REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Waloryzacja emerytur w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje wzrost świadczeń o 1,6%. /Fot. Fotolia
Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje wzrost świadczeń o 1,6%. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coroczna waloryzacja emerytur rozumiana jest jako mechanizm, który pozwala przystosować wysokość świadczeń emerytalnych do rosnących kosztów utrzymania oraz rosnących zarobków. Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje, że emerytury i renty wzrosną o 1,6%.

REKLAMA

Emerytury, podobnie jak renty, należą do świadczeń okresowych. Są wypłacane nawet przez dziesiątki lat po ich nabyciu czy ustaleniu. Realna wartość tych świadczeń zmienia się w czasie. Jest zależna od postępującej inflacji, wskaźnika płac. W praktyce prowadzi to do wniosku, że później przyznane emerytury będą przyznawane od wyższej podstawy. Tym samym ich wartość będzie wyższa niż tych przyznanych wcześniej. Coroczna waloryzacja ma za zadanie dostosować wysokość emerytur do ogólnego poziomu zarobków, kosztów utrzymania. Jest to mechanizm niezbędny, mający na celu zagwarantowanie sprawiedliwego podziału produktów wzrostu gospodarczego.

REKLAMA

Wyróżniamy waloryzację cenową – dokonywaną na podstawie wzrostu urzędowych cen na towary i usługi, waloryzację płacową – zależną od wskaźnika wzrostu płac oraz waloryzację mieszaną – łączącą oba czynniki. Właśnie na tym, mieszanym kryterium, bazuje ustawa o emeryturach i rentach z FUS. Zakłada ona cenowo – placowy system waloryzacji.

Waloryzacja polega więc na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez wskaźnik waloryzacji. Pod uwagę brana jest kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadzana jest waloryzacja.

Zobacz również: Najniższa emerytura w 2014 roku

Wskaźnik waloryzacji

REKLAMA

Od 21 września 2005 roku wskaźnik waloryzacji stanowi co najmniej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie od roku kalendarzowego, w którym była przeprowadzona ostatnia waloryzacja, do roku poprzedzającego termin tej waloryzacji. Uwzględnia on realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia. Przy obliczeniu wskaźnika bierze się więc pod uwagę zarówno wysokość inflacji jak i co najmniej 20 procent realnego wzrostu wynagrodzeń w poprzednim roku kalendarzowym. Nominalny wzrost przeciętnej emerytury nie może być niższy niż prognozowany na dany rok średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Waloryzacja następuje z urzędu, 1 marca każdego kolejnego roku. Emeryci nie muszą więc ubiegać się o podwyżkę składając wnioski. Ubezpieczyciel sam nalicza i wypłaca świadczenie w nowej wysokości. Komunikat o wysokości wskazanego wskaźnika ogłaszany jest corocznie w dniu 20 lutego. Dotyczy wszystkich świadczeń emerytalnych, niezależnie od tego, kto je wypłaca: ZUS (nauczyciele, pielęgniarki), KRUS (rolnicy) czy inna instytucja (np. Wojskowe Biuro Emerytalne MON – żołnierze). Waloryzacja dotyczy także osób korzystających ze świadczeń przedemerytalnych, pomostowych i kompensacyjnych.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny wydał 17 grudnia 2013 roku orzeczenie w sprawie waloryzacji emerytur służb mundurowych. Stwierdził w nim, że waloryzacja cenowa, choć z zasady jest mniej korzystna dla emerytów niż waloryzacja płacowa, to jednak zapewnia emeryturom zachowanie ich realnej wartości. Obowiązującą wcześniej w systemie służb mundurowych waloryzację płacową zastąpiono mniej korzystną waloryzacją cenową. Ta metoda także realizuje uprawnienie do waloryzacji świadczeń. Dotyczy wszystkich funkcjonariuszy, pobierających emerytury z policyjnego systemu zabezpieczenia emerytalnego. Wszystkie emerytury policyjne od momentu wejścia w życie zakwestionowanego przepisu waloryzowane są według tej samej metody niezależnie od daty uzyskania przez funkcjonariusza świadczenia.

Polecamy serwis: Emerytury

Waloryzacja w roku 2014

Do obliczenia waloryzacji świadczeń potrzebny jest wskaźnik realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2013 r. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) 1 marca 2014 roku renty i emerytury wzrosną o 1,6%. Jest to najniższy wskaźnik w ciągu ostatnich lat. Dla porównania w 2013 roku waloryzacja wyniosła 4%. Realizuje jedynie ustawowe minimum wzrostu świadczeń. W Polsce mamy do czynienia z waloryzacją procentową. Oznacza to, że emerytura każdego uprawnionego wzrasta proporcjonalnie, o określony procent. Wyróżnia się także waloryzację kwotową. W tym przypadku każda emerytura wzrasta o taką samą, wskazaną ustawowo, kwotę. Niezależnie od jej wcześniejszej wysokości. Taki system obowiązywał w Polsce w 2012 roku. Wówczas świadczenia wzrosły o 57 zł netto miesięcznie.

Przeciętna emerytura wzrośnie w 2014 roku o 32 zł.

Najniższa emerytura (831,15 zł) wzrośnie o 13 zł i wyniesie 844,15 zł Średnio emeryci otrzymają około 32 zł więcej niż w roku 2013. Proporcjonalnemu podwyższeniu ulegają także wszystkie dodatki do emerytur, m.in.: pielęgnacyjny czy kombatancki. Koszt waloryzacji ponosi Ministerstwo Finansów. W 2014 roku będzie to 2,6 mld zł.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2014 r.,
  • wyrok TK z dnia 17 grudnia 2013 r, o sygnaturze akt SK 29/12,
  • ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

REKLAMA

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

REKLAMA