REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyciek danych pacjentów wrocławskiej kliniki. Prezes UODO monitoruje sprawę

cyberatak haker cyberprzestępstwo ochrona danych sztuczna inteligencja AI
Wyciek danych pacjentów wrocławskiej kliniki. Prezes UODO monitoruje sprawę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wyciekły dane pacjentów jednej z wrocławskich klinik. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zna sprawę i podejmie odpowiednie działania w ramach przysługujących mu uprawnień i zadań.

Wyciek danych pacjentów

Wyciekły dane pacjentów wrocławskiej kliniki DCG Centrum Medyczne. Klinika podała w komunikacie, że ok. 99,8 proc. wycieku danych dotyczy podstawowych danych osobistych (tj. imię, nazwisko, adres, numer pesel, nr telefonu, adres e-mail, data urodzenia). 

REKLAMA

REKLAMA

Na swojej stronie internetowej klinika podała, że incydent miał miejsce w firmie Medily, dostawcy oprogramowania medycznego dla placówek medycznych w Polsce. Z informacji od specjalistów, którzy sprawdzili wykradzioną bazę, wynika że wyciek z Medily dotyczy 40 klinik medycznych, z czego dane pacjentów DCG to 29% całości.

Sprawa wycieku danych pacjentów wrocławskiej kliniki jest znana Prezesowi UODO. Organ nadzorczy w związku z tymi wydarzeniami podejmie działania w ramach zadań i uprawnień, przysługujących mu na gruncie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz przepisów krajowych.

Co zrobić w razie wycieku danych

Osoby dotknięte naruszeniem ochrony danych osobowych powinny w pierwszej kolejności skontaktować się z podmiotem, który przetwarza ich dane osobowe. Warto bowiem dowiedzieć się jakie konkretne dane zostały np. wykradzione czy udostępnione osobie nieuprawnionej.

REKLAMA

Administrator, który zidentyfikuje u siebie naruszenie ochrony danych osobowych, które powoduje wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych (czyli naruszenie może prowadzić do kradzieży tożsamości, straty finansowej czy też naruszenia tajemnic prawnie chronionych), powinien zawiadomić o tym te osoby. Konieczność zawiadomienia osób może mieć miejsce, gdy zakres ujawnionych danych obejmuje szczególne kategorie danych osobowych np. nr PESEL czy dane o stanie zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje kradzieży mogą być poważne

W przypadku wysokiego ryzyka np. kradzieży tożsamości zawiadomienie osób, których dotyczy naruszenie, jest bardzo ważne. Osoby te, mając wiedzę o zdarzeniu i ryzykach z nim związanych, mogą szybko same podjąć działania, które zabezpieczą je przed kolejnymi zagrożeniami.

Takim działaniem może być np. założenie konta w systemie informacji kredytowej i gospodarczej. Dzięki temu możliwe będzie monitorowanie swojej aktywności kredytowej. Należy też zachować jeszcze większą ostrożność podczas podawania danych przez Internet lub telefon, by osoby o nieuczciwych zamiarach nie uzyskały dodatkowych danych, które ułatwią im np. tzw. kradzież tożsamości.

Źródło: UODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

REKLAMA

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

REKLAMA

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA