REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja zbiórek publicznych 2017/2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Mazurek
Organizacja zbiórek publicznych 2017/2018 /Fot. Fotolia
Organizacja zbiórek publicznych 2017/2018 /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzanie zbiórek, a więc zbieranie datków w przestrzeni publicznej to częsta praktyka pozyskania środków dla realizacji celów jej organizatorów. Czy dopełnienie wszystkich formalności, w tym uzyskanie pozwoleń jest żmudnym wysiłkiem i kto może wyjść z inicjatywą działania?

REKLAMA

Zbiórka publiczna w świetle prawa rozumiana jest jako pozyskiwanie ofiar w gotówce lub w naturze (pieniędzy, darów rzeczowych) w miejscu publicznym na cel, który mieści się w sferze realizacji zadań uznawanych za sferę pożytku publicznego oraz na cele religijne. Wspomniane w definicji legalnej pojęcie „miejsca publicznego” nie jest dookreślone, stanowi je miejsce ogólnodostępne, a w szczególności ulice, place, parki i cmentarze.

REKLAMA

Za zbiórkę publiczną nie będzie się uważać gromadzenia środków:
-
na cele religijne, na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz na utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywa się to w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony;
- w drodze loterii pieniężnych i fantowych;
-wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę;
- wśród młodzieży szkolnej na terenach szkolnych, odbywających się na podstawie pozwolenia władz szkolnych;
- w ramach zbiórek koleżeńskich odbywających się w lokalu urzędu publicznego na podstawie pozwolenia kierownika urzędu, lub innym zakładzie pracy.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Kto może przeprowadzić zbiórkę publiczną?

Organizatorem zbiórki mogą być przede wszystkim organizacje pozarządowe, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne, spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, kluby sportowe (i inne określone w art. 3 pkt. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), a także komitet społeczny powołany w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej.

Zasady prowadzenia zbiórek

Obecne regulacje prawne, w odróżnieniu od obowiązującej ustawy z 1933 r., która dla przeprowadzenia zbiórki publicznej nakładała obowiązek uzyskania odpowiedniego pozwolenia w formie decyzji administracyjnej, wymagają jedynie elektronicznego zgłoszenia zbiórki na ogólnopolskim elektronicznym portalu przez jej organizatora i przy pomocy elektronicznego formularza, który musi zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (dopuszcza się także możliwość zgłoszenia w formie papierowej z własnoręcznym podpisem organizatora). Informację na stronie zamieszcza minister właściwy do spraw administracji publicznej, po zweryfikowaniu zgłoszenia – w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego otrzymania w postaci elektronicznej albo 7 dni roboczych od dnia otrzymania zgłoszenia w postaci papierowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Sprawy urzędowe

W przypadku zbiórki publicznej organizowanej przez komitet społeczny, członkowie komitetu dołączają do zgłoszenia zbiórki publicznej także akt założycielski.

Każda osoba zaangażowana w zbiórkę powinna mieć na sobie identyfikator, który będzie wskazywać jej imię i nazwisko, a także uwidoczni nazwę, cel i numer zbiórki publicznej.

W tym samym czasie organizator zbiórki może prowadzić więcej niż jedną zbiórkę publiczną – ważne jest, by na portalu prowadzonym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji była widoczna o tym adnotacja, a także, by organizator zbiórki dostarczył ministerstwu sprawozdania o wysokości i rodzajach zebranych środków oraz ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar.

Zgłoszenie zbiórki publicznej

Zgłoszenie zbiórki publicznej powinno zawierać następujące elementy:

1) cel zbiórki publicznej;

2) dane organizatora zbiórki;

3) dane osoby uprawnionej do reprezentowania organizatora zbiórki;

4) sposób prowadzenia zbiórki publicznej;

5) miejsce prowadzenia zbiórki publicznej;

6) termin rozpoczęcia i termin zakończenia zbiórki publicznej;

7) przewidywane koszty niezbędne do zorganizowania i przeprowadzenia zbiórki, które zostaną pokryte z zebranych ofiar.

Uzupełnienie braków zgłoszenia

W przypadku, gdy zgłoszenie jest wypełnione nieprawidłowo lub, gdy nie dołączono do niego aktu założycielskiego, minister właściwy do spraw administracji publicznej powinien poinformować zgłaszającego niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych do dnia, kiedy wpłynęło do niego zgłoszenie elektroniczne lub 7 dni roboczych dla zgłoszeń dokonanych w postaci papierowej. Ten, który zgłosił zbiórkę ma czas na uzupełnienie w terminie 7 dni, w przeciwnym razie niedopełnienie formalności spowoduje pozostawienie zgłoszenia bez rozpoznania.

Zmiany w trakcie przeprowadzanej zbiórki

W momencie już odbywającej się zbiórki, możliwa jest zmiana jej celu, niemniej jednak musi to być cel zgodny z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub religijny. A w przypadku zmiany danych zawartych w zgłoszeniu, organizator zbiórki musi powtórnie zgłosić ją właściwemu ministrowi i czyni to w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Sankcje za niedostosowanie się do wymogów ustawowych organizacji zbiórki

Konsekwencje prawne w tym zakresie są przewidziane w kodeksie wykroczeń, który mówi, że wobec osoby organizującej lub przeprowadzającej zbiórkę bez wymaganego zgłoszenia zbiórki publicznej lub niezgodnie z nią, podlega karze grzywny.

Zobacz: Gmina

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1223)
- Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
(Dz. U. 2016, poz. 1579)
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2016, poz. 1817 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 482, z późn. zm.)

- Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji 9 czerwca 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących zbiórek publicznych (Dz.U. 2014 poz. 833)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zabronią nam budowy domów na własnej działce? Wszystko przez zmianę przepisów

Czy to możliwe, że tysiące działek stracą charakter budowlany? Boją się tego ich właściciele. Skąd te obawy? Chodzi o decyzje o warunkach zabudowy, które tylko do końca tego roku będą wydawane bezterminowo. Od stycznia 2026 roku okres ich ważności wyniesie pięć lat. Ta zmiana przepisów powoduje, że na samorządy spadła lawina wniosków o tak zwane wuzetki.

Inauguracja pontyfikatu Leona XIV [Transmisja na żywo]

W niedzielę 18 maja nastąpi uroczysta inauguracja pontyfikatu Leona XIV. O godz. 10:00 w Bazylice Świętego Piotra i na Placu przed nią Papież Leon XIV oficjalnie rozpocznie swoją posługę jako następca Świętego Piotra, i pasterz Kościoła katolickiego. Na Papieża zostaną nałożone m.in. paliusz i Pierścień Rybaka.

Od 1 września 2025 r. nowy zakaz w usługach. Szczególnie ucierpią kobiety i pracownicy pracujący w tej branży

Od 1 września 2025 r. będzie nowy zakaz dla przedsiębiorców, co wpłynie znacznie na branże usług i sytuacje pracowników. Zmiany będą też wpływały na klientów salonów, szczególnie kobiety! Chodzi o konieczność wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz.U.UE.L.2009.342.59) i jego załączników. Sanepid już alarmuje, że przedsiębiorcy powinni się przygotować na zmianę.

Wybory na Prezydenta RP [RELACJA NA ŻYWO]

Dziś w godzinach 7:00-20:00 odbędzie się głosowanie na Prezydenta RP.

REKLAMA

Wyborcze ABC w wyborach prezydenckich w 2025 r. Jak znaleźć swoją komisję wyborczą i oddać ważny głos? Co każdy wyborca wiedzieć powinien

Na konferencji prasowej w dniu 16 maja 2025 r. przedstawiciele Państwowej Komisji Wyborczej przedstawili najważniejsze dane i zasady dot. najbliższych wyborów prezydenckich, które odbędą się w niedzielę 18 maja (I tura) i ew. 1 czerwca (II tura).

Wieczór wyborczy na żywo – już 18 maja!

Zapraszamy na wyjątkową transmisję wieczoru wyborczego, przygotowaną wspólnie przez redakcje infor.pl, dziennik.pl, forsal.pl oraz Dziennik Gazeta Prawna.

5 mniej znanych świadczeń z MOPS. Kto je otrzymuje?

Wsparcie udzielane przez ośrodki pomocy społecznej obejmuje nie tylko zasiłki stałe, okresowe, pielęgnacyjne czy dodatki mieszkaniowe. Jakie jeszcze świadczenia można uzyskać z MOPS? Prezentujemy aktualne kryteria i kwoty obowiązujące w 2025 r.

Osoby niepełnosprawne: Jesteśmy schorowani, zmęczeni, bezradni i zdeterminowani. Zróżnicowanie z uwagi na wiek [Drugi dodatek do renty]

Opublikowaliśmy artykuł o bieżącym stanie prac rządu nad ustawą wprowadzającą drugi dodatek do rent - tym razem nie chodzi o rentę socjalną, a chorobową. Po artykule otrzymaliśmy listy od czytelników. Jeden publikujemy.

REKLAMA

Wybory 2025. W tych miastach w niedzielę darmowa komunikacja

18 maja odbędą się wybory na Prezydenta RP. Mieszkańcy wielu miast będą mogli w ten dzień jeździć komunikacją za darmo.

Darowizna od najbliższych a podatek – czy trzeba coś zapłacić?

Darowizna pieniężna od rodzica dla dziecka może być całkowicie zwolniona z podatku – ale tylko wtedy, gdy spełnione zostaną konkretne warunki. Nawet niewielki błąd formalny, np. niewłaściwy sposób przekazania środków, może kosztować podatnika sporo. Jak więc prawidłowo przeprowadzić darowiznę i uniknąć podatkowych pułapek?

REKLAMA