REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Makowski
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

rozwiń >

Gold-plating, zmora polskich regulacji

Gold-plating to dodawanie do unijnych norm krajowych wymogów wykraczających poza minimum wymagane tymi normami. Raport „Gold-plating 2025” autorstwa zespołu sprawdzaMY wskazał na ponad setkę przypadków polskich regulacji, które uległy temu zjawisku. Najnowszy projekt ustawy o rynku kryptoaktywów wpisuje się w tę tendencję.

REKLAMA

Obowiązki raportowe – próg 100 mln EUR znika

Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia MICA, dla każdego tokena powiązanego z aktywami, którego wartość emisji przekracza 100 mln EUR, emitent przekazuje właściwemu organowi co kwartał informacje dotyczące emisji. Według ust. 2 tego przepisu, właściwy organ krajowy może nakazać emitentowi takich tokenów raportowanie w przypadku wartości emisji mniejszej niż 100 mln EUR.

Ten ustęp 2 rozporządzenia stał się zachętą dla Ministra Finansów do praktycznej likwidacji progu 100 mln EUR. Zgodnie z art. 24 ust. 1 projektu ustawy, emitent tokena powiązanego z aktywami ma przekazywać do KNF informacje również w przypadku, gdy wartość emisji jest mniejsza niż 100 mln EUR. Z kolei w przypadku tokena będącego e-pieniądzem, który jest denominowany w walucie urzędowej jednego z państw UE, emitent ma przekazywać KNF informacje w przypadku każdej emisji takiego tokena, bez względu na jej wartość.

Plany naprawy i wykupu tylko za zgodą KNF

Projekt ustawy wprowadza obowiązek zatwierdzania planu naprawy i planu wykupu przez KNF w drodze decyzji, podczas gdy zgodnie z rozporządzeniem MiCA wymagane jest jedynie ustanowienie, utrzymanie i zgłoszenie tych planów właściwemu organowi. Różnica między zatwierdzeniem planu a zgłoszeniem planu jest diametralna.

Wymogi kompetencyjne obejmują także kontraktorów

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów rozszerza obowiązek posiadania odpowiednich kompetencji przez pracowników dostawców usług również na osoby zatrudniane na podstawie innych tytułów niż umowa o pracę.
Oznacza to, że każdy zewnętrzny kontraktor będzie musiał udowodnić kwalifikacje i reputację tak, jakby był pracownikiem dostawcy usług z zakresu kryptoaktywów, czego rozporządzenie MICA nie wymaga .

Sankcje karne

Projekt przepisów zawiera dużo wyższe sankcje karne za naruszenia przepisów, niż wynikają z rozporządzenia MICA. Maksymalna grzywna za brak odpowiednich zezwoleń wynosi do 10 mln zł, karą może być również kara pozbawienia wolności do lat dwóch. Przy tym przepisy krajowe rozszerzają odpowiedzialność karną na osoby działające w imieniu lub interesie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, czego nie ma w rozporządzeniu MICA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szerokie upoważnienia dla ministra

Projekt pozostawia w mocy fakultatywne delegacje dla Ministra Finansów do wydawania rozporządzeń wykonawczych m.in. w zakresie:
• Art. 4 ust. 6 – szczegółowe wymagania wiedzy i kompetencji personelu;
• Art. 14 ust. 2 – techniczne i organizacyjne warunki przechowywania kryptoaktywów, rejestrowania transakcji, archiwizacji;
• Art. 134 – sposób ustalania przychodów ogółem do opłaty nadzorczej.

Takie delegacje dublują obszary regulowane rozporządzeniem MICA. To z kolei oznacza ryzyko powstania w Polsce lokalnych odstępstw od stanu prawnego obowiązującego w innych państwach UE.

Konsekwencje nadregulacji

Nadmierne doregulowywanie rozwiązań wynikających z przepisów unijnych ma negatywne konsekwencje dla polskiego rynku. O ile można zrozumieć potrzebę ochrony konsumenta przed nieuczciwymi praktykami, która jednak wynika z nadmiernie negatywnego postrzegania kryptoaktywów, o tyle trzeba zrozumieć, że rynek kryptoaktywów nie jest ograniczany granicami państw.

To znaczy, w Polsce dostępne mogą być usługi z zakresu kryptoaktywów świadczone przez każdego dostawcę tych usług, który uzyska zezwolenie w którymkolwiek państwie unijnym. Jeśli więc w Polsce postawimy bardzo duże wymogi regulacyjne, których nie ma w innych państwach, to dostawcy usług będą uzyskiwali zezwolenia w państwach o przyjaźniejszym otoczeniu prawnym, więc i tak będą świadczyli swoje usługi na rzecz polskich konsumentów, całkowicie legalnie i bez nadzoru KNF.

Zatem jedyny efekt, jaki osiągniemy nadregulacją, to odpływ dostawców usług z Polski do innych krajów, co nie zmieni dostępu konsumentów do samych usług.

Co dalej?

Inne państwa unijne z powodzeniem stosują zasadę „EU + 0”, czyli po prostu przekładają 1:1 przepisy unijne na regulacje krajowe. Następnie analizują skutki regulacji i jeśli jest to potrzebne, wówczas dodają własne wymogi regulacyjne. Taka praktyka jest częsta np. w Danii czy w Niemczech.

Tego typu praktyka nie jest przyjęta w Polsce. Argumentem na obronę Ministra Finansów jest strach przed oszustwami i nadużyciami. Jednak przy takim nastawieniu do nowych technologii, stworzenie z Polski lidera we wdrażaniu Web 3, będzie niepotrzebnie utrudnione i kosztowne.

Potrzebujemy sojuszu dostawców nowych technologii z polską administracją, potrzebujemy wzajemnego zrozumienia i zaufania. Mamy w Polsce ogromny potencjał intelektualny, mamy ambitne projekty, ludzi którzy chcą zmieniać rzeczywistość cyfrową – polski rząd musi jednak dostrzec w tym szansę, a nie zagrożenie.

Zbigniew Makowski, Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: "Wykorzystanie osób z niepełnosprawnościami, by w ich imieniu dochodzić świadczeń pielęgnacyjnych z pobraniem prowizji. Wygrany proces z udziałem RPO"

Sprawa dotyczy mechanizmu, w którym spółka z o.o. oferowała osobom z niepełnosprawnościami lub ich opiekunom "pomoc" w uzyskaniu świadczenia pielęgnacyjnego. W zamian za prowadzenie spraw w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym, firma zastrzegała sobie wynagrodzenie w wysokości aż trzykrotności miesięcznego świadczenia. Czy takie praktyki były legalne? Okazuje się, że w sprawie kluczowa jest zasada: nemo plus iuris.

Dopłaty dla rolników a susza, gradobicia i inne zdarzenia pogodowe. MRiRW i ARiMR wyjaśniają zasady

Utratą plonów, ale też brakiem niektórych dopłat martwią się rolnicy poszkodowani przez podtopienia, gradobicia, ulewne deszcze czy suszę. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uspokaja i przypomina: zdarzenia pogodowe nie muszą oznaczać utraty prawa do płatności bezpośrednich ani kar za niewypełnienie zobowiązań.

ZUS: Niższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów od 1 września 2025 r. Spadło przeciętne wynagrodzenie

Od 1 września 2025 r. pracujący wcześniejsi emeryci i renciści będą mogli dorobić mniej niż dotychczas. Powodem jest spadek przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, na podstawie którego ustala się kwoty graniczne przychodów.

Kredyty frankowe. Walka o narrację w sprawie TSUE Lubreczlik

W mitologii greckiej przedstawiana jest postać Prokrustesa, który rozciągał lub obcinał nogi swoim gościom, tak aby dopasować ich do długości swojego łoża. Kiedy więc czytam opinie prawników sektora bankowego na temat ich autorskiej interpretacji wyroku wydanego przez TSUE w sprawie Lubreczlik, to nie mogę się oprzeć nieodpartemu wrażeniu, że mamy tu przykład iście uwspółcześnionego „prokrustowego łoża” – tj. kreowania takiej narracji, która nie odpowiada zastanej rzeczywistości prawnej.

REKLAMA

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje, wieś komentuje

„Ochrona polskiej wsi” – Prezydent Nawrocki podpisuje projekt ustawy a wieś komentuje. Projekt ustawy ma na celu wzmocnienie ochrony rodzimego rolnictwa i wprowadzenie istotnych zmian w dwóch kluczowych aktach prawnych, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie gospodarstw rolnych i obrót ziemią rolną. Inicjatywa Prezydenta Nawrockiego spotkała się z mieszanymi reakcjami. Dla jednych to długo oczekiwany gest wsparcia, dla innych – kolejna deklaracja bez pokrycia. Jedno jest pewne: polska wieś znów znalazła się w centrum debaty publicznej. Jednak czy Sejm i Senat uchwalą ustawę w takiej wersji?

Urlop dla poratowania zdrowia – jak uzyskać. Kiedy dyrektor szkoły może odwołać nauczyciela z tego urlopu?

Tematykę udzielania nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia wyjaśniła ekspertka Państwowej Inspekcji Pracy Marta Żelazowska. Wskazała również, na podstawie jakich przesłanek dyrektor szkoły może zakwestionować prawo do urlopu zdrowotnego lub odwołać nauczyciela z urlopu już udzielonego.

Oszustwo "na świadczenie wspierające". ZUS ostrzega: nie płać za złożenie wniosku, nie podpisuj dokumentu bez przeczytania!

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega: osoby z niepełnosprawnością nie muszą płacić kancelariom prawnym ani pośrednikom, aby otrzymać świadczenie wspierające. Wniosek można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej – samodzielnie lub z bezpłatną pomocą pracowników ZUS, zarówno w placówkach, jak i przez infolinię.

Nowe przepisy o badaniach technicznych od września 2025. Wyższe opłaty, zdjęcia pojazdu i surowsze kryteria

Od września 2025 roku kierowców czeka rewolucja w przeglądach technicznych. Stawki wzrosną, pojawi się obowiązkowa dokumentacja fotograficzna, a kryteria oceny stanu pojazdu będą surowsze niż dotąd. Sprawdź, jak przygotować auto, aby uniknąć mandatu i dodatkowych kosztów oraz co dokładnie zmieni się w procedurze badania.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy - nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września. Kto może wziąć udział i co wynika z regulaminu? 50 mln złotych dla pracodawców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w komunikacie, że od 14 sierpnia 2025 r. do 15 września 2025 r. pracodawcy z całej Polski – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego – mogą składać wnioski do pilotażu skróconego czasu pracy. To pierwszy tego typu program w tej części Europy. Autorem pilotażu jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Na testowanie nowych modeli organizacji pracy w latach 2025-2027 trafi 50 mln zł. Lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana nie później niż 15 października 2025 r.

EMFA już obowiązuje. Czego dotyczy Akt o wolności mediów?

EMFA czyli Akt o wolności mediów wszedł w życie 8 sierpnia 2025 roku. Zwiększa ochronę mediów, dziennikarzy i ich źródeł, zapewnia przejrzystość w zakresie własności mediów i przydziału reklamy państwowej, wzmacnia niezależność mediów publicznych.

REKLAMA