REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Waloryzacja emerytur w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje wzrost świadczeń o 1,6%. /Fot. Fotolia
Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje wzrost świadczeń o 1,6%. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coroczna waloryzacja emerytur rozumiana jest jako mechanizm, który pozwala przystosować wysokość świadczeń emerytalnych do rosnących kosztów utrzymania oraz rosnących zarobków. Waloryzacja emerytur w 2014 roku spowoduje, że emerytury i renty wzrosną o 1,6%.

REKLAMA

Emerytury, podobnie jak renty, należą do świadczeń okresowych. Są wypłacane nawet przez dziesiątki lat po ich nabyciu czy ustaleniu. Realna wartość tych świadczeń zmienia się w czasie. Jest zależna od postępującej inflacji, wskaźnika płac. W praktyce prowadzi to do wniosku, że później przyznane emerytury będą przyznawane od wyższej podstawy. Tym samym ich wartość będzie wyższa niż tych przyznanych wcześniej. Coroczna waloryzacja ma za zadanie dostosować wysokość emerytur do ogólnego poziomu zarobków, kosztów utrzymania. Jest to mechanizm niezbędny, mający na celu zagwarantowanie sprawiedliwego podziału produktów wzrostu gospodarczego.

REKLAMA

Wyróżniamy waloryzację cenową – dokonywaną na podstawie wzrostu urzędowych cen na towary i usługi, waloryzację płacową – zależną od wskaźnika wzrostu płac oraz waloryzację mieszaną – łączącą oba czynniki. Właśnie na tym, mieszanym kryterium, bazuje ustawa o emeryturach i rentach z FUS. Zakłada ona cenowo – placowy system waloryzacji.

Waloryzacja polega więc na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez wskaźnik waloryzacji. Pod uwagę brana jest kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadzana jest waloryzacja.

Zobacz również: Najniższa emerytura w 2014 roku

Wskaźnik waloryzacji

REKLAMA

Od 21 września 2005 roku wskaźnik waloryzacji stanowi co najmniej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie od roku kalendarzowego, w którym była przeprowadzona ostatnia waloryzacja, do roku poprzedzającego termin tej waloryzacji. Uwzględnia on realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia. Przy obliczeniu wskaźnika bierze się więc pod uwagę zarówno wysokość inflacji jak i co najmniej 20 procent realnego wzrostu wynagrodzeń w poprzednim roku kalendarzowym. Nominalny wzrost przeciętnej emerytury nie może być niższy niż prognozowany na dany rok średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Waloryzacja następuje z urzędu, 1 marca każdego kolejnego roku. Emeryci nie muszą więc ubiegać się o podwyżkę składając wnioski. Ubezpieczyciel sam nalicza i wypłaca świadczenie w nowej wysokości. Komunikat o wysokości wskazanego wskaźnika ogłaszany jest corocznie w dniu 20 lutego. Dotyczy wszystkich świadczeń emerytalnych, niezależnie od tego, kto je wypłaca: ZUS (nauczyciele, pielęgniarki), KRUS (rolnicy) czy inna instytucja (np. Wojskowe Biuro Emerytalne MON – żołnierze). Waloryzacja dotyczy także osób korzystających ze świadczeń przedemerytalnych, pomostowych i kompensacyjnych.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny wydał 17 grudnia 2013 roku orzeczenie w sprawie waloryzacji emerytur służb mundurowych. Stwierdził w nim, że waloryzacja cenowa, choć z zasady jest mniej korzystna dla emerytów niż waloryzacja płacowa, to jednak zapewnia emeryturom zachowanie ich realnej wartości. Obowiązującą wcześniej w systemie służb mundurowych waloryzację płacową zastąpiono mniej korzystną waloryzacją cenową. Ta metoda także realizuje uprawnienie do waloryzacji świadczeń. Dotyczy wszystkich funkcjonariuszy, pobierających emerytury z policyjnego systemu zabezpieczenia emerytalnego. Wszystkie emerytury policyjne od momentu wejścia w życie zakwestionowanego przepisu waloryzowane są według tej samej metody niezależnie od daty uzyskania przez funkcjonariusza świadczenia.

Polecamy serwis: Emerytury

Waloryzacja w roku 2014

Do obliczenia waloryzacji świadczeń potrzebny jest wskaźnik realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2013 r. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) 1 marca 2014 roku renty i emerytury wzrosną o 1,6%. Jest to najniższy wskaźnik w ciągu ostatnich lat. Dla porównania w 2013 roku waloryzacja wyniosła 4%. Realizuje jedynie ustawowe minimum wzrostu świadczeń. W Polsce mamy do czynienia z waloryzacją procentową. Oznacza to, że emerytura każdego uprawnionego wzrasta proporcjonalnie, o określony procent. Wyróżnia się także waloryzację kwotową. W tym przypadku każda emerytura wzrasta o taką samą, wskazaną ustawowo, kwotę. Niezależnie od jej wcześniejszej wysokości. Taki system obowiązywał w Polsce w 2012 roku. Wówczas świadczenia wzrosły o 57 zł netto miesięcznie.

Przeciętna emerytura wzrośnie w 2014 roku o 32 zł.

Najniższa emerytura (831,15 zł) wzrośnie o 13 zł i wyniesie 844,15 zł Średnio emeryci otrzymają około 32 zł więcej niż w roku 2013. Proporcjonalnemu podwyższeniu ulegają także wszystkie dodatki do emerytur, m.in.: pielęgnacyjny czy kombatancki. Koszt waloryzacji ponosi Ministerstwo Finansów. W 2014 roku będzie to 2,6 mld zł.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2013 r. w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2014 r.,
  • wyrok TK z dnia 17 grudnia 2013 r, o sygnaturze akt SK 29/12,
  • ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerytalna rewolucja Karola Nawrockiego: 150 zł podwyżki co roku dla seniorów?

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki zapowiedział rewolucję w sposobie waloryzacji emerytur i rent. Jego obietnica może oznaczać realne zmiany w domowych budżetach milionów polskich emerytów – szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia. Czy nowy system będzie bardziej sprawiedliwy? Jakie konkretnie rozwiązania zapowiada Nawrocki? I kto zyska najwięcej?

Inwigilowani? ZUS udostępni dane przedsiębiorców bankom, instytucjom finansowym, kredytowym czy pożyczkowym

Czujemy się w pewnym sensie inwigilowani - podkreślają przedsiębiorcy, którzy zapoznają się z kolejnym projektem zmian przepisów przygotowanym przez MRPiPS. Tym razem chodzi o zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Generalnie intencja jest taka, że ZUS udostępni dane z kont płatników składek szerszemu gronu podmiotów: bankom, instytucjom finansowym, kredytowym, pożyczkowym. Po co? Pytają przedsiębiorcy.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

REKLAMA

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

REKLAMA