Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi
![Niedozwolone klauzule umowne są zabronione.](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9n/MS5pbmZvci5wbC9wL19m/aWxlcy83NDAwMC91bW93/YS5qcGciLCJ3Ijo1MDB9.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Kupujący w sieci powinien zwrócić uwagę na postanowienia umowy zawieranej ze sklepem internetowym. W regulaminach takich sklepów mogą pojawić się bowiem „pułapki”. Najczęściej stosowanymi klauzulami są te, które ograniczają prawo konsumenta do reklamacji lub zwrotu i wymiany towaru, a także wyłączające odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru
REKLAMA
Zobacz serwis: Niedozwolone klauzule umowne
Reklamacja
Postanowienie, zgodnie z którym towar może być reklamowany tylko, jeśli został spisany odpowiedni protokół w obecności pracownika poczty jest niedozwoloną klauzulą umowną. Reklamację konsument może złożyć także po dostawie przesyłki, nie musi to nastąpić koniecznie w momencie jej odebrania. Niezależnie od zastrzeżeń sprzedawcy, konsument zachowuje prawo do reklamacji w terminie 6 miesięcy od dnia wydania towaru. A to dlatego, że na korzyść kupującego, domniemywa się, iż niezgodność zakupionej rzeczy z umową istniała w chwili wydania.
Zwrot towaru
Nie można zastrzec, że konsumentowi nie przysługuje prawo zwrotu towaru, np. z powodu usunięcia oryginalnego opakowania. Konsument, który zawiera umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa ma bowiem bezwzględne prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty wydania towaru.
Obowiązek informacyjny
Klienci sklepów internetowych powinni mieć możliwość zapoznania się z integralnym, całościowym regulaminem jeszcze przed zawarciem umowy. Sklep nie może zastrzec, że szczegółowe postanowienia dotyczące zamówienia znajdują się w różnych częściach serwisu, tym samym zmuszając klientów do przeszukiwania strony internetowej w celu uzyskania informacji. Warto wiedzieć, że wzorzec regulaminu wiąże drugą stronę, tylko jeśli został jej doręczony przy zawarciu umowy.
Postępowanie w razie stwierdzenia niedozwolonej klauzuli
Jeżeli klient stwierdzi, że któreś z postanowień wzorca umowy lub regulaminu narusza jego prawa, powinien zwrócić się do sklepu, aby zmienił niekorzystne zapisy. Jeżeli postanowienie stanowi niedozwoloną klauzulę umowną, to nie wiąże ono konsumenta i nie powinno być stosowane. Przedsiębiorca powinien usunąć niedozwoloną klauzulę, w przeciwnym wypadku grozi mu pozew.
Zobacz: Czy przedsiębiorca stosujący klauzule niedozwolone może zostać ukarany?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
![certificate](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9zdGF0a/WMtaW5mb3JwbC5pbmZvci5wbC/9pbWFnZXMvY2VydGlmaWNhdGV/fbWluLjEyZGFhMGNlLnBuZyJ9.jpg)
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat