REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo o zgromadzeniach - nowelizacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo o zgromadzeniach. /Fot. Fotolia
Prawo o zgromadzeniach. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubiegłoroczne obchody Święta Niepodległości w Warszawie z pewnością na długo zapisały się w pamięci nie tylko mieszkańców Warszawy, ale i milionów odbiorców wszelkich mass mediów. Z przykrością należy stwierdzić, że nie są to pozytywne wspomnienia, które mogłyby zachęcić do uczestnictwa w tych obchodach lub w innych zgromadzeniach organizowanych na terytorium RP.

Mogliśmy wówczas zaobserwować wiele drastycznych starć uczestników manifestacji o zbliżonych i całkowicie odmiennych od siebie ideach i światopoglądach, jak również niezliczoną liczbę bójek demonstrantów z jednostkami Policji. Niewątpliwie, wspomniane wydarzenia ujawniły słabość instytucji uregulowanych w dotychczas obowiązującej ustawie z 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz.U. z 1990 r., Nr 51, poz. 297 z późn. zm., dalej „Ustawa”).

REKLAMA

REKLAMA

Jednakże, równocześnie stanowiły one impuls do zmiany Ustawy w celu uniknięcia w przyszłości sytuacji, które godzą w porządek publiczny, bezpieczeństwo uczestników manifestacji i osób postronnych, znajdujących się w miejscu manifestacji. Pomimo licznych sprzeciwów wyrażanych przez przedstawicieli różnych środowisk w trakcie konsultacji społecznych nad zmianą Ustawy, zmienione przepisy Ustawy weszły w życie począwszy od 9 listopada 2012 roku.

Zakaz organizacji dwóch lub więcej zgromadzeń

Jednym z fundamentalnych mechanizmów wprowadzonych w drodze ww. zmiany Ustawy jest zakazanie organizacji dwóch lub więcej zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie, na tożsamych lub zbliżonych trasach przejścia w sytuacji, gdy nie jest możliwe ich oddzielenie lub odbycie w taki sposób, aby ich przebieg nie zagrażał życiu, zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach. Powyższe rozwiązanie ma służyć ograniczeniu coraz częściej występujących niebezpiecznych sytuacji, w których rejestracja jednej manifestacji stanowi bodziec dla przeciwników tej manifestacji do organizacji kontrmanifestacji. 

Na wypadek zaistnienia sytuacji, w których nie będzie możliwe równoczesne odbycie się zgromadzeń w tym samym czasie, miejscu i na tej samej bądź zbliżonej trasie przebiegu, zmienione przepisy Ustawy wyposażyły organ gminy w prawo do wezwania organizatora później zgłoszonego zgromadzenia do zmiany miejsca, czasu lub trasy przejścia uczestników zgromadzenia. Wskazane uregulowanie urzeczywistnia dobrze znaną wszystkim zasadę: „kto pierwszy, ten lepszy”, tzn. ten organizator zgromadzenia ma zagwarantowane pierwszeństwo organizacji zgromadzenia w danym miejscu i czasie, który pierwszy zawiadomi o organizacji tego zgromadzenia właściwy organ gminy. Wprowadzenie w życie tej zasady pozytywnie wpłynie na realizację konstytucyjnego prawa do zgromadzeń, jak i na poszanowanie bezpieczeństwa uczestników zgromadzeń i osób, które znajdują się w miejscu, gdzie odbywają się te zgromadzenia.

REKLAMA

Zobacz serwis: Konstytucja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o zakazie organizacji zgromadzenia

Aby uniknąć sytuacji, w których pomimo wezwania organu gminy, organizator zgromadzenia publicznego zgłoszonego później nie zmieni miejsca, czasu lub trasy przejścia jego uczestników, zmienione przepisy Ustawy przyznały organowi gminy prawo do wydania decyzji o zakazie organizacji zgromadzenia zgłoszonego później. Regulacja ta stanowi prymat ochrony porządku publicznego przed zamieszkami ulicznymi nad prawem każdego człowieka do zrzeszania się, wolności wyrażania poglądów i wypowiedzi.

Inne zakazy wprowadzone Ustawą

Równie istotną „nowością”, wprowadzoną przez zmienione przepisy Ustawy jest zakazanie posiadania broni, materiałów wybuchowych lub pirotechnicznych, a także innych niebezpiecznych materiałów lub narzędzi przez uczestników zgromadzeń. Uregulowanie ww. kwestii przez ustawodawcę należy ocenić pozytywnie, mając na uwadze powszechne posługiwanie się materiałami pirotechnicznymi (tj. race czy petardy) przez uczestników ubiegłorocznych obchodów Święta Niepodległości w Warszawie.

Oznaczenie przewodniczącego zgromadzenia

Doniosłe znaczenie z punktu widzenia ochrony porządku publicznego w RP mają również zmienione przepisy Ustawy w zakresie właściwego oznaczenia przewodniczącego zgromadzenia. Zgodnie z tymi przepisami każdy przewodniczący zgromadzenia w trakcie trwania takiego zgromadzenia powinien posiadać elementy wyróżniające go z tłumu, w szczególności: identyfikator zawierający przede wszystkim jego imię i nazwisko, zdjęcie oraz określenie pełnionej przez niego funkcji przewodniczącego. Wskazać należy, że obowiązek wyposażenia przewodniczącego we wskazany identyfikator spoczywa na organie gminy.

Odpowiedzialność przewodniczącego zgromadzenia

W myśl zmienionych przepisów Ustawy na przewodniczącego zgromadzenia została nałożona również odpowiedzialność za zgodny z przepisami prawa przebieg zgromadzenia oraz przeprowadzenie tego zgromadzenia w sposób, który zapobiegnie powstaniu szkód z winy uczestników zgromadzenia. Obciążenie przewodniczącego  odpowiedzialnością za realizację wskazanych obowiązków ma na celu zapewnienie pokojowego charakteru zgromadzenia. Podkreślenia wymaga fakt, że zmienione przepisy Ustawy wprowadziły sankcję za umyślne zaniechanie realizacji ww. obowiązków przez przewodniczącego zgromadzenia, w postaci kary grzywny.

Zobacz: Kara grzywny

Obowiązki organów gminy

Warto także zaznaczyć, że w dotychczasowym stanie prawnym, organy gminy miały jedynie możliwość, a nie obowiązek delegacji swoich przedstawicieli na organizowane zgromadzenie. Tymczasem, zmienione przepisy Ustawy obligują organy gminy do delegacji swoich przedstawicieli na zgromadzenie w przypadku, gdy przewidywana liczba uczestników zgromadzenia jest większa niż 500 osób lub gdy istnieje ryzyko niebezpieczeństwa naruszenia porządku publicznego. Wprowadzona zmiana może przyczynić się do usprawnienia dotychczas funkcjonujących mechanizmów reakcji na ewentualne zakłócenia porządku publicznego, a tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników zgromadzeń.

Zobacz serwis: Gmina

Podsumowanie

Reasumując należy stwierdzić, że zmienione przepisy Ustawy mogą pozytywnie wpłynąć na zagwarantowanie osobom przebywającym na terytorium RP prawa do wolności zgromadzeń. Jednocześnie, zapewniają one ochronę innych wartości konstytucyjnych, w szczególności porządku publicznego i bezpieczeństwa uczestników zgromadzeń. W celu zapewnienia bezpieczeństwa tym osobom, zmienione przepisy Ustawy zakazują w określonych sytuacjach organizacji dwóch lub więcej zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie. Ponadto, wprowadzają one zakaz posiadania broni, materiałów wybuchowych lub pirotechnicznych oraz innych niebezpiecznych narzędzi przez uczestników zgromadzeń.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w październiku obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 7-8 października 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 9 października 2025 r. 4,50 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy najczęściej oczekiwali właśnie takiej obniżki.

Zdradzeni emeryci? Wstrząsająca petycja żąda zwolnienia z PIT rodziców, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci – padają mocne oskarżenia wobec państwa i polityków

Do Sejmu trafiła petycja BKSP-155-X-651/25, której autorem jest Adam Nycz. Dokument dotyczy zwolnienia przychodów z tytułu otrzymywanych emerytur z ZUS przez rodziców, którzy wychowali co najmniej dwójkę dzieci, z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W październiku 2025 r. RPP obniżyła stopy procentowe. O ile i kiedy spadną raty kredytów?

W dniu 8 października 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny obniżyła stopy procentowe. Stopa referencyjna będzie wynosić od jutra (9 października) 4,5%. To oczywiście dobra wiadomość dla osób spłacających lub planujących zaciągnąć kredyt hipoteczny. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w przypadku kredytu na kwotę 500 000 zł zaciągniętego na 30 lat rata spadnie o kolejne 83 zł. Łącznie, po czterech tegorocznych obniżkach, zmniejszy się o 458 zł – z 3 651 zł do 3 193 zł. Jeszcze większą obniżkę, bo wynoszącą 838 zł, można uzyskać poprzez refinansowanie kredytu z 2022 r. z oprocentowaniem 9%.

273,00 złote dodatku do emerytury. Trzeba złożyć dokumenty, wypłata do 15 dnia miesiąca. Tym razem nie wypłaca ZUS

Po złożeniu tego wniosku emeryci mogą dostać co miesiąc dodatkowe świadczenie w wysokości 273 złotych. Trzeba spełnić określone warunki. Pieniędzy nie wypłaca ZUS, a trafiają one na konto do 15 dnia miesiąca.

REKLAMA

Wojsko to nie tylko mundur, pieniądze i doświadczenie. Po zwolnieniu ze służby żołnierzom przysługują konkretne uprawnienia

Młodzi ludzie obecnie przychylniej niż przed laty patrzą na służbę wojskową. Do jej podjęcia zachęcają ich kampanie społeczne i warunki finansowe. Jednak jakie są pozostałe konsekwencje służby wojskowej dla późniejszej kariery cywilnej?

500+ dla seniora, wszystko co musisz wiedzieć o nowym świadczeniu. Wnioski można składać już od 3 listopada 2025 r.

Rząd w celu wykluczenia ubóstwa energetycznego wprowadził od 30 września ustawę o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej. W związku z podwyżkami cen ogrzewania systemowego (nawet o 80-90%), ustawodawca postanowił wesprzeć najuboższe gospodarstwa. Jednocześnie ustawodawca scedował obsługę wniosków dot. bonu ciepłowniczego na gminy.

Pod domem pojawi się nowy (pomarańczowy) worek na odpady. Nie będzie już trzeba odbywać wycieczek do PSZOK-u

Niektóre miasta i gminy w Polsce decydują się na wprowadzenie nowego (pomarańczowego) worka na odpady – aby „ułatwić życie” swoim mieszkańcom (a zwłaszcza seniorom) zwalniając ich z konieczności wizyt w gminnych punktach selektywnego zbierania odpadów (tzw. PSZOK-ach) oraz aby zapobiec powstawaniu „dzikich” wysypisk odpadów na terenie miasta. Jest to rozwiązanie prospołeczne i proekologiczne, z którego mogą brać przykład również inne miasta i gminy w Polsce.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest pewien sposób aby zarabiać więcej będąc nadal tylko na minimalnej płacy – nawet o nieco więcej niż jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Można otrzymać dodatkowo nawet 5.379,20 zł.

REKLAMA

Kolejne pytanie do TSUE o kredyty z WIBOR-em. Czy polskie prawo wystarczająco chroni kredytobiorców?

Sąd Okręgowy w Krakowie w osobie sędzi Anny Baran postanowił skierować do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), pytanie czy polskie regulacje dotyczące zasad oprocentowania kredytów hipotecznych są zgodne z unijnym prawem chroniącym konsumentów. Analizy pytania prejudycjalnego i jego uzasadnienia, dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie ochronnych konsumentów i w sporach sądowych z bankami.

Kto może dostać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe? Przepisy w 2025 r.

W czerwcu 2025 r. weszły w życie nowe przepisy, które określają minimalne okresy, na jakie – w określonych przypadkach – można otrzymać orzeczenie o niepełnosprawności lub jej stopniu. Czy zmianom uległy również zasady dotyczące wydawania orzeczeń na stałe? Jakie są aktualnie zasady? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA