REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo o zgromadzeniach - nowelizacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo o zgromadzeniach. /Fot. Fotolia
Prawo o zgromadzeniach. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubiegłoroczne obchody Święta Niepodległości w Warszawie z pewnością na długo zapisały się w pamięci nie tylko mieszkańców Warszawy, ale i milionów odbiorców wszelkich mass mediów. Z przykrością należy stwierdzić, że nie są to pozytywne wspomnienia, które mogłyby zachęcić do uczestnictwa w tych obchodach lub w innych zgromadzeniach organizowanych na terytorium RP.

Mogliśmy wówczas zaobserwować wiele drastycznych starć uczestników manifestacji o zbliżonych i całkowicie odmiennych od siebie ideach i światopoglądach, jak również niezliczoną liczbę bójek demonstrantów z jednostkami Policji. Niewątpliwie, wspomniane wydarzenia ujawniły słabość instytucji uregulowanych w dotychczas obowiązującej ustawie z 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz.U. z 1990 r., Nr 51, poz. 297 z późn. zm., dalej „Ustawa”).

REKLAMA

Jednakże, równocześnie stanowiły one impuls do zmiany Ustawy w celu uniknięcia w przyszłości sytuacji, które godzą w porządek publiczny, bezpieczeństwo uczestników manifestacji i osób postronnych, znajdujących się w miejscu manifestacji. Pomimo licznych sprzeciwów wyrażanych przez przedstawicieli różnych środowisk w trakcie konsultacji społecznych nad zmianą Ustawy, zmienione przepisy Ustawy weszły w życie począwszy od 9 listopada 2012 roku.

Zakaz organizacji dwóch lub więcej zgromadzeń

REKLAMA

Jednym z fundamentalnych mechanizmów wprowadzonych w drodze ww. zmiany Ustawy jest zakazanie organizacji dwóch lub więcej zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie, na tożsamych lub zbliżonych trasach przejścia w sytuacji, gdy nie jest możliwe ich oddzielenie lub odbycie w taki sposób, aby ich przebieg nie zagrażał życiu, zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach. Powyższe rozwiązanie ma służyć ograniczeniu coraz częściej występujących niebezpiecznych sytuacji, w których rejestracja jednej manifestacji stanowi bodziec dla przeciwników tej manifestacji do organizacji kontrmanifestacji. 

Na wypadek zaistnienia sytuacji, w których nie będzie możliwe równoczesne odbycie się zgromadzeń w tym samym czasie, miejscu i na tej samej bądź zbliżonej trasie przebiegu, zmienione przepisy Ustawy wyposażyły organ gminy w prawo do wezwania organizatora później zgłoszonego zgromadzenia do zmiany miejsca, czasu lub trasy przejścia uczestników zgromadzenia. Wskazane uregulowanie urzeczywistnia dobrze znaną wszystkim zasadę: „kto pierwszy, ten lepszy”, tzn. ten organizator zgromadzenia ma zagwarantowane pierwszeństwo organizacji zgromadzenia w danym miejscu i czasie, który pierwszy zawiadomi o organizacji tego zgromadzenia właściwy organ gminy. Wprowadzenie w życie tej zasady pozytywnie wpłynie na realizację konstytucyjnego prawa do zgromadzeń, jak i na poszanowanie bezpieczeństwa uczestników zgromadzeń i osób, które znajdują się w miejscu, gdzie odbywają się te zgromadzenia.

Zobacz serwis: Konstytucja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o zakazie organizacji zgromadzenia

Aby uniknąć sytuacji, w których pomimo wezwania organu gminy, organizator zgromadzenia publicznego zgłoszonego później nie zmieni miejsca, czasu lub trasy przejścia jego uczestników, zmienione przepisy Ustawy przyznały organowi gminy prawo do wydania decyzji o zakazie organizacji zgromadzenia zgłoszonego później. Regulacja ta stanowi prymat ochrony porządku publicznego przed zamieszkami ulicznymi nad prawem każdego człowieka do zrzeszania się, wolności wyrażania poglądów i wypowiedzi.

Inne zakazy wprowadzone Ustawą

Równie istotną „nowością”, wprowadzoną przez zmienione przepisy Ustawy jest zakazanie posiadania broni, materiałów wybuchowych lub pirotechnicznych, a także innych niebezpiecznych materiałów lub narzędzi przez uczestników zgromadzeń. Uregulowanie ww. kwestii przez ustawodawcę należy ocenić pozytywnie, mając na uwadze powszechne posługiwanie się materiałami pirotechnicznymi (tj. race czy petardy) przez uczestników ubiegłorocznych obchodów Święta Niepodległości w Warszawie.

Oznaczenie przewodniczącego zgromadzenia

Doniosłe znaczenie z punktu widzenia ochrony porządku publicznego w RP mają również zmienione przepisy Ustawy w zakresie właściwego oznaczenia przewodniczącego zgromadzenia. Zgodnie z tymi przepisami każdy przewodniczący zgromadzenia w trakcie trwania takiego zgromadzenia powinien posiadać elementy wyróżniające go z tłumu, w szczególności: identyfikator zawierający przede wszystkim jego imię i nazwisko, zdjęcie oraz określenie pełnionej przez niego funkcji przewodniczącego. Wskazać należy, że obowiązek wyposażenia przewodniczącego we wskazany identyfikator spoczywa na organie gminy.

Odpowiedzialność przewodniczącego zgromadzenia

W myśl zmienionych przepisów Ustawy na przewodniczącego zgromadzenia została nałożona również odpowiedzialność za zgodny z przepisami prawa przebieg zgromadzenia oraz przeprowadzenie tego zgromadzenia w sposób, który zapobiegnie powstaniu szkód z winy uczestników zgromadzenia. Obciążenie przewodniczącego  odpowiedzialnością za realizację wskazanych obowiązków ma na celu zapewnienie pokojowego charakteru zgromadzenia. Podkreślenia wymaga fakt, że zmienione przepisy Ustawy wprowadziły sankcję za umyślne zaniechanie realizacji ww. obowiązków przez przewodniczącego zgromadzenia, w postaci kary grzywny.

Zobacz: Kara grzywny

Obowiązki organów gminy

Warto także zaznaczyć, że w dotychczasowym stanie prawnym, organy gminy miały jedynie możliwość, a nie obowiązek delegacji swoich przedstawicieli na organizowane zgromadzenie. Tymczasem, zmienione przepisy Ustawy obligują organy gminy do delegacji swoich przedstawicieli na zgromadzenie w przypadku, gdy przewidywana liczba uczestników zgromadzenia jest większa niż 500 osób lub gdy istnieje ryzyko niebezpieczeństwa naruszenia porządku publicznego. Wprowadzona zmiana może przyczynić się do usprawnienia dotychczas funkcjonujących mechanizmów reakcji na ewentualne zakłócenia porządku publicznego, a tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników zgromadzeń.

Zobacz serwis: Gmina

Podsumowanie

Reasumując należy stwierdzić, że zmienione przepisy Ustawy mogą pozytywnie wpłynąć na zagwarantowanie osobom przebywającym na terytorium RP prawa do wolności zgromadzeń. Jednocześnie, zapewniają one ochronę innych wartości konstytucyjnych, w szczególności porządku publicznego i bezpieczeństwa uczestników zgromadzeń. W celu zapewnienia bezpieczeństwa tym osobom, zmienione przepisy Ustawy zakazują w określonych sytuacjach organizacji dwóch lub więcej zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie. Ponadto, wprowadzają one zakaz posiadania broni, materiałów wybuchowych lub pirotechnicznych oraz innych niebezpiecznych narzędzi przez uczestników zgromadzeń.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zagraniczny pracodawca zatrudniający w Polsce pracowników musi wdrożyć PPK?

Program PPK został stworzony, aby umożliwić pracownikom regularne gromadzenie środków stanowiących dodatkowe zabezpieczenie emerytalne. Oszczędności w ramach PPK pochodzą z 3 różnych źródeł: od pracownika, od pracodawcy a także od państwa. Obowiązkiem wdrożenia PPK objęci są wszyscy pracodawcy zatrudniający w Polsce pracowników. Nie jest to jednak tylko obowiązek, pracodawcy mogą wykorzystać fakt zapewnienia pracownikom możliwości uczestnictwa w PPK jako element motywacyjny. Wielu pracodawców, stosując pewne obiektywne kryteria (np. staż pracy w firmie), oferuje pracownikom finansowanie dodatkowej składki PPK finansowanej przez zakład pracy. Niewątpliwie, jest to jeden z elementów podnoszących atrakcyjność danego pracodawcy na rynku pracy.

Zasiłek pogrzebowy 2026 – nie tylko podwyżka ale i zmiany w formalnościach, wnioskach, terminie wypłaty

Od 1 stycznia 2026 r. w przepisach dotyczących zasiłku pogrzebowego zajdą duże zmiany. Najważniejszą jest z pewnością pierwsza od ponad 14 lat podwyżka kwoty zasiłku (z 4 tys. zł do 7 tys. zł). Zmiana ta wynika z ustawy z 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zawiera także mechanizm waloryzacji kwoty zasiłku pogrzebowego i wprowadzi nowy zasiłek celowy z pomocy społecznej na pokrycie uzasadnionych i udokumentowanych kosztów pogrzebu – jeżeli przekraczają wysokość zasiłku pogrzebowego. Ale ponadto podpisana 21 sierpnia 2025 r. kolejna nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zmieni od nowego roku zasady i tryb składania oraz rozpatrywania wniosków o zasiłek pogrzebowy. Zajdą również zmiany w zakresie trybu i sposobu wypłaty zasiłku pogrzebowego.

Pułapka w rządowym pilotażu! Firmy zapłacą wyższe podatki i składki. „To zaskakujące, że nikt z rządu o tym nie uprzedził”

Okazuje się, że pracodawca, który skorzysta z pilotażowego programu skróconego czasu pracy, zapłaci większe podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. „To zaskakujące, że nikt z rządu o tym nie uprzedził” – czytamy w dzisiejszym „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Urodzenie martwego dziecka - nowe zasady składania dokumentów do zasiłku macierzyńskiego i pogrzebowego od 6 sierpnia 2025 r.

W dniu 6 sierpnia 2025 roku weszły w życie przepisy, które umożliwiają ustalenie prawa do zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego lub zasiłku pogrzebowego na podstawie zaświadczenia o martwym urodzeniu. W przypadku zasiłku pogrzebowego będzie to możliwe również na podstawie karty zgonu.

REKLAMA

Kierowcy: będą nowe zakazy i wysokie kary. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za pewne zachowania

Kierowcy - będzie nowy zakaz. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za drift i celową utratę przyczepności. Dlaczego? Bo jak wskazuje projektodawca: problem nielegalnych wyścigów, rajdów i tym podobnych imprez odbywających się na drogach, na których odbywa się ruch kołowy, staje się coraz bardziej odczuwalny i ma coraz większy wpływ na spadek poczucia bezpieczeństwa wśród użytkowników dróg.

Sprzeczności u osób niepełnosprawnych. W PZON bez stopnia niepełnosprawności (nawet lekkiego i umiarkowanego). MOPS bez świadczeń. WKL - trwała niezdolność

Infor.pl opublikował artykuł opisujący perypetie "mundurowej" osoby niepełnosprawnej, która musi stawać przed komisjami lekarskimi wojskowymi (w celu potwierdzenia niepełnosprawności), a następnie przed analogicznymi komisjami "cywilnymi". Wynika to z tego, że orzeczenia "wojskowe" o niepełnosprawności nie są akceptowane przez systemy świadczeń "cywilnych" dla niepełnosprawnych. Stan zdrowia osoby niepełnosprawnej w pierwszej historii ewoluował między stopniem lekkim niepełnosprawności a umiarkowanym. Po artykule otrzymaliśmy listy osób niepełnosprawnych "mundurowych", które "krążą" między komisjami "wojskowymi" a cywilnymi". M.in. napisał do nas czytelnik, który został uznany za osobę niezdolną do służby wojskowej (z uwagi na trwałe okaleczenie) oraz jednocześnie za całkowicie zdrową według Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (PZON). Pierwszy artykuł dotyczył historii osoby uznawanej za niepełnosprawną zarówno według komisji "cywilnych" jak i "wojskowych". Historia poniżej to człowiek okaleczony (według lekarzy wojskowych) oraz jednocześnie zdrowy (według lekarzy cywilnych).

Duża zmiana w sprawach frankowych. W niektórych sądach spadek liczby pozwów r/r jest nawet 60-proc. [DANE Z SĄDÓW]

Tysiące frankowiczów wciąż idą na zwarcie z bankami, ale impet słabnie. Do sądów wpływa coraz mniej pozwów. W I połowie 2025 roku do 47 sądów okręgowych w całej Polsce wpłynęło ok. 25,5 tys. pozwów w sprawach frankowych. W analogicznym okresie zeszłego roku odnotowano ich blisko 40 tys. To spadek o 36,5% rdr. Natomiast w niektórych sądach wyniósł on nawet 60% rdr.

Nie tylko sprawca może być odpowiedzialny za wyrządzoną szkodę

Pojęcia odszkodowania i szkody najczęściej kojarzą się z takimi osobami jak sprawca oraz pokrzywdzony. Niemniej jednak przy wyrządzeniu szkody mogą pojawić się jeszcze inni ludzie. Mogą nimi być także i ci, którzy na mocy przepisów prawa cywilnego są obowiązani do naprawienia szkody.

REKLAMA

Osoba niepełnosprawna w stopniu lekkim a potem umiarkowanym: Muszę stawać na wielu komisjach

Emeryt mundurowy poskarżył się rządowi, że musi – pomimo posiadania potwierdzenia ze strony instytucji mundurowych – dowodzić niepełnosprawności także przed komisjami cywilnymi dla osób niepełnosprawnych. I pyta „Gdzie sens i gdzie logika, aby dwa razy wykonywać te czynności marnując mój czas oraz zasoby państwowe (przecież praca komisji kosztuje państwo, a zaoszczędzone pieniądze można byłoby przeznaczyć na pomoc osobom niepełnosprawnym).

Wyższe kary za atak na policjanta, lekarza, ratownika. Do do 5 lat więzienia za naruszenie nietykalności. Minimum 1000 zł grzywny za zakłócenie spokoju lub porządku publicznego

W dniu 19 sierpnia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i skierowała do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks wykroczeń oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Celem tej nowelizacji wzmocnienie ochrony prawnej funkcjonariuszy publicznych – np. policjantów, strażaków czy ratowników medycznych – a także osób, które narażają swoje życie i zdrowie, pomagając innym: lekarze, pielęgniarki, ratownicy górscy i wodni oraz zwykli obywatele, którzy reagują na przemoc lub ratują ofiary wypadków. Kary za naruszenie nietykalności tych osób wzrosną z 3 do 5 lat.

REKLAMA