REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK - potrzeba zabezpieczenia oszczędności

Pracownicze Plany Kapitałowe PPK dodatkowa emerytura 2019
Pracownicze Plany Kapitałowe PPK dodatkowa emerytura 2019
sejm.gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicze Plany Kapitałowe to dobre rozwiązanie dla przyszłych emerytów, jednak wymaga pewnych zmian. Należy przede wszystkim wypracować zabezpieczenie oszczędności uczestników programu w celu wzbudzenia zaufania obywateli do nowej instytucji.

Pracownicze Plany Kapitałowe – trzy powody do dialogu

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to zdaniem Pracodawców RP korzystne, choć niewystarczające działanie na rzecz przyszłych emerytów. PPK nie rozwiążą wszystkich problemów, a programowi towarzyszy uzasadniona niepewność. Potrzebne są wiarygodne mechanizmy, które zablokują możliwość przejęcia tych pieniędzy pracowników przez państwo – tak, jak to było z OFE. PPK wymaga podjęcia pilnych prac w ramach Rady Dialogu Społecznego.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Kompendium Prawa Pracy (26-27.02) Warsztaty z istotnych zmian w prawie pracy

Dysfunkcyjność systemu emerytalnego w Polsce

Z pewnością obecny system emerytalny jest niewydolny, a jego dysfunkcjonalność będzie się tylko pogłębiać. Rząd dopłaca do emerytur miliardy złotych rocznie. Za sprawą niekorzystnej demografii i zmniejszającej się liczby pracowników oraz zwiększającej pracowników kwoty te będą tylko rosnąć.

Utrata oszczędności - brak zaufania obywateli

Problem nie jest nowy. Już dwukrotnie kolejne rządy obiecywały polskim pracownikom korzystne zmiany dotyczące przyszłych emerytur. Dwukrotnie też pracownicy tracili swoje pieniądze. Najpierw okazało się, że Fundusz Ubezpieczeń Społecznych nie tylko nie zawiera żadnych środków, ale na dodatek zadłużenie państwa wobec własnych Obywateli liczone jest w biliardach złotych. Drugi raz odebrano Polakom oszczędności, które zgromadzili oni w OFE. Z dnia na dzień okazało się, że pieniądze te nie należą wcale to tych osób, które je zaoszczędziły, ale do państwa, które może z nimi zrobić co chce.

REKLAMA

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców - wydanie specjalne nr 2/2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PPK- potrzeba zabezpieczenia oszczędności

Trzeci raz taka sytuacja nie może się powtórzyć. Bez wątpienia nadużyto już zaufania Obywateli. Jeśli PPK ma mieć szanse na sukces, to zabezpieczeniem musi może być wiarygodny mechanizm uniemożliwiający kolejnym rządom wyciąganie z kieszeni osób pracujących ich oszczędności emerytalnych. Takiego rozwiązania obecnie jednak brakuje. Dlatego konieczne jest pilne podjęcie wspólnych prac przez wszystkich zainteresowanych tj. zarówno rząd, jak pracowników i pracodawców nad wypracowaniem odpowiednich zabezpieczeń w ramach Rady Dialogu Społecznego.

Reforma FUS i zasad wypłacania środków emerytom

Pamiętać należy, że środki możliwe do uzyskania przez przyszłych emerytów prawdopodobnie nie okażą się wystarczające. PPK nie jest zatem ostatecznym rozwiązaniem problemu emerytur. Konieczna jest także pilna reforma Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz zasad wypłacania środków obecnym emerytom. To niezwykle trudne zadanie. Trzeba będzie otwarcie przyznać, że nie stać nas na dalsze pogłębianie deficytu funduszu emerytalnego. Dlatego rozwiązanie tego problemu wymaga wypracowania szerokiego porozumienia. Dopiero w ten sposób zostanie znaleziona droga wyjścia z emerytalnej pułapki zastawionej na Polaków jeszcze w ubiegłym stuleciu. Konieczne jest zwiększenia aktywności Rady Dialogu Społecznego.

Niższe wynagrodzenia

Wprowadzenie PPK dostarczy także jeszcze jednego powodu dla zintensyfikowania prac rządu, przedstawicieli pracowników i pracodawców w ramach RDS. Program ten bowiem niekorzystnie wpłynie na bieżące dochody pracowników. W Polsce niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak wielkim obciążeniem dla budżetów domowych są podatki. Wysiłki pracodawców na rzecz podnoszenia płac nie są często widoczne dla pracowników. Winę za ten stan rzeczy ponosi system podatkowy, a nie jak się często wydaje pracownikom - niechęć pracodawców.

Za sprawą PPK pracownicy na korzystnych warunkach będą mogli zgromadzić oszczędności. Jednak pierwszymi rezultatami działania programu będzie niestety spadek ich dochodów. Obecnie pracownicy słusznie oczekują nie obniżek, ale podwyżek swoich wynagrodzeń. Jeśli mają one być odczuwalne dla pracowników, a jednocześnie mają doprowadzić do rozwoju polskiej gospodarki konieczne będzie podjęcie rozmów na ten temat w ramach Rady Dialogu Społecznego. Bez wypracowania nowych rozwiązań może łatwo dojść do sytuacji, w której podwyższanie wynagrodzeń netto, czyli tych które są wypłacane pracownikom nie będzie możliwe. Inny scenariusz to podwyżki, których rezultatem będzie utrata konkurencyjności gospodarki, a w konsekwencji likwidowanie stanowisk pracy i zwolnienia pracowników.

PPK przedmiotem prac Rady Dialogu Społecznego

Pracodawcy RP w pełni popierają PPK. To ciekawe rozwiązanie i może okazać się korzystne dla pracowników. Niestety nie stanowi ono rozwiązania wszystkich problemów. Konieczne jest jego dopracowanie. Rada Dialogu Społecznego, w której pracach uczestniczą eksperci zarówno rządu, jak pracowników i pracodawców została powołana właśnie po to, aby przygotowywać wysokiej jakości rozwiązania. Nie oznacza to, że musi wydłużać się czas wprowadzania niezbędnych reform. Przeciwnie, dzięki dialogowi można uzyskać nie tylko lepsze wyniki, ale także osiągać cele w krótszym czasie.

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA