| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Vademecum: Konsumenci w internecie

Vademecum: Konsumenci w internecie

Coraz więcej umów zawieranych jest za pośrednictwem internetu. Jakich pułapek powinniśmy się wystrzegać? Jakie uprawnienia mają konsumenci?

Umowa na odległość

Od czasu kiedy zakupy na elektronicznych portalach aukcyjnych stały się w zasadzie codziennością wraz z rozwojem elektronicznej formy handlu idzie również rozwój prawa. Także w wirtualnej rzeczywistości na szczególną ochronę mogą liczyć konsumenci.

W transakcjach z przedsiębiorcami, zawieranych przez konsumentów za pośrednictwem internetu, mamy bowiem do czynienia z tzw. umowami na odległość.

Zobacz: Co to jest umowa na odległość

Zobacz: Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Odstąpienie od umowy

Jednym z podstawowych uprawnień, które wynikają z umowy zawieranej na odległość jest tzw. prawo do namysłu. Dotyczy ono obrotu konsumenckiego. Z czym wiąże się prawo do namysłu? Jakie uprawnienia wynikają dla konsumentów?

Zobacz: Zakupy przez internet: kiedy można odstąpić od umowy

Zobacz: Co warto wiedzieć o kupowaniu przez internet

Zobacz: Gdy dostałeś inny model produktu, niż zamówiony

Klauzule niedozwolone

Niezależnie od prawa do namysłu także w transakcjach internetowych obowiązują reguły, które dotyczą tradycyjnych form sprzedaży. Przedsiębiorcy nie mogą stosować w regulaminach postanowień, które powodowałyby rażące naruszenie interesów konsumentów. Chodzi tutaj m.in. o takie postanowienia których zastosowanie mogłoby prowadzić do ograniczenia prawa do reklamacji.

Zobacz: Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi

Zobacz: Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Reklamacja towaru z sieci

Przy zakupach w internecie konsumenci zachowują swoje główne konsumenckie uprawnienie, czyli prawo do wspomnianej już reklamacji. Tak jak w przypadku sprzedaży tradycyjnej podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca w chwili wydania towaru.

Zobacz: Kiedy i co trzeba zrobić, by skutecznie zwrócić niechciany towar

Zobacz: e-sprzedawca odpowiada za towar niezgodny z umową

Zobacz: Czy można reklamować rzecz kupioną w Internecie?

Inne umowy zawierane przez internet

Nie tylko umowy sprzedaży zawieramy często przez internet. W sieci możemy wziąć również pożyczkę, czy wykupić ubezpieczenie. Jakie wtedy obowiązują reguły?

Zobacz: Pożyczka przez internet, na co uważać?

Zobacz: Odstąpienie od umowy ubezpieczenia zawartej przez internet

Zobacz: Prawa konsumenta nabywającego muzykę on-line

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »