REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – nowe zasady łączenia spraw i udziału organizacji społecznych

Redaguje i tworzy treści o tematyce edukacyjnej oraz parentingowej, dbając o ich merytoryczną jakość i przystępność dla czytelnika.
Przy niektórych sądach okręgowych, nawet w miastach wojewódzkich, nie ma ani jednego medyka uprawnionego do stwierdzania zdolności albo niezdolności do stawienia się na rozprawie
Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – nowe zasady łączenia spraw i udziału organizacji społecznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 5 listopada 2025 roku wejdą w życie przepisy zmieniające procedurę przed sądami administracyjnymi. Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ma usprawnić tok rozpoznawania spraw, ograniczyć przewlekłość postępowań i wprowadzić nowe uprawnienia sądów, w tym możliwość zwrócenia się do organizacji społecznych lub organów administracji publicznej o przedstawienie istotnego dla sprawy poglądu. Zmiany mają charakter systemowy i dotyczą także zasad potwierdzania umocowania przedstawicieli ustawowych.

Nowe narzędzia dla sądów administracyjnych

W Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę nowelizującą Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Akt ten wprowadza kilka istotnych zmian proceduralnych, których głównym celem jest zwiększenie efektywności działania sądów administracyjnych i skrócenie czasu oczekiwania na rozstrzygnięcie spraw. Jednym z kluczowych elementów nowelizacji jest doprecyzowanie zasad łączenia spraw, które pozostają w ścisłym związku przedmiotowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami sąd administracyjny będzie mógł zarządzić połączenie kilku spraw toczących się przed nim w celu ich łącznego rozpoznania, a nawet rozstrzygnięcia, o ile sprawy te mogłyby być objęte jedną skargą. Warunkiem połączenia będzie jednak brak ryzyka nadmiernego przedłużenia postępowania. W praktyce oznacza to, że sądy będą mogły skuteczniej zarządzać wpływem spraw i unikać powielania czynności dowodowych czy proceduralnych.

Nowa rola organizacji społecznych i administracji publicznej

Kolejnym istotnym elementem nowelizacji jest wprowadzenie możliwości zwrócenia się przez sąd do organizacji społecznych lub organów administracji publicznej o przedstawienie istotnego dla sprawy poglądu. Jest to rozwiązanie wzorowane częściowo na konstrukcji tzw. „amicus curiae” (przyjaciela sądu), znanej z systemów anglosaskich.

Zgodnie z nowym przepisem, sąd – działając z urzędu – będzie mógł wystąpić do wybranej organizacji społecznej lub właściwego organu administracji o przedstawienie opinii, jeśli uzna to za przydatne do wyjaśnienia wątpliwości faktycznych lub prawnych mających znaczenie dla rozstrzygnięcia. Celem tej zmiany jest umożliwienie sądom dostępu do specjalistycznej wiedzy oraz szerszej perspektywy w sprawach, które mogą mieć znaczenie społeczne lub systemowe.

REKLAMA

Ustawodawca zastrzegł jednak, że skorzystanie z tego narzędzia nie może prowadzić do nadmiernego przedłużenia postępowania. W praktyce sądy będą musiały wyważyć potrzebę pogłębienia wiedzy o sprawie z zasadą szybkości postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczny dostęp do rejestrów i uproszczenie formalności

Nowelizacja przewiduje również zmiany dotyczące przedstawicieli ustawowych i sposobu potwierdzania ich umocowania. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu, złożenie dokumentu wykazującego umocowanie lub jego uwierzytelnionego odpisu nie będzie konieczne, jeżeli sąd może samodzielnie stwierdzić to umocowanie na podstawie wykazu lub innego rejestru, do którego ma dostęp drogą elektroniczną.

Rozwiązanie to wpisuje się w proces cyfryzacji wymiaru sprawiedliwości i ma na celu redukcję zbędnych formalności. W praktyce oznacza to, że sądy administracyjne będą mogły korzystać z dostępnych rejestrów – takich jak Krajowy Rejestr Sądowy czy Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej – bez konieczności żądania od pełnomocników dodatkowych dokumentów potwierdzających ich uprawnienia.

Cel nowelizacji – usprawnienie i skrócenie postępowań

Nowelizacja ma charakter techniczno-organizacyjny, ale jej skutki mogą być odczuwalne w praktyce już w pierwszych miesiącach obowiązywania. Ustawodawca podkreśla, że zmiany mają służyć ograniczeniu przewlekłości postępowań oraz ujednoliceniu praktyki orzeczniczej sądów administracyjnych.

Wprowadzenie możliwości łączenia spraw ma na celu nie tylko racjonalizację pracy sądów, lecz także zwiększenie spójności rozstrzygnięć w podobnych stanach faktycznych. Z kolei uprawnienie sądu do pozyskania opinii od organizacji społecznych może przyczynić się do lepszego zrozumienia kontekstu społecznego i gospodarczego rozpatrywanych spraw, co w dłuższej perspektywie może podnieść jakość orzecznictwa.

Przepisy przejściowe i wejście w życie

Zgodnie z ustawą, nowe regulacje wejdą w życie 5 listopada 2025 roku. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed tą datą będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe. Oznacza to, że zmiany obejmą jedynie nowe sprawy lub te, które zostaną zainicjowane po wejściu w życie ustawy.

Eksperci podkreślają, że kierunek zmian jest zgodny z dążeniem do usprawnienia postępowań sądowoadministracyjnych i zwiększenia dostępności wymiaru sprawiedliwości dla obywateli. Elektronizacja czynności procesowych, uproszczenie wymogów formalnych oraz dopuszczenie szerszego udziału organizacji społecznych to kroki, które wpisują się w szerszy trend modernizacji procedur sądowych w Polsce.

Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stanowi kolejny etap reformy wymiaru sprawiedliwości administracyjnej. Choć zmiany mają charakter proceduralny, ich praktyczne znaczenie może być istotne – zarówno dla stron postępowania, jak i samych sądów. Ułatwienie łączenia spraw, uproszczenie procedur dotyczących umocowania oraz możliwość konsultacji z organizacjami społecznymi mogą w dłuższej perspektywie przełożyć się na większą efektywność i transparentność działania sądów administracyjnych w Polsce.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Unieważnienie umowy kredytowej – jakie rozliczenie banku z konsumentem. Polskie sądy orzekają wbrew wykładni Sądu Najwyższego

Kolejne postanowienia Sądu Najwyższego – wydane po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 czerwca br. – wyraźnie wskazują: po unieważnieniu umowy „frankowej” strony powinny rozliczać się według teorii salda, a nie mnożyć roszczenia w dwóch kondykcjach. Mimo to część sądów powszechnych wciąż idzie pod prąd i „trzyma się” starej linii orzeczniczej - pisze Aneta Ciechowicz-Jaworska radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Aneta Ciechowicz-Jaworska Bartłomiej Ślażyński. Korzystają na tym głównie kancelarie, niekoniecznie kredytobiorcy – co zauważa Ministerstwo Sprawiedliwości.

Stan deweloperski: Polska kontra Hiszpania – różnice są zaskakujące. Wykończona kuchnia, łazienka, klimatyzacja i nie tylko. Co dostajemy w cenie mieszkania od dewelopera?

Różnica między stanem deweloperskim w Polsce i Hiszpanii jest ogromna. U nas to pusty lokal wymagający kompleksowego wykończenia, na Costa del Sol – gotowe do zamieszkania mieszkanie lub dom z kuchnią ze sprzętem AGD, zrobionymi łazienkami, klimatyzacją i zabudowami. – To nie opcja za dopłatą, to standard wliczony w cenę zakupu – mówi Joanna Ossowska-Rodziewicz, współwłaścicielka agencji nieruchomości By-Bright.

REKLAMA

W 2026 r. kolejne świadczenie kroczące dla emerytów. Wskaźnik 25% zamiast 100%. Podobnie jak renta wdowia. Podobnie jak policjanci, którzy jednak w 2025 r. się wybronili

Liczbę emerytów mających problem opisany w artykule szacuje się na między 40 000 (źródło Sejm) a 112 000 emerytów (źródło MON). Są to emeryci mundurowi, którzy służbę rozpoczęli przed 1999 r. I skorzystali z szybkiej możliwości przejścia na emeryturę (15 lat służby). Następnie zaczęli pracować w cywilu odprowadzając składki do ZUS. Wielu z nich ma zgromadzone w ZUS („zaparkowane”) 250 000 zł – 350 000 zł, których nie mogą zamienić na świadczenie emerytalne. Rząd zadeklarował wniesienie projektu do Sejmu rozwiązujący problem emerytów. Ale z takim zastrzeżeniem, że w pierwszym etapie obowiązywania ustawy emeryci będą otrzymywali 25% należnych im pieniędzy.

Oprocentowanie kredytu mieszkaniowego w Hiszpanii wynosi 3-4 proc. Jakie warunki trzeba spełnić w hiszpańskim banku?

Polacy, którzy kupują nieruchomość w Hiszpanii mogą skorzystać z kredytów hipotecznych oprocentowanych na poziomie 3–4 proc., podczas gdy w Polsce stawki wynoszą ok. 7,5 proc. Hiszpańskie banki oferują finansowanie dla klientów spełniających określone kryteria finansowe.

Własność, najem, spadek z długiem, testament – jak uniknąć problemów z nieruchomością w trudnych życiowych sytuacjach

Dlaczego samo posiadanie mieszkania nie zawsze oznacza, że można nim dowolnie dysponować, jak zabezpieczyć się przy najmie oraz jak uniknąć problemów ze spadkami i testamentami. Wyjaśnia Jarosław Maculewicz, ekspert ds. regulacji stanu prawnego nieruchomości

Kredyt hipoteczny, zadłużona nieruchomość po rozwodzie: jak nie wpaść w prawne i finansowe pułapki?

Rozwód to niewątpliwie jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu, a podział majątku, zwłaszcza nieruchomości, często staje się źródłem długotrwałych sporów. O tym, jak uniknąć najczęstszych błędów, czym różni się wspólność ułamkowa od łącznej (małżeńska współwłasność majątkowa), a także co grozi zadłużonym właścicielom mieszkań, opowiada Jarosław Maculewicz, ekspert w zakresie regulacji stanu prawnego nieruchomości.

REKLAMA

KNF będzie mogła jednym kliknięciem wyłączyć Twoją stronę. Nowa ustawa o krypto to przepis na cyfrowy chaos?

Nowe prawo daje KNF bezprecedensową władzę: blokowanie i przejmowanie domen bez decyzji, bez wysłuchania, bez odwołania. Oficjalnie chodzi o walkę z oszustami, ale eksperci ostrzegają, że wystarczy jedno podejrzenie, by legalna firma zniknęła z Internetu z dnia na dzień. Czy to początek ery administracyjnego „kill switcha” w polskiej sieci?

Już niedługo komornik zajmie też minimalną pensję? Projekt zmian trafił do Sejmu. Kto jest za, a kto przeciw?

Jak wynika z publikowanych danych i raportów, Polacy są coraz bardziej zadłużeni. Dodatkowo, wyegzekwowanie długów sprawia w praktyce ogromne trudności, a wierzyciele latami muszą starać się o odzyskanie swoich pieniędzy. Czy to się już niedługo zmieni, a pracownicy będą mogli stracić nawet minimalne wynagrodzenie za pracę?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA