REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paszporty - nowe przepisy w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Paszporty - nowe przepisy w 2022 r.
Paszporty - nowe przepisy w 2022 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prezydent podpisał ustawę o dokumentach paszportowych. Część nowych przepisów wejdzie w życie już w marcu 2022 r. Co się zmieni?

Informacja o ustawie z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych

REKLAMA

Przyjęta regulacja określa ramy prawne budowanego, nowego, scentralizowanego Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpi w całości funkcjonujący dotychczas Paszportowy System Informacyjny (PSI). Nowy system po wdrożeniu nie tylko da możliwość uproszczenia procesu realizacji spraw paszportowych obywateli polskich, ale także udostępnieni nowe usługi dla obywatela. Dla zapewnienia referencyjności Rejestru Dokumentów Paszportowych przepisy ustawy zakładają przeprowadzenie procesu migracji danych z Paszportowego Systemu Informacyjnego.

REKLAMA

Rejestr Dokumentów Paszportowych realizowany jest w ramach projektu „Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych”. Projekt ten ma na celu połączenie najważniejszych polskich rejestrów (w tym m.in. rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, rejestr stanu cywilnego czy Rejestr Danych Kontaktowych), dzięki czemu możliwa będzie prostsza i szybsza realizacja wielu spraw obywateli polskich związanych z szeroko rozumianą administracją oraz poszerzenie zakresu spraw, które obywatele będą mogli zrealizować drogą elektroniczną bez względu na miejsce inicjowania danej sprawy. Uruchomiony w 2015 r. System Rejestrów Państwowych obejmuje obecnie rejestry PESEL, dowodów osobistych i stanu cywilnego. Bezpośrednim i kluczowym powodem przyjęcia nowej regulacji ustawy o dokumentach paszportowych jest budowa nowego rejestru, który zostanie włączony do zintegrowanego Systemu Rejestrów Państwowych.

Ustawa z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych określa:

  1. osoby uprawnione do posiadania dokumentów paszportowych;
  2. rodzaje, formę i okresy ważności dokumentów paszportowych;
  3. zakres danych zamieszczanych w dokumentach paszportowych;
  4. zasady wydawania dokumentów paszportowych;
  5. zasady odbioru dokumentów paszportowych;
  6. zasady odmowy wydania, unieważnienia i stwierdzenia nieważności dokumentów paszportowych;
  7. zasady postępowania w sprawach utraty, uszkodzenia i fizycznego anulowania dokumentów paszportowych oraz nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych;
  8. zakres danych gromadzonych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych oraz zasady prowadzenia tego rejestru;
  9. zasady udostępniania danych gromadzonych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych i dokumentacji związanej z dokumentami paszportowymi;
  10. kompetencje ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw informatyzacji, ministra właściwego do spraw zagranicznych, wojewodów oraz konsulów Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie spraw objętych przedmiotową regulacją.

Wniosek o paszport

Przyjęte przez Sejm i Senat rozwiązania umożliwią dokonanie zmian w procesie wnioskowania o paszport. Zgodnie z nową ustawą, nie będzie już potrzebne wypełnianie przez obywatela papierowego wniosku, który ze względu na specyficzne wymiary i odpowiednią gramaturę papieru jest dostępny wyłącznie w organie paszportowym, bez możliwości pobrania go wcześniej z Internetu. Od dnia wejścia w życie ustawy, wniosek będzie generowany bezpośrednio w Rejestrze przez urzędnika, a następnie jedynie podpisywany przez obywatela na dedykowanym urządzeniu.

Nowe e-usługi

Ponadto na podstawie ustawy, uruchomione zostaną nowe e-usługi. Wśród najważniejszych należy wymienić weryfikację ważności paszportu. Obywatel, a także uprawniony podmiot będzie mógł weryfikować, czy dokument paszportowy jest ważny. Ponadto będzie istniała możliwość weryfikacji, jakie dane są przetwarzane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych. Obywatel będzie mógł również w prosty sposób zgłosić utratę dokumentu paszportowego, skutkującą automatycznym unieważnieniem tego dokumentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany dla rodziców

Ustawa wprowadza ponadto możliwość wyrażenia zgody na wydanie paszportu dla dziecka czy złożenie wniosku o wydanie paszportu dla dziecka poprzez elektroniczne wyrażenie zgody przez jedno z rodziców i wysłanie tej zgody do organu paszportowego.

Odbiór paszportu

W ustawie uregulowano szereg kwestii usprawniających proces wydawania paszportów. Przy odbiorze paszportu, w miejsce bezwzględnego wymogu potwierdzenia tożsamości wyłącznie w oparciu o ważny dokument tożsamości, zaproponowano również możliwość potwierdzania tożsamości osoby na podstawie odcisku palca, przez porównanie odcisku osoby odbierającej z odciskiem zapisanym w odbieranym paszporcie.

Opłaty za wydanie paszportu

Zgodnie z uchwalonymi przepisami, do 12 lat obniżono granicę wiekową, od której wydawane są paszporty z 10-letnim terminem ważności oraz podpisem i odciskami palców. Poza tym usystematyzowano i uproszczono opłaty paszportowych – zrezygnowano z procentowego określania ulg na rzecz określania kwot wprost w przepisach. Uproszczono procedury ubiegania się o drugi paszport – przeniesiono obsługę wydawania drugich paszportów do wojewodów i konsulów, odstępując od uzyskania uprzedniej zgody ministra spraw wewnętrznych i administracji. Przewidziano także wydłużenie okresu ważności drugich paszportów do lat 3. Uregulowano wydawanie paszportów tymczasowych przez MSWiA, rozszerzono katalog podmiotów uprawnionych do posiadania paszportu tymczasowego i doprecyzowano przepisy dotyczące orzeczeń sądowych w zakresie władzy rodzicielskiej uwzględniając w tym względzie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wskazał, że zakres ograniczonej władzy rodzicielskiej musi wynikać wprost z orzeczenia.

Czy trzeba wymienić paszport?

Ważne! Dokumenty paszportowe wydane przed dniem 27 marca 2022 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.

REKLAMA

W przepisach przejściowych ustawy określono, iż sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy będą prowadzone w oparciu o przepisy niniejszej ustawy. Zastosowanie reguły, zgodnie z którą, sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia ustawy w życie będą – co do zasady – prowadzone na podstawie przepisów nowych, podyktowane jest tym, iż nowe regulacje są bardziej korzystne dla obywateli, od tych które obowiązywały dotychczas.

Jednocześnie, z uwagi na wprowadzoną w ustawie zmianę właściwości organu właściwego do unieważnienia dokumentu paszportowego, w sprawach o unieważnienie dokumentu paszportowego na wniosek złożony przez uprawnione organy, do wszczętych i niezakończonych spraw tego typu – zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoli na dokończenie prowadzonych postępowań o unieważnienie dokumentu paszportowego w oparciu o regulacje dotychczasowe, co nie będzie ingerowało w prawa obywateli (np. zagwarantowania prawa strony do czynnego udziału w toku postępowania) czy też w obowiązki organów związane z dokonaniem określonych czynności.

Od kiedy nowe przepisy?

Ustawa wejdzie w życie z dniem 27 marca 2022 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących uruchomienia usługi elektronicznej umożliwiającej wnioskowanie o paszport lub paszport tymczasowy dla osób do 12 lat, które wejdą w życie z dniem 30 września 2022 r., a także przepisów dotyczących wydawania przez wojewodów i konsulów paszportów tymczasowych w okresie bezpośrednio poprzedzającym wdrożenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, który wejdzie w życie z dniem 21 marca 2022 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: prezydent.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nieudane operacje oczu – jak uniknąć tragedii? Sprawdź, zanim podpiszesz zgodę

W ostatnich latach coraz więcej osób decyduje się na zabiegi okulistyczne – laserowe korekcje wzroku, operacje zaćmy, implanty soczewek. Niestety, rośnie też liczba nieudanych zabiegów, które kończą się powikłaniami, a czasem trwałym pogorszeniem wzroku. Dlaczego tak się dzieje? Czy można się przed tym uchronić?

Legalna praca cudzoziemców w Polsce 2025 [przewodnik dla pracodawców]: procedury, zmiany prawa, obowiązki kadrowe

W 2025 roku legalizacja pracy cudzoziemców w Polsce zyskała nowy wymiar – nie tylko z powodu zwiększonego napływu pracowników spoza Unii Europejskiej, lecz przede wszystkim przez istotne zmiany legislacyjne oraz cyfryzację kluczowych procesów administracyjnych.

Podział mandatów w Sejmie. Wybory 2025

Jaki będzie prawdopodobny podział mandatów w Sejmie po wyborach 2025 roku? Jakie mogą być ewentualne koalicje? Potrzeba większości kwalifikowanej 3/5 do obalania weta prezydenckiego.

Drugi dodatek do renty. Osoby pracujące czują się oszukane. Mogły zostać na rencie socjalnej

Koleni czytelnicy piszą do nas listy o swoim pokrzywdzeniu w sprawie dodatku do renty. Mają go renciści otrzymujący rentę socjalną. Mają obiecaną podobną rentę osoby otrzymujące rentę z tytułu niezdolności od pracy. Obie kategorie rencistów to często tak samo ciężko poszkodowane osoby z orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Ale rentę socjalną otrzymuje się często w młodym wieku, natomiast rentę z tytułu niezdolności do pracy w sytuacji gdy niepełnosprawność powstała po 18 albo 25 roku życia (to dla uczących się). Są też przypadki rezygnacji z renty socjalnej na trochę wyższą chorobową. I o tym przypadku jest list naszego czytelnika

REKLAMA

Od której godziny można głosować? [Wybory]

Od której godziny można głosować czyli o której otwierają lokale wyborcze w niedzielę 1 czerwca 2025 roku? Godziny te obowiązują w wyborach prezydenckich w kraju. Za granicą godziny otwarcia lokali wyborczych mogą się różnić.

Alimenty, których nie ma: Ponad milion dzieci w Polsce bez wsparcia od jednego z rodziców

Zaległości alimentacyjne w Polsce przekroczyły już 16 miliardów złotych, a problem niealimentacji dotyka ponad milion dzieci. To nie tylko rodzinne dramaty – to także systemowe zaniedbania, finansowe wykluczenie i rosnące obciążenie dla państwa. Mimo istnienia Funduszu Alimentacyjnego, wielu samotnych rodziców nadal pozostaje bez realnego wsparcia.

Kiedy wyniki drugiej tury wyborów prezydenckich? Szef PKW o możliwym terminie

„Mam nadzieję, że te wyniki uda się ogłosić równie szybko jak po pierwszej turze, czyli w poniedziałek rano czy wczesnym popołudniem” – powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Sylwester Marciniak.

Darowizna pieniężna od siostry, w kwocie 50 000 zł. Co decyduje o zwolnieniu z podatku?

Otrzymałeś darowiznę 50 000 zł od siostry? W określonych sytuacjach nie musisz płacić podatku. Kluczowe są terminy, formalności i pokrewieństwo. Sprawdź, co dokładnie decyduje o zwolnieniu z obowiązku podatkowego w takiej transakcji.

REKLAMA

Spadły stopy procentowe – sprawdź, czy nie przepłacasz za kredyt. Po przeniesieniu kredytu do innego banku można zaoszczędzić pokaźne tysiące złotych

Obniżki stóp procentowych to okazja, aby poszukać korzystniejszej oferty i przenieść swój kredyt do innego banku. Dla wielu Polaków może to oznaczać oszczędność sięgającą nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – mimo to niewielu kredytobiorców korzysta z tej możliwości.

Gdzie głosować? Wybory prezydenckie 2025 [WYSZUKIWARKA]

Gdzie głosować w wyborach prezydenckich 1 czerwca 2025 roku? Do którego obwodu należę? Na stronie wybory.gov.pl dostępna jest wyszukiwarka obwodów czyli obwodowych komisji wyborczych. Wystarczy wpisać własny adres.

REKLAMA