reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi

Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż elektroniczną mają obowiązek posługiwania się regulaminami przy zawieraniu umów. Te muszą być zgodne z wymogami kodeksu cywilnego i z ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Kupujący w sieci powinien zwrócić uwagę na postanowienia umowy zawieranej ze sklepem internetowym. W regulaminach takich sklepów mogą pojawić się bowiem „pułapki”. Najczęściej stosowanymi klauzulami są te, które ograniczają prawo konsumenta do reklamacji lub zwrotu i wymiany towaru, a także wyłączające odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru

Zobacz serwis:  Niedozwolone klauzule umowne

Reklamacja

Postanowienie, zgodnie z którym towar może być reklamowany tylko, jeśli został spisany odpowiedni protokół w obecności pracownika poczty jest niedozwoloną klauzulą umowną. Reklamację konsument może złożyć także po dostawie przesyłki, nie musi to nastąpić koniecznie w momencie jej odebrania. Niezależnie od zastrzeżeń sprzedawcy, konsument zachowuje prawo do reklamacji w terminie 6 miesięcy od dnia wydania towaru. A to dlatego, że na korzyść kupującego, domniemywa się, iż niezgodność zakupionej rzeczy z umową istniała w chwili wydania.

Zwrot towaru

Nie można zastrzec, że konsumentowi nie przysługuje prawo zwrotu towaru, np. z powodu usunięcia oryginalnego opakowania. Konsument, który zawiera umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa ma bowiem bezwzględne prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty wydania towaru.

Obowiązek informacyjny

Klienci sklepów internetowych powinni mieć możliwość zapoznania się z integralnym, całościowym regulaminem jeszcze przed zawarciem umowy. Sklep nie może zastrzec, że szczegółowe postanowienia dotyczące zamówienia znajdują się w różnych częściach serwisu, tym samym zmuszając klientów do przeszukiwania strony internetowej w celu uzyskania informacji. Warto wiedzieć, że wzorzec regulaminu wiąże drugą stronę, tylko jeśli został jej doręczony przy zawarciu umowy.

Postępowanie w razie stwierdzenia niedozwolonej klauzuli

Jeżeli klient stwierdzi, że któreś z postanowień wzorca umowy lub regulaminu narusza jego prawa, powinien zwrócić się do sklepu, aby zmienił niekorzystne zapisy. Jeżeli postanowienie stanowi niedozwoloną klauzulę umowną, to nie wiąże ono konsumenta i nie powinno być stosowane. Przedsiębiorca powinien usunąć niedozwoloną klauzulę, w przeciwnym wypadku grozi mu pozew.

Zobacz:  Czy przedsiębiorca stosujący klauzule niedozwolone może zostać ukarany?

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Anita Pardej

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama