REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe wynagrodzenia i nowy system dodatków funkcyjnych w jednostkach PAN [Projekt rozporządzenia MNiSW z 10 czerwca 2025 r.]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podwyżki, wynagrodzenia, pracownicy
Wyższe wynagrodzenia i nowy system dodatków funkcyjnych w jednostkach PAN [Projekt rozporządzenia MNiSW z 10 czerwca 2025 r.]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiło projekt rozporządzenia, który zakłada znaczące podwyżki wynagrodzeń zasadniczych oraz rewolucję w systemie dodatków funkcyjnych dla pracowników pomocniczych jednostek Polskiej Akademii Nauk. Zmiany mają zwiększyć sprawiedliwość, przejrzystość i elastyczność polityki płacowej.

rozwiń >

We wtorek, 24 czerwca 2025 r. do uzgodnień i opiniowania trafił projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania pracowników pomocniczych jednostek naukowych i innych jednostek organizacyjnych Polskiej Akademii Nauk (Nr w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego – 6). Chodzi m.in. o podwyższenie miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich stanowisk we wszystkich kategoriach zaszeregowania. W ocenie projektodawców, nowe regulacje mają ułatwić jednostkom pomocniczym i organizacyjnym PAN prowadzenie bardziej racjonalnej i elastycznej polityki płacowej. Dzięki temu wzrośnie ich zdolność do przyciągania i utrzymania wykwalifikowanej kadry, co ograniczy odpływ pracowników do sektora prywatnego.

REKLAMA

Podwyżki i nowy system dodatków funkcyjnych w jednostkach PAN [projekt]

Nowelizowane rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 1 marca 2011 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1513) reguluje zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w dwudziestu pomocniczych jednostkach naukowych Polskiej Akademii Nauk (PAN). Obejmuje ono szeroki katalog instytucji o różnym profilu działalności.

Wśród tych jednostek znajdują się m.in.:

  • archiwa PAN w Warszawie i Krakowie,
  • biblioteki, takie jak Biblioteka PAN w Gdańsku i Biblioteka Kórnicka w Kórniku,
  • muzea, w tym Muzeum Ziemi w Warszawie,
  • ogrody botaniczne i jednostki przyrodnicze, jak Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie czy Zakład Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej w Gołyszu,
  • zagraniczne stacje naukowe PAN w Berlinie, Kijowie, Paryżu, Rzymie, Wiedniu oraz Biuro Promocji Nauki „POLSCA” w Brukseli.

Regulacje dotyczą również pracowników innych jednostek organizacyjnych PAN, takich jak domy pracy twórczej (Jurata, Świnoujście, Wierzba), Dom Zjazdów i Konferencji w Jabłonnie oraz Dom Seniora w Konstancinie-Jeziornie.

Projektodawcy wskazali, że stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w jednostkach PAN nie były aktualizowane od 2020 r.. Brak waloryzacji w obecnych warunkach rynkowych utrudnia skuteczne prowadzenie polityki płacowej, ogranicza możliwość zatrudniania wykwalifikowanej kadry i sprzyja jej odpływowi do sektora prywatnego. Ponadto, obowiązujący system dodatków funkcyjnych nie uwzględnia poziomu wynagrodzenia zasadniczego ani zakresu odpowiedzialności, co prowadzi do nierówności i obniża motywację pracowników. Nowelizacja ma również na celu dostosowanie katalogu stanowisk do rzeczywistej struktury jednostek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyżki maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego

Projekt zakłada m.in. podniesienie maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, z wyjątkiem pracowników wymienionych w załączniku nr 1 – tabela C. Celem jest eliminacja obecnego zjawiska spłaszczenia płac, gdzie wykwalifikowani pracownicy zarabiają na poziomie pracowników obsługi.

Przykładowo:

  • Kustosz (kategoria XII–XIV) obecnie może liczyć maksymalnie na 4600 zł brutto – mniej niż ustawowe minimum. Po zmianach stawka ma wzrosnąć do 7400 zł brutto, czyli o 60%.
  • Pielęgniarka (kategoria XII–XIII) – obecna stawka 4200 zł brutto ma wzrosnąć do 7000 zł brutto, również o 60%.

Zmiany mają poprawić atrakcyjność zatrudnienia w sektorze publicznym, zwiększyć motywację oraz zapewnić większą stabilność zatrudnienia. Nowa siatka płac ma pozwolić na lepsze dopasowanie wynagrodzenia do rzeczywistego zakresu obowiązków i poziomu skomplikowania wykonywanych zadań. To z kolei może przełożyć się na mniejszą rotację kadry oraz wyższą efektywność i jakość pracy w jednostkach PAN.

Procentowy system dodatków funkcyjnych zamiast sztywnych widełek

Najistotniejszą nowością jest jednak całkowita zmiana sposobu naliczania dodatku funkcyjnego. Obecnie dodatki te mają sztywny charakter kwotowy, niezależny od wynagrodzenia zasadniczego. Proponowany model zakłada procentowe wyliczanie dodatku – od 5% do 20% podstawowej pensji.

Nowy system w ocenie projektodawców ma poprawić:

  • sprawiedliwość – dodatek będzie proporcjonalny do odpowiedzialności i miejsca w strukturze,
  • elastyczność – możliwe będzie indywidualne podejście w ramach określonych widełek procentowych,
  • motywację pracowników – dzięki automatycznej korelacji dodatku z podwyżkami i awansami.

Procentowy model sprawi, że osoba na stanowisku kierowniczym otrzyma dodatek wyższy w wartości bezwzględnej, a pracownik niższego szczebla – mniejszy, ale adekwatny do zakresu obowiązków. To z kolei przekładać się będzie na większą przejrzystość i mniejsze ryzyko niesprawiedliwości w systemie wynagrodzeń.

Zmiany w strukturze stanowisk

Rozporządzenie zakłada również zmiany w strukturze stanowisk w tabeli A (załącznik nr 2). Zaproponowano:

  • utworzenie nowego stanowiska: „kierownik ośrodka”, które odpowiada zmianom w zarządzaniu domami pracy twórczej (Jurata, Świnoujście),
  • likwidację stanowiska „zastępca kierownika domu pracy twórczej” – jako nieaktualnego,
  • dodanie stanowisk „pracownik produkcji” i „kierowca ciągnika” – potrzebnych w jednostkach prowadzących działalność rolniczą i ogrodniczą (np. Ogród Botaniczny PAN w Powsinie czy Zakład Doświadczalny w Kórniku).

Proponowane maksymalne kwoty [PROJEKT]

Tabela A. Dla pracowników bibliotecznych, dokumentacji i informacji naukowej oraz muzeów

Lp.

Stanowisko

Maksymalna

kwota w złotych

1

Starszy kustosz dyplomowany, starszy dokumentalista

dyplomowany

8 000

2

Kustosz dyplomowany, dokumentalista dyplomowany

7 100

3

Adiunkt biblioteczny, adiunkt dokumentacji i informacji

naukowej

6 600

4

Asystent biblioteczny, asystent dokumentacji i informacji

naukowej

6 100

Tabela B. Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach badawczotechnicznych

Lp.

Stanowisko

Maksymalna

kwota w złotych

1

Główny specjalista do spraw środowiskowej aparatury

badawczej

8 000

2

Specjalista

7 100

Tabela D. Dla pracowników działalności podstawowej zatrudnionych w bibliotekach, archiwach oraz muzeach

Kategoria zaszeregowania

Maksymalna kwota w złotych

V

4 900

VI

5 100

VII

5 300

VIII

5 500

IX

5 700

X

6 000

XI

6 300

XII

6 600

XIII

7 000

XIV

7 400

XV

7 900

XVI

8 400

Tabela E. Dla pracowników innych niż wymienieni w tabelach A–D

Kategoria zaszeregowania

Maksymalna kwota w złotych

I

4 700

II

4 750

III

4 800

IV

4 850

V

4 900

VI

5 100

VII

5 300

VIII

5 500

IX

5 700

X

6 00

XI

6 300

XII

6 600

XIII

7 000

XIV

7 400

XV

7 900

XVI

8 400

XVII

8 900

XVIII

9 500

XIX

10 000

XX

11 000

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Projekt zakłada, że rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia. Wynagrodzenia według nowych stawek będą zatem wypłacane od początku nowego miesiąca.

Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ministerstwem współpracującym jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – ministerstwo współpracujące. Osobą odpowiedzialną za projekt jest Sekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Karolina Zioło–Pużuk.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA