REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Istotna informacja dla wszystkich, którzy zbliżają się do wieku emerytalnego, o której ZUS woli nie informować, bo – nieświadomym może wstrzymać wypłatę świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
emerytura, ZUS, zawieszenie, praca, pracodawca
Istotna informacja dla wszystkich, którzy zbliżają się do wieku emerytalnego, o której ZUS woli nie informować, bo – nieświadomym może wstrzymać wypłatę świadczenia
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (u którego wykonywano pracę bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury) – powoduje zawieszenie tej emerytury, nawet w odniesieniu do osób, które osiągnęły już powszechny wiek emerytalny (czyli – 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn). Istnieje jednak bardzo prosty sposób na obejście przepisów, który pozwala na kontynuowanie dotychczasowej pracy i jednoczesne pobieranie świadczenia emerytalnego. Dzięki niemu – emeryci nie muszą wybierać pomiędzy dalszym pozostawaniem w stosunku zatrudniania i otrzymywaniem wynagrodzenia, a zrezygnowaniem z pracy i uzyskiwaniem wyłącznie emerytury.

Kiedy prawo do emerytury ulega zawieszeniu?

Sytuacje, w których prawo do emerytury ulega zawieszeniu, zostały ściśle uregulowane w ustawie z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i jest to:

REKLAMA

  1. osiąganie przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, tj.:
    1. zatrudnienia,
    2. służby,
    3. innej pracy zarobkowej lub
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności, w tym również wykonywanej za granicą (w tym przypadku – za przychód uważa się przychód stanowiący podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne),
    5. czynnej służby wojskowej w Wojsku Polskim lub zastępczych form tej służby lub
    6. działalności kombatanckiej, działalności równorzędnej z tą działalnością,

REKLAMA

przez osoby, które nie osiągnęły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (czyli – 60 lat w przypadku kobiet i odpowiednio – 65 lat w przypadku mężczyzn), w wysokości, która przekracza 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa GUS. Aktualnie, tj. od 1 marca 2025 r. – zgodnie z komunikatem Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 14 lutego 2025 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70 % i 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za IV kwartał 2024 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i rentlimit przychodu, powyżej którego świadczenie emerytalno-rentowe ulega zawieszeniu, wynosi 11 020,40 zł (które stanowi równowartość 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za IV kwartał 2024 r.). Od 1 czerwca 2025 r. natomiast – zgodnie z informacją przekazaną przez regionalnego rzecznika prasowy ZUS województwa podlaskiego, Katarzynę Krupicką (ponieważ komunikat ZUS w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70 % i 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za I kwartał 2025 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i ren – nie został jeszcze podany do publicznej wiadomości) – limit przychodu, powyżej którego świadczenie emerytalno-rentowe ulegać będzie zawieszeniu, wynosić będzie 11 651,00 zł.

Osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny, czyli 60 lat (w przypadku kobiet) lub 65 lat (w przypadku mężczyzn) – co do zasady – mogą natomiast dorabiać bez ograniczeń. Jest jednak pewien wyjątek (o którym mowa w pkt 2 poniżej), w którym – pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, dalsza praca zarobkowa – również spowoduje zawieszenie prawa do emerytury.

  1. Kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (czyli pracodawcy na rzecz którego dana osoba wykonywała pracę bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego), bez względu na wysokość uzyskiwanego przychodu z tego tytułu (czyli również, jeżeli przychód ten nie przekracza limitu, o którym mowa w pkt 1 powyżej) i również w przypadku osób, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny, czyli 60 lat (w przypadku kobiet) lub odpowiednio – 65 lat (w przypadku mężczyzn).

Legalny „wytrych” dla seniorów: można kontynuować zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy i jednocześnie pobierać emeryturę

Istnieje jednak legalny „wytrych” dla seniorów, który pozwala im na jednoczesne kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (u którego pozostawali zatrudnieni bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego) i pobieranie emerytury. Uniknięcie zawieszenia przez ZUS emerytury, w powyższych okolicznościach, umożliwia – rozwiązanie umowy z dotychczasowym pracodawcą na przynajmniej jeden dzień (np. w ramach porozumienia zawartego w tym przedmiocie z pracodawcą) i następnie jej ponowne zawarcie. Z przepisów nie wynika bowiem zakaz ponownego zawarcia umowy z tym samym pracodawcą, u którego wykonywano pracę przed nabyciem prawa do emerytury, jak i nie wynika minimalny okres, na jaki stosunek pracy ma zostać rozwiązany. W praktyce przyjmuje się więc, że – wystarczy rozwiązanie stosunku pracy przynajmniej na jeden dzień, aby emeryt mógł następnie kontynuować zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy, bez wpływu na prawo do pobierania świadczenia emerytalnego. Jeżeli osiągnął już wiek emerytalny – nie obowiązuje go również limit przychodu, o którym była mowa w pkt 1 powyżej.

Kiedy powinno nastąpić rozwiązanie stosunku pracy (na przynajmniej jeden dzień), aby móc następnie go kontynuować i jednocześnie pobierać emeryturę? [przykład]

Rozwiązanie stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą, na wspomniany powyżej – przynajmniej jeden dzień, co pozwoli na ponowne zatrudnienie u tego samego pracodawcy i jednoczesne pobieranie emerytury – zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. akt II USKP 47/22 – może nastąpić nawet w okresie pomiędzy złożeniem wniosku o przyznanie emerytury, a wydaniem przez ZUS decyzji o przyznaniu świadczenia. W takiej sytuacji – ZUS nie powinien zawiesić wypłaty emerytury na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż przed podjęciem decyzji w tym przedmiocie (tj. w przedmiocie zawieszenia prawa do świadczenia) – powinien „dokładnie wyjaśnić okoliczności sprawy” (tj. czy i kiedy doszło do zawieszenia stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą), gdyż „organ rentowy ma obowiązek działania na korzyść ubezpieczonego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

ZUS decyzją z dnia 5 maja 2025 r. (na podstawie wniosku z dnia 14 kwietnia 2025 r.) przyznaje emeryturę od dnia osiągniecia wieku emerytalnego, tj. np. od dnia 29 kwietnia 2025 r. Tego dnia, tj. 29 kwietnia 2025 r. (jak i w dniu poprzedzającym) ubezpieczony pozostaje w stosunku pracy, który rozwiązuje na zasadzie porozumienia stron w dniu następnym tj. 30 kwietnia 2025 r. Prawo do emerytury ulega wówczas zawieszeniu z mocy prawa od dnia 29 kwietnia 2025 r. (tj. od dnia od którego została przyznana emerytura) do dnia 30 kwietnia 2025 r. (tj. do dnia, w którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą). Od dnia 1 maja 2025 r. ustają natomiast przyczyny zawieszenia prawa do emerytury, a od dnia 2 maja 2025 r. (tj. po zachowaniu jednodniowej przerwy) emeryt może ponownie nawiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą, co nie spowoduje już zawieszenia prawa do emerytury.

REKLAMA

Jak wynika z powyższego przykładu – jednodniowa przerwa w zatrudnieniu, która nastąpiła w okresie pomiędzy złożeniem przez ubezpieczonego wniosku o przyznanie emerytury (14 kwietnia 2025 r.), a wydaniem przez ZUS decyzji o przyznaniu świadczenia (5 maja 2025 r.) i miała miejsce w dniu 1 maja 2025 r. W takim przypadku – zgodnie z przytoczonym powyżej orzeczeniem SN – wydając decyzję o przyznaniu emerytury w dniu 5 maja 2025 r. – ZUS nie powinien już zawieszać prawa do świadczenia na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż została spełniona przesłanka rozwiązania stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą (przynajmniej na jeden dzień).

Jednodniowa przerwa w zatrudnieniu – może również nastąpić po wydaniu przez ZUS decyzji o przyznaniu świadczenia i zwieszeniu jego wypłaty. Wówczas – z dniem rozwiązania stosunku pracy – ustaje przyczyna zawieszenia i – na podstawie wniosku emeryta – ZUS powinien rozpocząć wypłatę świadczenia, a emeryt może ponownie nawiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą.

Czy zawieszenie prawa do emerytury spowoduje również kontynuowanie zatrudnienia, bez jego uprzedniego rozwiązania, u dotychczasowego pracodawcy z innego państwa członkowskiego UE?

Kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy z innego państwa członkowskiego UE (u którego dana osoba wykonywała pracę bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury), bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z tym pracodawcą (przynajmniej na jeden dzień) – spowoduje dokładnie ten sam skutek, co kontynuowanie zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy (bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy) na terenie Polski. Na podstawie art. 103a ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/04 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego – prawo do emerytury ulegnie zawieszeniu, bez względu na wysokość przychodu, gdy ubezpieczony kontynuuje (bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy) zatrudnienie w innym państwie członkowskim UE.1 Wystarczy jednak rozwiązanie stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą z innego państwa członkowskiego UE na przynajmniej jeden dzień (na opisanych powyżej zasadach odnoszących się do zatrudnienia u polskiego pracodawcy) – aby przyczyna zawieszenia prawa do emerytury odpadła.

1 zob. wyrok SN z dnia 4 grudnia 2018 r., sygn. akt I UK 339/17

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki. Prawidłowe zapisy. Przykładowe wzory

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 22.07.1992 r. w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz.U. z 1992 r., nr 58, poz. 290 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. UE L 2004.166.1)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie jest łatwo uzyskać znaczny stopień niepełnosprawności. Nawet ze złamaniami kompensacyjnymi kręgosłupa [List czytelnika]

Do redakcji infor.pl przychodzą stale listy osób, które uważają, że WZON obniżył im liczbę punktów do poziomu wykluczającego przyznanie świadczenia wspierającego przez ZUS. Np. osoba niewidoma otrzymała 61 punkty, a sparaliżowany od pasa w dół mężczyzna 43 punkty. Z listów wynika, że trudno jest także uzyskanie samego stopnia niepełnosprawności (zwłaszcza znacznego). Urazy kręgosłupa to za mało. Tak przynajmniej wynika z listu czytelnika.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

MRPiPS: Zasiłek pogrzebowy będzie wypłacany w ciągu 14 dni bez decyzji ZUS - gdy koszty pogrzebu poniosła jedna osoba z rodziny zmarłego. Już w 2025 roku?

Ustalenie prawa do zasiłku pogrzebowego oraz jego wysokości - co do zasady - nie będzie wymagało wydania decyzji przez ZUS - jeżeli zasiłek pogrzebowy przysługuje w kwocie 4000 zł niezależnie od kwoty poniesionych kosztów pogrzebu (od 1 stycznia 2026 r. będzie to kwota 7000 zł), tj. gdy koszty te poniosła jedna osoba – członek rodziny zmarłego. Tak wynika z założeń projektu deregulacyjnego dot. ustawy emerytalnej, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Propozycja zakłada też skrócenie terminu wypłaty zasiłku do 14 dni.

KP do zmiany: sprawy kadrowe już nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]

Kodeks Pracy znowu do zmiany? Tak, bo sprawy kadrowe już teraz będzie się załatwiało nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej. Ustawodawca a raczej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej jako: projekt).

REKLAMA

Renat wdowia z KRUS. Już wiadomo kiedy pierwsze wypłaty świadczenia!

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) wydała już 54 111 decyzji przyznających rentę wdowią emerytom i rencistom rolniczym – poinformowało biuro prasowe instytucji. Nowe świadczenia ruszają pełną parą – pierwsze wypłaty zaplanowano na 7 lipca br.

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

Znaczny stopień niepełnosprawności – kompletny przewodnik na 2025 r.

Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności to przepustka do realnego wsparcia finansowego, ulg podatkowych i codziennych przywilejów, które mogą radykalnie ułatwić życie. W tym przewodniku krok po kroku pokazujemy, jak w 2025 r. uzyskać orzeczenie, z jakich świadczeń skorzystać najłatwiej i gdzie szukać dofinansowań. Mogą być one znaczne i sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

Czy spadek stóp procentowych wpłynął na rynek mieszkaniowy?

Czy majowa obniżka stóp procentowych, poprawiająca dostępność kredytów, przełożyła się na wzrost sprzedaży nowych mieszkań i liczbę rezerwacji? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA