REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK - potrzeba zabezpieczenia oszczędności

Subskrybuj nas na Youtube
Pracownicze Plany Kapitałowe PPK dodatkowa emerytura 2019
Pracownicze Plany Kapitałowe PPK dodatkowa emerytura 2019
sejm.gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicze Plany Kapitałowe to dobre rozwiązanie dla przyszłych emerytów, jednak wymaga pewnych zmian. Należy przede wszystkim wypracować zabezpieczenie oszczędności uczestników programu w celu wzbudzenia zaufania obywateli do nowej instytucji.

Pracownicze Plany Kapitałowe – trzy powody do dialogu

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to zdaniem Pracodawców RP korzystne, choć niewystarczające działanie na rzecz przyszłych emerytów. PPK nie rozwiążą wszystkich problemów, a programowi towarzyszy uzasadniona niepewność. Potrzebne są wiarygodne mechanizmy, które zablokują możliwość przejęcia tych pieniędzy pracowników przez państwo – tak, jak to było z OFE. PPK wymaga podjęcia pilnych prac w ramach Rady Dialogu Społecznego.

REKLAMA

Polecamy: Kompendium Prawa Pracy (26-27.02) Warsztaty z istotnych zmian w prawie pracy

Dysfunkcyjność systemu emerytalnego w Polsce

Z pewnością obecny system emerytalny jest niewydolny, a jego dysfunkcjonalność będzie się tylko pogłębiać. Rząd dopłaca do emerytur miliardy złotych rocznie. Za sprawą niekorzystnej demografii i zmniejszającej się liczby pracowników oraz zwiększającej pracowników kwoty te będą tylko rosnąć.

Utrata oszczędności - brak zaufania obywateli

Problem nie jest nowy. Już dwukrotnie kolejne rządy obiecywały polskim pracownikom korzystne zmiany dotyczące przyszłych emerytur. Dwukrotnie też pracownicy tracili swoje pieniądze. Najpierw okazało się, że Fundusz Ubezpieczeń Społecznych nie tylko nie zawiera żadnych środków, ale na dodatek zadłużenie państwa wobec własnych Obywateli liczone jest w biliardach złotych. Drugi raz odebrano Polakom oszczędności, które zgromadzili oni w OFE. Z dnia na dzień okazało się, że pieniądze te nie należą wcale to tych osób, które je zaoszczędziły, ale do państwa, które może z nimi zrobić co chce.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców - wydanie specjalne nr 2/2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PPK- potrzeba zabezpieczenia oszczędności

Trzeci raz taka sytuacja nie może się powtórzyć. Bez wątpienia nadużyto już zaufania Obywateli. Jeśli PPK ma mieć szanse na sukces, to zabezpieczeniem musi może być wiarygodny mechanizm uniemożliwiający kolejnym rządom wyciąganie z kieszeni osób pracujących ich oszczędności emerytalnych. Takiego rozwiązania obecnie jednak brakuje. Dlatego konieczne jest pilne podjęcie wspólnych prac przez wszystkich zainteresowanych tj. zarówno rząd, jak pracowników i pracodawców nad wypracowaniem odpowiednich zabezpieczeń w ramach Rady Dialogu Społecznego.

Reforma FUS i zasad wypłacania środków emerytom

Pamiętać należy, że środki możliwe do uzyskania przez przyszłych emerytów prawdopodobnie nie okażą się wystarczające. PPK nie jest zatem ostatecznym rozwiązaniem problemu emerytur. Konieczna jest także pilna reforma Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz zasad wypłacania środków obecnym emerytom. To niezwykle trudne zadanie. Trzeba będzie otwarcie przyznać, że nie stać nas na dalsze pogłębianie deficytu funduszu emerytalnego. Dlatego rozwiązanie tego problemu wymaga wypracowania szerokiego porozumienia. Dopiero w ten sposób zostanie znaleziona droga wyjścia z emerytalnej pułapki zastawionej na Polaków jeszcze w ubiegłym stuleciu. Konieczne jest zwiększenia aktywności Rady Dialogu Społecznego.

Niższe wynagrodzenia

REKLAMA

Wprowadzenie PPK dostarczy także jeszcze jednego powodu dla zintensyfikowania prac rządu, przedstawicieli pracowników i pracodawców w ramach RDS. Program ten bowiem niekorzystnie wpłynie na bieżące dochody pracowników. W Polsce niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak wielkim obciążeniem dla budżetów domowych są podatki. Wysiłki pracodawców na rzecz podnoszenia płac nie są często widoczne dla pracowników. Winę za ten stan rzeczy ponosi system podatkowy, a nie jak się często wydaje pracownikom - niechęć pracodawców.

Za sprawą PPK pracownicy na korzystnych warunkach będą mogli zgromadzić oszczędności. Jednak pierwszymi rezultatami działania programu będzie niestety spadek ich dochodów. Obecnie pracownicy słusznie oczekują nie obniżek, ale podwyżek swoich wynagrodzeń. Jeśli mają one być odczuwalne dla pracowników, a jednocześnie mają doprowadzić do rozwoju polskiej gospodarki konieczne będzie podjęcie rozmów na ten temat w ramach Rady Dialogu Społecznego. Bez wypracowania nowych rozwiązań może łatwo dojść do sytuacji, w której podwyższanie wynagrodzeń netto, czyli tych które są wypłacane pracownikom nie będzie możliwe. Inny scenariusz to podwyżki, których rezultatem będzie utrata konkurencyjności gospodarki, a w konsekwencji likwidowanie stanowisk pracy i zwolnienia pracowników.

PPK przedmiotem prac Rady Dialogu Społecznego

Pracodawcy RP w pełni popierają PPK. To ciekawe rozwiązanie i może okazać się korzystne dla pracowników. Niestety nie stanowi ono rozwiązania wszystkich problemów. Konieczne jest jego dopracowanie. Rada Dialogu Społecznego, w której pracach uczestniczą eksperci zarówno rządu, jak pracowników i pracodawców została powołana właśnie po to, aby przygotowywać wysokiej jakości rozwiązania. Nie oznacza to, że musi wydłużać się czas wprowadzania niezbędnych reform. Przeciwnie, dzięki dialogowi można uzyskać nie tylko lepsze wyniki, ale także osiągać cele w krótszym czasie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. Pełczyńska-Nałęcz: to przekręt! deweloperzy sprzedają "pseudometry" - tj. powierzchnię pod ścianami działowymi. Jak być powinno wyjaśnia PKN

W dniu 30 czerwca 2025 r. minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz napisała na platwormie X: "Od prawie 30 lat deweloperzy sprzedają Polakom za ciężkie pieniądze pseudometry, czyli metry pod ścianami działowymi. A kolejne rządy pozostają zaskakująco bezsilnej w tej kwestii. Ofiarą tych nieuczciwych praktyk padło nawet setki tysięcy konsumentów, którzy stracili w sumie miliardy zł na rzeczy deweloperów." Z tego powodu napisała pismo do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o podjęcie działań. Zasady uwzględniania ścian działowych przy obliczaniu powierzchni użytkowej budynku, w świetle normy PN-ISO 9836 wyjaśnił Andrzej Pogorzelski, Przewodniczący Komitetu Technicznego 232 ds. Zasad Sporządzania Dokumentacji Projektowej w Budownictwie w Polskim Komitecie Normalizacyjnym.

Od 1 lipca 2025 r. zmiany w czasie pracy dla dużej grupy zawodowej, bo wdrożono dyrektywę

Już od 1 lipca 2025 r. dla bardzo dużej grupy zawodowej w Polsce wejdą w życie istotne zmiany w zakresie ewidencji czasu wolnego, ewidencji czasu pracy, służby w nocy i zasad rozliczania i odbierania dni wolnych. Wszystko za sprawą tzw. równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dopiero teraz dostosowano ustawę i rozporządzenie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającą dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 79).

Posiedzenie Sądu Najwyższego ws. ważności wyborów Prezydenta RP [na żywo]

We wtorek, 1 lipca 2025 r. Sąd Najwyższy podejmie uchwałę w przedmiocie stwierdzenia ważności wyborów Prezydenta RP przeprowadzonych w dniach 18 maja 2025 r. oraz 1 czerwca 2025 r. Transmisja na żywo.

Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

REKLAMA

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

REKLAMA