| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Nieruchomości > Co należy sprawdzić przed kupnem mieszkania?

Co należy sprawdzić przed kupnem mieszkania?

Kupno mieszkania to istotna transakcja, wiążąca się ze znacznym obciążeniem finansowym. Co należy zrobić by przy zakupie nieruchomości ograniczyć ryzyko prawne?

Praktycznie każdy z nas ma w swoim życiu do czynienia z zakupem mieszkania lub innej nieruchomości. Czynności te przeważnie wiążą się z dużym stresem po stronie nabywcy, ponieważ nabycie mieszkania to bardzo ważna decyzja życiowa, związana ze znacznym obciążeniem finansowym. Co należy zrobić jeszcze przed nabyciem mieszkania w celu ograniczenia ryzyka prawnego, związanych z zawarciem takiej transakcji? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w niniejszej publikacji.

Jedną z najważniejszych rzeczy, na którą powinniśmy zwrócić uwagę podczas wybierania swojego wymarzonego mieszkania (a z prawnego punktu widzenia nieruchomości lokalowej) jest oczywiście jego stan prawny. Najogólniej rzecz biorąc pojęciem tym objęte są wszelkie informacje odnośnie praw przysługujących do danej nieruchomości (np. prawo własności, czy też spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu) oraz dane osób, którym przysługują te prawa. Niedopatrzenia, jakich dopuścimy się na tym polu, mogą później spowodować wiele kłopotów i nieprzyjemności.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Jak możemy się upewnić, że kupujemy od właściciela?

Na początku najważniejsze jest sprawdzenie czy osoba, z którą chcemy zawrzeć umowę, jest właścicielem lokalu mieszkalnego lub pełnomocnikiem właściciela, posiadającym pełnomocnictwo w odpowiedniej formie i z zakresem upoważniającym  do sprzedaży danej nieruchomości. Jeżeli dla mieszkania, które chcemy kupić, założona jest księga wieczysta, posiadając jej numer możemy w niej sprawdzić wszelkie niezbędne informacje. Pomocna i dość wygodna może okazać się przy tym przeglądarka ksiąg wieczystych na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, w której możemy sprawdzić naszą nieruchomość, o ile księga wieczysta dla tej nieruchomości jest prowadzona w postaci elektronicznej. Jeżeli jednak obiektem naszego zainteresowania jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, dla którego może, ale nie musi być prowadzona księga wieczysta, to osoba z którą zawieramy umowę sprzedaży powinna przedstawić nam zaświadczenie ze spółdzielni, wskazujące że przysługuje jej takie prawo.

Zobacz: Sprzedaż nieruchomości

Zaświadczenie o stanie zameldowania w lokalu

Należy upewnić się także, czy mieszkanie nie jest przedmiotem współwłasności, a jeżeli tak, to czy pozostali współwłaściciele wyrazili zgodę na sprzedaż mieszkania. Przyda się również zaświadczenie o stanie zameldowania w lokalu, które może dostarczyć nam właściciel lub sami możemy udać się do właściwego ze względu na położenie interesującej nas nieruchomości urzędu gminy celem jego uzyskania.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »