REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co to jest świadczenie zastępcze

Organizator turystyki, który w czasie trwania danej imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, stanowiących istotną część programu tej imprezy, ma obowiązek wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenie zastępcze.

Kiedy cena za wycieczkę może zostać podwyższona

Prawdą jest, że istnieje obowiązek dotrzymywania umów. Dotyczy to również obowiązku  zachowania stałej wysokości ceny. Chodzi o to, że konsument musi wiedzieć przed zawarciem umowy ile ma zapłacić i że jest to stawka, która się nie zmieni. Prawo o usługach turystycznych przewiduje jednak możliwość podwyższenia ceny w kilku przypadkach.

Odstąpienie od umowy kredytu

Dla niektórych z nas fakt, że jest się dłużnikiem, ponieważ wzięło się kredyt nie jest komfortowa sytuacją. Niektórzy z kolei po zawarciu umowy  o kredyt dochodzą do wniosku, że wcale nie jest im on potrzebny. Dlatego też istnieje możliwość odstąpienia od umowy.

Czy można spłacić kredyt przed terminem?

W przeciwieństwie do kredytów hipotecznych, kredyt konsumencki można spłacić przed terminem. Bank nie ma w takiej sytuacji prawa do żądania prowizji lub zapłaty kary umownej.

REKLAMA

Czy możliwy jest zwrot do sklepu

Dostałem na urodziny łańcuszek. Okazał się on jednak za mały. Chciałbym go zwrócić do sklepu albo chociaż wymieć na inny, nawet za dopłatą. Wiem, że zakup miał miejsce tydzień temu w zwykłym sklepie, a nie internetowym. Czy mogę z takim żądaniem zwrócić się do sprzedawcy. Nadmienię tylko, że mam paragon.

O czym sprzedawca musi poinformować konsumenta przed zawarciem umowy

Umowy zawierane w internecie mają swoje wady, jak i zalety. Wraz z szybszym i często tańszym dostępem do produktów konsument ma ograniczony dostęp do niezbędnych dla niego informacji, które decydują o tym czy faktycznie nabędzie dany towar.

Dwa tygodnie na odpowiedź

Złożyłeś do sprzedawcy reklamację i nie wiesz jak długo masz czekać na odpowiedź? Słyszałeś, że sprzedawca ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi? Sprawdź czy jest to prawda.

Obowiązki informacyjne przy sprzedaży wysyłkowej

Interesuje mnie zakup pewnych towarów od firmy wysyłkowej. Najpierw chciałabym się jednak upewnić, jakie informacje muszą mi być przekazane przez sprzedawcę. Nadmieniam, że ja mam do dyspozycji tylko formularz publikowany w czasopiśmie? Co powinno być w nim zawarte?

REKLAMA

Co zrobić, żeby zakupy w sieci były bezpieczniejsze

Zakupy w sklepach internetowych są wygodne, szybkie i przyjemne. Sprzedawcy kuszą niższą ceną, dostępnością przez 24 godziny na dobę oraz dużym wyborem. Jednak kupowanie w sieci wiąże się również z pewnymi zagrożeniami.

W jakim terminie żądania konsumenta powinny być spełnione

Termin wykonania żądania jest dość problematyczną kwestią. Chociażby dlatego, że nie jest dokładnie określona w przepisach prawa. Powoduje to często nadużycia ze strony sprzedawcy, który czas ten traktuje jako nieograniczony. Tak jednak nie jest.

Od kiedy liczy się termin do odstąpienia od umowy

Zakupiłam wózek dziecięcy w sklepie internetowym. Niestety po dokładnym go obejrzeniu stwierdziłam, że mi nie odpowiada i chcę go zwrócić. Sprzedawca nie chce mi go przyjąć ponieważ twierdzi, że minął termin 10 dni od momentu złożenia zamówienia.

Czy trzeba płacić za niezamówioną przesyłkę

Co zrobić, jeśli otrzymasz przesyłkę, której nie zamawiałeś?  Czy trzeba za nią zapłacić, odesłać czy zostawić w domu? Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy.

Prawo do namysłu, czyli odstąpienie od umowy

Konsumenci, którzy  nabywają towary w sieci nie mają możliwości sprawdzenia ich przed zakupem. W przeciwieństwie do sprzedaży dokonywanej bezpośrednio w sklepie. Dlatego też kupujący zostali wyposażeni w prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni i zrezygnowania z zakupu.

Rezygnacja z usług finansowych zawartych w internecie

Tak samo jak w przypadku zwykłych zakupów w internecie, z umowy dotyczącej usług finansowych można zrezygnować. Konsument ma na to 14 dni.

Umowy dotyczące usług finansowych

W sieci oprócz dokonywania zakupów istnieje również możliwość zawierania umów bardziej skomplikowanych. Jeżeli chcemy zawrzeć umowę z bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym czy inną instytucją finansową możemy tego dokonać nie wychodząc z domu. 

Kiedy można zrezygnować z umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

Nabycie towaru poza lokalem przedsiębiorstwa ma tę zaletę, że można z niego zrezygnować. Jeżeli kupujący po przemyśleniu podjętej decyzji dojdzie do wniosku, że była ona zbyt pochopna, to może się z niej wycofać. Co do zasady konsument ma 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny.

Umowa sprzedaży w obrocie konsumenckim

Kupno - sprzedaż to jedna z najpopularniejszych umów zawieranych na rynku. Ze względu na to jaki jest jej cel i charakter może być ona uregulowana innymi przepisami. Ze sprzedażą konsumencką mamy do czynienia, gdy stronami są przedsiębiorca i konsument.

Organizacje konsumenckie

 

Umowa sprzedaży - co to jest?

Umowa sprzedaży zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu tej rzeczy, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę sprzedaży.

Zawarcie umowy

Zawarcie umowy następuje pomiędzy dwoma stronami. Przyjęto, że umowa obejmuje zgodny zamiar stron, który ma wywołać powstanie, zmianę lub ustanie skutków prawnych. Istotne jest więc uzgodnienie oświadczeń woli podmiotów.

Forma zawarcia umowy

Forma zawarcia umowy, co do zasady, jest dowolna, nawet ustna. Co innego może wynikać z woli stron lub przepisów ustawy.

Strony umowy

Stronami umowy są podmioty bezpośrednio uczestniczące w umowie sprzedaży. Jest to osoba nabywająca jakąś rzecz, prawo majątkowe lub nieruchomość, czyli kupujący oraz podmiot, który dokonuje zbycia przedmiotu umowy, czyli sprzedający.

Przedmiot umowy

Przedmiot umowy sprzedaży stanowi jej istotny element. Prawidłowe określenie przedmiotu zobowiązania może uchronić nas przed ewentualnymi nieporozumieniami ze sprzedającym.

Umowne prawo odstąpienia

Zasadą jest, że strony, które zawarły umowę są nią związane i nie mogą jej rozwiązać bez zgody drugiej strony. W treści zobowiązania można jednak zastrzec możliwość odstąpienia od niego. Jest to umowne prawo odstąpienia.

Zasada swobody zawierania umów

Swoboda zawierania umów to jedna z fundamentalnych zasad prawa. Wybierając samemu podmiot, z którym chcemy zawrzeć umowę oraz wpływając na treść umowy, możemy osiągnąć cel, taki jak sobie założyliśmy. W ten sposób stajemy się świadomym uczestnikiem rynku.

Kiedy sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru?

Zdarza się, że konsument kupuje towar a następnie zmienia zdanie i chce go zwrócić. Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami i w jakim terminie?

Ujednolicone prawa dla wszystkich konsumentów w UE

Wczoraj Komisja Europejska zaproponowała nowe rozstrzygnięcia dla konsumentów z całej Unii. Wszyscy kupujący w sklepach internetowych mieliby prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, a nie tak jak do tej pory - 10 dni dla zakupów dokonanych w Polsce.

Pozwy zbiorowe

Poszkodowani będą mogli razem występować przed sądem. Wniesienie pozwu zbiorowego ma ułatwić i usprawnić procedurę cywilną, która w tej chwili, nawet jeśli zdarzenie dotyczy grupy osób przewiduje dochodzenie swoich roszczeń  w odrębnych postępowaniach. Takie zmiany szykuje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Jak sklepy internetowe informują konsumentów

Sklepy internetowe przyzwyczaiły nas do niskich cen i szybkich dostaw. Jednak często nie informują konsumentów o prawie zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od nadejścia przesyłki i innych uprawnieniach.

Najczęstsze problemy przy korzystaniu z uprawnień gwarancyjnych

Gdy chcemy złożyć reklamacje z tytułu gwarancji należy pamiętać o tym, że to czego możemy się domagać wynika z dokumentu gwarancyjnego. Przepisy w tym zakresie są bardzo skąpe. To powoduje, że niekiedy uprawnienia konsumenta nie są dla niego korzystne.

Co i jak reklamujemy

Z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKIK wynika, że większość konsumentów nie zdarzyło się w poprzednim roku nabyć wadliwego lub niezgodnego z umową produktu. Jeśli respondent kupił wadliwy produkt, to najczęściej była to żywność. Być może dlatego, że żywność kupuje się najczęściej. Bardzo często badani kupowali także wadliwe obuwie. Nieco rzadziej wady ujawniały się w nabytym sprzęcie RTV i AGD oraz w odzieży.

Zaliczka czy zadatek

Aby być pewnym wykonania umowy, często kontrahent wpłaca pewną kwotę. Może to być zaliczka lub zadatek. Niby wpłacamy te same pieniądze, ale skutki wręczenia wykonawcy zadatku lub zaliczki są inne. Różnice te są widoczne szczególnie jeśli umowa nie zostanie zrealizowana.

Przemyślane zakupy

Konsumenci są szczególną grupą klientów, niekiedy nawet bardziej uprzywilejowaną. Przepisy jasno określają ich prawa i obowiązki. Niestety decyzje o zakupie często  podejmowane są przez nich zbyt pochopnie, co powoduje że nie są one trafione.

Czy trzeba płacić część abonamentu

Chcę podpisać umowę o dostęp do Internetu. Jednak w jej treści zauważyłem niepokojący mnie zapis. Zgodnie z nim mogę czasowo zawiesić korzystanie z sieci, jednak za ten czas i tak muszę zapłacić jedną trzecią wartości abonamentu. Czy jest to zgodne z prawem?

Czy trzeba płacić część abonamentu

Chcę podpisać umowę o dostęp do Internetu. Jednak w jej treści zauważyłem niepokojący mnie zapis. Zgodnie z nim mogę czasowo zawiesić korzystanie z sieci, jednak za ten czas i tak muszę zapłacić jedną trzecią wartości abonamentu. Czy jest to zgodne z prawem?

Brak dostępu do Internetu

W kwietniu wyjechałem za granicę. Gdy wróciłem okazało się, że mam odcięty dostęp do Internetu. Po dokładnym przejrzeniu zaległej korespondencji  nie zauważyłem w niej upomnienia dotyczącego niezapłaconej faktury. W biurze obsługi klienta poinformowano mnie, że muszę zapłacić zaległe opłaty z odsetkami i uregulować należność za ponowne podłączenie. Czy operator nie powinien mnie najpierw poinformować o zaległościach?

Ukarani za reklamy wprowadzające w błąd

Dostęp do jasnej i rzetelnej informacji to jedno z podstawowych praw konsumentów, o którym spółki telekomunikacyjne nie zawsze pamiętają. Można to zaobserwować szczególnie w reklamach. Niektóre z nich wprowadzają konsumentów w błąd.  W tej sprawie Prezesa UOKiK wydał ostatnio decyzję uznając działanie trzech operatorów telekomunikacyjnych za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Co zrobić gdy nie można dzwonić?

Ostatnio w naszym bloku przez 3 dni nie działał telefon. Poniosłam z tego tytułu znaczące koszty - musiałam dzwonić z telefonów komórkowych. Rachunek za 3 dni wyniósł dwa razy więcej niż zazwyczaj (u operatora stacjonarnego miałam wykupiony korzystny abonament). Oczywiście przez pierwszy dzień nie zostałam poinformowana o awarii. Czy operator może ponieść jakieś konsekwencje?

Sprawdź komu płacisz

Okienko pocztowe, przelew bankowy, agencja pośrednictwa finansowego – możliwości uregulowania naszych zobowiązań jest wiele. Przekonujemy się również do innych, nowych form – tak wynika z najnowszych badań UOKiK.

Towar promocyjny też można reklamować

Często, zwabieni dobrą ceną, zakupujemy towary promocyjne. Jeżeli promocja nie była spowodowana uszkodzeniem produktu, a jedynie sezonową wyprzedażą, to mamy prawo oczekiwać, że zakupiony przez nas produkt będzie sprawny. W przypadku gdyby okazał się niezgodny z umową możemy składana niego reklamacje do sklepu.

Czas trwania gwarancji

Gwarancja zawsze trwa rok. To jest hasło, którym często posługują się konsumenci. Nie jest ono jednak prawdziwe. Gwarancja trwa tyle, na ile została wydana.

Co przysługuje konsumentowi za niezgodną z umową wycieczkę

Niekiedy wyobrażenia o pięknej plaży i cudownym hotelu pozostają tylko marzeniami. W szczególności jeśli jadąc na wycieczkę jesteśmy przekonani, że wszystko będzie w odpowiedni sposób wykonane. Problemy zaczynają się gdy w miejscu basenu są krzaki, plaża jest oddalona od hotelu 2 km , a nie 200 m, a w pokoju nie ma klimatyzacji.

Jak sporządzić reklamację do sprzedawcy?

Każdy wie, że w przypadku, gdy jakaś rzecz się popsuje, to można na nią złożyć reklamację do sprzedawcy. Problem pojawia się kiedy trzeba ją sporządzić. Telefon do sklepu z informacją, że nasz sprzęt nie działa może czasem nie wystarczyć. Dobrze jest wiedzieć o kilku podstawowych rzeczach, o których należy pamiętać podczas reklamowania towaru niezgodnego z umową.

Konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym

W ostatnich dniach odbyła się debata zorganizowana przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Centrum Komunikacji Medialnej poświęcona sytuacji konsumentów na rynku telekomunikacyjnym oraz energetycznym. Przedmiotem dyskusji było m.in. przedstawienie bieżących problemów obu rynków regulowanych.

Koniec darmowych torebek foliowych w sklepach

Istnieją propozycje zmiany przepisów, zgodnie z którymi torebki foliowe, w które pakujemy zakupy będą kosztować 20 gr. W tej chwili przyjemność ta jest darmowa. Dodatkowo sklepy będą musiały przyjmować wszystkie opakowania wielokrotnego użytku.

Reklamacja do sprzedawcy czy do gwaranta

Jeśli zakupiliśmy towar w celu niezwiązanym z działalnością zawodową bądź gospodarczą mamy do wyboru dwa sposoby jego reklamowania. Od nas zależy, czy wybierzemy reklamację do sprzedawcy czy do gwaranta. Zanim podejmiemy decyzję warto wiedzieć, który z nich jest korzystniejszy.

Uczestnicy rynku konsumenckiego

Często mamy wrażenie, że każdy kto nabywa jakieś dobra materialne, jest stroną umowy cywilnoprawnej, powinien nazywać się konsumentem. Niestety nie wszyscy uczestnicy rynku konsumenckiego mają takie same prawa i obowiązki.

Rozprawa w stałym polubownym sądzie konsumenckim

Rozprawa ta jest prowadzona w podobny sposób co w sądzie powszechnym. Jest ona jawna, z tą różnicą, że jest prowadzona przez superarbitra i dwóch arbitrów oraz może odbywać się bez względu na niestawiennictwo jednej lub obu stron.

Co to są stałe polubowne sądy konsumenckie

Stałe polubowne sądy konsumenckie, działające przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej, powołane są do rozstrzygania sporów o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie zawartej między nimi umowy.

Pozew składa się w postępowaniu uproszczonym

Konsument, który zdecyduje się na dochodzenia swoich praw przed sądem powszechnym musi pamiętać o pewnych obowiązkach związanych np. ze złożeniem pozwu na właściwym formularzu.

REKLAMA