REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytura – zawieszenie prawa do świadczeń

Aleksandra Pajewska
Otrzymanie zawieszonego świadczenia następuje na wniosek złożony do ZUS. / fot.Fotolia
Otrzymanie zawieszonego świadczenia następuje na wniosek złożony do ZUS. / fot.Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie prawa do emerytury lub zmniejszenie wysokości świadczenia związane jest z uzyskiwaniem przez emeryta/ rencistę dodatkowego przychodu. W celu otrzymania zawieszonej emerytury należy złożyć do ZUS odpowiedni wniosek.

Zgodnie z treścią art. 103 i 103a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego. Przepisu powyższego nie stosuje się do emerytów, którzy osiągnęli wiek emerytalny uprawniający do emerytury lub emerytury pomostowej. Prawo do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub renty rodzinnej, do której uprawniona jest jedna osoba, może ulec zawieszeniu również na wniosek emeryta lub rencisty.
Ustawodawca przewiduje zatem możliwość zawieszenia świadczenia. Zawieszenie lub zmniejszenie wysokości świadczenia może być spowodowane osiągnięciem przez emeryta lub rencistę dodatkowego przychodu. Zawieszeniu lub zmniejszeniu mogą podlegać tylko niektóre, wskazane w ustawie, świadczenia. Należą do nich: emerytura przysługująca osobie, która nie ukończyła wieku 60 lat – kobieta i 65 lat – mężczyzna, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta rodzinna, do której uprawniona jest jedna osoba, część renty rodzinnej, do której uprawniona jest osoba osiągająca przychód, renta inwalidy wojskowego, którego niezdolność do pracy nie pozostaje związku ze służbą wojskową, pobierającego świadczenie na podstawie ustawy z 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin oraz renta rodzinna po tym inwalidzie, renta z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy, zaistniałym przed 1 stycznia 2003 r. wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy albo chorobą zawodową.

REKLAMA

REKLAMA

Całkowicie wyeliminowano instytucję zawieszalności w sytuacji, gdy ubezpieczony osiąga powszechny wiek emerytalny. Świadczenia takie wypłacane są w pełnej wysokości. Ustawodawca dopuścił więc, nie stawiając żadnych przeszkód prawnych, do nieograniczonego (w pełnej wysokości) łączenia dwóch świadczeń: z pracy i z ubezpieczeń społecznych.

Pani Małgorzata, z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, przeszła na emeryturę. Nie jest jednak usatysfakcjonowana ani wysokością otrzymywanego świadczenia ani brakiem obowiązków zawodowych. Postanowiła więc skorzystać z okazji „dorobienia” i podjęła pracę na pół etatu w lokalnej cukierni. Nie stanowi to przeszkody dla pobierania należnego świadczenia emerytalnego.

Dodatkowy przychód emeryta musi być uzyskiwany z działalności podlegającej obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. Za taką działalność uznaje się przede wszystkim pracę wykonywaną na podstawie umowy pracę. Ponadto jest to m.in.: praca nakładcza, praca wykonywaną na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, umowy o dzieło, sprawowanie mandatu posła lub senatora, pobierającego uposażenie oraz sprawowanie mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, wybranego w Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzenie pozarolniczej działalności oraz współpraca przy jej wykonywaniu, pobieranie stypendium sportowego.

REKLAMA

Polecamy także: Waloryzacja emerytur w 2014 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie oznacza, że osoba o nabytym prawie do emerytury/ renty nie może realizować swoich uprawnień przez czas trwania przeszkody przewidzianej w ustawie, nie tracąc prawa do pobierania świadczeń za okresy po ustaniu przeszkody. Przeszkodę stanowi łączenie dochodów z pracy z długoterminowymi świadczeniami z ubezpieczenia społecznego. Dotyczy to osób, wobec których ustalono uprawnienia emerytalne i które rozpoczęły pobieranie świadczenia, równocześnie kontynuując zatrudnienie u dotychczasowego lub innego pracodawcy.

Zawieszenie na wniosek

Ustawa przewiduje także możliwość zawieszenia/ zmniejszenia świadczenia na wniosek zainteresowanego. Może to być zasadne w sytuacji, gdy istnieje ryzyko przekroczenia progu podatkowego lub też sam zainteresowany będzie chciał w przyszłości przeliczyć wysokość świadczenia z uwzględnieniem zarobków uzyskanych po pierwszym ustaleniu prawa do emerytury/ renty. Wówczas może zawiesić emeryturę i tym samym uniknąć przekroczenia progu podatkowego. Należy rozsądnie odnieść się do tej możliwości i dokonać wnikliwych obliczeń, by stwierdzić, które rozwiązanie okaże się bardziej korzystne. Rozliczenie należy przygotować i złożyć w ZUS do końca lutego.

Nowa ustawa

13 grudnia 2013 r. Sejm uchwalił ustawę o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. Jest ona efektem wyroku Trybunału Konstytucyjnego. W listopadzie 2012 r. TK uznał zawieszenie przyznanych już i wypłacanych emerytur za niezgodne z Konstytucją. Prawo do otrzymania zaległej wypłaty uzyskają osoby, które łącznie spełnią dwa warunki. Po pierwsze, nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r. Po drugie kontynuowały zatrudnienie po 30 września 2011 r. bez wcześniejszego rozwiązania pracy z dotychczasowym pracodawcą. Za okres pozbawienia emerytury przysługuje również prawo do odsetek. Dotyczy to także wcześniejszych emerytur. W tym przypadku należy złożyć do ZUS zaświadczenie o wysokości przychodów w okresie wskazanym w ustawie. Na jego podstawie Zakład ustali wysokość zawieszonego świadczenia. Ustalona kwota będzie podlegała corocznej waloryzacji. Jeśli przychody ubiegającego się o wypłatę zawieszonej emerytury przekroczyły w tym okresie 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, to zainteresowany i tak nic nie dostanie.

Polecamy serwis: Emerytury

Warunkiem niezbędnym dla otrzymania zawieszonego świadczenia jest złożenie do ZUS stosownego wniosku. Na dokonanie tej czynności ustawa zastrzega 60 – dniowy termin, liczony od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji, w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Dotyczy prawie 40 tys. osób, głównie pracowników administracji publicznej i samorządowej, a także nauczycieli szkół powszechnych i akademickich.

Podstawa prawna:

  • wyrok TK z dnia 13 listopada 2012 r. o sygn. akt K 2/12,
  • ustawa z 13 grudnia 2013 r. o ustaleniu i wypłacie emerytur, do których prawo uległo zawieszeniu w okresie od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r.,
  • ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Uchwała połączonych izb Sądu Najwyższego: nikt nie można uznać orzeczenia SN za niebyłe; Polska nie przekazała UE kompetencji do regulacji wymiaru sprawiedliwości

W dniu 3 grudnia 2025 r. dwie połączone izby Sądu Najwyższego orzekły, że żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać orzeczenia Sądu Najwyższego za niebyłe ani pominąć jego skutków, w tym również powołując się na prawo Unii Europejskiej. Sędziowie w tej uchwale orzekli również, że Polska nie przekazała organom Unii Europejskiej ani jakiejkolwiek innej organizacji międzynarodowej kompetencji do stanowienia norm regulujących organizację i funkcjonowanie krajowego wymiaru sprawiedliwości ani do określenia zakresu, w którym mogą być one stosowane.

Zawyżony abonament za telewizję i internet. Prezes UOKiK każe wypłacić rekompensaty konsumentom i nakłada karę ponad 80 mln zł dla operatora

W dniu 3 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że Prezes UOKiK nałożył na firmę Vectra (dostawcę usług telekomunikacyjnych i operatora kablowego) karę ponad 80 mln zł oraz nakazał wypłatę rekompensat dla konsumentów. Spółka ta - mimo wcześniejszych działań Prezesa UOKiK - od kilku lat jednostronnie zmieniała zapisy w kolejnych umowach oraz bezpodstawnie podnosiła opłaty abonamentowe za usługi telewizyjne i internetowe.

Zerowy PIT dla rodzin z co najmniej dwójką dzieci zagrożony? A co z podniesieniem progu podatkowego?

Czy uda się wprowadzić zmiany zaproponowane w projekcie prezydenckim dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych? Zawarte w nim rozwiązania spotkały się z krytyką ze strony samorządów. Rodzicom ma być lżej, ale na szkoły zabraknie pieniędzy?

1500 lub 1900 zł dla każdego, dochód bez znaczenia. Najbliższa wypłata już 19 grudnia

Już 20 grudnia będzie najbliższy transfer pieniędzy, które mają wspierać dzietność Polaków. Do kogo trafią pieniądze? Może to być 1500 albo 1900 złotych. Od czego jest uzależniona wysokość przelewanego świadczenia?

REKLAMA

Prezydent podpisał ważną ustawę. Te zmiany dotkną wielu z nas - dotyczą płynów do dezynfekcji, środków na komary, środków przeciw pleśni, innej chemii domowej i nie tylko

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o produktach biobójczych. Nowe przepisy znacząco ułatwią dostęp do informacji o środowisku i ochronie zdrowia. Zmiany dotyczą procedur związanych z pozwoleniami na obrót produktami biobójczymi stosowanymi w polskich domach i firmach. Ustawa realizuje wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprzed niemal dekady.

Urlopowe kombinacje Polaków: tylko 48% pracowników korzysta z pełnego urlopu, a dwa tygodnie odpoczynku ma 37% zatrudnionych

Z końcem roku wielu pracowników próbuje nadrobić zaległy wypoczynek, ale najnowszy raport enel-med „Łączy nas zdrowie 2025” pokazuje, że Polakom wciąż trudno jest w pełni korzystać z przysługujących im dni wolnych. Tylko co drugi zatrudniony (48%) wykorzystuje cały urlop, co trzeci (34%) nie jest w stanie tego zrobić, a 7% nie odpoczywa w ogóle. Problem dotyczy zwłaszcza dużych firm, gdzie niewykorzystanie urlopu deklaruje 39% pracowników, w mikrofirmach ten odsetek wynosi tylko 24%. Luksusem natomiast w najmniejszych firmach okazuje się regularny 14-dniowy wypoczynek, gdzie tylko 40% pracowników z niego korzysta, w dużych organizacjach 71%. Jednocześnie Polacy jasno sygnalizują, że chcą jeszcze więcej czasu na regenerację: aż 67% badanych chciałoby zwiększenia liczby dni wolnych.

Praktyka i procedury dojścia do zawodu adwokata i radcy prawnego bez ukończonej aplikacji budzą poważne zastrzeżenia. Pojawiają się zarzuty dyskryminacji kandydatów przez samorządy prawnicze

Otwarcie zawodów adwokata i radcy prawnego nadal wzbudza szereg zarzutów - w szczególności co do dyskryminacji w praktyce kandydatów bez aplikacji prawniczych. Wydawać by się mogło, że dyskusje o deregulacji zawodów prawniczych to zamierzchła przeszłość. Nic bardziej mylnego, co zaskakujące, gdyż aktualnie obowiązuje szereg przepisów gwarantujących wolność wykonywania zawodu, zarówno krajowych, jak i unijnych, a samorządy prawnicze nie mogą naruszać wolności wykonywania zawodu ani ograniczać wolności podejmowania działalności gospodarczej. Praktyka oraz ustawy regulujące organizację samorządów zawodowych adwokatów oraz radców prawnych w zakresie otwarcia zawodów jest szeroko na forach internetowych oraz wśród prawników krytykowana, oraz nadal jest przedmiotem wielu postępowań sądowych i w nich podnoszonych zarzutów dyskryminacji oraz niedozwolonych reglamentacji dostępu do zawodu adwokata lub radcy prawnego przez samorządy w zakresie dostępu do zawodów prawniczych osób na podstawie doświadczenia zawodowego.

Rewolucja w Kodeksie pracy. Pracownicy zyskają nowe prawo do wypłat. Rząd zmienia zasady od 2026

Nowelizacja Kodeksu pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przyniesie jedną z największych zmian w ostatnich latach. Pracownicy otrzymają ekwiwalent za niewykorzystany urlop najpóźniej 10 dni po rozwiązaniu umowy, a pracodawców czekają nowe obowiązki konsultacyjne. To jednak tylko część pakietu zmian w prawie pracy, które wejdą w życie w 2026 roku.

REKLAMA

ZUS: w I kwartale 2026 r. automatycznie przeliczymy emerytury i renty rodzinne przyznane w latach 2009–2019 w czerwcu (tzw. emerytury czerwcowe)

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku, przeliczy wysokość emerytur przyznanych lub przeliczonych w czerwcu w latach 2009–2019 (tzw. emerytury czerwcowe). Nowe przepisy obejmą również renty rodzinne po osobach, które miały takie świadczenia.

Nowy obowiązek dla osób korzystających z L4. Na szali wstrzymanie świadczenia

Już niedługo zmienią się zasady korzystania ze zwolnień lekarskich. Choć pojawi się wiele ułatwień, jak choćby możliwość pracy w czasie zwolnienia w określonych przypadkach, to jednocześnie na ubezpieczonych zostaną nałożone nowe obowiązki. Na szali będzie wstrzymanie świadczenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA