REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Zbigniew Makowski
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

rozwiń >

Gold-plating, zmora polskich regulacji

Gold-plating to dodawanie do unijnych norm krajowych wymogów wykraczających poza minimum wymagane tymi normami. Raport „Gold-plating 2025” autorstwa zespołu sprawdzaMY wskazał na ponad setkę przypadków polskich regulacji, które uległy temu zjawisku. Najnowszy projekt ustawy o rynku kryptoaktywów wpisuje się w tę tendencję.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki raportowe – próg 100 mln EUR znika

Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia MICA, dla każdego tokena powiązanego z aktywami, którego wartość emisji przekracza 100 mln EUR, emitent przekazuje właściwemu organowi co kwartał informacje dotyczące emisji. Według ust. 2 tego przepisu, właściwy organ krajowy może nakazać emitentowi takich tokenów raportowanie w przypadku wartości emisji mniejszej niż 100 mln EUR.

Ten ustęp 2 rozporządzenia stał się zachętą dla Ministra Finansów do praktycznej likwidacji progu 100 mln EUR. Zgodnie z art. 24 ust. 1 projektu ustawy, emitent tokena powiązanego z aktywami ma przekazywać do KNF informacje również w przypadku, gdy wartość emisji jest mniejsza niż 100 mln EUR. Z kolei w przypadku tokena będącego e-pieniądzem, który jest denominowany w walucie urzędowej jednego z państw UE, emitent ma przekazywać KNF informacje w przypadku każdej emisji takiego tokena, bez względu na jej wartość.

Plany naprawy i wykupu tylko za zgodą KNF

Projekt ustawy wprowadza obowiązek zatwierdzania planu naprawy i planu wykupu przez KNF w drodze decyzji, podczas gdy zgodnie z rozporządzeniem MiCA wymagane jest jedynie ustanowienie, utrzymanie i zgłoszenie tych planów właściwemu organowi. Różnica między zatwierdzeniem planu a zgłoszeniem planu jest diametralna.

Wymogi kompetencyjne obejmują także kontraktorów

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów rozszerza obowiązek posiadania odpowiednich kompetencji przez pracowników dostawców usług również na osoby zatrudniane na podstawie innych tytułów niż umowa o pracę.
Oznacza to, że każdy zewnętrzny kontraktor będzie musiał udowodnić kwalifikacje i reputację tak, jakby był pracownikiem dostawcy usług z zakresu kryptoaktywów, czego rozporządzenie MICA nie wymaga .

REKLAMA

Sankcje karne

Projekt przepisów zawiera dużo wyższe sankcje karne za naruszenia przepisów, niż wynikają z rozporządzenia MICA. Maksymalna grzywna za brak odpowiednich zezwoleń wynosi do 10 mln zł, karą może być również kara pozbawienia wolności do lat dwóch. Przy tym przepisy krajowe rozszerzają odpowiedzialność karną na osoby działające w imieniu lub interesie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, czego nie ma w rozporządzeniu MICA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szerokie upoważnienia dla ministra

Projekt pozostawia w mocy fakultatywne delegacje dla Ministra Finansów do wydawania rozporządzeń wykonawczych m.in. w zakresie:
• Art. 4 ust. 6 – szczegółowe wymagania wiedzy i kompetencji personelu;
• Art. 14 ust. 2 – techniczne i organizacyjne warunki przechowywania kryptoaktywów, rejestrowania transakcji, archiwizacji;
• Art. 134 – sposób ustalania przychodów ogółem do opłaty nadzorczej.

Takie delegacje dublują obszary regulowane rozporządzeniem MICA. To z kolei oznacza ryzyko powstania w Polsce lokalnych odstępstw od stanu prawnego obowiązującego w innych państwach UE.

Konsekwencje nadregulacji

Nadmierne doregulowywanie rozwiązań wynikających z przepisów unijnych ma negatywne konsekwencje dla polskiego rynku. O ile można zrozumieć potrzebę ochrony konsumenta przed nieuczciwymi praktykami, która jednak wynika z nadmiernie negatywnego postrzegania kryptoaktywów, o tyle trzeba zrozumieć, że rynek kryptoaktywów nie jest ograniczany granicami państw.

To znaczy, w Polsce dostępne mogą być usługi z zakresu kryptoaktywów świadczone przez każdego dostawcę tych usług, który uzyska zezwolenie w którymkolwiek państwie unijnym. Jeśli więc w Polsce postawimy bardzo duże wymogi regulacyjne, których nie ma w innych państwach, to dostawcy usług będą uzyskiwali zezwolenia w państwach o przyjaźniejszym otoczeniu prawnym, więc i tak będą świadczyli swoje usługi na rzecz polskich konsumentów, całkowicie legalnie i bez nadzoru KNF.

Zatem jedyny efekt, jaki osiągniemy nadregulacją, to odpływ dostawców usług z Polski do innych krajów, co nie zmieni dostępu konsumentów do samych usług.

Co dalej?

Inne państwa unijne z powodzeniem stosują zasadę „EU + 0”, czyli po prostu przekładają 1:1 przepisy unijne na regulacje krajowe. Następnie analizują skutki regulacji i jeśli jest to potrzebne, wówczas dodają własne wymogi regulacyjne. Taka praktyka jest częsta np. w Danii czy w Niemczech.

Tego typu praktyka nie jest przyjęta w Polsce. Argumentem na obronę Ministra Finansów jest strach przed oszustwami i nadużyciami. Jednak przy takim nastawieniu do nowych technologii, stworzenie z Polski lidera we wdrażaniu Web 3, będzie niepotrzebnie utrudnione i kosztowne.

Potrzebujemy sojuszu dostawców nowych technologii z polską administracją, potrzebujemy wzajemnego zrozumienia i zaufania. Mamy w Polsce ogromny potencjał intelektualny, mamy ambitne projekty, ludzi którzy chcą zmieniać rzeczywistość cyfrową – polski rząd musi jednak dostrzec w tym szansę, a nie zagrożenie.

Zbigniew Makowski, Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

Od stycznia 2026 r. wchodzi w życie obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego. Jakich budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Państwo nie może działać przeciwko swoim obywatelom, orzekł sąd. ZUS nie może pozbawiać prawa do zasiłku przez jedno wyjście z domu

Kontrola prawidłowości korzystania ze zwolnień lekarskich to temat, który budzi wiele emocji. Z jednej strony ZUS mówi o nadużywaniu świadczeń i zapowiada wzmożone kontrole, z drugiej ubezpieczeni czują się prześladowani i traktowani niesprawiedliwie.

Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

REKLAMA

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA