REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Waloryzacja emerytur w 2014 roku

Aleksandra Pajewska
Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje wzrost świadczeń o 1,6%. /Fot. Fotolia
Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje wzrost świadczeń o 1,6%. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coroczna waloryzacja emerytur rozumiana jest jako mechanizm, który pozwala przystosować wysokość świadczeń emerytalnych do rosnących kosztów utrzymania oraz rosnących zarobków. Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje, że emerytury i renty wzrosną o 1,6%.

Emerytury, podobnie jak renty, należą do świadczeń okresowych. Są wypłacane nawet przez dziesiątki lat po ich nabyciu czy ustaleniu. Realna wartość tych świadczeń zmienia się w czasie. Jest zależna od postępującej inflacji, wskaźnika płac. W praktyce prowadzi to do wniosku, że później przyznane emerytury będą przyznawane od wyższej podstawy. Tym samym ich wartość będzie wyższa niż tych przyznanych wcześniej. Coroczna waloryzacja ma za zadanie dostosować wysokość emerytur do ogólnego poziomu zarobków, kosztów utrzymania. Jest to mechanizm niezbędny, mający na celu zagwarantowanie sprawiedliwego podziału produktów wzrostu gospodarczego.

REKLAMA

REKLAMA

Wyróżniamy waloryzację cenową – dokonywaną na podstawie wzrostu urzędowych cen na towary i usługi, waloryzację płacową – zależną od wskaźnika wzrostu płac oraz waloryzację mieszaną – łączącą oba czynniki. Właśnie na tym, mieszanym kryterium, bazuje ustawa o emeryturach i rentach z FUS. Zakłada ona cenowo – placowy system waloryzacji.

Waloryzacja polega więc na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez wskaźnik waloryzacji. Pod uwagę brana jest kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadzana jest waloryzacja.

Zobacz również: Najniższa emerytura w 2014 roku

REKLAMA

Wskaźnik waloryzacji

Od 21 września 2005 roku wskaźnik waloryzacji stanowi co najmniej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie od roku kalendarzowego, w którym była przeprowadzona ostatnia waloryzacja, do roku poprzedzającego termin tej waloryzacji. Uwzględnia on realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia. Przy obliczeniu wskaźnika bierze się więc pod uwagę zarówno wysokość inflacji jak i co najmniej 20 procent realnego wzrostu wynagrodzeń w poprzednim roku kalendarzowym. Nominalny wzrost przeciętnej emerytury nie może być niższy niż prognozowany na dany rok średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Waloryzacja następuje z urzędu, 1 marca każdego kolejnego roku. Emeryci nie muszą więc ubiegać się o podwyżkę składając wnioski. Ubezpieczyciel sam nalicza i wypłaca świadczenie w nowej wysokości. Komunikat o wysokości wskazanego wskaźnika ogłaszany jest corocznie w dniu 20 lutego. Dotyczy wszystkich świadczeń emerytalnych, niezależnie od tego, kto je wypłaca: ZUS (nauczyciele, pielęgniarki), KRUS (rolnicy) czy inna instytucja (np. Wojskowe Biuro Emerytalne MON – żołnierze). Waloryzacja dotyczy także osób korzystających ze świadczeń przedemerytalnych, pomostowych i kompensacyjnych.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny wydał 17 grudnia 2013 roku orzeczenie w sprawie waloryzacji emerytur służb mundurowych. Stwierdził w nim, że waloryzacja cenowa, choć z zasady jest mniej korzystna dla emerytów niż waloryzacja płacowa, to jednak zapewnia emeryturom zachowanie ich realnej wartości. Obowiązującą wcześniej w systemie służb mundurowych waloryzację płacową zastąpiono mniej korzystną waloryzacją cenową. Ta metoda także realizuje uprawnienie do waloryzacji świadczeń. Dotyczy wszystkich funkcjonariuszy, pobierających emerytury z policyjnego systemu zabezpieczenia emerytalnego. Wszystkie emerytury policyjne od momentu wejścia w życie zakwestionowanego przepisu waloryzowane są według tej samej metody niezależnie od daty uzyskania przez funkcjonariusza świadczenia.

Polecamy serwis: Emerytury

Waloryzacja w roku 2014

Do obliczenia waloryzacji świadczeń potrzebny jest wskaźnik realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2013 r. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) 1 marca 2014 roku renty i emerytury wzrosną o 1,6%. Jest to najniższy wskaźnik w ciągu ostatnich lat. Dla porównania w 2013 roku waloryzacja wyniosła 4%. Realizuje jedynie ustawowe minimum wzrostu świadczeń. W Polsce mamy do czynienia z waloryzacją procentową. Oznacza to, że emerytura każdego uprawnionego wzrasta proporcjonalnie, o określony procent. Wyróżnia się także waloryzację kwotową. W tym przypadku każda emerytura wzrasta o taką samą, wskazaną ustawowo, kwotę. Niezależnie od jej wcześniejszej wysokości. Taki system obowiązywał w Polsce w 2012 roku. Wówczas świadczenia wzrosły o 57 zł netto miesięcznie.

Przeciętna emerytura wzrośnie w 2014 roku o 32 zł.

Najniższa emerytura (831,15 zł) wzrośnie o 13 zł i wyniesie 844,15 zł Średnio emeryci otrzymają około 32 zł więcej niż w roku 2013. Proporcjonalnemu podwyższeniu ulegają także wszystkie dodatki do emerytur, m.in.: pielęgnacyjny czy kombatancki. Koszt waloryzacji ponosi Ministerstwo Finansów. W 2014 roku będzie to 2,6 mld zł.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2014 r.,
  • wyrok TK z dnia 17 grudnia 2013 r, o sygnaturze akt SK 29/12,
  • ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów) i pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - praca albo opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

REKLAMA

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA