REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trwają prace nad certyfikatem potwierdzającym ubezpieczenie na wypadek zatopienia statku

certyfikat potwierdzających ubezpieczenie na wypadek zatopienia statku - projek noweli kodeksu morskiego
certyfikat potwierdzających ubezpieczenie na wypadek zatopienia statku - projek noweli kodeksu morskiego
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wystawianie certyfikatów potwierdzających ubezpieczenie na wypadek zatopienia statku i konieczności usunięcia jego wraku - to założenia projektu nowelizacji ustawy Kodeks morski, wpisanego do wykazu prac legislacyjnych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Projekt noweli kodeksu morskiego

Jak wskazano, istnieje konieczność dostosowania Kodeksu morskiego do postanowień Protokołu z 2002 r. do Konwencji ateńskiej w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu oraz Konwencji IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) o usuwaniu wraków z 2007 r.

REKLAMA

Protokół z 2002 r. do konwencji stanowi załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźników pasażerskich na morskich drogach wodnych z tytułu wypadków.

"Konwencja w sprawie usuwania wraków z 2007 r. przewiduje obowiązek posiadania przesz statek wystawionego przez administrację morską certyfikatu potwierdzającego obowiązek posiadania ubezpieczenia lub innego zabezpieczenia finansowego na wypadek zatopienia statku i konieczności usunięcia jego wraku" – przekazano.

Konwencja – zaznaczono – staje się międzynarodowym standardem, a jej stroną są m.in.: Bułgaria, Cypr, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Kenia, Malta, Maroko, Holandia, Nigeria, Panama, RPA i Wielka Brytania.

Niezbędny certyfikat potwierdzający ubezpieczenie na wypadek zatopienia statku

REKLAMA

W portach tych państw prowadzi się kontrole posiadania certyfikatów potwierdzających ubezpieczenie. W związku z tym - jak podano - "statki podnoszące polską banderę uprawiające żeglugę do tych państw muszą posiadać stosowne zabezpieczenie finansowe, ale nie mogąc uzyskać certyfikatu wystawionego przez polską administrację morską, zmuszone są do poddania się certyfikacji przez obce administracje morskie".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ratyfikacja Konwencji ma również pozwolić na "zaspokojenie ewentualnych roszczeń powstałych w związku z koniecznością usunięcia wraków na polskich obszarach morskich". Jak wyjaśniono, Konwencja dotyczy jedynie statków, które zatonęły po jej wejściu w życie w danym państwie – nie będzie dotyczyć zatem obecnych wraków.

"W związku z powyższym istnieje potrzeba pilnej ratyfikacji ww. konwencji międzynarodowych oraz stosownej zmiany przepisów Kodeksu morskiego" – zaznaczono.

W ramach projektu mają też zostać wprowadzone regulacje pozwalające ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej wprowadzenie zakazów i ograniczeń w zakresie wejścia i postoju statków do polskich portów lub przystani morskich, a także żeglugi na polskich obszarach morskich.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to czwarty kwartał 2022 r.

autorka: Elżbieta Bielecka

emb/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

Nowe możliwości aplikacji mObywatel. Duże ułatwienia przy podpisie osobistym z e-dowodu

W aplikacji mObywatel pojawiła się nowa funkcjonalność. Użytkownicy mogą samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić kodu PIN2. Pozwoli to znów korzystać z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie bez wizyty w urzędzie.

REKLAMA

Dofinansowanie z PFRON 2025: ile, na jakich zasadach. Jak obniżyć koszty zatrudnienia i poprawić warunki pracy?

Firmy zatrudniające osoby z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnorodnych form wsparcia finansowego oferowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mechanizmy te pozwalają zmniejszyć koszty zatrudnienia, a w wielu przypadkach również uniknąć obowiązkowych wpłat na fundusz.

Komunikat ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do portalu PUE/eZUS.

Czy demencja pogrąży branżę opieki senioralnej w otchłani kosztów i czy terapia PBM niesie w związku z tym ze sobą światełko w tunelu?

Rosnący kryzys demencji realnym zagrożeniem dla systemu opieki zdrowotnej i senioralnej. Jest jednak światło w tunelu: fotobiomodulacja jako nowatorska metoda terapeutyczna walki z demencją.

Sejm na żywo 20 marca [Transmisja online]

31. posiedzenie Sejmu - dzień drugi. Dziś Sejm, na wniosek klubu KO, wysłucha informacji bieżącej przedstawionej przez MSWiA w sprawie zwiększonej aktywności grup przestępczych obcokrajowców w Polsce.

REKLAMA

Nowy wyrok TK o MOPS. Osoby niepełnosprawne świadczenia pielęgnacyjnego nie wyłudzały. 40 000 - 90 000 zł do odzyskania

Dla prawdopodobnie kilku tysięcy osób niepełnosprawnych wyrok TK z 18 marca 2025 r. jest podstawą do wznowienia postępowania w MOPS i doprowadzenia finalnie do wypłaty do średnio 40 000 - 90 000 zł. Kto skorzysta. Np. mąż jest niepełnosprawny i opiekuje się niepełnosprawną żoną (albo odwrotnie). Pomimo faktycznej opieki nie mógł otrzymać świadczenia pielęgnacyjnego. Mąż był prawnie pozbawiony świadczenia pielęgnacyjnego. Wydaje się to logiczne. Jak niby jedna osoba z poważnymi ograniczeniami zdrowotnymi mogłaby opiekować się osobą także niepełnosprawną. Jednak w praktyce w rodzinach (zwłaszcza wielopokoleniowych) występuje taka sytuacja. Ale prawo było tak napisane przez polityków jakby takich sytuacji nie było - opiekunowie byli pozbawieni świadczenia pielęgnacyjnego pod pretekstem, że często będzie tu wyłudzanie przez osoby niepełnosprawne świadczeń w ramach rodziny (podobnie jak wyłudzano kilka dodatków węglowych na jeden adres kilka lat temu).

Procedury KYC: czy firmy mogą żądać od konsumenta kopii dokumentu tożsamości?

Procedury KYC czyli "Poznaj swojego klienta" muszą równoważyć bezpieczeństwo i prawa konsumenta. Na czym mogą polegać procedury KYC? Czemu mają przeciwdziałać? Jakie dane osobowe zbierają przedsiębiorcy? Czy mogą żądać kopii dokumentu tożsamości?

REKLAMA