REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstrzymanie świadczeń pieniężnych - jak i kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Świadczenia rodzinne./ Fot. Fotolia
Świadczenia rodzinne./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie w omawianych sprawach uruchamiane jest z urzędu przez organ administracji publicznej wtedy, gdy zaistnieje przesłanka to uzasadniająca. Katalog przesłanek uzasadniających wstrzymanie świadczenia pieniężnego jest zamknięty.

Kwestią wymagającą analizy jest podstawa prawna podejmowanych decyzji. Jak zostało to zaznaczone, Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) nie zna takiej formy weryfikacji decyzji administracyjnej. W tej sytuacji wydaje się, że niezbędne będzie wykorzystanie takiej instytucji, która to umożliwi. Na gruncie k.p.a. ustawodawca przewiduje możliwość zmiany decyzji ostatecznej np. w art. 163. Jak zostało to powyżej zaakcentowane, wstrzymanie świadczenia pieniężnego nie jest jego pozbawieniem, lecz jedynie czasowym zaprzestaniem jego realizacji. W tej sytuacji wydaje się, że wstrzymanie to można uznać za rodzaj zmiany decyzji administracyjnej w części dotyczącej jej realizacji. Zaproponowana wykładnia daje nam podstawę prawną podjęcia takiej decyzji – jest nią art. 163 k.p.a. oraz art. 11 ust. 2 u.p.s. Podjęcie realizacji przysługującego świadczenia będzie następowało na podstawie analogicznej podstawy prawnej, choć w tym zakresie można opowiedzieć się za poglądem, że będzie to zwykłe postępowanie administracyjne, a decyzję wydaje się na podstawie art. 104 k.p.a.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie w omawianych sprawach uruchamiane jest z urzędu przez organ administracji publicznej wtedy, gdy zaistnieje przesłanka to uzasadniająca. Przedmiotowe decyzje podejmowane są w warunkach uznania administracyjnego z wykorzystaniem pojęć niedookreślonych, co oznacza, że organy administracji w tym zakresie dysponują dużą władzą dyskrecjonalną.

Zobacz również: Na jaki okres wstrzymuje się świadczenia pieniężne?

Przesłanki uzasadniające uruchomienie omawianego trybu weryfikacji ostatecznej decyzji administracyjnej wymienione są w art. 11 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej (u.p.s.).

REKLAMA

Zgodnie z tym przepisem z wstrzymaniem świadczenia pieniężnego będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy wystąpi: brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym lub asystentem rodziny w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, niedotrzymanie postanowień zawartego kontraktu socjalnego, nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy przez osobę bezrobotną lub wykonywania prac społecznie użytecznych, o których mowa w przepisach u.p.z., nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego w zakładzie lecznictwa odwykowego przez osobę uzależnioną. Istota wymienionych przesłanek była już przedmiotem analizy w ramach omawiania fakultatywnych przesłanek weryfikacji ostatecznej decyzji administracyjnej, a rozważania te mogą być tu w całości uwzględnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog przesłanek uzasadniających wstrzymanie świadczenia pieniężnego jest zamknięty i organ administracji nie może go samodzielnie rozszerzyć.

Tylko ustawodawca dysponuje możliwością korekt w tym zakresie. W ramach interpretacji poszczególnych przesłanek organy administracji, z uwagi na ich restrykcyjny charakter, jak również powszechne wykorzystanie pojęć niedookreślonych, będą zobligowane do zastosowania zawężającej ich wykładni.

Wymienione przesłanki charakteryzują się tym, że każda z nich nastawiona jest na umożliwienie osobie lub rodzinie przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej i stworzenie warunków pozwalających na samodzielne funkcjonowanie, tzn. bez konieczności korzystania ze świadczeń pomocy społecznej. Zachowania wyczerpujące znamiona wymienionych przesłanek świadczą o braku chęci przezwyciężenia trudnej sytuacji oraz samodzielnego funkcjonowania i dlatego wstrzymanie świadczenia pieniężnego będzie dodatkowym instrumentem, za pomocą którego organ będzie się starał nakłonić stronę do zmiany swojego postępowania.

Zobacz również serwis: Pomoc społeczna

Tekst pochodzi z poradnika Pomoc społeczna. Procedura i tryb przyznawania świadczeń Stanisława Niteckiego, Wydawnictwo Gaskor.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontynuowanie postępowania sądowego mimo braku adresu dłużnika – czy to możliwe? Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso wyjaśnia

Nieznajomość miejsca pobytu dłużnika w postępowaniu cywilnym, choć stanowi istotną przeszkodę proceduralną, nie implikuje ipso facto paraliżu procesu sądowego, lecz aktywuje mechanizmy uregulowane w KPC, które umożliwiają kontynuację postępowania przy zachowaniu konstytucyjnie ugruntowanego prawa do obrony. Autorka: Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso Sp. z o.o.

Odrzucenie spadku a zrzeczenie się dziedziczenia

Wiele osób słyszało pojęcia: „odrzucenie spadku” i „zrzeczenie się dziedziczenia”. Pojęcia te są często używane zamiennie, co jest błędem. Pojęcia te zdecydowanie należy odróżnić- gdyż odnoszą się one do różnych „instytucji prawnych”, mają różne skutki, etc. W niniejszym artykule zakreślone zostaną podstawowe cechy różniące obie te instytucje, ale - dla pełnego obrazu- pokazane zostaną też ich najważniejsze podobieństwa.

WIBOR w umowach kredytu: co naprawdę wynika z opinii Rzeczniczki Generalnej TSUE [polemika]

W dniu 15 września 2025 r. na łamach naszego portalu ukazał się artykuł autorstwa radcy prawnego Pawła Stalskiego o tytule „Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe możliwości dla kredytobiorców”. Przedstawiona w nim analiza dotyczy opinii Rzecznik Generalnej TSUE Laili Mediny z 11 września 2025 r. wydanej w sprawie C-471/24, tj. dotyczącej stosowania wskaźnika referencyjnego WIBOR w umowach kredytu hipotecznego zawieranych z konsumentami. Z tezami prezentowanymi w tamtym artykule polemizuje poniżej radca prawny Tomasz Majkrzak. Czy faktycznie z opinii Rzecznik Generalnej wynika, że banki muszą informować konsumentów o sposobie ustalania WIBOR?

Koniec z nieodpłatnym przekazywaniem przez Skarb Państwa nieruchomości na rzecz Kościoła katolickiego. W ten sposób, do majątku kościelnego przetransferowano już niemal 3,5 mld zł z budżetu państwa

W dniu 24 września 2025 r. do Sejmu trafił projekt ustawy, który zakłada usunięcie z porządku prawnego regulacji, stanowiącej „nieproporcjonalny mechanizm uszczuplający majątek państwa, który kreuje pole do nadużyć, stanowiąc jednocześnie ponadprzeciętną możliwość akumulacji kapitału przez Kościół Katolicki”. Na podstawie przepisu, którego usunięcia domagają się posłowie – w latach 1992-2019, Kościół katolicki nieodpłatnie przejął od Skarbu Państwa 76 244 ha ziemi rolnej, o łącznej wartości niemal 3,5 mld zł. Nieruchomości nabywane w powyższym trybie przez kościelne osoby prawne nie zawsze są ujawniane w księgach wieczystych, a ponadto – nierzadko są przez Kościół zbywane.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października: rewolucja w recyklingu czy wzrost kosztów dla mieszkańców? Oto cała prawda, której nikt nie mówi głośno

Od 1 października rusza system kaucyjny, który ma całkowicie zmienić sposób zbiórki i recyklingu opakowań po napojach. To jedna z największych reform środowiskowych ostatnich lat – ambitny projekt, który budzi zarówno ogromne nadzieje, jak i poważne obawy. Operatorzy zapewniają o gotowości, handel wciąż się dostosowuje, a konsumenci pytają, jak nowy system wpłynie na ich portfele.

Pakt migracyjny UE od 2026 roku – czy czeka nas islamska Europa? Ursula von der Leyen mówi o sprawiedliwości, a obywatele pytają: kto za to zapłaci?

Już w lipcu 2026 roku wchodzi w życie pakt migracyjny UE. Bruksela mówi o „sprawiedliwości” i solidarności, ale polscy europosłowie PiS ostrzegają, że dokument to „gaszenie pożaru benzyną”. Padają słowa o islamizacji, wojnie hybrydowej Putina i miliardowych kosztach, które mogą spaść na obywateli.

Czy sąsiad może zażądać pieniędzy za ogrodzenie? Mało tego, nawet je rozebrać? Przepisy stawiają sprawę jasno

Budowa ogrodzenia między działkami to gotowy przepis na sąsiedzki konflikt? Tak, zwłaszcza gdy jedna strona działa na własną rękę, a druga... wystawia rachunek albo każe wszystko rozebrać. Co wolno, a czego absolutnie nie? Warto to sprawdzić przed wbiciem pierwszej łopaty.

Załamanie z pracą? Są ich setki. Wysyłają po 4 tysięcy CV. Mają wyższe wykształcenie. I miesiącami bez etatu albo zlecenia

Na Twitterze i TiKToku pojawiła się opowieść studenta, który od początku roku próbuje znaleźć pracę. Wysłał aż 4000 CV. W większości przypadków nie dostał nawet odpowiedzi.

REKLAMA

Koniec z oddawaniem ziemi Kościołowi? Szykuje się wielka zmiana w relacjach państwo–Kościół

Polska 2050 chce raz na zawsze zakończyć przekazywanie państwowej ziemi Kościołowi. Ugrupowanie zaprezentowało projekt ustawy uchylającej kontrowersyjny artykuł 70a, który od 1989 roku umożliwiał nieodpłatne przekazywanie nieruchomości, sięgające łącznie aż 76 tys. hektarów. To pierwsza z serii zmian mających uporządkować relacje państwo–Kościół i zapewnić przejrzystość.

Triumfują świadczenia: pielęgnacyjne i wspierające. Przegrał zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł)

Niesprawiedliwie, ale zgodne z prawem. Zasiłek pielęgnacyjny wciąż 215,84 zł, a inne świadczenia przepisy podwyższyły do 4337 zł i 3386 zł.

REKLAMA