

Odpowiedź na reklamację w Polsce i UE - w jakim terminie?

W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma nawet kilka tygodni na odpowiedź na reklamację. Przepisy obowiązujące w Polsce mogą wydawać się skomplikowane. Jak jest zatem w pozostałych państwach UE?

Prowizja od wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego zaskarżona do SN

Prokurator Generalny wniósł do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną od prawomocnego wyroku sądu okręgowego, który uznał, że bank nie musi zwracać prowizji pobranej z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego.

Zaostrzające się kryteria bankowe dotykają MSP. Dlaczego firma nie ma szansy na kredyt?

Raport NBP dotyczący sytuacji na rynku kredytowym nie pozostawia złudzeń – zasady, na jakich banki udzielają kredytów firmom będą ulegać dalszemu zaostrzeniu. Dotknie to w szczególności sektor MSP, który stanowi 99,8 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce . Z odmową przyznania kredytu mogą spotkać się zwłaszcza firmy działające w branżach zagrożonych kryzysem wywołanym przez pandemię lub takie, które już odczuły finansowe skutki koronawirusa. Co przesądza o negatywnej decyzji banku i na jakie alternatywy względem kredytu mogą liczyć małe i średnie przedsiębiorstwa?

Kredyty mieszkaniowe pozostaną rekordowo tanie przez kolejne 2-3 lata

Kilka lat niskich rat – w skrócie właśnie taką perspektywę roztaczają przed nami aktualne kontrakty terminowe na stopy procentowe. Z punktu widzenia kredytobiorców są to dobre informacje oznaczające niskie raty. Gorzej jest z oszczędzającymi, którzy powinni przyzwyczaić się do tego, że rachityczne oprocentowanie lokat nie chroni ich kapitału przed utratą siły nabywczej.

Kredyt hipoteczny a utrata pracy – jakie rozwiązania dla konsumentów?

Wielu kredytobiorców boryka się z problemem spłaty należności. Na finanse Polaków wpływa utrata pracy czy zmniejszone wynagrodzenie. Jakie rozwiązania mogą ułatwić konsumentom spłatę kredytu hipotecznego?

Opłata od sprzętu elektronicznego może spowodować wzrost cen

Zdaniem Prezesa Federacji Konsumentów wprowadzenie tzw. opłaty reprograficznej obejmującej smartfony, tablety czy laptopy przełoży się na wyższe ceny sprzętów elektronicznych. Nowa opłata ma w założeniu rekompensować twórcom straty ponoszone z powodu tego, że konsumenci zamiast kupować treści, kopiują je i przechowują na użytek własny.

Banki zacieśniają politykę kredytową. Kto może mieć problem z uzyskaniem kredytu?

Zaostrzenie polityki kredytowej utrudniło zakup mieszkań szczególnie osobom prowadzących działalność gospodarczą oraz tym, które mają ograniczoną zdolność finansową. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku banki notowały znaczący wzrost zainteresowania kredytami hipotecznymi. Dziś jest zupełnie inaczej.

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

Przedsiębiorca traktowany jak konsument? Ważne zmiany od 1 stycznia 2021 r.

Przepisy, zgodnie z którymi niektórzy przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci, wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. "Ta nowelizacja może wprowadzić duże zmiany w codziennej działalności wielu przedsiębiorców i warto rozpocząć przygotowania do jej wprowadzenia w swojej firmie odpowiednio wcześnie" - przekonuje Katarzyna Świerkot, aplikant radcowski w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Sklepy w dobie koronawirusa: jednorazowe rękawiczki czy środki dezynfekcji rąk?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sklep ma obowiązek „zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy te są niejasne. Z odpowiedniego rozporządzenia nie wynika wprost czy zaopatrzenie w rękawiczki jest obowiązkiem sklepu, czy też klienta. Odpowiedzi na wątpliwości rzecznika udzieliło Ministerstwo Zdrowia.

Wakacje za granicą w dobie koronawirusa - jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać?

Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.

Polisolokaty - postanowienia niedozwolone i unieważnienie umowy

Na polisolokaty należy spojrzeć z perspektywy ochrony konsumenta – strony umowy faktycznie i ekonomicznie słabszej i dokonać oceny jej zapisów – czy nie stanowią one postanowień niedozwolonych. W wielu przypadkach możemy dochodzić na drodze postępowania sądowego uznania umowy za nieważną w całości.

Opłata „covidowa" pod lupą UOKiK

Od 10 do nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Zweryfikuje to Inspekcja Handlowa.

Turystyka a koronawirus - jakie problemy mają klienci biur podróży?

Długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki to nie jedyne problemy klientów biur podróży. Czy nowe rozwiązania wprowadzone specustawą w sprawie koronawirusa wystarczająco chronią interesy organizatorów turystyki i konsumentów?

Loty krajowe od 1 czerwca 2020 r. - jakie zasady na lotniskach?

1 czerwca 2020 r. ruszają pasażerskie połączenia lotnicze. Na razie możliwe są loty krajowe. Pasażerów obowiązują nowe wytyczne. Jakie zasady wprowadzono na lotniskach?

Podróż samolotem - nowe zasady bezpieczeństwa

Na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa m.in. obowiązek wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia. Zasady zostały opracowane na podstawie wytycznych Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Wakacje kredytowe - jak się z nich wycofać?

Oferta odroczenia spłat może mieć negatywne konsekwencje dla konsumentów. Z wakacji kredytowych można się jednak wycofać. Jak to zrobić?

Kredyt hipoteczny w trakcie pandemii - jakie zmiany?

Pandemia koronawirusa spowodowała, iż część osób nie jest w stanie spełnić nowych wymogów, aby otrzymać kredyt hipoteczny. Obecna sytuacja jednak nie dla wszystkich jest jednakowa. Kto nie powinien mieć problemu z uzyskaniem kredytu? Jak wyglądają wizyty w bankach?

Tarcza antykryzysowa 4.0 – jakie zmiany przewiduje?

Tarcza antykryzysowa 4.0. ma przede wszystkim zminimalizować skutki utraty płynności finansowej przedsiębiorców dotkniętych koronawirusem. Przewiduje m.in. przepisy antyprzejęciowe, dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, wsparcie budżetów samorządów. Prezentujemy najważniejsze zmiany, jakie zawiera projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ochrona konsumencka dla indywidualnych przedsiębiorców od 2021 r.

Ochronę konsumencką dla indywidualnych przedsiębiorców wprowadzają przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. Jakie prawa zyskają firmy wpisane do CEIDG?

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Jakie wsparcie dla przedsiębiorców – tarcza antykryzysowa wersja 2.0

W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE

26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.

Trzeba najpierw "odmrozić" konsumentów, a potem gospodarkę

Musimy namówić klientów, aby powrócili do kupowania, ale robili to odpowiedzialnie, bo nie wiadomo, kiedy poradzimy sobie z epidemią. To jest czas odmarzania konsumentów. Kolejnym etapem może być dopiero odmrażanie gospodarki - mówi PAP ekonomista z Szkoły Głównej Handlowej, dr Artur Bartoszewicz.

Czy to dobry moment na odwołanie wyjazdów wakacyjnych?

Czy z powodu obecnej sytuacji związanej z koronawirusem powinniśmy zdecydować się na odwołanie wyjazdu wakacyjnego zaplanowanego na przykład na czerwiec? "W przypadku imprez turystycznych, które mają miejsce za kilka miesięcy, powinniśmy obserwować rozwój wydarzeń i poczekać" - mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ECC-Net: ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawirusa

Do tej pory Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odnotowała ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawiurusa. 60% skarg, które trafiło do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczyło umów zawartych z włoskim przedsiębiorcą bądź usług realizowanych we Włoszech.

Epidemia koronawirusa: kary finansowe do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców

Nieuczciwym przedsiębiorcom zawyżającym ceny będą groziły wysokie kary finansowe nawet do 5 mln zł. Jak podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na początku pandemii koronawirusa konsumenci borykali się z problemami dotyczącymi odwołanych lotów, wycieczek i imprez masowych, a obecnie są one związane głównie ze wzrostem cen.

Odstąpienie od umowy o organizację imprezy turystycznej z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?

"Kwarantanna domowa" - można pobrać darmową aplikację Ministerstwa Cyfryzacji

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało darmową aplikację "Kwarantanna domowa". Ma ona ułatwić kontakt ze służbami oraz opiekę nad osobami objętymi kwarantanną.

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Wakacje wykupione w biurze podróży - kiedy można z nich zrezygnować?

Rezygnacja z umowy zawartej z organizatorem turystyki np. w biurze podróży następuje na podstawie szczegółowych regulacji. Kiedy mamy prawo zrezygnować z wykupionej wycieczki? Jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy, gdy podróżny odstąpił od umowy w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Zawieszenie kredytu w CHF - czy warto?

Obecnie w czasie pandemii koronawirusa i licznych problemów występujących na rynku pracy wielu z kredytobiorców będzie mieć problem z płynnością finansową, a co za tym idzie z poradzeniem sobie ze spłatą rat kredytu we frankach szwajcarskich (CHF). Na dniach kurs franka znacząco wzrósł w stosunku do złotówki, a co za tym idzie urosły też odsetki płacone od kredytów oraz kapitał kredytu do spłaty. Banki zaczęły proponować swoim klientom chwilowe zawieszenie spłaty kredytu, ale czy aby na pewno Banki chcą tym samym pomóc swoim kredytobiorcom?

Koronawirus a sytuacja frankowiczów

Kryzys związany z pandemią koronowirusa negatywnie przedkłada się na sytuację na rynkach światowych. Jednocześnie kryzys ten pokazuje w sposób bardzo wyraźny dlaczego frank szwajcarski (CHF) to „bardzo stabilna waluta.” Na temat aktualnej sytuacji kredytobiorców kredytów we frankach szwajcarskich komentarza udzielił mecenas Michał Tomasiak z Kancelarii Prawnej Rachelski i Wspólnicy.

Odwołanie imprezy masowej z powodu koronawirusa a zwrot biletów - stanowisko UOKiK

Czy organizator imprezy masowej odwołanej z powodu koronawirusa powinien zwrócić pieniądze za bilety? UOKiK stoi na stanowisku, iż mają tu zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dostawa przesyłki a prawa konsumenta

Istotnym elementem zakupów internetowych jest również dostawa przesyłki. Konsumenci często mają wątpliwości gdzie kurier może zostawić paczkę, kto odpowiada za zgubienie przesyłki. Odpowiedzi na wiele z tych pytań przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

UOKiK: Piramidy finansowe zarabiają na opłatach od użytkowników

UOKiK przestrzega przed inwestycjami w piramidy finansowe. Zarabiają one na opłatach od użytkowników. Kiedy zaś przestaje przybywać użytkowników, tworzących taką strukturę, piramida upada.

REKLAMA